Sterke punten
- Herkenbaar voor jong en oud
- Verkrijgbaar als krachtige RS Cosworth
- Betrouwbare techniek
Zwakke punten
- Let op de roestduivel
- Beschikbaarheid van onderdelen
- Cabrioletdak kan lekken
Ford Escort Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Ford Escort, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Ford Escort
-
Ford Escort XR3i
€ 6.520,-Geen informatie- 84.000 km
- 05/1987
- 55 kW (75 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-3600 Genk -
Ford Escort Escort C
€ 2.000,-Geen informatie- 132.360 km
- 11/1989
- 44 kW (60 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-3570 Alken -
Ford Escort Turnier C
€ 3.000,-Geen informatie- 88.669 km
- 01/1989
- 44 kW (60 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-8830 Hooglede -
Ford Escort cosworth
€ 64.000,-Geen informatie- 53.712 km
- 11/1993
- 162 kW (220 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-4520 Wanze -
Ford Escort sunshine 1100cc
€ 13.000,-Geen informatie- 28.000 km
- 11/1974
- 35 kW (48 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-1400 Nivelles -
Ford Escort Escort XR3i
€ 7.950,-Geen informatie- 149.000 km
- 12/1988
- 66 kW (90 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-3690 Zutendaal -
Ford Escort MK1
€ 65.000,-Geen informatie- 500 km
- 01/1973
- 184 kW (250 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-3090 Overijse -
Ford Escort 2.0 220cv RS Cosworth ** Luxury **
€ 75.000,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 70.000 km
- 11/1992
- 162 kW (220 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-4500 Huy -
Ford Escort MKII RS 2000
€ 40.000,-Geen informatie- 4.000 km
- 02/1976
- 81 kW (110 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-6730 Bellefontaine -
Ford Escort MK1*RS 2000*Volledige restauratie*Uniek*
€ 59.999,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 2.179 km
- 11/1974
- 140 kW (190 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-2550 Kontich -
Ford Escort Escort XR3i
€ 5.450,-Geen informatie- 195.000 km
- 06/1983
- 77 kW (105 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-3690 Zutendaal -
Ford Escort MKII ** RALLY CAR **
€ 119.950,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 40 km
- 07/1979
- 136 kW (185 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-4500 Huy -
Ford Escort 1.6i Cabrio 1ste eig. Origineel 7.800km *Uniek!*
€ 14.500,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 7.647 km
- 03/1996
- 65 kW (88 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Benzine
-
8,0 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Handelaar, BE-1980 Zemst -
Ford Escort RS2000 131 Course Identité FIVA-Vente privée
€ 20.900,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 95.000 km
- 11/1978
- 97 kW (132 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-6700 Arlon -
Ford Escort Cosworth | Martini Racing Edition | Rare
€ 74.900,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 64.532 km
- 06/1995
- 165 kW (224 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-8970 Poperinge -
Ford Escort MK1 Groupe 4 205cv
€ 85.000,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 100 km
- 01/1974
- 151 kW (205 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-4500 Huy -
Ford Escort MKII 1.3 ** FINITION GHIA **
€ 28.000,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 17.916 km
- 03/1979
- 38 kW (52 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-4500 Huy
Interesse in een Ford Escort
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Zeer bereikbaar
- Eenvoudig te repareren techniek
- Ondanks compacte afmetingen toch voldoende ruim
- Ruime keuze uit varianten
- Verkrijgbaar in verschillende snelle versies
Ford Escort generaties
De Ford Escort is niet één model, maar een verzameling van verschillende modellen en modelgeneraties. Om overzicht te geven zetten we alle generaties voor jou op een rij.
Ford Escort – eerste generatie (1968-1974):
De eerste generatie Ford Escort was verkrijgbaar als tweedeurs sedan, stationwagon en bestelwagen. De auto had een eenvoudig, functioneel ontwerp met achterwielaandrijving en een reeks viercilindermotoren.
