Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
2022FordMustangMach-E_FrostWhite_1-LOW.jpg

Elektrische Ford Mustang

1 / 18
2022FordMustangMach-E_FrostWhite_1-LOW.jpg
2024FordMustangMach-E_Rally_05-LOW.jpg
2021FordMustangMach-E_GT_Cyber_Orange_104-LOW.jpg
2021FordMustangMach-E_GT_Grabber_Blue_054-LOW.jpg
2021FordMustangMach-E_GT_Grabber_Blue_063-LOW.jpg
2022FordMustangMach-E_FrostWhite_9-LOW.jpg
2023_FORD_MACH-E_RALLY_106-LOW.jpg
2023_FORD_MACH-E_RALLY_108-LOW.jpg
Hoofdfot Mustang Mach-E.jpg
2020_FORD_MACH-E_AWD_13.jpg
2020_FORD_MACH-E_AWD_19.jpg
2020_FORD_MACH-E_AWD_38.jpg
2020_FORD_MACH-E_AWD_40.jpg
2021FordMustangMach-E_GT_Cyber_Orange_016-LOW.jpg
2021FordMustangMach-E_GT_Cyber_Orange_044-LOW.jpg
2021FordMustangMach-E_GT_Cyber_Orange_049-LOW.jpg
2021FordMustangMach-E_GT_Cyber_Orange_074-LOW.jpg
2021FordMustangMach-E_GT_Cyber_Orange_077-LOW.jpg

Ford Mustang Mach-E Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Ford Mustang Mach-E, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:€ 52.454,-*
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:4.4 - 7s
Maximumsnelheid:180 - 200 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):0 - 0 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):16.5 - 20 null
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4713 x 1880 x 1613 mm
Portieren:5
Kofferruimte:402 - 1420 liter
Aanhangergewicht:439 - 577 kg

Elektrische Ford Mustang, alle gegevens, alle info.

Wie bij het horen van de naam ‘Mustang’ alleen denkt aan sportwagens met brullende motoren, die heeft het mis. De Ford Mustang is ook verkrijgbaar als elektrische crossover SUV: de Mustang Mach-E. Lees verder

Welke elektrische Ford Mustang-modellen zijn leverbaar?

Modeloverzicht

De Ford Mustang is een legende, met een ontelbaar aantal verschijningen in iconische films en als belichaming van de ‘American Dream’ op vier wielen. De Ford Mustang werd in 1964 op de markt gebracht en moest een betaalbare en relatief sportieve wagen worden, al lag de focus in het begin meer op comfort en uitstraling, eerder dan pure prestaties. Met de Mustang ontstond ook een nieuw autosegment in de Verenigde Staten, de ‘Pony car’, een betaalbaar alternatief voor de ‘muscle car’.

De Mustang bestaat ook vandaag nog in coupé en cabrio-vorm, en dat met een 2.3 liter Ecoboost of een 5.0 liter V8 onder de motorkap, al wordt in sommige landen enkel nog de V8 gecommercialiseerd. Sinds enkele jaren is er echter ook een ander soort Ford Mustang op de markt. Omdat de Mustang zo legendarisch is, besliste Ford om de naam bijna 60 jaar na zijn geboorte te hergebruiken voor zijn allereerste 100% elektrische SUV. Ook die kreeg dus de naam Mustang, maar wel met de toevoeging ‘Mach-E’, verwijzend naar de straffe ‘Mach 1’ uitvoering van de Mustang Fastback in de beginjaren. De ‘E’ staat daarbij uiteraard voor Electric.

In het Mustang Mach-E gamma zijn er een aantal technisch verschillende versies waaruit je kan kiezen. Een eerste keuze die je moet maken, is of je een achterwielaangedreven of een vierwielaangedreven versie wil. Achterwielaandrijving krijg je bij het ‘Base’ uitrustingsniveau, met een vermogen van 269 pk, en bij de Premium, die beschikt over een vermogen van 294 pk. Bij het Premium uitrustingsniveau kan je echter ook kiezen voor AWD vierwielaandrijving, en dat ofwel met een vermogen van 315 ofwel 351 pk. De ‘GT’ is altijd voorzien van vierwielaandrijving, en beschikt over een motorvermogen van 487 pk. De GT-versie is zelfs verkrijgbaar ins een ‘Rally’ uitvoering, met een agressief ogende koetswerkstyling, een aangepaste demping en specifieke velgen met daarrond sportieve banden.

Verder moet je ook een keuze maken uit twee verschillende batterijpakketten, die echter gelinkt zijn aan de gekozen uitvoering: de ‘Standard Range’ (voor de Base en Premium AWD met 315 pk) en de ‘Extended Range’ (voor de Premium RWD, de Premium AWD met 351 pk en de GT). Het ‘Standard Range’ batterijpakket biedt een batterijcapaciteit van 72 kWh en is van het type ‘LFP’ of lithium-ijzerfosfaat. Het ‘Extended Range’ batterijpakket biedt een capaciteit van 91 kWh en is van het type NMC of nikkel-mangaan kobalt. LPF-batterijen zijn goedkoper en stabieler, maar bieden minder energiedensiteit en zijn minder goed in het leveren van hoge stroompieken. NMC-batterijen zijn dan weer duurder en iets minder duurzaam wanneer ze vak opgeladen worden tot 100%, maar ze zijn wel energiedenser en zijn beter in het leveren van hoge stroompieken. De Extended Range-uitvoeringen bieden met hun 91 kWh capaciteit dus meer rijbereik en zijn beter geschikt voor sportief rijden. Het rijbereik is afhankelijk van de gekozen versie – een overzicht is te vinden in de tabel met de technische gegevens hieronder. Alle versies kunnen opgeladen worden aan een vermogen tot 150 kW (DC).

