Sterke punten
- Sensationele prestaties
- Fantastische vormgeving
- Autosportechniek voor op straat
Zwakke punten
- Prijzig
- Beperkte beschikbaarheid
- Duur onderhoud
Ford GT Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Ford GT, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Ford GT
-
Ford GT 5.4 V8 550ch Coupe
€ 350.500,-BTW verrekenbaar Geen informatie- 9.865 km
- 06/2006
- 405 kW (551 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-7033 Mons -
Ford GT 40 / GULF EDITION / REPLICA / 400 HP - V8 ***
€ 169.950,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 21.548 km
- 08/1966
- 294 kW (400 PK)
- Tweedehands
- 3 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-8870 Izegem
Interesse in een Ford GT
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Eerste contact: Ford GT – Eindelijk rijden
Ford Tourneo Custom PHEV: Ook de bus gaat elektrisch
Test: Ford Galaxy 2.0 TDCi Powershift – De luxe van de zevenzit
Eerste contact: Ford Focus ST 2015 – Dream Team
Ford Mustang Mach-E GT: koerspaard?
Eerste contact: Ford Mondeo Clipper – In alle omstandigheden familiaal
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Genieten van topprestaties
- Met overheerlijke V8- of V6-roffel
- Voelt zich thuis op straat en op het circuit
- Uitgebreid te personaliseren
- Toptechnologie
Ford GT generaties
De Ford GT is niet één auto, maar juist meerdere modellen met dezelfde naam. In totaal zijn er al drie generaties van de Ford verschenen. De kans is ook groot dat er in de toekomst nog een vierde generatie GT zal volgen, mogelijk met elektrische aandrijflijn. We zetten de eerste drie generaties Ford GT op een rij.
Ford GT40 (1964-1969): De oorspronkelijke Ford GT40 werd ontwikkeld voor endurance-racing en is vooral bekend om zijn vier opeenvolgende overwinningen in de 24 uur van Le Mans van 1966 tot 1969. Deze auto was ontworpen om te concurreren met Ferrari en andere Europese racewagens. Hij had een karakteristiek laag en gestroomlijnd ontwerp en werd aangedreven door een krachtige V8-motor. Als je te groot bent, is de kans groot dat je niet past. Het getal ‘40’ slaat op de hoogte van de auto van slechts 40 inch, ongeveer 1 meter.
Ford GT (2005-2006): Na bijna vier decennia introduceerde Ford een nieuwe GT als een eerbetoon aan de oorspronkelijke GT40. Dit model, vaak aangeduid als de 'Ford GT', was een supercar voor op de openbare weg met een modern ontwerp dat sterk geïnspireerd was door de GT40. Het had een 5,4-liter supercharged V8-motor en combineerde klassieke designelementen met moderne technologie.
Ford GT (2017-heden): De derde generatie van de Ford GT werd onthuld in 2015 en ging in productie in 2017. Deze hypermoderne supercar markeert een aanzienlijke technologische vooruitgang ten opzichte van zijn voorgangers. De auto beschikt over een 3,5-liter twin-turbocharged EcoBoost V6-motor, geavanceerde aerodynamica, en is gebouwd met lichtgewicht materialen zoals koolstofvezel.
Technische gegevens
Motorisatie
Van de ‘opper-Ford’ mag je ook behoorlijk wat power verwachten. De tweede generatie GT had bijvoorbeeld een 5,4-liter V8 met supercharger, goed voor 410 kW (550 pk). Er zijn overigens 4.038 exemplaren van deze generatie geproduceerd. De derde generatie Ford GT is aanzienlijk krachtiger. Uit een 3,5-liter EcoBoost V6-motor weet Ford een vermogen van 492 kW (669 pk) en liefst 750 Nm aan trekkracht te peuteren. Combineer dat vermogen met een gewicht van slechts 1.385 kilogram en de prestaties zijn sensationeel. De topsnelheid van deze generatie Ford GT bedraagt 348 km/u en de 0-100-tijd komt uit op slechts drie seconden. Bizar snel dus.
