Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
2021 FORD FIESTA STUDIO ST-LINE 04

Ford Fiesta

1 / 3
2021 FORD FIESTA STUDIO ST-LINE 04
ford-fiesta-2021-38-2
Ford Fiesta facelift 2021

Sterke punten

  • Dynamisch rijgedrag
  • Jeugdige looks
  • Pittige EcoBoost-motoren

Zwakke punten

  • Beperkte binnenruimte
  • Karige basisuitrusting
  • (Te) sterke gelijkenis met voorganger

Ford Fiesta Een overzicht

4,4 (556 Beoordelingen)

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Ford Fiesta, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:6.5 - 17.3s
Maximumsnelheid:152 - 232 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):82 - 179 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):3.2 - 7.4 null
Afmetingen (l/b/h) vanaf:3915 x 1685 x 1415 mm
Portieren:3 - 5
Kofferruimte:290 - 1093 liter
Aanhangergewicht:288 - 625 kg

Stadswagen met ziel

De Ford Fiesta zit middenin zijn zevende generatie, en hanteert daar nog steeds de principes die het model al decennia zo geliefd maken. Zoek je dus een stadswagen waarmee je buiten de bebouwde kom ook nog wat fun kan beleven, dan is deze Ford je antwoord.

Interesse in een Ford Fiesta

Ford Fiesta tweedehands auto
Ford Fiesta nieuwe auto
Ford Fiesta dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Ford Fiesta is een compacte stadswagen met afmetingen die je zo in gelijk welk parkeerplekje kwijt kan. Dat combineert hij echter met dynamische rijeigenschappen, en daarvoor moet je zelfs niet noodzakelijk een ST kopen.

  • Doe je dat wel, dan wacht je een waar festijn aan puur rijgenot. Ford heeft zijn Fiesta ST namelijk door weten te ontwikkelen tot één van de fijnste betaalbare hothatches op de markt.

  • Zelfs in zijn sportievere ST- of ST Line-vormen weet de Fiesta een bepaalde bruikbaarheid en zelfs flink wat comfort te behouden, dankzij zijn doordachte onderstel.

  • Toch kan je de Fiesta in zijn basisvorm al relatief goedkoop op de kop tikken, al moet je er dan wel vrede mee hebben dat hij misschien niet over de beste uitrusting beschikt.

Belangrijke gegevens

Motoren

Het motorengamma van de Ford Fiesta is tegenwoordig best overzichtelijk. Zo kan je de auto enkel bestellen met benzinemotoren, en dat zijn ook allemaal driecilinders. Aanvankelijk stond er ook een enkele dieselmotor in de catalogus, een 1.5-liter viercilindermotor met 85 pk, maar die werd in modeljaar 2020 geschrapt.

Het benzinegamma begint met een 1.1-liter driecilinderblok zonder turbo, dat een magere 75 pk naar de voorwielen brengt. Daarmee haalt de Fiesta de 100 km/u in 14,7 seconden, dus sportieve prestaties hoef je met dit blok niet te verwachten. Daarvoor ben je beter af met één van de befaamde 1.0-liter EcoBoost-turboblokken. Deze motor won van 2012 tot 2014 driemaal op rij de verkiezing van ‘Beste motor ter wereld’ en ging zelfs zes jaar op rij aan de haal met de titel ‘Beste motor tot 1.0 liter capaciteit’. Dat dankt hij aan zijn enorme veelzijdigheid, want het driecilinderblokje staat in het Fiesta-gamma met vermogens van 100, 125, 140 en 155 pk. De versies met 125 en 155 beschikken daarbij over mildhybridehulp om het verbruik en de uitstoot nog meer te beperken.

Als gevalletje apart staat de Fiesta ook als snelle ST in het gamma, en die hothatch maakt gebruik van een 1.5-literversie van de EcoBoost-driecilinder. Zo produceert de Fiesta ST een mooie 200 pk, goed voor een 0-naar-100-tijd van 6,5 seconden.

Afmetingen

De Ford Fiesta bevindt zich in het B-segment, en speelt qua afmetingen mooi mee met de concurrentie. Met een lengte van 4,05 meter is hij bijna precies zo groot als een Peugeot 208, Renault Clio of Volkswagen Polo. Ongeacht of je een drie- of vijfdeursversie van de Ford koopt, blijven de afmetingen identiek. De driedeursvariant wordt wel vanaf modeljaar 2023 uitgefaseerd, zodat enkel de vijfdeurs nog overblijft.

Die vijf deuren komen de instap natuurlijk ten goede, al moet wel gezegd dat een Volkswagen Polo doorgaans meer binnenruimte biedt. De koffer van de Fiesta is met zijn inhoud van 311 liter ook niet de allergrootste. Dat cijfer is identiek aan dat van de Peugeot 208, maar een Polo of Clio doen het ook daar net beter. Desondanks biedt de Ford natuurlijk meer dan voldoende ruimte voor de dagelijkse boodschappen.

