Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
ford-focus-2022-front

Ford Focus

1 / 4
ford-focus-2022-front
ford-focus-2022-interieur
ford-focus-2022-back
ford-focus-2022-side

Sterke punten

  • Onovertroffen rijdynamiek
  • Uitgebreid motoraanbod
  • Praktische break

Zwakke punten

  • Geen plug-inhybrides
  • Enkele afwerkingsdetails
  • Relatief hoge startprijs

Ford Focus Een overzicht

4,4 (549 Beoordelingen)

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Ford Focus, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Vaste waarde met rijplezier voorop

De vierde generatie Ford Focus (C519) is opnieuw een veelzijdige C-segmenter die zijn rijdynamiek laat primeren. Met een vijfdeurs, een breakversie Clipper, een avontuurlijke Active en de sportieve ST wil de Focus zoveel mogelijk hokjes afvinken.

Interesse in een Ford Focus

Ford Focus tweedehands auto
Ford Focus nieuwe auto
Ford Focus dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goeie redenen

  • Ford hecht veel waarde aan rijdynamiek, en dat is bij de Focus niet anders. Je hoeft niet meteen voor de ST of de uitvoering ST-Line te gaan: de andere uitvoeringen mikken eveneens op rijplezier.

  • Met navigatie, airco met twee zones, Apple CarPlay en Android Auto, en met een mooi pakketje veiligheidsvoorzieningen is de Ford Focus al in zijn basisversie degelijk uitgerust. De prijzen van de opties blijven bovendien binnen de perken.

  • Met 635 liter aan koffervolume met de achterbank rechtop kan de Ford Focus Clipper zich meten met de ruimste breaks in het C-segment. Bovendien is de koffer sinds de facelift van de Focus praktischer aangekleed en ingedeeld.

  • Echte sportievelingen kunnen aan de bak in de Focus ST. Die is er niet alleen als 280 pk sterke hot hatch, maar bestaat als Focus ST Clipper ook als snelle break.

Alle belangrijke gegevens over de Ford Focus (C519)

Motoren

Het motoraanbod van de Ford Focus is doorheen de jaren sterk vereenvoudigd. Bij de klassieke Focus-modellen is er nog één benzine- en één dieselblok. De benzinemotor is een 1.0 EcoBoost-driecilinder die milde hybride ondersteuning krijgt in de vorm van een riemaangedreven starter-generator. Hij is er met 125 pk of 155 pk, en naar keuze met een manuele zesbak of automatische zevenbak met dubbele koppeling.

Het dieselgamma houdt er nog maar één versie op na. Dat is de 1.5 EcoBlue-viercilinder van 120 pk. Die drijft uitsluitend via een achttrapsautomaat de voorwielen aan. Manueel schakelen en dieselen is in de Focus dus niet meer mogelijk. Vanaf september 2022 wordt het vermogen van de dieselmotor trouwens iets teruggeschroefd, naar 115 pk.

Elektrificatie blijft in het Focus-gamma tot het minimum beperkt. Ga hier dus niet op zoek naar een elektrische Focus, laat staan een plug-inhybride. De Ford Focus voorziet alleen de benzinemotor van milde hybride ondersteuning. Qua uitstoot en verbruik scoort de diesel daarom het best: 4,6 l/100 km en 120 g/km aan CO2. De zuinigste benzine is de 1.0 EcoBoost van 155 pk in combinatie met de manuele zesbak: 5,1 l/100 km en 116 g/km aan CO2.

Sportievelingen vinden hun gading bij de snelle Ford Focus ST. Die gebruikt een 2.3 EcoBoost-viercilinder, die in iets andere vorm dienstdeden in de Mustang en de vorige Focus RS. In deze generatie van de Focus ST is hij goed voor 280 pk, en kan hij worden gekoppeld aan een manuele zesbak of een zevenbak met dubbele koppeling.

