Sterke punten
- Hoge functionaliteit in het dagelijks leven
- Betrouwbare motoren
- Breed scala aan varianten
Zwakke punten
- Nooit in België verkrijgbaar geweest
- Verouderde technologie
- Nauwelijks nog als occasion verkrijgbaar
Ford Courier Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Ford Courier, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Ford Courier
-
Ford Courier Active
€ 27.220,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- - km
- - (Bouwjaar)
- 92 kW (125 PK)
- Nieuwe
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-6700 Arlon -
Ford Courier Trend
€ 25.117,-BTW verrekenbaar Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- - km
- - (Bouwjaar)
- 92 kW (125 PK)
- Nieuwe
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-6700 Arlon -
Ford Courier Trend
€ 18.500,-BTW verrekenbaar Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 13.911 km
- 10/2023
- - kW (- PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
-
154 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-2440 Geel -
Ford Courier Trend
€ 19.900,-BTW verrekenbaar Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 7 km
- 03/2024
- - kW (- PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-9300 Aalst
Interesse in een Ford Courier
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Met veel verschillende varianten speelt de Ford Courier in op ieders wensen
- Met de Ford Courier creëerde de autofabrikant een erg praktische wagen
- Klanten kunnen rekenen op een groot laadvermogen en praktische voorzieningen
- De Ford Courier is leverbaar met zowel benzine- als dieselmotoren
- Technologie en motoren worden als zeer betrouwbaar beschouwd
Gegevens
Motoren
In de loop der jaren verscheen de Ford Courier steeds weer in verschillende varianten en uitvoeringen. Al in de jaren vijftig gebruikte de autofabrikant de benaming, die ook nu nog bekend en gangbaar is, voor verschillende bedrijfsvoertuigen. Maar wie vandaag over de klassieke Ford Courier spreekt, doelt meestal op het model op basis van de Ford Fiesta - met de volledige benaming Ford Fiesta Courier rolde het voertuig tussen 1997 en 2002 van de band.
Afhankelijk van de keuze tussen stationwagon met autokenteken en bedrijfsvoertuig met vrachtwagenkenteken zijn er voor de Ford Courier verschillende motoropties beschikbaar. Het gamma bestaat over het algemeen uit diesel- en benzinemotoren, die goede voorwaarden bieden voor zowel particulier als commercieel gebruik.
Zowel de stationcar als de bestelwagen hebben een instapmotor van 60 pk die op benzine (super) rijdt. Natuurlijk is het met deze varianten niet mogelijk om snel te rijden en sportieve ambities te koesteren, maar het brandstofverbruik van ongeveer 7,8 liter per 100 kilometer is heel acceptabel. Er waren ook hogere vermogens beschikbaar; de Ford Courier met benzinemotor bijvoorbeeld leverde maximaal 90 pk op de weg.
De dieselmotoren zullen waarschijnlijk sowieso veel meer in trek zijn, omdat ze indruk maken met nog goedkopere onderhoudskosten en een zeer laag verbruik. Dat geldt bijvoorbeeld voor de 1,8-liter instapdiesel, die 60 pk levert en slechts 6,6 liter per 100 kilometer verbruikt. Vooral gezien het feit dat het om een bedrijfsvoertuig gaat, zijn deze waarden behoorlijk overtuigend.
Overigens: De transmissie van de Ford Courier was altijd een handgeschakelde versie. Wat de krachtoverbrenging betreft, zijn alle varianten voorzien van voorwielaandrijving.
Afmetingen
De Ford Courier moet veel ruimte bieden voor personen of vervoer, maar is "slechts" gebaseerd op de Ford Fiesta - een praktische, kleine auto. Dit zorgt voor hanteerbare afmetingen in de lengte (4,1 meter) en de breedte (1,65 meter). Het feit dat er nog voldoende opbergruimte beschikbaar is, is dan ook te danken aan de scheefstandhoogte van 1,82 meter.
De Ford Courier biedt veel ruimte in het interieur, vooral als bedrijfsvoertuig. Tot 2800 liter bagageruimtevolume is mogelijk dankzij de grote laadbak op het chassis. Er moet echter rekening worden gehouden met het vergelijkbaar kleine laadvermogen - dit is al uitgeput bij 513 kilogram, als het gaat om een van de instapvarianten. Om het voertuig nog geschikter te maken voor dagelijks gebruik, heeft Ford als optie een optionele aanhangwagenkoppeling gemonteerd. Dit biedt de mogelijkheid om de capaciteit te optimaliseren en nog meer ruimte in te nemen. De maximale geremde trekcapaciteit van 700 kilogram is echter ook sterk beperkt. Ongeremd is tot 550 kilogram mogelijk. De dakbelasting van het model bedraagt 75 kilogram, onder bepaalde omstandigheden kan ook hier extra laadvolume worden gebruikt.
