Interesse in een Ford Orion
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Alternatieve modellen
Ford Orion, een nostalgisch model uit de Ford fabriek
De Ford Orion was een betrouwbare gezinsauto uit de jaren 80 en 90 van de vorige eeuw. Deze auto was een sedan die gebaseerd was op de Ford Escort. Met de zwarte bumpers en rode sierstrips was deze auto redelijk opvallend in die tijd. Vandaag de dag staat een gebruikte Ford Orion voor pure nostalgie. Het hoekige model is iets wat we vandaag de dag niet veel meer tegenkomen op de weg en daardoor valt de auto op.
De sedan die gebaseerd was op de Ford Escort
In juli 1982 begon Ford met de productie van de Ford Orion, een sedan die gebaseerd was op de Ford Escort. De Escort was een hatchback en de Orion was een sedan met een wat langere kofferbak dan de Escort. De Orion was bedoeld voor de Europese markt en werd tot september 1993 gemaakt.
De Ford Cortina en de Ford Taunus waren de voorgangers van de Orion. Toen deze niet meer werden gemaakt, moest de Orion dit gat in de markt voor de traditionele sedans opvullen. Aan de buitenkant zag de Orion er bijna hetzelfde uit als de Escort. Je kon het verschil zien aan de lange platte achterkant en aan de grille. De Ford Sierra werd in dezelfde tijd geproduceerd. De Orion was even lang als de Ford Sierra, die destijds alleen als hatchback verkrijgbaar was. De Ford Sierra had door dit ontwerp meer beenruimte achterin. De Orion had in plaats daarvan een grotere kofferbak dan de Sierra.
In de Orion zat een 1.3 liter motor met een handgeschakelde 4-versnellingsbak of een 1.6 injectie motor. De auto had kenmerkende zwarte bumpers en was voorzien van een rode bies. De Orion 1.6i Injection had standaard sportstoelen voorin, een zonnedak, centrale deurvergrendeling, hoofdsteunen achterin, elektrisch bedienbare ramen, een toerenteller en een indicator voor onderhoudsbeurten In de jaren 80 waren veel van deze dingen niet verkrijgbaar op een compacte familie-auto. De nieuwprijs van de Ford Orion begon destijds bij ongeveer 9.500 euro.
De Ford Orion II en de Nissan Sunny B12 Sedan naast elkaar
Eerst de motoren. De Nissan Sunny B12 Sedan heeft 15 pk meer in vergelijking met de Ford Orion II. De Nissan zal duidelijk sneller accelereren dankzij de extra paardenkrachten onder de motorkap. Ook trucks en bussen zijn voor de Nissan makkelijker in te halen omdat deze is uitgerust met een sterkere motor.
De breedte van de auto heeft invloed op de binnenruimte die bestuurders en passagiers hebben en de rijstabiliteit. De Nissan Sunny B12 Sedan is 5 mm breder in vergelijking met de Ford. De extra ruimte wordt vaak opgemerkt door de bestuurder en de bijrijder, die meer ruimte hebben voor hun ellebogen.
De wielbasis van de Nissan Sunny B12 is 28 millimeter langer in vergelijking met de Ford Orion II. Een langere wielbasis zorgt voor een stabielere en meer comfortabele rit, vooral bij hoge snelheid. Het zorgt ook voor meer laadruimte. Auto's met een langere wielbasis zijn wel wat lastiger te besturen dan die met een kortere wielbasis.
De Nissan Sunny B12 Sedan is 2 mm langer dan de Ford Orion II. Lange auto's hebben meer binnenruimte en hebben in de meeste gevallen veel kofferruimte. Hoewel de Nissan Sunny B12 een betere keuze lijkt voor gezinnen of liefhebbers van comfortabele ritten, is de Ford wellicht meer geschikt voor jongeren omdat de auto makkelijk parkeert en een kleinere draaicirkel heeft.
Model updates voor de Ford Orion
In 1986 kreeg de hele Escort reeks een facelift en de Orion deed ook mee. Het model Mark II kreeg als nieuwe opties een verwarmde voorruit en ABS. De zorg voor het milieu nam toe dus werden de CVH-motoren uit de Escort geschikt gemaakt voor het rijden op loodvrije benzine. Er werden meteen andere verbeteringen aangebracht zoals een nieuwe ophanging, betere sloten, nieuwe versnellingsbak, betere geluidsisolatie, een moderner interieur, een herziene stuurinrichting en -ophanging. De Ford Orion was verkrijgbaar in de volgende uitvoeringen: CL, de Ghia Injection en de Ghia. Daarnaast waren er ook 2 actiemodellen: de Europa en de Bravo.
In september 1990 kwam de 3e generatie Orions op de markt. De derde generatie Orion beleefde zijn debuut in september 1990. De auto had echter geen eigen design en het gebruik van motoren, in het bijzonder de 1.4 CHV en 1.3 OHV benzinemotoren was weinig verfijnd. In 1992 begon Ford met het gebruik van de Zetec 16 Valve waardoor de motoren en de ophanging van de Orion wijzigden. Hierdoor verbeterden de dynamische kwaliteiten van de Orion. De 3e generatie Orions was te herkennen aan de witte knipperlichten aan de voorkant en door de chromen balk die over de grille loopt. Het snelste Orion-model was de Ghia Si (sportinjectie). Deze had een 1,8 L DOHC Zetecmotor van 130 pk (97 kW).
De Orions van deze generatie waren in de volgende modellen verkrijgbaar:
- XL (1990-1991), 1,8 Diesel
- CL (1990-1993), 1.3, 1.4, 1.6 (tot 9/1992), 1.6 16v (vanaf 9/1992), 1.8 Diesel (1991-1993)
- CLX (1990-1993) 1.3, 1.4, 1.6 (tot 9/1992), 1.6 16v (vanaf 9/1992), 1.8 16v (vanaf 3/1992), 1.8 Diesel (1992-1993)
- Ghia Si (1992) 1,8 16v Benzine, alleen beschikbaar 92J / 92K
In september 1993 stopte Ford met de naam Orion en gebruikte het platform van de Escort voor alle carrosserietypes. Dit werd gedaan om de goede naam van Escort te behouden.
Motoren
In de periode 1990-1991 was de Orion leverbaar met een 1,8 dieselmotor. Tussen 1990-1993 met een 1.3, 1.4, 1.6 , 1.6 16 kleppen motor of een 1.8 dieselmotor. In 1992 kwam de Ghia met een 1,8 16-kleppen benzine motor.
Uitrusting en opties
- centrale deurvergrendeling
- schuifdak
- sportstoelen voor
- elektrische ramen
- hoofdsteunen achter
- toerenteller
- onderhoudsmelder
Nostalgie uit de jaren 80
De Ford Orion is een klassieker die al een tijdje niet meer gemaakt wordt. Het was ooit een gezinsauto dus je kunt de auto nog steeds als zodanig gebruiken. Verder is het vooral een leuke auto voor nostalgische autoshows of ritjes op een luie zondagmiddag.