Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Ford EcoSport AS24 4.jpeg

Ford Ecosport

1 / 4
Ford EcoSport AS24 4.jpeg
Ford EcoSport AS24 1.jpeg
Ford EcoSport AS24 2.jpeg
Ford EcoSport AS24 3.jpeg

Sterke punten

  • Beproefde, zuinige motoren
  • Aangename zitruimte
  • Scherpe prijzen

Zwakke punten

  • Noch Ecologisch, noch sportief
  • Smaakgevoelig design
  • Onhandige achterdeur

Ford EcoSport Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Ford EcoSport, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

De Fiesta op stelten

Europa houdt van compacte crossovers, maar in 2013 had Ford er nog geen exemplaar van in de catalogus. Daarom brachten ze voor het eerst de EcoSport naar onze contreien, een naam die in Zuid-Amerika al langer meegaat. Onderhuids is de auto ook voor ons geen complete onbekende: hij maakt gebruik van de technologie van de Ford Fiesta.

Interesse in een Ford Ecosport

Ford Ecosport tweedehands auto
Ford Ecosport nieuwe auto
Ford Ecosport dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Ford EcoSport baseert zich onderhuids op de Fiesta, en dat betekent dat hij mag delen in diens zuinige EcoBoost-motoren. Koop je hem dus als benzine, dan krijg je de beste driecilinderblokjes op de markt.

  • Hoewel hij zijn basis met de compacte Fiesta deelt, biedt de EcoSport toch een aangenamere zitruimte. Dat ligt vooral aan de hoogte, waardoor je meer hoofdruimte overhoudt.

  • Die hoogte heeft nog een voordeel, want de EcoSport is gemakkelijker om in en uit te stappen dan een Fiesta en biedt ook een beter overzicht over de andere weggebruikers.

  • Toch wist Ford de prijs van de EcoSport steeds te drukken, waardoor hij best veel waar voor zijn geld bood. Ook op de tweedehandsmarkt is de auto best betaalbaar.

Belangrijke gegevens

Motoren

De Ford EcoSport baseert zich onderhuids op de Fiesta van de zevende generatie, en dat merk je ook aan de motoren. Zo krijgt de crossover bekende en dus beproefde blokjes mee.

Dat begint al bij de benzinemotoren, want de EcoSport beschikt over Fords befaamde 1.0-liter EcoBoost-turboblokje. Deze motor won van 2012 tot 2014 driemaal op rij de verkiezing van ‘Beste motor ter wereld’ en ging zelfs zes jaar op rij aan de haal met de titel ‘Beste motor tot 1.0 liter capaciteit’. Dat dankt hij aan zijn enorme veelzijdigheid, want het driecilinderblokje staat in het EcoSport-gamma met vermogens van 100, 125 en 140 pk. Bovendien blinkt deze motor uit in zijn zuinigheid, met een gemiddeld benzineverbruik van minder dan 5,5 l/100 km.

De EcoSport was ook verkrijgbaar met een dieselmotor, waarbij het aanvankelijk ging om een 1.5-liter TDCI-blok met 90 en later 100 pk. In 2017 kwam daar een modernere 1.5-liter EcoBlue-motor bij met 125, die zowaar te combineren viel met vierwielaandrijving. Naarmate de 1.5 TDCI uitgefaseerd werd, kwam de EcoBlue-motor ook in de catalogus met een vermogen van 95 pk.

Afmetingen

De Ford EcoSport is een crossover in het B-segment, en daar is hij ook nog eens één van de compactere exemplaren. Met een lengte van 4,02 meter (zonder reservewiel achterop) en een breedte van 1,76 meter is hij bijvoorbeeld compacter dan de Opel Mokka, Peugeot 2008 of Renault Captur, en ook kleiner dan zijn modernere rivaal in eigen huis: de Ford Puma. De EcoSport is wel aan de hoge kant met zijn 1,67 meter, wat de instap en de zithouding dan weer ten goede komt.

Als inzittende heb je dus weinig te klagen in de Ford EcoSport: hij doet het best goed in vergelijking met de rest van zijn segment. Qua koffer hinkt de crossover echter enigszins achterop met zijn ruimte van 321 liter. Ook de kofferklep is niet de handigste, want die opent verrassend genoeg zijwaarts zoals bij een klassieke terreinwagen. Daardoor kan het moeilijk zijn om voorwerpen achterin te laden indien er een andere auto achter je geparkeerd staat.

