Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Ford-KA1.jpg

Ford Ka

1 / 3
Ford-KA1.jpg
Ford-KA2.jpg
Ford-KA3.jpg

Sterke punten

  • Leuk design
  • Vlot en dynamisch weggedrag
  • Relatief ruim

Zwakke punten

  • Niet ideale zitpositie
  • Enkel als driedeurs, geen sportversie
  • Matige geluidsisolatie

Ford Ka/Ka+ Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Ford Ka/Ka+, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:12.5 - 15.4s
Maximumsnelheid:155 - 169 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):99 - 147 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):3.7 - 6.3 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:3620 x 1639 x 1385 mm
Portieren:3 - 5
Kofferruimte:224 - 849 liter
Aanhangergewicht:303 - 505 kg

Kleine Ford met Fiat-genen

De eerste Ford Ka kwam in 1996 op de markt als echt budgetmodel, waarbij zijn Fiesta-basis en zijn oude 1.3-benzinemotor de ontwikkelingskosten beperkten. Toch had hij zijn kwaliteiten, zoals een uitzonderlijk goede rijdynamiek voor zijn klasse, een origineel design en vooral zijn positie als goedkoopste nieuwe auto van ons land. Deze tweede generatie kwam in 2008 op de markt en was iets modieuzer, wat logisch is als je weet dat hij zijn basis deelt met de Fiat 500, opnieuw om de ontwikkelingskosten laag te houden. Je kon meer kleurtjes, uitrusting en zelfs een zuinige dieselmotor krijgen. De tweede generatie Ford Ka bleef tot 2016 in productie, waarna hij werd vervangen door de Latijns-Amerikaanse Ka+.

Interesse in een Ford Ka

Ford Ka tweedehands auto
Ford Ka dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Kleine Ford met Fiat-genen

De eerste Ford Ka kwam in 1996 op de markt als echt budgetmodel, waarbij zijn Fiesta-basis en zijn oude 1.3-benzinemotor de ontwikkelingskosten beperkten. Toch had hij zijn kwaliteiten, zoals een uitzonderlijk goede rijdynamiek voor zijn klasse, een origineel design en vooral zijn positie als goedkoopste nieuwe auto van ons land. Deze tweede generatie kwam in 2008 op de markt en was iets modieuzer, wat logisch is als je weet dat hij zijn basis deelt met de Fiat 500, opnieuw om de ontwikkelingskosten laag te houden. Je kon meer kleurtjes, uitrusting en zelfs een zuinige dieselmotor krijgen. De tweede generatie Ford Ka bleef tot 2016 in productie, waarna hij werd vervangen door de Latijns-Amerikaanse Ka+.

Goede redenen

  • De Ford Ka lijkt niet zozeer op de technisch gelijke Fiat 500, maar heeft wel een even guitig design dat mooi aansloot bij de rest van het gamma - en zelfs iets leuker smoelde dan de Fiesta uit die tijd.

  • De 1,2 liter-benzinemotor en de 1,3 liter-diesel zijn levendiger en zuiniger dan de oude 1.3 die in de eerste Ka zat, al is de versnellingsbakspreiding iets te lang gemaakt om het verbruik zo laag mogelijk te houden.

  • De dynamiek van de tweede generatie Ford Ka lag niet op het niveau van zijn voorganger, maar het was nog altijd een vlotte en dynamische wagen in de stad, met meer stabiliteit op de grote wegen. Het stuur is licht en de draaicirkel is klein.

  • De zithouding achter het stuur is niet ideaal, net als bij de Fiat 500, maar je hebt wel voldoende ruimte aan boord. Ook de koffer is redelijk bruikbaar voor deze klasse.

  • De kwaliteit van het dashboard is dik in orde voor een auto van deze klasse, met kwalitatieve bedieningsorganen en een heldere lay-out.

Alle belangrijke gegevens over de Ford Ka

Motoren

Deze tweede generatie Ford Ka kreeg twee motoren uit de Fiat-stal mee: een 1,2 liter-viercilinder op benzine en een 1.3 diesel.

De 1.2-benzinemotor heeft een piekvermogen van 69 pk en een koppel van 102 Nm en is steeds gekoppeld aan een manuele vijfbak. Het is een levendige motor, maar verwacht geen grootse prestaties: de 0-100 km/u duurt 13,1 seconden en de topsnelheid bedraagt amper 159 km/u. Als je een beetje je best doet, kan je een mooi verbruik bekomen van ongeveer 6 l/100 km, maar dat is nog steeds een stukje meer dan het normverbruik van 5,1 l/100 km.

Wil je meer zuinigheid én koppel, en moet je niet in een LEZ zijn, dan kan je ook kiezen voor de 1,3 liter-dieselmotor van 75 pk en 145 Nm. Die is in absolute zin ongeveer net zo snel als de benzinemotor door zijn kleinere toerenbereik, maar herneemt sneller en kan meer op zijn koppel worden gereden, wat gunstig is voor het verbruik. Al is het opgegeven normverbruik van 4,2 l/100 km opnieuw erg optimistisch. De Ford Ka met dieselmotor is maar tot 2011 geleverd in ons land, maar is dus nog te vinden met een Euro 5-motor die minder beperkingen heeft in sommige steden.

In tegenstelling tot zijn voorganger, kwam er nooit een sportieve versie van de Ka. Hoewel Fiat bewees dat het mogelijk was om een pittig autootje op dit platform te bouwen, koos Ford ervoor de kosten laag te houden en bij deze twee basismotoren te blijven.