Uitvoeringen

Je kan de reguliere Ford Fiesta bestellen in vier uitrustingsniveaus: Connected, Titanium, Active en ST Line. De Connected-versie is daarin de goedkoopste en hoewel die meteen een beperkt infotainmentsysteem met smartphoneconnectiviteit krijgt, is deze versie verder beperkt uitgerust. Zo zijn er geen parkeersensoren aanwezig, krijg je standaard stalen velgen met wieldoppen, is de klimaatregeling volledig manueel en is er ook geen cruise control aanwezig. De Titanium doet het meteen wat beter met 15-inchvelgen, parkeersensoren achteraan en automatische klimaatregeling. De Active voegt een iets hogere ophanging en ruigere bumperbekleding toe terwijl de ST Line je Fiesta de sportieve allures van de ST-versie geeft.

Prijzen

Ga je naar de dealer voor een gloednieuwe Ford Fiesta, dan moet je minstens 20.325 euro meenemen. Zo is de stadswagen iets duurder dan zijn Franse concurrenten, de Peugeot 208 en Renault Clio van net geen 18.000 euro, maar wel goedkoper dan de Volkswagen Polo waarvoor je 23.620 euro moet neertellen. De krijgt je Fiesta voor dat geld in zijn Connected-uitvoering, die zoals hierboven vermeld wel best karig uitgerust is. De duurste nieuwe Fiesta is de sportieve ST Ultimate, die minstens 30.285 euro kost.

Kijk je daarentegen op de tweedehandsmarkt voor een Ford Fiesta van de huidige generatie, dan mag je rekenen op minstens 9.000 euro voor een vroeg exemplaar met een dieselmotor. Ga je daarentegen op zoek naar een jonger model met een pittige 1.0-liter EcoBoost-benzinemotor, dan mag je afhankelijk van het vermogen rekenen op 15.000 tot 20.000 euro.

Design

Buitenzijde

In de overgang van zijn zesde naar zijn zevende generatie maakte de Fiesta vanbuiten eerder een evolutie door dan een revolutie. Zo zou de leek het huidige model wel eens kunnen verwarren voor het oudere exemplaar, of gewoon vermoeden dat het om een uitgebreide facelift gaat. Niets is echter minder waar, want de Fiesta werd op alle vlakken vernieuwd. De ontwerpers hebben zijn herkenbare lijnenspel daarbij verfijnd zodat de auto weer klaar is voor een aantal jaar concurrentie. Daarbij komt hij nog steeds als één van de sportiever ogende B-segmenters voor de dag, ondanks zijn ietwat verouderde styling.

Binnenzijde

Terwijl de verschillen met de vorige generatie van buitenaf gezien beperkt blijven, hebben de ontwerpers zich vanbinnen niet ingehouden. Dat was ook nodig, want voorheen leed de Fiesta nog wat aan de knopjesziekte van de jaren 2000. Tegenwoordig vind je daarentegen enkel nog de broodnodige knoppen in het interieur, terwijl de minder relevante functies verborgen worden in Fords handige SYNC-infotainmentsysteem.

Veiligheid

De Ford Fiesta mag dan klein zijn, dat betekent niet dat het een onveilig blik is. Bij zijn laatste Euro NCAP-crashtests ging de B-segmenter naar huis met een score van vijf op vijf sterren. Die beoordeling kreeg hij wel in 2017, wanneer bijvoorbeeld een automatisch noodremsysteem en rijstrookassistent nog niet vereist waren om de topscore te behalen. Dat is dan ook niet standaard aanwezig op de Fiesta, al kan je dit wel allemaal toevoegen in relatief betaalbare pakketten.

Alternatieven

Het is druk in het B-segment, dus de Ford Fiesta ondervindt genoeg concurrentie om bij de les te moeten blijven. Ben je er echter op zoek naar dynamisch rijgedrag zoals deze Ford dat kan bieden, dan is het moeilijker kiezen. Zo kan enkel de Mini Cooper hem overtreffen, maar die kost dan wel een flinke duit meer en biedt minder ruimte. Ook de Peugeot 208 moet sinds zijn nieuwe generatie weinig onderdoen, en die komt wel in de buurt van het gebruiksgemak van de Fiesta. De Volkswagen Polo is dan weer de handigste in dit segment, maar die stuurt wel wat minder sportief.

FAQ

Komt er nog een nieuwe Ford Fiesta?
Ford heeft aangekondigd dat er geen nieuwe Ford Fiesta meer komt. De negende generatie zal dus de laatste generatie van Fords iconische stadswagen blijven, en nadien wordt de Puma de kleinste Ford.
Is de Ford Fiesta een sportieve auto?
Ford staat erom bekend zijn gewone auto’s al fijn te laten sturen, en dat is niet anders voor de Fiesta. Daardoor is een standaardmodelletje vaak al een leuke auto. Echt lachen wordt het in de Fiesta ST, die gezien wordt als één van de beste hothatches van het moment.

Meer informatie

Modellen