Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
2020_ford_mach_e_gt_01_6779.jpg

Elektrische Ford

1 / 19
2020_ford_mach_e_gt_01_6779.jpg
2020_ford_mach_e_gt_grabber_blue_01_6781.jpg
2023_FORD_E-Tourneo-Courier_Active_03-LOW.jpg
2023_FORD_E-Tourneo-Courier_Active_11_Interior-LOW.jpg
2023_FORD_E-TRANSIT_COURIER_01-LOW.jpg
2023_FORD_E-TRANSIT_COURIER_EXTERIOR_02-LOW.jpg
2023_FORD_KUGA_ACTIVE_02.jpg
2023_FORD_KUGA_ST-LINE_04.jpg
2023_FORD_MACH-E_RALLYE_90.jpg
2024Ford_ElectricCapri_07-LOW.jpg
2024Ford_ElectricCapri_36-LOW.jpg
2024Ford_ElectricCapri_Cantona_02-LOW.jpg
2024Ford_E-Transit-ExtendedRange_2.jpg
E-TRANSIT_CUSTOM.jpg
FORD_EXPLORER_ARCTIC_BLUE_13-LOW.jpg
FORD_EXPLORER_ARCTIC_BLUE_19-LOW.jpg
FORD_EXPLORER_ARCTIC_BLUE_29-LOW.jpg
NewTourneoConnectPHEV_5.jpg
NewTourneoConnectPHEV_21.jpg

Elektrische Fords

Hoewel Ford al jaren geleden zijn eerste elektrische auto op de markt bracht met de weinig succesvolle Focus Electric, bleef het daarna relatief lang stil op EV-vlak. Tot het merk de Mustang Mach-E op de markt bracht met de melding dat het tegen 2030 alleen nog maar volledig elektrische modellen op de markt zou brengen in Europa. Sindsdien breidt het EV-gamma van het merk gestaag uit. Lees verder

Welke elektrische Fords zijn leverbaar?

Modeloverzicht

Om te beginnen zijn er de plug-in hybrides van het merk, die de overgang maken tussen de modellen met verbrandingsmotoren en de 100% elektrische modellen. Je kan ze opladen en ze beschikken over een ruimer 100% elektrisch rijbereik dan de hybride modellen, maar ze beschikken over een ruimer totaal rijbereik dan EV’s omdat ze ook een benzinemotor aan boord hebben. De populairste plug-in hybride van Ford is de Kuga, die een ruim SUV-koetswerk combineert met een aandrijflijn bestaande uit een 2.5 liter grote benzine en een elektromotor, goed voor een totaalvermogen van 243 pk. Dankzij een batterijpakket met een capaciteit van 14,4 kWh kan hij tot 69 km volledig elektrisch rijden. De andere plug-in hybrides van Ford zijn afgeleiden van de lichte bedrijfsvoertuigen van het merk, maar de leveringen van die modellen start pas later in 2024 of zelfs 2025. Het zijn de Transit/Tourneo Connect PHEV, de Transit/Tourneo Custom PHEV, waarbij Transit staat voor de bestelwagens en Tourneo voor de personenwagenversies, en de Ranger PHEV.

Wat de 100% elektrische modellen betreft, heeft Ford op dit moment vier exemplaren in zijn gamma: de Mustang Mach-E, de Explorer EV, de E-Transit/E-Tourneo Custom (middelgrote bestelwagen/minibus) en de grote E-Transit bestelwagen. Daar komen in de loop van 2024 nog twee volledig elektrische modellen bij: de Capri EV (een SUV coupé), E-Transit/E-Tourneo Courier (compacte bestelwagen/minibus).

De Mustang Mach-E was de eerste 100% elektrische Ford voor het grote publiek. De middelgrote crossover gebruikt de Mustang-benaming en enkele details van de legendarische ‘pony car’ van het merk voor wat extra uitstraling. Er is keuze uit verschillende aandrijfversies. De ‘Standard Range’ met een batterijpakket van 72 kWh is leverbaar als achterwielaangedreven model met 269 pk of vierwielaangedreven model met 316 pk. De ‘Extended Range’ met een batterijpakket van 91 kWh is verkrijgbaar als achterwielaandrijver met 294 pk, als vierwielaangedreven model met een vermogen van 351 pk of als GT, ook met vierwielaandrijving, maar dan wel met een vermogen van 487 pk.

Explorer klinkt heel Amerikaans qua benaming, maar het model heeft niets te maken met de grote Amerikaanse SUV met dezelfde naam van het merk. De Explorer EV wordt in Keulen gebouwd op het bij Volkswagen geleende MEB-onderstel dat ook voor de ID-modellen van het merk uit Wolfsburg gebruikt wordt. Ook hier is keuze uit verschillende aandrijvingen, met een batterijpakket van 52 kWh in combinatie met een 170 pk sterke motor of 77 kWh en een 286 pk sterke motor, telkens met achterwielaandrijving. Er is ook een vierwielaangedreven versie met een batterijpakket van 78 kWh en een motorvermogen van 340 pk. In de loop van 2024 volgt ook nog een SUV coupé op hetzelfde onderstel, die de naam Capri krijgt en waarschijnlijk over gelijkaardige specificaties zal beschikken.