Verder zijn er nog uitrustingsverschillen tussen de Base, Premium en GT afwerkingsniveaus. De Base is daarbij dan wel het basisniveau, maar zelfs die uitvoering is al vrij compleet qua uitrusting. De Premium biedt vooral een sportievere look en betere zetels, terwijl de ‘GT’ ook een adaptieve MagneRide-ophanging, grotere velgen, een vast panoramisch dak en een aantal sportieve accenten biedt. Alle versies kunnen een ongeremde aanhanger met een gewicht tot 750 kg slepen, de Extended Range-uitvoeringen (met uitzondering van de GT) kunnen een geremde aanhanger met een gewicht tot 1.500 kg slepen.

Dit is het aanbod van elektrische Ford Mustang-modellen in 2024:

  • Mustang Mach-E Base RWD
  • Mustang Mach-E Premium RWD
  • Mustang Mach-E Premium AWD
  • Mustang Mach-E GT

Technische gegevens

Model Varianten Type Vermogen Batterijcapaciteit Rijbereik (WLTP) Leeggewicht (vanaf)
Mustang Mach-E Base RWD Standard Range LFP Crossover SUV 269 pk 72 kWh 470 km 2.104 kg
Mustang Mach-E Premium RWD Extended Range Crossover SUV 294 pk 91 kWh 600 km 2.085 kg
Mustang Mach-E Premium AWD Standard Range LFP, Extended Range Crossover SUV 315 – 351 pk 72 – 91 kWh 428 – 550 km 2.182 kg
Mustang Mach-E GT Extended Range Crossover SUV 487 pk 91 kWh 490 km 2.273 kg

Hoeveel kosten de Elektrische Ford Mustang-modellen?

Nieuwprijzen

100% elektrische voertuigen zijn omwille van hun dure batterijpakket vaak niet de goedkoopste op de markt, en ook een Mustang bevindt zich in Europa niet meteen in de koopjeshoek. De Mustang Mach-E zit daar als combinatie van de twee dus ook niet, maar rekening houdend met zijn afmetingen, batterijpakket en uitrusting valt de nieuwprijs te verdedigen. Met een vanafprijs van € 62.150 zit hij in de buurt van de vanafprijs van de ‘echte’ Mustang (vanaf € 58.460 voor een Fastback 5.0 GT), maar je krijgt er wel een pak meer ruimte en een efficiënte elektrische aandrijving voor in de plaats. Al zullen de meeste potentiële Mustang Mach-E kopers de prijzen waarschijnlijk niet vergelijken met die van de Mustang Fastback, maar eerder met modellen uit het sportieve/premium SUV-segment. De Audi Q4 Sportback e-tron bijvoorbeeld (vanaf € 59.320 met 82 kWh), BMW iX3 (vanaf € 72.450 met 80 kWh), Tesla Model Y (vanaf 45.970 met 60 kWh), Skoda Enyaq Coupé (vanaf 52.820 met 60 kWh) om er maar enkele te noemen. Vergelijken doe je uiteraard in functie van het totaalplaatje, met elementen zoals de standaarduitrusting, de prijs van de opties en het geboden rijbereik.

Een overzicht van de catalogusprijzen voor de nieuwe elektrische Ford Mustang in 2024, voor aftrek van eventuele kortingen of subsidies:

Model Vanafprijs in euro
Mustang Mach-E Base RWD € 62.150
Mustang Mach-E Premium RWD € 69.550
Mustang Mach-E Premium AWD € 69.200
Mustang Mach-E GT € 84.220

Tweedehandsprijzen

De Mustang Mach-E is op de markt sinds 2021 en de tweedehandsprijzen voor die eerste eerste exemplaren starten in de meeste gevallen net onder de € 40.000. Het gaat daarbij vaak om modellen met de de ‘Standard Range’-batterij, maar alles hangt bij tweedehandsmodellen natuurlijk ook af van de staat, de kilometerstand en de uitbarsting van het specifieke model. Maak op AutoScout24 je keuze voor het specifieke model waar je naar op zoek bent, kies de opties die je wil en ontdek het tweedehandsaanbod op de markt.

Conclusie

De hardcore liefhebbers van de Mustang met V8 onder de motorkap zullen misschien niet blij zijn dat de naam ook gebruikt wordt voor een elektrische crossover SUV, maar Ford biedt op die manier wel een avontuurlijk vleugje ‘Americana’ naar de EV-markt. Bovendien is de Mustang Mach-E verkrijgbaar in verschillende uitvoeringsniveaus, vermogens en batterijspecificaties, wat ervoor zorgt dat hij een breed koperspubliek moet aanspreken. Rest de vraag of er ooit een Mustang Fastback of Convertible komt die enkel en alleen op batterijkracht rijdt...

FAQ

Delen de Ford Mustang en Mustang Mach-E veel onderdelen?
De Mustang en Mustang Mach-E staan volledig los van elkaar. Ford inspireerde zich voor een aantal stijlelementen op de iconische ‘Pony Car’, maar verder zijn het twee totaal verschillende concepten en auto’s.
Hoe snel laadt de Mustang Mach-E op?
Alle versies van de Mustang Mach-E kunnen opladen aan een vermogen tot 150 kW. Dat betekent dat de ‘Standard Range’ van 10% tot 80% kan opgeladen worden in 33 minuten, terwijl de ‘Extended Range’ er 45 minuten over doet. Omdat het verbruik van de verschillende versies varieert, kan je op een tijdspanne van 10 minuten tussen de 99 km (Mach-E GT) en 124 km (Standard Range RWD) ‘bijtanken’.

Meer informatie

Tips van de redaktie