Ford Escort – tweede generatie (1975-1980):
Met een meer gestroomlijnd ontwerp bood de tweede generatie Ford Escort verbeteringen in comfort en rijprestaties. De Escort Mk2, zoals hij vaak wordt genoemd, is nog altijd een populaire keuze in de rallysport.
Ford Escort – derde generatie (1980-1986):
De derde generatie Ford Escort introduceerde voorwielaandrijving en een meer moderne vormgeving. Deze Escort was verkrijgbaar met keuze uit verschillende carrosserievarianten, waaronder drie- en vijfdeurshatchbacks.
Ford Escort – vierde generatie (1986-1990):
Voortbouwend op het succes van de vorige modellen, bood deze generatie meer geavanceerde motoren en een betere afwerking.
Ford Escort – vijfde generatie (1990-1997):
De vijfde generatie Escort kenmerkt zich door een aerodynamischer, rondere vormgeving en een verbeterd interieur.
Ford Escort – zesde generatie (1995-2000):
De laatste generatie van de Escort bood modernere styling en verbeterde veiligheidsvoorzieningen.
Door de jaren heen stond de Escort bekend om zijn betrouwbaarheid, betaalbaarheid en veelzijdigheid. Het was een populair model in Europa, Noord-Amerika en Australië. De Ford Escort werd in Europa vervangen door de Ford Focus in 1998. De Focus werd geïntroduceerd als een moderner, meer verfijnd alternatief voor de Escort, met een nieuw ontwerp en betere technologie. In Noord-Amerika vond de vervanging iets later plaats, rond het jaar 2000. De Focus werd al snel een van de bestverkochte auto's van Ford, en erfde veel van de populariteit en marktpositie die voorheen door de Escort werd ingenomen.
Van de Ford Escort zijn in de loop der jaren verschillende snelle versies verschenen, die ook nu nog in trek zijn onder rallyrijders. Hier zijn enkele van de opmerkelijkste snelle modellen:
Ford Escort RS1600 (1970-1974):
Een van de eerste high-performance Escorts, uitgerust met een 1.6-liter BDA motor, ontwikkeld door Cosworth. Dit model had veel succes in de rallysport.
Ford Escort RS2000 (1973-1980):
Bekend om zijn kenmerkende 'droop snoot' voorkant. Deze versie had een krachtigere 2.0-liter Pinto motor en werd zowel in rally's als op de weg gebruikt.
Ford Escort XR3/XR3i (1980-1990):
Deze versies, op basis van de derde generatie Escort, hadden een sportievere look en verbeterde prestaties, met de XR3i die een 1.6-liter brandstofinjectiemotor had.
Ford Escort RS Turbo (1984-1991):
Deze versie had een turboversie van de 1.6-liter motor en had dus aanzienlijk meer vermogen. Nog altijd is het model populair onder liefhebbers van snelle auto's.
Ford Escort Cosworth (1992-1996):
Technisch gezien gebaseerd op de Sierra Cosworth, maar met de Escort body. Een unieke verschijning dus. Deze auto was ontworpen voor rally's. Hij had een krachtige 2.0-liter turbomotor en vierwielaandrijving.
Ford Escort RS2000 4x4 (1994-1996):
Een latere versie van de RS2000 met vierwielaandrijving, wat zeldzaam was voor Escorts. Het bood verbeterde rijprestaties en handling. In Europa zijn ze nauwelijks te vinden.
Technische gegevens
Motorisatie
De motoren van de Ford Escort verschillen per generatie. De eerste generatie Escort is geleverd met 1,1- en 1,3-liter benzinemotoren. Ook was er een Escort Twin Cam verkrijgbaar met een Lotus 1,6-litermotor met dubbele bovenliggende nokkenas. Topmodellen waren de RS 1600 en RS 2000. Als we kijken naar de Ford Escort MK4 dan komen uit bij een ruime keuze aan benzinemotoren, zoals een 1.1 (50pk), 1.3 (60pk), 1.4 (73pk) en een 1.6 (88pk). Er was zelfs een 1.6-diesel (54pk) verkrijgbaar. Een sterkere 1.8-diesel (60pk) verscheen later. Met de komst van de vijfde generatie Escort wordt alles al een stukje serieuzer. Ford begon met de levering van de RS 2000 die een Sierra-2.0-blok met 16 kleppen onder de motorkap had, goed voor 150 pk. We zetten de motoren van de vijfde en zesde generatie Ford Escort op een rij. De RS Cosworth is met 227 pk en bijna 300 Nm de sterkste motorvariant.