Ook voor zijn gamma van bestelwagens en daarvan afgeleide personenwagens zet Ford sterk in op elektrificatie. Van de op basis van de VW Caddy gebouwde Transit Connect bestelwagen en Tourneo Connect minibus komt er geen 100% elektrische versie, maar er is wel een plug-in hybride. Die combineert een 1.5 liter turbo-benzine met een elektromotor en een batterijpakket dat zorgt voor een 100% elektrisch rijbereik dat oploopt tot meer dan 100 km volgens de WLTP-cyclus. De middelgrote Transit Custom bestelwagen en Tourneo Custom minibus bestaan dan weer zowel in een plug-in hybride als een 100% elektrische uitvoering. De PHEV’s gebruiken dezelfde aandrijflijn als de Kuga PHEV, en doen het dus met een 2.5 liter viercilinder benzine (met een iets lager vermogen van 232 pk) en een 11,8 kWh batterijpakket dat zorgt voor een elektrisch rijbereik tot 57 km volgens de WLTP-cyclus. De 100% elektrische E-Transit Custom bestelwagen en E-Transit Custom minibus gebruiken dan weer een batterijpakket van 64 kWh dat in combinatie met een motorvermogen van 100 kW of 160 kW moet zorgen voor een rijbereik tot 327 km (WLTP). De grote E-Transit bestaat dan weer enkel als bestelwagen en is verkrijgbaar met een batterijpakket van 68 of 89 kWh en een motorvermogen van 135 of 198 kW. Hij komt officieel tot 317 km ver met het ‘kleine’ batterijpakket en tot 402 met het ‘grote’. Opladen kan aan een vermogen tot 180 kW (DC)

In de loop van 2024 volgt er ook nog een plug-in hybride versie van de Ford Ranger pick-up en een 100% elektrische versie van de compacte Courier, die als personenwagen door het leven zal gaan als E-Tourneo Courier en als bestelwagen met de naam E-Transit Courier. De Courier wordt ebouwd op het onderstel van de Ford Puma, en dus wordt verwacht dat er ook van dat model een 100% elektrische versie komt.

Dit is het aanbod van elektrische Ford-modellen in 2024:

Technische gegevens

Model Varianten Type Vermogen Batterijcapaciteit Rijbereik (WLTP) Leeggewicht (vanaf)
Kuga PHEV Titanium, Active SUV 243 pk 14,4 kWh Tot 69 km (elektrisch) 1.451 kg
Explorer EV Standard Range RWD, Extended Range RWD, Extended Range AWD SUV 170 pk – 340 pk 52 kWh – 78 kWh Tot 602 km 2.008 kg
Mustang Mach-E Standard Range RWD, Extended Range RWD, Extended Range AWD, Extended Range GT Crossover SUV 269 pk – 487 pk 72 kWh – 91 kWh Tot 600 km 2.029 kg
Tourneo Connect PHEV Trend, Titanium Minibus 150 pk 19,6 kWh Tot 110 km 1.833 kg
Tourneo Custom PHEV Trend, Titanium, Titanium X Minibus 232 pk 11,8 kWh 52 km 2.287 kg
E-Tourneo Custom Trend, Titanium, Titanium X Minibus 218 pk 64 kWh Tot 304 km 2.439 kg
E-Transit Trend Bestelwagen 184 – 269 pk 68 – 89 kWh 402 km 2.465 kg

Hoeveel kosten de elektrische Ford-modellen?

Nieuwprijzen

Op de instapper in het 100% elektrische gamma van Ford is het nog even wachten tot de E-Tourneo Courier minibus en e E-Transit Courier bestelwagen op de markt komen. De meest betaalbare EV van het merk is dus op dit moment de Explorer EV, waarvan de prijzen starten aan € 44.950. De plug-in hybride instapper bij de personenwagens van Ford is de Tourneo Connect, die als personenwagen minstens € 38.115 moet kosten (de prijzen van de bestelwagens liggen lager).

Een overzicht van de catalogusprijzen voor de nieuwe elektrische Ford-modellen in 2024, voor aftrek van eventuele kortingen of subsidies:

Model Vanafprijs in euro
Kuga PHEV Vanaf € 45.375
Explorer EV Vanaf € 44.950
Mustang Mach-E Vanaf € 62.150
Transit/Tourneo Connect PHEV Vanaf € 38.115 (minibus)
Transit/Tourneo Custom PHEV Vanaf € 59.320 (minibus)
E-Transit/E-Tourneo Custom Vanaf € 66.592 (minibus)
E-Transit Vanaf € 56.825 excl. BTW

Tweedehandsprijzen

Het enige 100% elektrische model van Ford dat op dit moment vlot verkrijgbaar is op de tweedehandsmarkt is de Mustang Mach-E, die sinds 2021 op de markt is. Prijzen van het model starten rond de € 35.000. Bij de plug-in hybrides van het merk is het op dit moment vooral de Kuga die de plak zwaait, met prijzen die beginnen onder de € 30.000. Je kan ook gaan voor de Amerikaanse Explorer met plug-in hybride aandrijflijn. Prijzen van dat model starten rond de € 45.000.

Conclusie

Ford is fan van EV’s en dat vertaalt zich de komende jaren in een gestaag groeiend aanbod van plug-in hybrides en 100% elektrische modellen. Maar ook vandaag al heet het merk heel wat van die modellen in zijn aanbod, met nog meer op komst.

FAQ

Wanneer stopt Ford met de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren?
Ford kondigde eerder aan dat het in 2030 zou stoppen met de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren, maar dat wordt nu waarschijnlijk uitgesteld naar 2035.
Is er van alle Ford bestelwagens een elektrische versie?
Ford zet maximaal in op de elektrificatie van zijn Transit-gamma, maar van de Transit Connect komt op dit moment als enige geen elektrische versie. Er is wel een plug-in hybride variant van het model.

Meer informatie

Tips van de redaktie