Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
2023_FORD_KUGA_ACTIVE_09.jpg

Ford Kuga

1 / 15
2023_FORD_KUGA_ACTIVE_09.jpg
2023_FORD_KUGA_ACTIVE_11.jpg
2023_FORD_KUGA_ACTIVE_ST-LINE_01.jpg
2023_FORD_KUGA_ST-LINE_02.jpg
2023_FORD_KUGA_ST-LINE_05.jpg
2023_FORD_KUGA_ST-LINE_07.jpg
2013 Ford Kuga.jpg
2013 Kuga interior.jpg
2013 Kuga Rear.jpg
2019 Ford Kuga PHEV.jpg
2019 Ford Kuga.jpg
2023_FORD_KUGA_ACTIVE_04.jpg
2023_FORD_KUGA_ACTIVE_05.jpg
2023_FORD_KUGA_ACTIVE_06.jpg
2023_FORD_KUGA_ACTIVE_07.jpg

Sterke punten

  • Geslaagde 2024-facelift (buiten en binnen)
  • Rijplezier en comfort
  • Zuinige (plug-in) hybride aandrijvingen

Zwakke punten

  • Geen diesel, noch een 100% elektrische versie
  • Geen goedkope instapper
  • Geen zevenzitter

Ford Kuga Een overzicht

4,7 (97 Beoordelingen)

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Ford Kuga, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:7.3 - 12.7s
Maximumsnelheid:173 - 210 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):26 - 244 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):1.2 - 10.3 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4443 x 1842 x 1666 mm
Portieren:5
Kofferruimte:395 - 1653 liter
Aanhangergewicht:256 - 636 kg

Ford Kuga, rijplezier in SUV-verpakking

De Kuga is de middelgrote SUV van Ford. Het model werd in 2008 gelanceerd, en ondertussen is de in 2019 voorgestelde derde generatie aan een facelift toe. Die brengt een nieuwe look, een verbeterd motorenpalet en een opgewaardeerd interieur. Lees verder

Interesse in een Ford Kuga

Ford Kuga tweedehands auto
Ford Kuga nieuwe auto
Ford Kuga dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede punten

  • Geslaagde facelift voor 2024
  • Ford-rijplezier en comfort
  • Zuinige (plug-in) hybrides
  • Hoog sleepvermogen (2.100 kg voor de PHEV)

Belangrijke gegevens

Motoren

De Kuga is niet langer verkrijgbaar met een dieselmotor, en er is ook geen 100% elektrische uitvoering. De facelift-versie (2024) biedt wel de keuze uit 3 verschillende aandrijvingen. De instapper is de voorwielaangedreven Kuga met 1.5 liter EcoBoost benzine, die beschikt over een vermogen van 150 pk. Deze versie sprint van 0 naar 100 km/u in 9,5 seconden en verbruikt officieel 6,3 liter per 100 km.

De hybride uitvoering van de Ford Kuga maakt gebruik van een 2.5 liter grote viercilinder die gecombineerd wordt met een elektromotor. Hij is verkrijgbaar met voor- of vierwielaandrijving. De eerste is 180 pk sterk (5,3 l/100 km), de tweede 183 pk (5,7 l/100 km).

De plug-in hybride doet ook een beroep op de 2.5 liter grote viercilinder benzine, maar levert dankzij een straffere elektromotor een vermogen van 243 pk aan de voorwielen, en dankzij een batterijcapaciteit van 14,4 kWh kan hij tot 69 km (WLTP) rijden in 100% elektrische modus. Zijn officiële normverbruik duikt onder de 1 liter per 100 km.

Afmetingen

Afmetingen
Lengte (m) 4,747 meter
Breedte (m) 2,177 meter (inclusief spiegels)
Hoogte (m) 1,661 meter
Wielbasis (m) 2,710 meter
Leeggewicht (kg) Vanaf 1.526 kg

De Ford Kuga staat op het onderstel van de Focus, maar is dankzij zijn SUV-koetswerk groter. Met een lengte van 4,75 meter en een hoogte van 1,66 meter zit hij in de hogere regionen van het segment van de middelgrote SUV’s. De Kuga is niet verkrijgbaar als zevenzitter, maar biedt wel ruim plaats aan vijf inzittenden. De verschuifbare achterbank zorgt ervoor dat je kan kiezen tussen een beenruimte tot 1 meter voor de inzittenden achterin of zo’n 140 liter extra bagageruimte. De koffer varieert van 395 tot 553 liter (afhankelijk van verschuifbare achterbank en/of reservewiel) en maximaal 1.534 liter met de achterbank neergeklapt.

Uitvoeringen

De Ford Kuga is verkrijgbaar in drie uitrustingsniveaus met elk hun eigen accenten qua uitstraling (klassiek, sportief of avontuurlijk). Een echt basismodel is er niet, alle uitrustingsniveaus beschikken over een mooie standaarduitrusting.

De Kuga Titanium is de ‘klassieke’ uitvoering van de Kuga. Hij krijgt een onder andere LED-koplampen, automatische koplampen en ruitenwissers, donker getinte ruiten achteraan, 17-duims lichtmetalen velgen, dubbele automatische airco, goed ondersteunende zetels vooraan, een digitale instrumentenpaneel van 12 duim en een SYNC 4 infotainmentsysteem met een scherm van 13,2 duim en Apple Carplay/Android Auto.

