Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
ST 5.jpg

Ford Focus ST

1 / 5
ST 5.jpg
ST 1.jpg
ST 2.jpg
ST 3.jpg
ST 4.jpg

Sterke punten

  • Scherp sturen
  • Tractie op elk wegdek
  • Sober in het pak

Zwakke punten

  • Prijs
  • Verslijt banden
  • Politiek niet correct

Ford Focus Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Ford Focus, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:5.7 - 15.1s
Maximumsnelheid:137 - 266 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):88 - 225 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):3.4 - 9.4 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4152 x 1699 x 1430 mm
Portieren:3 - 5
Kofferruimte:341 - 1620 liter
Aanhangergewicht:355 - 663 kg

De Focus als Estheet

Ford heeft zijn Focus altijd als een drivers car gepositioneerd, en heeft ook behoorlijk veel energie gestoken in de ontwikkeling van het onderstel, zelfs de mindere potentere versies profiteren van een energiek en toch veilig weggedrag. De ST komt aan het hoofd te staan van sportieve versies van de Focus, de RS is daarvoor teveel een buitenbeen.

Interesse in een Ford Focus ST

Ford Focus ST tweedehands auto
Ford Focus ST nieuwe auto
Ford Focus ST dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De RS zag er nogal redelijk extreem uit, willen we vriendelijk blijven. De ST zoals die er na zijn hertekening uitziet, is braver, maar niet banaler. Hij heeft precies die accenten die van een gezinsauto een sportieve hatch maken. Maar die dus als gewone gezinsauto te gebruiken valt.

  • De 2.3 l viercilinder is eveneens onder handen genomen, wat hem niet krachtiger maakt, wel zuiniger en dus CO² vriendelijker. Maar verwacht hier ook geen wonderen, de ST gaat de klimaatverandering niet omkeren. 280 pk is geen topwaarde voor deze cilinderinhoud, 420 Nm is dat met een beetje goede wil wel.

  • Met zijn 1.333 kg is de ST voor een voorwiel aangedreven auto niet eens zo flink op dieet geweest en het surplus aan tractie haalt hij vooral uit een sper die de kracht slim verdeelt. Bovendien is er nu een track pack waarmee deze Focus een stuk rechtlijniger wordt in autosportplezier: lager opgehangen in stijvere veren en stuggere demping.

Belangrijke gegevens

Motoren

De ST is er al 13 jaar en begon zijn carrière met de 5-cilinder van Volvo, 2,5 l groot, later kwam de 2.0 4-cilinder Ecoboost, 250 pk, 360 Nm, er is zelfs een dieselversie van 130 pk geweest. Nu is er dus de 2.3 l viercilinder, 280 pk, 420 Nm en daarmee zet deze Focus scherpe prestaties neer. Een spurt naar 100 km/h kan in 5,7 s, de top is begrensd op 250 km/h. Dat kost hoe dan ook benzine: gemiddeld mag u op 10,5 l rekenen. Want u gaat toch niet op standje 75 jaar rijden?

Afmetingen

DE Focus ST heeft nagenoeg dezelfde afmetingen waarmee elke Focus het stellen moet: 4,38 m lang, 1,83 m breed, 1,45 m hoog, voor een leeggewicht van 1.333 kg. Volledigheidshalve ook vermelden dat de Focus ST een geremde aanhanger van 1.600 kg mag trekken. De Focus ST heeft niet de grootste koffer uit het lot, 375 l, dat kan beter, maar is wel uit te breiden in verschillende stadia naar 1.435 l.

Varianten

De Focus heeft te veel varianten om in dit bestek op te noemen, de ST is er daar eentje van en ook nog enig in zijn soort. U kan uit een rijk aantal kleuren kiezen, maar dat is het zowat. Een automaat bijvoorbeeld is op de ST leverbaar. U zal het dus niet noodzakelijk altijd met hand en voeten moeten doen, maar ontkoppelen en schakelen, wat is daar is bij dit soort auto’s mis mee? Of u zou de Focus met de ST-line moeten meetellen, maar dat is eerder een optische operatie en heeft met een echte ST weinig vandoen. De ST is ook verkrijgbaar als break.

Prijzen

Een Focus uit de ST-line met de 1.0 l ecoboost van 125 pk en een gerobotiseerde automaat kost € 35.470, inclusief het milde hybride aandrijfsysteem. Daarmee vergeleken scoort de echte ST een stuk hoger, met gewoon een handgeschakelde 6-bak gaat hij € 44.000 kosten, de automaat doet daar nog een schep bovenop € 45.420.

Design

Buitenzijde

Iedereen heeft tegenwoordig een voorbumper die zo terug kan naar een F1 auto en de luchthappers zijn qua aantal en grootte overdonderend aanwezig. Ook langs het radiatorrooster, dat met de E-auto zijn laatste jaren beleeft, is met een honingraattekening, niet langs te kijken. De koplampen verbinden vloeiend motorkap en wielkast. De zijkant heeft een flinke knik onderdaan, die aerodynamica suggereert en achteraan is de ST, voor een Ford Hot Hatck, zeer sober gehouden. Een kleine spoiler boven de achterruit, en flinke uitlaten in een diffuser, daarin verschilt hij van de andere Focussen.

Binnenkant

De ST moet het zonder de hardcore sportstoelen stellen, maar prijs u gelukkig, buiten het circuit heeft u daar meer na- van voordelen van. De nu gemonteerde stoelen zitten prima en houden het lijf ook bij een stevige rit goed op zijn plaats. En verder moet u maar gewoon worden aan de Ford lay-out, veel knoppen, ook op het stuur, een scherm dat boven de middenconsole gemonteerd is en niet de meest moderne grafische uitwerking heeft. Het dashboard had tot voor kort nog analoge meters, maar wordt nu digitaal en volgens de gekozen rijmodus op het scherm gebracht. Het is ook allemaal netjes afgewerkt, materialen neigen naar premium, maar pretenderen niets

Veiligheid

Ford levert, al dan niet in optie, de meest gangbare ongevalvermijdingssystemen op zijn Focus en als dat ongeval dan onverhoopt toch niet te vermijden valt, dan staat een resem airbags u bij om het ergste te voorkomen. Met een sterk presterend remsysteem zal u zelf al actief de grootste malheuren kunnen voorkomen, zo niet ontwijken

FAQ

Wat is nut van een ST in breakversie?
De huidige montagesystemen in de fabrieken zijn dermate flexibel geautomatiseerd dat een constructeur kan zeggen: we kunnen, waarom doen we het dan niet?
Waarom geen vierwielaandrijving?
Vier aangedreven wielen maken een auto zwaarder, dus gaat hij meer verbruiken, dus gaat hij meer CO² uitstoten. En dat vindt Europa niet fijn.
Handgeschakeld of automaat?
Vermits de ST met zijn rijmodi kan spelen, zouden we voor de handgeschakelde bak gaan, zeker met de automatische tussengas regeling.

Beoordelingen voor Ford Focus

549 Beoordelingen

4,4