Ford Escort MK5 motoren
1.3i | 1,264 cm³ | 4-in-lijn | 60 pk | 101 Nm | 1991-1992 |
---|---|---|---|---|---|
1.4i | 1,392 cm³ | 4-in-lijn | 71 pk | 103 Nm | 1990-1992 |
1.6i | 1,597 cm³ | 4-in-lijn | 90 pk | 126 Nm | 1990-1992 |
1.6i | 1,597 cm³ | 4-in-lijn | 105 pk | 135 Nm | 1990-1992 |
1.8i | 1,796 cm³ | 4-in-lijn | 105 pk | 153 Nm | 1992-1992 |
1.8i XR3 | 1,796 cm³ | 4-in-lijn | 131 pk | 162 Nm | 1992-1992 |
2000 | 1,998 cm³ | 4-in-lijn | 150 pk | 190 Nm | 1991-1992 |
1.8D | 1,753 cm3 | 4-in-lijn | 60 pk | 110 Nm | 1990-1992 |
Ford Escort MK5 Fase 2 motoren
1.3i | 1,264 cm³ | 4-in-lijn | 60 pk | 101 Nm | 1993-1995 |
---|---|---|---|---|---|
1.4i | 1,392 cm³ | 4-in-lijn | 71 pk | 103 Nm | 1992-1993 |
1.6i | 1,597 cm³ | 4-in-lijn | 90 pk | 134 Nm | 1992-1995 |
1.8i | 1,796 cm³ | 4-in-lijn | 105 pk | 153 Nm | 1992-1995 |
1.8i XR3 | 1,796 cm³ | 4-in-lijn | 131 pk | 162 Nm | 1992-1993 |
2000 | 1,998 cm³ | 4-in-lijn | 150 pk | 190 Nm | 1992-1995 |
RS Cosworth | 1,998 cm³ | 4-in-lijn | 227 pk | 299 Nm | 1992-1996 |
1.8D | 1,753 cm3 | 4-in-lijn | 60 pk | 110 Nm | 1992-1995 |
1.8TD | 1,753 cm3 | 4-in-lijn | 90 pk | 178 Nm | 1994-1995 |
Ford Escort MK6 motoren
1.3i | 1,264 cm³ | 4-in-lijn | 60 pk | 101 Nm | 1995-1998 |
---|---|---|---|---|---|
1.4i | 1,392 cm³ | 4-in-lijn | 75 pk | 109 Nm | 1995-1998 |
1.6i | 1,597 cm³ | 4-in-lijn | 90 pk | 134 Nm | 1995-2000 |
1.8i | 1,796 cm³ | 4-in-lijn | 105 pk | 153 Nm | 1995-1998 |
2000i | 1,998 cm³ | 4-in-lijn | 150 pk | 190 Nm | 1995-1997 |
1.8D | 1,753 cm3 | 4-in-lijn | 60 pk | 110 Nm | 1995-1997 |
1.8 TD | 1,753 cm3 | 4-in-lijn | 70 pk | 135 Nm | 1996-2000 |
1.8 TD | 1,753 cm3 | 4-in-lijn | 90 pk | 178 Nm | 1995-2000 |
Afmetingen
De Ford Escort is een compacte auto. De afmetingen verschillen per generatie. De zesde generatie Ford Escort is de grootste. De auto heeft een lengte van 4,1 meter, een breedte van 1,68 meter en een hoogte van 1,35 meter. De wielbasis bedraagt 2,53 meter. De inhoud van de bagageruimte komt uit op 380 liter. De Ford Escort RS Cosworth is nog ietsje groter, maar heeft wel aanzienlijk minder bagageruimte.
