Sterke punten
- Moderne en praktische compacte SUV
- Behoorlijke binnenruimte
- Ruime keuze uit verschillende motoren
Zwakke punten
- Relatief duur als occasion
- Verwarring door verschillende benamingen
- Hoog brandstofverbruik van benzinemotoren
Interesse in een Ford Escape
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Test: Ford Escape 1.6 Ecoboost – Hoe de Amerikanen Europese smaak zien
Ford Tourneo Custom PHEV: Ook de bus gaat elektrisch
Test: Ford Galaxy 2.0 TDCi Powershift – De luxe van de zevenzit
Eerste contact: Ford Focus ST 2015 – Dream Team
Ford Mustang Mach-E GT: koerspaard?
Eerste contact: Ford Mondeo Clipper – In alle omstandigheden familiaal
Goede redenen
- Krachtige motoren zorgen voor goede rijprestaties
- Praktische binnenruimte voor het hele gezin
- Aantrekkelijk ontwerp met moderne accenten
- Voorzien van slimme technologie
- Veel value for money
Ford Escape generaties
Van de Ford Escape bestaan verschillende generaties. Een ding is altijd hetzelfde: de Escape is een compacte crossover. De eerste generatie werd gebouwd van 2001 tot 2007 op basis van het Ford CD2-platform. De auto deelt diverse componenten met de Mazda Tribute en Mercury Mariner. Er was keuze uit een 2.0L I4 Zetec motor en een 3.0L V6 Duratec motor met voorwiel- of vierwielaandrijving.
In de periode 2008 tot 2012 heeft Ford een sterk gefacelifte versie van de tweede generatie geleverd, ook al spreken we hier wel over de tweede generatie. Hij was verkrijgbaar met een 2.5L vier-in-lijn en een 3.0L V6. De derde generatie Ford Escape is geleverd van 2013 tot 2019. De auto staat op het Ford Global C platform met keuze uit verschillende EcoBoost-motoren, waaronder een 1.5L en een 2.0L turbomotor.
In 2020 introduceerde Ford de vierde generatie Escape, met grote overeenkomsten met de Ford Kuga. Ook dit model is verkrijgbaar met EcoBoost-motoren en er is zelfs keuze uit hybride en stekkerhybrides, net als de Ford Kuga voor Europa.
Technische gegevens
Motorisatie
De vierde generatie Ford Escape is verkrijgbaar als occasion en brengt een breed motorenaanbod met zich mee. Deze bestaat niet alleen uit klassieke benzinemotoren, maar ook uit moderne hybride aandrijvingen. Deze zijn een goede keuze, vooral wanneer lage onderhoudskosten in combinatie met goede rijprestaties gewenst zijn. Je kunt opteren voor een 1.5L EcoBoost, een 2.0L EcoBoost en een 2.5L iVCT viercilinder. Laatstgenoemde is er als Hybrid of Plug-in Hybrid.
De 1.5 EcoBoost is goed voor een vermogen van 132 kW (180 pk), terwijl de 2.0 EcoBoost het schopt tot zelfs 184 kW (250 pk). De 2.5L iVCT I-4 Hybrid heeft een systeemvermogen van 141 kW (192 pk). De Plug-in Hybrid heeft een systeemvermogen van 154 kW (210 pk).
Kiezen voor de Ford Escape is wellicht overbodig, aangezien Ford in Europa gewoon de Kuga levert. Dat is technisch dezelfde auto, maar dan afgestemd op de Europese markt, dus ook met Europese software en Europese hardware. Kijk bijvoorbeeld eens naar een Ford Kuga Plug-in Hybrid. Die heeft een systeemvermogen van 165 kW (225 pk). De topsnelheid van dit model bedraagt 200 km/u en de auto mag 1.500 kilogram geremd trekken. Het elektrisch rijbereik van de Kuga PHEV komt uit op 65 kilometer volgens de WLTP-testnorm.
Afmetingen
Wanneer je kijkt naar de afmetingen zijn er geen grote verrassingen rond de vierde generatie Ford Escape. Het voertuig heeft de gangbare maten van een model uit de compacte SUV-klasse. Net geen 4,6 meter in de lengte en 1,88 meter in de breedte bieden voldoende ruimte voor het hele gezin of uitgebreid transport. Tot 948 liter laadvolume is beschikbaar bij belading tot aan het dak. Met behulp van de tweede zitrij heeft hij zelfs tot 1.851 liter inhoud.
De Ford Escape is echter ook bijzonder geschikt als dagelijks werkpaard. Eigenaren profiteren bijvoorbeeld van een praktische trekhaak die ook geschikt is voor grotere aanhangers.
