Sterke punten
- Sportief en dynamisch chassis
- Krachtige benzinemotoren
- Retro design
Zwakke punten
- Carrosserie gevoelig voor roest
- Brandstofverbruik
- Beperkte bagageruimte
Ford Capri Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Ford Capri, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Ford Capri
-
Ford Capri 1,6l SPORT
€ 7.500,-Geen informatie- 132.000 km
- 03/1981
- 74 kW (101 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-7322 Bernissart -
Ford Capri
€ 5.000,-Geen informatie- 220.000 km
- 05/1974
- 66 kW (90 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-8000 Brugge -
Ford Capri
€ 18.990,-Geen informatie- 87.000 km
- 05/1983
- 78 kW (106 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-7780 Comines -
Ford Capri 2.0 s
€ 12.500,-Geen informatie- 150.000 km
- 07/1980
- 77 kW (105 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-4257 Berloz -
Ford Capri MK2 1.3 XL
€ 8.990,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 64.000 km
- 03/1976
- 53 kW (72 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-1390 Grez-Doiceau -
Ford Capri NIEUW CAPRI FULL OPTION
€ 50.500,-BTW verrekenbaar Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 24 km
- - (Bouwjaar)
- - kW (- PK)
- Nieuwe
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-8790 Waregem -
Ford Capri 2.0 Pinto 205
€ 12.000,-Geen informatie- 85.000 km
- 02/1980
- 74 kW (101 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-7900 Leuze-en-Hainaut -
Ford Capri NEW CAPRI ELEKTRISCH
€ 62.500,-BTW verrekenbaar Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 24 km
- - (Bouwjaar)
- - kW (- PK)
- Nieuwe
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-8790 Waregem
Interesse in een Ford Capri
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Test: Ford Capri, 80’s nostalgie? (2024)
Ford Tourneo Custom PHEV: Ook de bus gaat elektrisch
Test: Ford Galaxy 2.0 TDCi Powershift – De luxe van de zevenzit
Eerste contact: Ford Focus ST 2015 – Dream Team
Ford Mustang Mach-E GT: koerspaard?
Eerste contact: Ford Mondeo Clipper – In alle omstandigheden familiaal
Alternatieve modellen
Goede redenen
- De Capri is robuust en betrouwbaar
- Sommige Capri-modellen zijn echte verzamelobjecten
- De transmissie van de Capri loopt rustig en soepel
- De ingebouwde motoren gaan zeer lang mee
Ford Capri generaties
De Ford Capri heeft een rijke geschiedenis die teruggaat tot de late jaren zestig. Een ding is zeker: de Capri is een symbool van het autodesign van de jaren zeventig en tachtig en wordt gewaardeerd om zijn combinatie van stijl, prestaties en toegankelijkheid.
Ford Capri - eerste generatie - 1969-1974:
De Ford Capri werd voor het eerst geïntroduceerd in 1969. De auto is ontworpen als de Europese tegenhanger van de Amerikaanse Ford Mustang. Het was een betaalbare, stijlvolle en sportieve auto, bedoeld om een breed scala aan kopers te trekken. De eerste generatie bood verschillende motoropties, waaronder viercilinder-, V6- en zelfs V4-motoren in bepaalde markten.
Ford Capri - tweede generatie - 1974-1978:
De tweede generatie van de Capri, vaak aangeduid als Capri II, bracht een aantal wijzigingen. De auto kreeg een hatchback-ontwerp, wat praktischer was, maar behield zijn sportieve uitstraling. De motoren werden verbeterd en de luxe en veiligheidsvoorzieningen werden uitgebreid.
Ford Capri - derde generatie - 1978-1986:
De derde en laatste generatie, soms bekend als Capri III, introduceerde een bijgewerkt ontwerp met verbeterde aerodynamica. Deze generatie bood ook krachtigere motoropties, waaronder de beroemde Ford V6. In deze periode werd de Capri een populaire keuze in toerwagenraces en andere motorsportevenementen.
Speciale edities en varianten:
Gedurende zijn productietijd werden verschillende speciale edities van de Capri uitgebracht, waaronder de RS2600, RS3100 en de Capri Turbo, ontwikkeld door de Duitse tuner Zakspeed.