Afmetingen

Met een lengte van 4,38 meter is de Ford Focus nipt langer dan grote concurrenten zoals de Volkswagen Golf, Opel Astra of Peugeot 308. De Ford Focus Clipper meet 4,67 meter en is op zijn beurt eveneens langer dan de Volkswagen Golf Variant, Opel Astra Sports Tourer of Peugeot 308 SW. Door de andere bumpers is de Focus in zijn ST-Line- en Active-uitvoering overigens nipt langer: respectievelijk 4,39 meter en 4,40 meter.

Het koffervolume van de Focus als vijfdeurs bedraagt 392 liter met de rugleuning van de achterbank rechtop, en 1.354 liter met de rugleuning neergeklapt. De kofferruimte van de Focus Clipper is een van de ruimste in zijn segment: 635 liter met de rugleuning rechtop, 1.653 liter met de rugleuning neergeklapt. Sinds de facelift van de Focus die eind 2021 werd voorgesteld, is de koffer van de Clipper functioneler ingedeeld.

Uitvoeringen

Vroeger was het simpeler, maar de uitvoeringen van de Focus zijn er doorheen de jaren complexer op geworden. In de basis is de Focus er in vier uitvoeringen: Titanium, Active, ST-Line en ST. De Connected- en Vignale-uitvoeringen heeft Ford op pensioen gestuurd. De bestaande uitvoeringen krijgen telkens nog eens een X-versie die meer zaken toevoegt aan de standaarduitrusting.

De basisuitvoering ‘Titanium’ komt al rijkelijk uitgerust voor de dag, met onder meer rijstrookhulp en een aanrijdingswaarschuwing, parkeersensoren, automatische ledkoplampen, airco met twee zones, een infotainmentscherm van 13 duim met navigatie, enzovoort. Standaard staat hij op 16-duimsvelgen en worden zijn zijruiten onderaan met een chromen strook versierd. ‘Titanium X’ voegt onder meer nog een achteruitrijcamera, inductielader voor smartphones en een digitaal instrumentendisplay toe.

Als ‘Active’ bouwt de Focus voort op de basisuitvoering en komt hij stoerder voor de dag: een toegenomen rijhoogte, extra rijmodi voor moeilijkere ondergrond, een stoerdere koetswerkkit, 17-duimsvelgen enzovoort. De ST-Line gaat resoluut voor de sportieve aankleding met een lagere ophanging, sportieve koetswerkkit met 17-duimsvelgen en sportievere aankleding voor het interieur. De ST trekt al helemaal de sportieve kaart, met een eigen bodykit met ST-opschriften, rode remklauwen en 19-duimsvelgen, een grote achterspoiler, elektrisch verstelbare en verwarmbare sportzetels enzovoort.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

Op dit moment (zomer 2022) heeft Ford de bestellingen voor zijn Focus tijdelijk stopgezet, onder meer wegens leverproblemen van het nieuwe SYNC4-infotainmentsysteem na de oorlog in Oekraïne. Er zijn dus geen huidige prijzen beschikbaar. Begin dit jaar kreeg de Focus wel een vanafprijs mee van 31.245 euro (vijfdeurs, 1.0 EcoBoost 125 pk, zowel Titanium, Active als ST-Line). De X-uitvoeringen kostten telkens 1.350 euro extra, voor de Clipper betaalde je 1.000 euro meer. De sportieve Focus ST had een vanafprijs van 42.695 euro.

Omdat de huidige generatie van de Ford Focus (C519) al enkele jaren op de markt is, is er een ruim aanbod aan tweedehandsexemplaren. De prijzen beginnen vanaf ongeveer 17.000 euro. Voor de sportieve ST liggen de tweedehandsprijzen iets hoger: daar moet je met een startprijs van zo’n 30.000 euro rekenen.

Voor de benzinemodellen moet je in Vlaanderen minimum rekenen op een jaarlijkse verkeersbelasting van 126,09 euro en een BIV van 114,79 euro. Voor de diesels liggen de tarieven iets hoger. Reken hier op een verkeersbelasting van 288,35 euro en een BIV van 655,12 euro. In Brussel mag je minstens een BIV van 61,50 euro verwachten en een jaarlijkse verkeersbelasting van 167,90 euro voor de benzinemodellen, en 271,39 euro voor de diesels.