Varianten

De Ford EcoSport was verkrijgbaar in vier uitrustingsniveaus: als Connected, als Titanium, als Active en als ST-Line. De Connected was daar de basisversie, die maar weinig uitrusting bood maar wel een lage prijs garandeerde. De Titanium voegde meer technologie toe, en de Active ging voor een avontuurlijke look. De ST-Line kreeg een sportievere aankleding die deed denken aan de ST-modellen van Ford, en was enkel met de sterkere motoren te bestellen.

Prijzen

De EcoSport is niet meer nieuw verkrijgbaar bij Ford. Je bent dus aangewezen op de tweedehandsmarkt indien je een exemplaar wil aanschaffen. Daar vind je al exemplaren van voor de eerste facelift (die in 2015 plaatsvond) voor zo’n 8.000 euro. Een goed uitgerust, recenter modelletje van na de tweede facelift (2017) met een EcoBoost-benzinemotor kost je ongeveer 15.000 euro.

Design

Buitenzijde

De Ford EcoSport is er flink op vooruitgegaan doorheen zijn bouwjaren. Wanneer hij in 2013 op onze markt kwam, choqueerde hij heel wat Europese klanten met zijn nogal ongebalanceerde uiterlijk. De facelift van 2015 schaafde het ontwerp al wat bij, maar vooral na de tweede update in 2017 kreeg de EcoSport een echt Europees gezicht. De koplampen werden scherper en groter, waardoor ze niet meer onnatuurlijk hoog op de neus gepositioneerd leken. Daarnaast kreeg de EcoSport ook Fords trapeziumvormige grille mee om aan te sluiten bij de rest van het Europese gamma. Achteraan bleef het model echter altijd wat smaakgevoelig, want de kort afgesneden achterpartij werd nog eens geaccentueerd door de enorme, zijwaarts openende kofferklep. Die kon je naar wens voorzien van een reservewiel voor een extra avontuurlijke uitstraling.

Binnenzijde

Hoe controversieel zijn uiterlijk was, zo herkenbaar was de EcoSport binnenin. Hij nam namelijk het dashboard, het stuur en de bekleding zo goed als één op één over van broertje Ford Fiesta. Daar is helemaal niks mis mee, want de Fiesta zat altijd al goed in elkaar. Reken dus op knappe ergonomie en degelijke materialen, en na de laatste facelift kreeg de EcoSport ook Fords nieuwste SYNC-infotainmentsysteem mee.

Veiligheid

Net voor zijn Europese lancering, in 2013, onderwierp de Euro NCAP de Ford EcoSport aan zijn gewoonlijke crashtests. Daar haalde de crossover vier op vijf sterren. De EcoSport beschikte wel over basisveiligheid zoals de nodige airbags, kreukelzones en stabiliteitssystemen, maar kreeg standaard bijvoorbeeld maar weinig assistentiesystemen mee. Het moet ook gezegd dat dit de enige keer is dat de EcoSport aan botsproeven onderworpen werd, en de auto wel tot 2021 op de markt bleef. De eisen van de Euro NCAP zijn in die tijd verstrengd, dus in vergelijking met modernere auto’s was de EcoSport tegen het einde van zijn leven verouderd op veiligheidsvlak.

Alternatieven

De EcoSport was Fords eerste poging in het segment van de compacte SUV’s, en het ging eigenlijk om een importproduct uit Zuid-Amerika. Dat betekent dat hij qua design en verfijning wat achter hinkte op de concurrentie, waardoor je in een Opel Mokka, Renault Captur of Peugeot 2008 van die tijd doorgaans een beter alternatief vindt. De grootste rivaal kwam echter in 2020, want met de Puma lanceerde Ford een crossover in hetzelfde segment die niet alleen moderner en knapper was, maar ook heel wat fijner stuurde. De EcoSport verdwijnde dan ook zonder rechtstreekse navolging in 2021, en de Puma staat nu als enige B-SUV in Fords catalogus.

FAQ

Is de Ford EcoSport een ruime auto?
De Ford EcoSport speelt goed mee met zijn concurrenten op vlak van passagiersruimte, dankzij een hoge carrosserie. De bagageruimte is echter beperkter, en wordt ook niet geholpen door de nogal onhandige, zijwaarts openende achterklep.
Hoeveel kostte de Ford EcoSport wanneer hij nieuw was?
De laatste nieuwprijs van de Ford EcoSport was eind 2021 22.360 euro.

Beoordelingen voor Ford EcoSport

9 Beoordelingen

4,8