Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
ford-focus-rs-side

Ford Focus RS

1 / 5
ford-focus-rs-side
ford-focus-rs-back
ford-focus-rs-front
ford-focus-rs-seat
ford-focus-rs-interior

Sterke punten

  • Wegligging
  • Motor
  • Discreet

Zwakke punten

  • 6-bak handgeschakeld
  • Kofferruimte
  • Afwerking binnen

Ford Focus Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Ford Focus, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

RS geen weg terug

De Focus RS is in het Ford aanbod altijd een buitenbeen geweest. Door de 5-cilinder in eerste instantie, maar ook door de uitstekende 4-wielaandrijving. De Focus had een extreem op sport afgesteld chassis, met dito afvering/demping en wielmaten die dat geweld allemaal aankonden. De RS is niet meer en vervangen door een uitstekende, maar minder extreme ST

Interesse in een Ford Focus RS

Ford Focus RS tweedehands auto
Ford Focus RS nieuwe auto
Ford Focus RS dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

RS geen weg terug

De Focus RS is in het Ford aanbod altijd een buitenbeen geweest. Door de 5-cilinder in eerste instantie, maar ook door de uitstekende 4-wielaandrijving. De Focus had een extreem op sport afgesteld chassis, met dito afvering/demping en wielmaten die dat geweld allemaal aankonden. De RS is niet meer en vervangen door een uitstekende, maar minder extreme ST

Goede redenen

  • u had graag met een gewone Focus een Porsche 718 zoek gereden, en al helemaal die belachelijke Hyundai i20N met zijn potsierlijke backfires

  • u gaat graag discreet door het leven, maar weet een sportonderstel zeer te waarderen en u weet dat het onderstel van deze Ford tot het beste behoort van wat de ¨hatchbackwereldte bieden heeft.

  • u wil wel veel lol met een auto beleven, u vindt zichzelf een behoorlijk handig en sportief chauffeur, maar u wil zich niet blauw betalen en vermits de RS alleen nog tweedehands te kopen valt, is dat tweemaal goed nieuws. Hoewel, de RS is behoorlijk waardevast gebleken….

Belangrijke gegevens

Nieuw kostte de Focus RS net geen € 40.000 en dat was zonder meer 6 tot 10 duizend euro’s goedkoper dan de verzamelde concurrentie, als daar waren: BMW M2, VW Golf R, Mercedes A AMG, allemaal auto’s die 300 pk en meer in de aanbieding hebben/hadden en waarvan op de M2 na (achterwielen), de vier wielen werden aangedreven. Er is altijd een uitzondering op de regel en die komt van Audi, met de 3 RS.

Nog beter nieuws: een Focus RS van 6 jaar oud, gaat vandaag, mits niet te veel kilometers, voor 33.000 tot 34.500 Euro van de (tweede)hand.

De Focus scoort ook redelijk met zijn CO²-uitstoot (180 gr), gegeven het feit dat de 4-cilinder toch niet meer de jongste is. Dat scheelt in deze categorie een slok op de borrel qua verkeersbelasting. Het was ook dé reden om met de 5-cilinder op te houden: milieuwetgeving.

Motoren

Er zijn nog altijd mensen die heimwee hebben naar de 2.5 l 5-cilinder in de RS (overigens een project van de testafdeling Ford Lommel), niet zozeer voor de overvloed aan pk’s, wel door het geluid waarmee die paarden tot leven kwamen. Daar hoeft deze 4-cilinder die hem kwam vervangen, 2.3 l qua inhoud en gekend uit de Europese Mustang, in wezen niet zo gek veel voor onder te doen, maar weet wel dat hier, discreet dat wel, elektronica voor gebruikt wordt. De Focus-versie van de 2.3 l haalt 350 pk en 440 Nm en die zijn, oh dank vierwielaandrijving, allemaal te gebruiken. Dat vreet natuurlijk banden en zuipt hopen benzine: op minder dan 10 l moet u niet rekenen. Want u gaat toch niet op zijn grootvaders door het leven?

Afmetingen

De RS is 4,4 m lang, 1,823 breed en 1,47 hoog. Hij laat leeg de naald naar 1.485 kg doorslaan. De koffer is met 363 l niet de ruimste in de klasse, maar is uitbreidbaar (zonder vlakke laadvloer) naar 1.148 l. Als we de ST van vandaag daarmee vergelijken, dan is her een der een paar millimeter groter en een paar kilo’s zwaarder (1.512 kg), maar vooral een hele cavalerie kwijtgeraakt: 280 pk, 420 Nm. Die knijp was ook weer nodig om de Europese milieuwetgeving te respecteren.