Design-highlights en interieur

Doorheen de jaren heeft Ford het New Edge-design van de originele Focus afgezwakt, en diens scherpe lijnen ingeruild voor een vloeiender ontwerp. Binnenin maakt de knoppenwinkel van de vorige generatie plaats voor een soberder dashboard, dat sinds de recente facelift resoluut voor een cleane look gaat.

Duidelijk verschillende karakters

De huidige generatie van de Ford Focus (C519) laat het scherpe Kinetic-design van zijn voorganger achterwege en kiest voor een zachtere stijl die bij iedereen in de smaak moet vallen. Eind 2021 kreeg de Focus een facelift, met onder meer nieuwe ledkoplampen en ledachterlichten, en een Ford-logo dat zijn klassieke plek in het radiatorrooster weer inneemt. De Titanium-uitvoering onderscheidt zich met glanzend chromen accenten, onder meer in de snoet en onderaan de zijruiten. De Active herken je aan de kunststof omranding van het koetswerk en de wielkasten, de ST-Line aan zijn sportievere bodykit.

Via het scherm

Sinds de generatiewissel in 2018 kan de Focus pronken met een meer horizontaal gestileerd dashboard, en mocht het massieve dashboard met de talloze knoppen op pensioen. De facelift van eind 2021 maakt de boordplank nog cleaner. Zo huist de bediening van de klimaatregeling, vroeger met fysieke knoppen, voortaan achter het nieuwe 13,2 grote touchscreen. Dat bedient SYNC4, de meest recente generatie van Fords infotainmentsysteem. Jammer genoeg maakt dat de bediening er niet ergonomischer op. Ook na de facelift durft de Focus nog wel eens te kiezen voor minder kwalitatief ogende materialen.

Rijhulp en veiligheid

Bij zijn debuut behaalde de Ford Focus de maximumscore van vijf sterren in de Euro NCAP-crashtests. In de standaarduitrusting van de Focus zit onder meer rijstrookhulp, een aanrijdingswaarschuwing met voetganger- en fietserherkenning, een intelligente snelheidsbegrenzer en cruise control. Optioneel zijn er rijhulppakketten met onder meer verkeersbordherkenning, dodehoekwaarschuwing en een adaptieve snelheidsregelaar. De facelift voegde enkele nieuwe zaken toe, waaronder een rear occupant alert, die waarschuwt wanneer je kinderen of huisdieren in de auto vergeet.

Alternatieven

De Ford Focus (C519) speelt zowel als vijfdeurs en als Clipper in een van de drukstbevolkte segmenten op de markt: het C-segment. Concurrenten zijn er dan ook overal. De Volkswagen Golf (Variant), Renault Mégane (Grandtour), Opel Astra (Sports Tourer) en Peugeot 308 (SW) zijn zowat de traditionele uitdagers. Daarnaast zijn er onder meer nog de Seat Leon (Sportstourer), Hyundai i30 (Wagon), Kia Ceed (SW), enzovoort. Hoewel hij geen vijfdeursversie heeft, is de Skoda Octavia in zijn breakversie Combi een geduchte uitdager voor de Ford Focus Clipper.

FAQ

Hoeveel kost de Ford Focus?
Ford heeft de bestellingen van de Focus een tijdje stopgezet, maar de nieuwprijzen van de Focus begonnen vanaf 31.245 euro. Voor de breakversie Clipper betaalde je 1.000 euro extra. De Powershift-versnellingsbak met dubbele koppeling had een meerprijs van 1.700 euro. Binnenkort worden er nieuwe prijzen verwacht.
Hoe groot is de koffer van de Ford Focus?
De vijfdeursversie van de Ford Focus heeft een koffervolume van 392 liter met de rugleuning van de achterbank rechtop, en 1.354 liter met de rugleuning neergeklapt. Dat gebeurt standaard in een 40/60-verhouding. De Clipper heeft een koffervolume van 635 liter met de rugleuning op zijn plaats, en 1.653 liter met de rugleuning neer. Daardoor behoort hij tot de **ruimste breaks** in zijn segment.

Meer informatie

Modellen

Motorvermogen