Afmetingen
De derde generatie Ford GT heeft een lengte van 4,76 meter. De breedte komt uit op 2,00 meter en de hoogte bedraagt 1,11 meter. De wielbasis van de Ford GT is 2,71 meter lang. De bagageruimte is met slechts 11 liter extreem klein. Je kunt in principe alleen wat spullen op de plaats van de bijrijder kwijt. Niet erg, want het is een extreme supercar. Daar verwacht je niet van dat hij ook extreem praktisch is. Alles bij de Ford GT staat in het teken van prestaties. De stoelpositie is bij de derde generatie GT bijvoorbeeld ook gefixeerd. De stuurkolom en pedalen zijn verstelbaar zodat je alsnog een goede zitpositie kunt vinden.
De belangrijkste specificaties op een rij
Ford GT Gen3 (EU) | |
---|---|
Marktintroductie | 2017 tot heden |
Lengte x breedte x hoogte | 4,76 x 2,00 x 1,11 m |
Wielbasis | 2,71 m |
Inhoud bagageruimte | 11 l |
Ledig gewicht | 1.385 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | N.b. |
Cilinderinhoud | 3,497 cm3 |
Vermogen | 492 kW (669 pk) |
Koppel | 750 Nm |
Topsnelheid | 347 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 2,8 sec |
Tankinhoud | 58 liter |
Verbruik | N.b. |
CO₂-uitstoot | N.b. |
Varianten
Van de Ford GT bestaan niet zozeer varianten, maar wel limited editions. In principe is elke Ford GT tot in de kleinste details naar eigen wens samen te stellen. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor pakkende kleuren voor het exterieur en interieur. Maar je kunt ook kiezen voor technologische upgrades, zoals koolstofvezel wielen om het onafgeveerde gewicht te verlagen. Ford levert ook een polycarbonaat motorkap, een titanium uitlaatsysteem van Akrapovic en titanium wielbouten. De klant is koning.
Prijzen
De Ford GT is zoals je mag verwachten erg duur, maar de prijzen verschillen wel enorm per generatie. Zo is een tweede generatie GT bereikbaar voor ongeveer 150.000 euro, maar betaal je voor een originele GT40 misschien wel meer dan 1.000.000 euro. Een gebruikte Ford GT met 3,0-liter EcoBoost-motor kost al snel zo’n 900.000 euro.
Design
Buitenkant
De Ford GT ziet er indrukwekkend uit, helemaal als het gaat om de derde generatie. Het is in principe een raceauto voor op straat. Alles staat in het deken van aerodynamica en downforce. De cabine loopt zelfs taps toe, zodat de lucht via speciale luchtkanalen door de auto kan stromen. De actieve achterspoiler zorgt voor maximale downforce en klapt omhoog om voor extra vertraging te zorgen tijdens remmen. En dan zijn er nog de vleugeldeuren. De GT is in alle opzichten sensationeel.
Binnenkant
Het interieur van de Ford GT is een perfect voorbeeld van less is more. Ford focust zich puur op de essentials. Wat er niet in hoeft, zit er ook niet in. In de nieuwste GT geniet je wel van een infotainmentsysteem, airco en radio. Maar het draait vooral om het racestuurwiel met verschillende knoppen. De stoelen zijn gefixeerd.
Veiligheid
De Ford GT is niet getest door EuroNCAP, maar is wel heel veilig. In het bijzonder de derde generatie GT. Die heeft namelijk een koolstofvezel monocoque. Die is supersterk en ontzettend stijf, zodat je goed beschermd bent bij een botsing. De GT heeft verder ook airbags. De rijhulpsystemen zijn beperkt. Je moet echt weten wat je doet, maar gelukkig heeft de GT de rijkwaliteiten van een Lotus Elise. Hij is heel wendbaar en goed te controleren. Rijden is vooral een groot feest!
Alternatieven
De Ford GT is een klasse op zichzelf. Als je de auto kunt betalen, dan kun je ook andere peperdure supercars kopen. Echte concurrentie heeft de GT dus niet, maar er zijn wel auto’s die in hetzelfde segment opereren. Dan moet je denken aan modellen van Ferrari, Lamborghini, Maserati of Aston Martin. Qua vorm lijkt een Ferrari 458 Italia sterk op een Ford GT, net als een Lamborghini Aventador. Als verzamelaar van exotische supercars mag een Ford GT in ieder geval niet in de collectie ontbreken.