De belangrijkste specificaties op een rij
Ford Escape IV | |
---|---|
Marktintroductie | 2020 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,60 x 1,90 x 1,70 m |
Wielbasis | 2,70 m |
Inhoud bagageruimte | 869-1.851 l |
Ledig gewicht | 1.496-1.762 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | N.b. |
Cilinderinhoud | 1,497-2,491cm3 |
Vermogen | 132 kW (180 pk)-184 kW (250 pk) |
Koppel | 210-393 Nm |
Topsnelheid | 198-222 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 7,5 sec |
Tankinhoud | 42 tot 63 l |
Verbruik | 1,2 tot 9,0 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 22 g/km (PHEV) |
Varianten
De vierde generatie Ford Escape is er in veel varianten, waaronder verschillende uitrustingslijnen. In het algemeen heeft de auto een hoog niveau van comfort. Het basisvoertuig biedt al veel mogelijkheden. Deze omvatten bijvoorbeeld elektrische ramen en buitenspiegels, evenals Ford's sleutelvrije elektrische startfunctie en handmatige airconditioning.
De Ford Escape is leverbaar als Base, Active, ST-Line, ST-Line Select, ST-Line Elite en Platinum. Als occasion kan je het model ook tegenkomen als Cool & Connect, Titanium en Vignale. De Ford Escape is technisch helemaal bij de tijd en biedt diverse optiepakketten. Dat geldt bijvoorbeeld voor het Design Pakket met extra dakrails of voor de Easy Driver Pakketten, die extra voorzieningen bevatten voor gemakkelijk rijden en manoeuvreren in de stad.
Prijzen
De Ford Escape is geen koopje, maar zeker gezien de zeer goede uitrusting is het zeker een aantrekkelijk alternatief voor de andere aanbiedingen op de markt. Reken bij import wel op een behoorlijk BPM-bedrag, helemaal voor de conventionele benzinemotoren. Als occasion is de Ford Escape erg zeldzaam. Rijden kan vanaf ongeveer 10.000 euro. Wie interesse heeft in een Ford Escape, kan beter opteren voor een Ford Kuga. Rijden in een Kuga-occasion kan al vanaf 5.000 euro, maar prijzen lopen eenvoudig op tot meer dan 55.000 euro. Dan heb je wel een nagenoeg nieuwe plug-in hybride.
Design
Buitenkant
De Ford Escape en dus ook de Ford Kuga voor Europese klanten heeft een modern uiterlijk met veel subtiliteiten. Ten opzichte van zijn voorganger heeft de vierde en dus huidige generatie sinds 2019 een veel frisser uiterlijk, met onder meer de herziene grille en een nieuwe lichtsignatuur. Een gelijktijdig oplopende en aflopende lijn aan de zijkant van de carrosserie benadrukt het wendbare karakter van het voertuig. Ook de Ford Escape is opnieuw flink gegroeid en laat samen met de hogere rijhoogte een blijvende indruk achter.
Binnenkant
Een soortgelijk beeld is te zien in het interieur, waar de Ford Escape ook beduidend moderner en aantrekkelijker is geworden. Het grote aanraakscherm is op de middenconsole geplaatst en bevindt zich goed in het zicht van de bestuurder. Het hele dashboard ziet er nu nog netter uit en de bediening is heel eenvoudig. Natuurlijk mogen ook de comfortabele stoelen en het verbeterde overzicht dankzij de hoge zitpositie niet ontbreken. Dankzij de goede isolatie van de carrosserie blijft het ook bij hogere snelheden aangenaam stil in het interieur. De ruimte is een van de centrale sterke punten van de Ford, want zelfs met vijf personen is comfortabel reizen mogelijk.
Veiligheid
Ook op het gebied van veiligheid is de nieuwste Ford Escape state-of-the-art. Dit wordt ook bevestigd door Euro NCAP dat het identiek gebouwde Kuga-model onder de loep nam in een crashtest. Hier kreeg de compacte SUV de topnotering van vijf sterren. Naast de goede passieve veiligheid zijn de veiligheidssystemen, die de bescherming van alle weggebruikers aanzienlijk kunnen verhogen, bijzonder overtuigend. Zo reageert de noodremassistent niet alleen in de stad, maar ook erbuiten bij hogere snelheden. Bij een dreigende aanrijding worden ook voetgangers en fietsers gedetecteerd en remt het voertuig automatisch af. Een waarschuwingssysteem voor het onbedoeld verlaten van de rijstrook houdt de Ford Escape veilig op zijn rijstrook en een snelheidsbegeleidingssysteem is bijzonder indrukwekkend op langere ritten.
Alternatieven
Er zijn talloze alternatieven in het compacte SUV-segment. Klanten maken een goede keuze met de Jeep Compass. Het voertuig heeft echte offroad-genen, maar rijdt ook zeer comfortabel en heeft een uitgebreide uitrusting. Maar je kunt ook gewoon kiezen voor een Ford Kuga.