De belangrijkste specificaties op een rij
Ford Escort 1.6 CLX | Ford Escort RS Cosworth | |
---|---|---|
Marktintroductie | 1992 tot 1995 | 1992 tot 1996 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,1 x 1,68 x 1,35 m | 4,21 x 1,73 x 1,53 m |
Wielbasis | 2,53 m | 2,55 m |
Inhoud bagageruimte | 380 l | 267 l |
Ledig gewicht | 1.045 kg | 1.320 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.600 kg | 1.820 kg |
Cilinderinhoud | 1,597 cm3 | 1,998 cm3 |
Vermogen | 66 kW (90 pk) | 167 kW (227 pk) |
Koppel | 134 Nm | 299 Nm |
Topsnelheid | 177 km/u | 232 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 12,3 sec | 6,1 sec |
Tankinhoud | 55 liter | 65 liter |
Verbruik | 7,2 l/100 km | 10,2 /100 km |
CO₂-uitstoot | Niet bekend | Niet bekend |
Varianten
De Ford Escort is gedurende zijn lange productieperiode geleverd in verschillende carrosserievarianten om aan verschillende behoeften en voorkeuren van klanten te voldoen.
- Sedan: een traditionele vierdeurs carrosserie, aangeboden in verschillende generaties van de Escort.
- Hatchback: beschikbaar als drie- en vijfdeurs modellen, een van de populairste carrosserievormen.
- Stationwagon: ook bekend als 'estate' in sommige markten. Deze variant bood meer laadruimte. Hij was ideaal voor gezinnen of als werkvoertuig.
- Cabriolet: geïntroduceerd in latere generaties, deze versie bood een open dakoptie voor liefhebbers van open rijden. Let op eventuele lekkages.
- Bestelwagen/Panel van: in sommige markten werd de Escort ook aangeboden als een compacte bestelwagen, ideaal voor kleine bedrijven of als stedelijk leveringsvoertuig.
- Coupe: in sommige vroege generaties was er een tweedeurs coupeversie beschikbaar.
Prijzen
De Ford Escort is niet meer nieuw te koop. Maar gelukkig zijn er genoeg Ford Escort occasions te vinden. Prijzen lopen sterk uiteen. Zo heb je al voor minder dan 1.000 euro een Escort uit 1998, maar betaal je voor een originele Ford Escort 2.0 16V RS Turbo Cosworth Motorsport 4x4 uit 1994 al bijna 90.000 euro. Voor een Escort MK1 1600GT moet je ook je beurs trekken. Reken op ongeveer 70.000 euro voor een net exemplaar.
Design
Buitenkant
De Ford Escort is qua vormgeving altijd best bescheiden geweest, maar dat geldt niet voor de sportievere versies. Die hebben uitgeklopte wielkasten, toegenomen spoorbreedtes en een verlaagde wielophanging. De RS Cosworth maakt het helemaal bont met een forse achtervleugel.
Binnenkant
Het interieur van een Ford Escort is vrij basic. De basiselementen zijn goed voor elkaar, maar reken niet op een overvloed aan luxe. Je moet realiseren dat de Escort al een wat oudere auto is die op de markt verscheen om meer mensen op een betaalbare manier mobiel te maken.
Veiligheid
In 1999 is de Ford Escort onderworpen aan een Euro NCAP-veiligheidstest. In dat jaar werden de bescherming van volwassen inzittenden en de voetgangersveiligheid getest. Heel goed kwam de Escort niet uit de test. Het model haalde in beide categorieën twee van de vijf sterren. Je moet realiseren dat een Ford Escort al wat ouder is en dus niet aan hedendaagse veiligheidseisen voldoet.
Alternatieven
Alternatieven voor de Ford Escort zijn de klassieke versies van de Honda Civic, Nissan Sunny, Opel Kadett, Opel Astra, Toyota Corolla en Volkswagen Golf.