Sterke punten
- Relatief scherpe prijs
- Groot rijbereik
- Enkele unieke details
Zwakke punten
- Afwerkingskwaliteit
- Onbekend merkimago
- Groot rijbereik enkel voor duurdere versies
FISKER Ocean Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto FISKER Ocean, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Fisker Ocean
Alle artikelen
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Test: Mini Countryman Cooper d – De geest en de letter
Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: eerste keer, goede keer?
Test: Mercedes E-Klasse, van taxi tot iPad (2023)
Seat Mii Electric: klein maar dapper
Alternatieve modellen
Goede redenen
- De Fisker Ocean haalt een volledig elektrisch rijbereik tot 707 km volgens de WLTP-cyclus dankzij zijn forse batterij van 106,5 kWh. Dat is simpelweg een record in zijn klasse.
- Toch is de Fisker Ocean relatief goedkoop met een vanafprijs van 43.900 euro, waarmee hij zelfs onder de prijs van de populaire Tesla Model Y schiet.
- De Ocean moest de meest duurzame SUV ter wereld worden, niet alleen met zijn elektrische aandrijflijn, maar ook dankzij het gebruik van duurzame materialen aan boord.
- Daarnaast zit de Fisker Ocean boordevol leuke details, zoals een draaibaar aanraakscherm, een achterruit die open kan, zonnepanelen op het dak en de mogelijkheid om andere wagens op te laden met de stroom van de batterij.
Alle belangrijke gegevens over de Fisker Ocean
Motoren
Het motorengamma van de Fisker Ocean bestaat uit drie opties, die dezelfde hiërarchie volgen als de uitrustingsniveaus van het model. De instapversie is de Sport, die een 205 kW (279 pk) sterke elektromotor op de vooras heeft, gekoppeld aan een batterij van 75 kWh. Dat levert een sprint van 0-100 km/u op in 7,4 seconden, met een rijbereik van 465 km.
Een stapje hoger staat de Fisker Ocean Ultra, die een tweede elektromotor krijgt voor een totaal van 400 kW (544 pk) en vierwielaandrijving, terwijl de batterij toeneemt tot 113 kWh (waarvan 106,5 kWh bruikbaar). Het resultaat is een sprint van 0-100 km/u in slechts 4,2 seconden, met een autonomie van 690 km. Heb je liever de ultieme versie van de Ocean, dan is er ook nog de Extreme, die 410 kW (558 pk) heeft, in 3,9 seconden naar 100 km/u accelereert en een WLTP-rijbereik van maar liefst 707 km haalt.
Afmetingen
Met een lengte van 4,78 meter, een breedte van 1,99 meter en een hoogte van 1,63 meter is de Fisker Ocean geen kleintje. Daarmee is hij iets groter (en vooral wat breder) dan de Tesla Model Y, de BMW iX3 en de Mercedes EQC waarmee hij concurreert. Er is plek aan boord voor 5 personen en de koffer is 566 liter groot. De Ocean kan tot 1.815 kilo trekken, maar enkel als vierwielaandrijver. De Sport met voorwielaandrijving blijft steken op 1.090 kilo. Met een gewicht van ongeveer 2,4 ton leeg is het ook geen lichte SUV.
Uitvoeringen
Er zijn drie uitvoeringen van de Fisker Ocean: Sport, Ultra en Extreme (de lanceringseditie One buiten beschouwing gelaten, die grotendeels de uitrusting van de Extreme overneemt). De instapversie Sport geeft je twee rijmodi, een vermoeidheidsdetectie, noodremhulp, verkeersbordherkenning, een niet-draaibaar centraal aanraakscherm van 17,7 inch, een panoramadak, een digitale middenspiegel en een donker stoffen interieur.
Kies je voor de Ultra, dan krijg je naast de extra elektromotor en de grotere batterij ook een sportieve Hyper-rijmodus, een 360°-camera, een verbeterde noodremhulp die ook in zijn achteruit werkt, een rijstrookassistent, een beter audiosysteem, de ‘California Mode’ waarbij alle ruiten (inclusief de achterruit) open kunnen en de mogelijkheid om het interieur in het wit te steken.
De Extreme voegt daar nog een 3D-weergave van de 360°-camera aan toe, een parkeerhulp, adaptive cruise control, een draaibaar aanraakscherm, een HyperSound-audiosysteem, de mogelijkheid om te gamen op het infotainmentsysteem, zonnepanelen op het dak, 22-inch velgen en zetelverwarming voor- en achteraan.
Nieuw- en tweedehandsprijzen
De Fisker Ocean is in België verkrijgbaar vanaf 43.900 euro voor de Sport, waarmee hij iets goedkoper is dan zijn voornaamste concurrent, de Tesla Model Y. De upgrade naar de Ocean Ultra kost je echter 15.000 euro, voor een totaal van 58.900 euro, terwijl de Ocean Extreme 63.590 euro kost. Nog steeds relatief scherpe prijzen als je met de premium Europese concurrenten vergelijkt. Er zijn echter nog een aantal opties aan te vinken, met onder meer peperdure matte lakkleuren, waardoor een volledig uitgeruste Fisker Ocean Extreme voor zo’n 75.000 euro over de toonbank gaat.
Design-highlights en interieur
De Fisker Ocean geniet van een fors, maar eenvoudig design dat zowel zijn stroomlijn als zijn productiekosten zo gunstig mogelijk moet houden. De voorzijde heeft erg smalle koplampen, verbonden door een lichtstreep, terwijl de zijkanten gekenmerkt worden door de verzonken deurgrepen en de oplopende schouderlijn van de ramen. Ook achteraan zijn de lichtblokken flinterdun gebleven, met een vierkante look en een kleine achterruit. Unieke details zijn onder meer het zonnedak (op de Extreme) en dat alle zijruiten en de achterruit open kunnen (vanaf de Ultra), wat ook handig is om lange spullen te vervoeren.
Kantelbaar scherm
Ook aan boord is het minimalisme ten top, al gaat Fisker daarin nog niet zo ver als grote concurrent Tesla. De bestuurder krijgt dus nog steeds zijn eigen tellerdisplay en ook onder het grote aanraakscherm zijn er nog enkele sneltoetsen te vinden voor het volume en de temperatuur aan boord. Wat niet wegneemt dat het gros van de functies te bedienen valt via het centrale display, dat zelfs kan draaien om fullscreen naar video’s te kunnen kijken of om te gamen tijdens het laden. Qua materialen heeft Fisker gekozen voor zo veel mogelijk duurzame en gerecycleerde stoffen en plastics.
Rijhulp en veiligheid
Er is nog geen Euro NCAP-botsproef gebeurd met de Fisker Ocean, maar alle moderne actieve veiligheidssystemen zijn wel te vinden aan boord, van een semi-autonome rijhulp tot botswaarschuwingen rondom. Je moet wel upgraden naar de hogere uitrustingsniveaus om te kunnen genieten van alle systemen. Zo is adaptive cruise control pas standaard op de Extreme.
Alternatieven
De grootste concurrent voor de Fisker Ocean is natuurlijk de Tesla Model Y, die op zich al een gamechanger was en voor een bijzonder scherpe prijs verkrijgbaar is als je vergelijkt met de rest van de concurrentie. Die bestaat uit de premiumspelers als de BMW iX3 en de Mercedes EQC, maar ook uit meer generalistische modellen als de Skoda Enyaq, Volkswagen ID.4 en de Kia EV6.