Einde van de productie -1986:
De productie van de Ford Capri eindigde in 1986. Ondanks dat er geen directe opvolger was, blijft de Capri een geliefd model onder autoliefhebbers en verzamelaars. Het model wordt vaak geroemd voor zijn rol in de popcultuur en zijn impact op de automobielindustrie in Europa.
Technische gegevens
Motorisatie
De Ford Capri is verkrijgbaar in veel verschillende varianten. Afhankelijk van het land werd ook de motorisering aangepast. Het meest opvallende aan de Capri is dat Ford atmosferische benzinemotoren heeft geleverd, dus zonder turbo. Er is wel een uitzondering, want een model van Zackspeed met een maar liefst 580 pk sterke Kent-motor heeft wel turbotechnologie. Een overzicht van alle motoren:
- 1.3 L Kent I4
- 1.3 L Taunus V4
- 1.5 L Taunus V4
- 1.6 L Kent I4
- 1.7 L Taunus V4
- 2.0 L Cologne V6
- 2.0 L Essex V4
- 2.0 L Pinto I4
- 2.3 L Cologne V6
- 2.6 L Cologne V6
- 3.0 L Essex V6
- 3.1 L Essex V6 (RS3100)
- 5.0 L Windsor V8 (Perana)
De versie met 5,0-liter V8-motor is een zeldzaamheid. Deze krachtbron heeft een vermogen van 184 kW (250 pk) met 386 Nm aan koppel. De topsnelheid van deze variant komt uit op 241 km/u en de 0-100-tijd bedraagt 7,3 seconden.
Afmetingen
Bijna alle modellen van de Ford Capri hebben dezelfde afmetingen. Sommige exemplaren zijn wel wat breder of lager. Neem de Turbo-Capri van Zackspeed, die is met 20 cm verlaagd. Aangezien dit een echte raceauto is, zijn alle waarden globaal (slechts een beetje) anders door de tuning en afstelling.
Omdat de auto niet leverbaar is als stationcar of bestelwagen, eindigt de maximale bagageruimte bij 640 liter. Voor een sportieve auto is deze waarde (in vergelijking met modellen van ongeveer dezelfde afmetingen van andere fabrikanten) een behoorlijk niveau. Als je kiest voor een model met ongeveer 260 liter bagageruimte, kun je die nog steeds efficiënt gebruiken om boodschappen te doen. Maar op vakantie gaan met het hele gezin is in dit geval nogal lastig.
De belangrijkste specificaties op een rij
Ford Capri MkIII | |
---|---|
Marktintroductie | 1978-1986 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,44 x 1,70 x 1,32 m |
Wielbasis | 2,56 m |
Inhoud bagageruimte | 261 liter |
Ledig gewicht | 1.010 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.350 kg |
Cilinderinhoud | 1,297 tot 2,993 cm3 |
Vermogen | 41,9 kW (57 pk) tot 101 kW (138 pk) |
Koppel | 98 tot 235 Nm |
Topsnelheid | 143 tot 200 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 19,8 tot 8,6 sec |
Tankinhoud | 58 liter |
Verbruik | 9,4 tot 11,4 l/100 km |
CO₂-uitstoot | Niet bekend |
Varianten
De Ford Capri is verkrijgbaar met keuze uit verscheidene varianten, die vooral van elkaar afwijken door verschillende specifieke aanpassingen in het betreffende productieland. In totaal gaat het hier om drie generaties voertuigen, die zich tussen de jaren 1968 en 1986 op de automarkt hebben gevestigd. Zo zijn er ook veel speciale modellen die zowel op de weg als op het circuit werden gebruikt – maar dat was vooral het geval in de Verenigde Staten.
De volgende speciale modellen zijn het populairst:
- Ford Capri Cabaret (I en II; 1.6 en 2.0)
- Ford Capri Calypso (I en II; 1.6)
- Ford Capri Cameo (1.3 en 1.6)
- Ford Capri GT4 (1.6 en 2.0)
- Ford Capri Tempo (1.3 en 1.6)
Prijzen
De Ford Capri is over het algemeen zeer moeilijk te vinden als occasion; bovendien gaat het in veel gevallen om ingrijpend gewijzigde voertuigen die door modificaties ver verwijderd zijn van hun oorspronkelijke staat. Afzonderlijke modellen in deze staat zijn op de markt te koop vanaf ongeveer 7.000 euro. Prijzen lopen eenvoudig op tot meer dan 65.000 euro. Let erop dat reparaties duur uit kunnen vallen omdat het soms moeilijk is reserveonderdelen te krijgen.