Bouwperiode | 1997 – 2002 |
---|---|
Lengte, breedte, hoogte | 4,1 m x 1,7 m x 1,8 m |
Wielbasis | 2,7 m |
Inhoud bagageruimte | 2.800 l |
Leeggewicht | 1.112 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.625 kg |
Cilinderinhoud | 1.299 cm³ |
Koppel | 105 Nm |
Topsnelheid | 140 km/u |
Acceleratie 0-100 km/u in | 18,1 s |
Tankinhoud | 40 l |
Verbruik | 7,8 l |
CO²-uitstoot | 175 g/km |
Varianten
De Ford Courier is gebaseerd op de Fiesta en gebruikt dus een populaire kleine auto met een handelbare hoeveelheid ruimte als platform. Het aanbod op de markt bestaat echter uit twee verschillende varianten, de ene geschikt voor particuliere en de andere voor professionele gebruikers.
De versies met een laadbak, d.w.z. het bedrijfsvoertuig, zijn bijzonder populair. De zeer royale laadruimte kan op vele manieren worden gebruikt. Aan de voorzijde zijn minstens twee zitplaatsen voor de bestuurder en de passagier, aan de achterzijde zijn twee praktische vleugeldeuren voor het laden en lossen.
De Ford Courier is daarentegen ook ontworpen voor particulier gebruik. Ook deze wordt gekenmerkt door een grote bovenbouw aan de achterzijde, maar met extra drie zitplaatsen en grote glazen ruiten aan de zijkant. De ramen schuiven naar achteren open - zo is er altijd voldoende frisse lucht. Het voertuig is vooral populair bij gezinnen, die meer ruimte en tegelijkertijd een goede wendbaarheid wensen.
Prijs
De Ford Courier genoot steeds grote populariteit, niet alleen vanwege zijn praktische nut, maar ook vanwege zijn relatief goedkope prijs. De belangrijkste reden hiervoor is dat de goedkope Ford Fiesta als basis dient. Het voertuig kan dus worden gekocht vanaf een nieuwprijs van ongeveer 10.800 euro als bedrijfsvoertuig, of vanaf 11.800 euro als personenauto. De Ford Courier is echter niet meer leverbaar als nieuwe auto - althans dat geldt voor de klassieke versie. De autofabrikant blijft de benaming gebruiken voor andere modellen uit zijn eigen assortiment.
Occasions zijn zeer schaars, maar kosten meestal weinig geld.
Design
Exterieur
De nauwe verwantschap met de Ford Fiesta van die generatie is moeilijk te missen, als men naar de Courier kijkt. Het voertuig biedt hetzelfde front, waarbij het exterieur uiteraard wordt bepaald door de laadbak. Het model zal waarschijnlijk geen schoonheidsprijs winnen. Dit is echter niet van belang voor het gebruik als bedrijfsvoertuig of als gezinswagen.
Interieur
Het interieur is ook zeer eenvoudig gehouden en biedt geen grote verrassingen. Maar ook dat is niet echt een minpunt, want het interieur biedt voldoende ruimte, comfort en ook eenvoudige bediening en dient dus zijn doel. De stoelen zijn voldoende comfortabel zodat niets een langere reis in de weg staat. De auto bevat veel ruiten waardoor de bestuurder van een goede overzichtelijkheid profiteert.
Veiligheid
Op het gebied van veiligheid kent de Ford Courier geen onaangename verrassingen. Het voertuig heeft echter de neiging om te slingeren, vooral wanneer het volgeladen is, dus is het belangrijk om behoedzaam te zijn tijdens het rijden. Vanwege de leeftijd is een uitgebreide veiligheidsuitrusting niet aan boord, het model is beperkt tot de gebruikelijke veiligheidsvoorzieningen van die tijd. Bijgevolg zijn slechts enkele airbags aanwezig.
Alternatieven
De Ford Transit Courier is een succesvol en aantrekkelijk alternatief, en kan worden gezien als een nieuwe editie van de Courier. Het model is sinds 2014 op de markt. Hier profiteren eigenaren van een nieuwe basis, meer comfort en moderne technologie, die het model tot een perfecte metgezel voor het dagelijks leven maakt. Ocassions zijn verkrijgbaar vanaf ongeveer 7000 euro.