Varianten

De Focus heeft een aanbod om u tegen te zeggen, allemaal auto’s die er bijna als de RS en zeker de ST uitzien, maar wel bravere 1.0 l (3 cilinder, maar wel 155 pk astemblieft) onder de kap hebben. Qua sportieve uitvoeringen is er vandaag alleen nog de ST. U kan kiezen tussen een handgeschakelde 6-bak (niet doen) of een gerobotiseerde 6-trapsautomaat. Wie op zoek gaat naar een tweedehands RS old school wensen we veel succes in zijn zoektocht en vooral in de daaropvolgende onderhandelingen.

Prijzen

Zoals eerder aangegeven, een nieuwprijs van de RS was tot 2018, het einde van de productie, 39.950 €. Wie hem 5 jaar oud en 100.000 kilometer op de teller wil kopen, mag toch nog ongeveer € 30.000 op zijn rekening hebben staan. De nieuwe ST kost minimaal € 45.500. Als u al die sportiviteit aan u voorbij laat gaan en 155 pk en de roffel van een 3 cilinder voor lief neemt: € 35.000 bent u kwijt.

Design

Buitenzijde

De 5-cilinder RS was nog Ford zoals we die in onze jonge jaren leerden kennen: oerlelijke en vooral flamboyant grote spoilers en luchthappers te kust en te keur. De laatste versie van de RS was veel discreter, met een kleine dakspoiler, een diffuser achteraan, uitlaatpijpen die niets aan de verbeelding overlieten, 19 inch wielen en een discrete splitter aan de voorkant. Verbazend voor Ford qua eenvoud, maar daarom net prima.

Binnenkant

We zijn nooit een grote fan geweest van de Ford boordplanken en deze Focus maakt daar geen uitzondering op. De speciale bijkomende metertjes boven de middenconsole gaan dat niet redden, hoewel ze nuttige bijkomende info verschaffen. Het is nogal druk om naar te kijken en vooral het stuur had veel soberder mogen zijn. Wel fijn gevonden: de blauwe gestikte naden die we her en der terugvinden. De sportstoelen, hoewel ze goed zitten, nemen voorin veel te nadrukkelijk hun plaats in en Ford had hier iets meer voor het dagelijks gebruik mogen kiezen, in plaats van compromisloos voor circuit te gaan.

Veiligheid

De RS had keurige cijfers in de toenmalige botsproeven, had performante ABS-remmen met een deugdelijke remkrachtverdeling (zorgt voor een kaarsrechte remweg, hoe onnozel het wegdek er ook bij ligt), inclusief remassistent, maar botswaarschuwing heeft hij niet. Wel weer ESP en tractiecontrole, die, voor de avonturier onder ons, uit schakelbaar zijn. In de ST-versie van vandaag, vraagt de auto u elke keer als u de contactsleutel omdraait in welke modus u wil rijden en daar is zo ongeveer het tegenovergestelde van een veiligheidmodus bij: drift. Alle pk’s (of toch zo goed als) naar de achterwielen en in overstuur de rotonde rond, dat kan dan zomaar.

Alternatieven

Wie niet direct om een 4-wielaandrijving verlegen zit, heeft met de Renault Mégane RS, en al helemaal in zijn Trophy uitvoering een net zo fijn plan B. Voor de 300 pk sterke RS geeft u € 47.800 uit. De 333 pk sterke 4Motion Golf R kost € 61.000, maar dan heeft u wel de verjaardagseditie van 20 jaar DSG.

FAQ

Waarom is de Focus zo scherp geprijsd?
Ford is een constructeur die wereldwijd schappen heeft staan en daar vrijelijk een graai in kan doen. Die schaalvergroting is kostenverlagend. Bovendien was de RS zo goed als een hobbyproject van het Lommels testteaam
Waar staan de letters RS voor?
Bij Ford staan ze voor Rally Sport, een tak van autosport waar Ford als sinds de jaren 50 van de vorige eeuw actief in is.
Komt er ooit nog een nieuwe RS-versie?
Die kans is behoorlijk klein geworden: het aantal petrolheads kalft af, de milieuwetgevingen worden strenger.

Beoordelingen voor Ford Focus

549 Beoordelingen

4,4