De Kuga ST-Line is de sportief uitgedoste versie. Hij krijgt bovenop de uitrusting van de Titanium onder andere een sportieve bodykit en ophanging, 18-duims velgen en een donkere hemelbekleding binnenin. Wil je meer luxe, dan kan je gaan voor de ST-Line X, met onder andere meer actieve rijhulpsystemen, een automatische kofferklep, een AGR-gecertificeerde en meervoudig elektrisch verstelbare bestuurderszetel en een B&O geluidssysteem met 10 luidsprekers.

De Kuga Active is de avontuurlijk ogende versie. Ook de Active start van de uitrusting van de Titanium, maar doet daar een verhoogde ophanging, een avontuurlijk ogende bodykit n 18-duims velgen bovenop, maar ook instelbare rijmodi (Normaal, Sport, Eco, Trail & Slippery). Ook hier kan je kiezen voor een ‘X’-uitvoering, die min of meer dezelfde extra’s biedt als de ST-Line X.

Prijzen

Wat de nieuwprijzen van de Kuga 2024 betreft, staat een goedkope instapper (Trend) niet meer op het programma. De ‘basisversie’ is nu de Titanium, die minimaal € 38.705 kost voor de voorwielaangedreven en handgeschakelde 1.5 liter Ecoboost. Blijven we in het Titanium-niveau, dan zien we voor de voorwielaangedreven hybride een prijskaartje van € 42.830 en voor de vierwielaangedreven versie € 44.580. De plug-in hybride Titanium kost tenslotte € 45.375. Voor de ST-line vraagt Ford voor alle versies een meerprijs van 1.800 en voor de ST-Line X € 6.000 bovenop de prijs van de Titanium. De Active en Active X tenslotte zijn niet verkrijgbaar met de 1.5 Ecoboost, maar worden altijd geleverd met een (plug-in) hybride. De instapprijs voor de Active bedraagt € 44.630 (Hybrid FWD) en de Active X € 48.830.

Op de tweedehandsmarkt is er veel keuze. Niet alleen zijn er 3 generaties van de Kuga, het is ook een populair model. De oudste modellen, die ondertussen zo’n 15 jaar op de teller hebben, vind je voor prijzen die starten onder de € 5.000. Prijzen van de in 2019 gelanceerde generatie (voor de facelift) starten onder de € 20.000, maar kunnen natuurlijk sterk oplopen, naargelang het jaartal, de kilometerstand en de uitvoering.

De BIV en jaarlijkse verkeersbelasting zijn sterk afhankelijk van de gekozen uitvoering en het gewest waarin het voertuig ingeschreven wordt. Bekijk dus met de verkoper hoe het zit met de fiscaliteit van jouw gekozen model, of bereken het zelf op de simulator van het gewest waarin je het voertuig inschrijft.

Design

Buitenzijde

Met de facelift voor 2024 krijgt de Ford Kuga een koetswerkdesign dat weer helemaal up-to-date is. De nieuwe neus, compleet met standaard LED-koplampen, geven hem een dynamische aanblik. Voor een sportiever ogende variant, opteer je voor de ST-line, voor een vleugje extra avontuur kies je de Active uitvoering.

Binnenzijde

Binnenin domineert bij de facelift-versie van de Kuga een groot centraal infotainmentscherm met een diameter van 13,2 duim, maar ook een digitale instrumentencluster. Het model biedt het nodige comfort aan vijf inzittenden – een derde zetelrij behoort niet tot de mogelijkheden. Ford schrapt ook het dierlijk leder uit het interieur, met ‘Sensico’ als alternatief.

Veiligheid

De faceliftversie van de Kuga is nog niet getest door de onafhankelijke veiligheidsorganisatie EuroNCAP. De pre-facelift kreeg in 2019 de maximumscore van vijf sterren. Ondertussen veranderde het classificatiesysteem van EuroNCAP, onder andere met meer aandacht voor actieve veiligheidssystemen. Op een definitieve score van de gefacelifte Kuga is het dus nog wachten, maar de veiligheidsuitrusting van de Kuga is in elk geval op niveau, met voortaan ook standaard zaken als lane keeping, een afstandsradar en een snelheidsbegrenzer (wettelijke verplichte technologieën in Europa).

Alternatieven

De markt van de middelgrote ‘non-premium’ SUV’s is behoorlijk druk. Denk daarbij aan de Citroën C5 Aircross, Cupra Formentor, Honda CR-V, Hyundai Tucson, Kia Sportage, Mazda CX-5, Nissan Qashqai en X-Trail, Opel Grandland, Peugeot 3008 en 5008, Renault Austral, Seat Tarraco, Skoda Kodiaq, Subaru Forester, Suzuki Across, Toyota RAV4 en de Volkswagen Tiguan (Allspace). De meeste ervan zijn ook verkrijgbaar met hybride en plug-in hybride aandrijflijnen, maar sommige bieden in tegenstelling tot de Kuga ook nog een diesel, of een versie met zeven zitplaatsen.

Daarnaast zijn er ook nog de premium alternatieven en uiteraard ook de elektrische SUV’s van non-premium merken, waaronder ook de nieuwe 100% elektrische Explorer van Ford zelf. Veel alternatieven dus in dit competitieve segment.

FAQ

Hoeveel generaties zijn er van de Ford Kuga?
Er zijn drie generaties van de Ford Kuga, die respectievelijk in 2008, 2013 en 2019 gelanceerd werden. De derde generatie krijgt in 2024 een facelift.
Bestaat de Ford Kuga ook in een elektrische versie?
De Kuga is enkel verkrijgbaar met een benzine, een keuze uit twee hybride aandrijvingen (voor- of vierwielaandrijving) of als plug-in hybride (voorwielaangedreven). Voor een elektrische Ford SUV ben je aangewezen op de nieuwe Explorer of de Mustang Mach-E.