Design
Buitenkant
Qua ontwerp komt de oorspronkelijke Ford Capri aardig in de buurt van het ontwerp van auto's als de Opel Manta, maar ook de Ford Mustang is in dit geval qua uiterlijk duidelijk een grote broer te noemen. Toch heeft hij veel eigen accenten, zoals de slanke rondingen aan de achterzijde.
Met zijn sportieve uiterlijk is het geen wonder dat de Capri bijzonder populair is bij tuning- en raceliefhebbers. Dit wordt onder andere gewaarborgd door de 7x15-inch aluminium stervelgen die vaak standaard worden gemonteerd. De vier ronde koplampen aan de voorzijde vormen een bijzonder herkenningsteken dat in combinatie met de speciale motorkap en het brede Ford-opschrift zeker een nostalgisch gevoel oproept.
Aangezien de Ford Capri in heel wat varianten bestaat, is ook dit aspect zo ontworpen dat het zeer variabel is. De allereerste modellen uit 1969 zien er bijvoorbeeld nog vierkanter uit, want hier zijn zelfs de koplampen rechthoekig. De autokenner ziet meteen dat dit een jaren zeventig-sportwagen is. Dit blijkt vooral uit de hoeken en randen, die nu op de meeste Ford-modellen zijn vervangen door meer afgeronde vormen. Afhankelijk van het exacte model zijn er kleine maar significante verschillen, vooral wat de lengte betreft. De 1969 Ford Capri 2.0 Mark 1 bijvoorbeeld, lijkt door zijn iets elegantere voorkant iets meer op een muscle car dan iets als de 1969 Ford Capri Mkl 1600 GT XL.
Als je de twee modellen vergelijkt met een Ford Capri S 3.0 uit 1978, zie je aanzienlijke verschillen in het exterieur. Niet alleen heeft de Capri S 3.0 een zonnedak. Aan de buitenkant lijkt hij zelfs op een oude BMW 3-serie, want hij heeft een nogal klein toelopend front en oogt meer als een gezinsauto dan als een sportwagen, vooral in de witte kleur. Als je hem ter vergelijking naast een Ford Capri Laser 2.0 uit 1985 zet, valt het verschil tussen sportwagen en familieauto hier nog meer op, want de Laser 2.0 maakt aan de buitenkant een zeer sportieve indruk, vooral in de rode kleur. Als je de in Europa geregistreerde modellen vergelijkt met die uit Amerika, zoals de in Amerika geregistreerde Capri 2800 uit 1974, zul je merken dat deze en veel andere Amerikaanse modellen een iets grotere bumper hebben.
Binnenkant
Qua ruimte zijn de meeste Ford Capri-modellen nogal karig, zowel voor- als achterin. Ook de cockpit van de bestuurder oogt vrij basic. Ford kiest voor een open stuurwiel in een sportieve stijl. Het dashboard valt op door de ronde vormen van de meters en schakelaars. Wat ook vermeld moet worden is bijvoorbeeld de kleine brandblusser. In de Ford Capri is de kleine brandblusser (vooral in de speciale modellen) duidelijk zichtbaar en direct bij de hand in het midden van de voorkant van de stoel. Verder is in de meeste Ford Capri's standaard een cassettedeck gemonteerd.
Veiligheid
Qua veiligheid is de Ford Capri niet meer te vergelijken met een moderne auto. In die tijd waren er simpelweg andere veiligheidseisen. De Capri heeft veiligheidsgordels, maar geen airbags.
Alternatieven
Als alternatief voor de Ford Capri kunnen we de Opel Manta noemen waarvan veel exemplaren ten prooi zijn gevallen aan tuners en pimpers. Natuurlijk kun je ook denken aan de grote en nóg sportievere Ford Mustang.