Afmetingen

De Ford Ka is 3,62 meter lang, 1,66 meter breed en 1,51 meter hoog. Het is altijd een driedeurs net als zijn voorganger, al had zijn opvolger Ka+ wel vijf deuren, en biedt plaats voor vier personen aan boord. De draaicirkel van 10,12 meter is goed voor stadsmanoeuvres. In de koffer kan je 224 tot 710 liter kwijt, wat geen slechte score is voor dit segment. Minder groot is de benzinetank van amper 35 liter, waardoor je zeker met de benzinemotor vaker aan de pomp kan staan als je een iets zwaardere rechtervoet hebt. Met een gewicht van ongeveer 900 kilo is de Ka wel bijzonder licht.

Uitvoeringen

De instapversie van de Ford Ka was de Ambiente, gevolgd door de Trend en de Titanium. Later kwamen er nog meer uitrustinsniveaus, waaronder die haast luxueuze Titanium X. In het absolute basismodel had je geen radio, geen airco, geen parkeersensoren, geen zetelverwarming, geen lichtmetalen velgen, geen ESP (tot het verplicht werd in 2014), geen gordijnairbags en geen elektrische ramen. Met andere woorden: de basisuitrusting was erg summier om de prijs zo laag mogelijk te houden.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De Ford Ka werd in ons land gelanceerd voor 9.500 euro als Ambiente, waarmee hij een stukje duurder was dan zijn voorganger, die tijdelijk voor 6.990 euro werd aangeboden, maar die natuurlijk ook op een veel oudere basis stond.

Vandaag vind je al een tweedehands Ford Ka van de tweede generatie voor minder dan 2.500 euro, al gaat het dan ook om basismodellen, al dan niet met heel wat kilometers. Voor een mooier model is het aangeraden om nog een beetje door te sparen tot zo’n 4.000-5.000 euro, waarvoor je completer uitgeruste exemplaren hebt, vaak zelfs in opvallende kleurtjes.

Design-highlights en interieur

Dat de Ford Ka zijn basis deelt met de Fiat 500, zou je enkel kunnen afleiden van zijn ronde vorm, want het design van deze stadswagen is volledig uniek. Zijn neus doet denken aan zijn grotere broer Fiesta, de achterkant had een eigen look volgens het ‘Kinetic Design’ van het merk, dat de auto’s er altijd bewegend moest laten uitzien, ook al stonden ze stil. De Ka is altijd een driedeurs en kreeg nooit een echte facelift, al waren er wel verschillende speciale reeksen zoals de Tattoo, Grand Prix en Digital, die speciale kleurstellingen en velgen kregen. Een leuk weetje: de Ford Ka maakte zijn debuut in de James Bond-film Quantum of Solace.

Eigen design, gemeenschappelijke basis

Aan boord heb je wel een vergelijkbare zitpositie als in de Fiat 500. Dat wil zeggen: je zit nogal hoog, iets té hoog zelfs. De versnellingspook staat hoog op het dashboard gemonteerd en is daardoor gemakkelijk binnen handbereik. Het design van het dashboard is wel volledig uniek, met meer traditionele tellers en een eigen vormgeving van de middenconsole, ook al zitten de meeste zaken wel ongeveer op dezelfde plaats als bij zijn Italiaanse neef.

De ruimte aan boord is best in orde, al is de achterbank wat moeilijker bereikbaar. De passagier vooraan heeft veel beenruimte en kan dus verder naar voor zitten, wat de ruimte achterin ten goede komt. Je zou de Ford Ka dus een 3+1 kunnen noemen. De materialen zijn in orde voor deze klasse, maar niet uitzonderlijk. Het dashboard kon wel in opvallende contrastkleuren gepersonaliseerd worden. Onderweg valt vooral de matige geluidsisolatie op, vooral van de rol- en windgeluiden.

Rijhulp en veiligheid

Een punt waarop Ford heeft bespaard om de instapprijs van de Ka zo laag mogelijk te houden, is veiligheid. Standaard kreeg je twee airbags mee en het verplichte ABS, wat zelfs in deze klasse niet geweldig was. De hogere uitrustingsniveaus kregen wel zijdelingse airbags, en je kon bijbetalen voor gordijnairbags. Toch haalde de Ford Ka 4 sterren bij Euro NCAP, wat erop wijst dat de basisstructuur stevig is - hij rijdt vandaag dan ook nog steeds rond in zijn Fiat-versie!

Alternatieven

Wil je een modernere auto op dezelfde basis, dan kan je nog altijd bij Fiat terecht voor een nieuwe 500, desgewenst zelfs als snelle Abarth. In zijn tijd streed de Ford Ka tegen de Citroën C2, Renault Twingo, Suzuki Swift en natuurlijk de zeer populaire Citroën C1, Peugeot 107 en Toyota Aygo, al was de Ka iets modieuzer dan die drieling.

FAQ

Wat is het verschil tussen de Ford Ka en de Ford Ka+?
De Ford Ka+ was de opvolger van de Ka en was in feite een Zuid-Amerikaans ontwikkeld model dat Ford ook in Europa invoerde in de periode dat het al zijn modellen globaal wilde maken. De Ka+ was altijd een vijfdeurs en werd nooit even enthousiast onthaald als zijn voorgangers.
Hoeveel kost een Ford Ka nog tweedehands?
Je vindt al exemplaren van de tweede generatie Ford Ka voor minder dan 2.500 euro, maar voor 4.000 euro heb je al een mooier model.
Mag de Ford Ka diesel nog in de LEZ?
De Ford Ka met 1.3-dieselmotor van na 2010 is Euro 5-conform en mag dus nog even binnen in de meeste LEZ’s.

Beoordelingen voor Ford Ka/Ka+

164 Beoordelingen

4,2