Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
ford-ranger-l-01.jpg

Ford Ranger

1 / 3
ford-ranger-l-01.jpg
ford-ranger-l-02.jpg
ford-ranger-l-03.jpg

Ford Ranger Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Ford Ranger, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

de bestverkopende pick-uptruck van Europa

Ford Ranger is de naam van 3 verschillende autoreeksen gebouwd door de Amerikaanse Ford Motor Company. De oorspronkelijke Ranger rijdt tussen 1958 en 1960. Hij wordt gebouwd door Fords Edsel divisie (die maar een kort leven beschoren is) en heet voluit Edsel Ranger. Tussen 1965 en 1981 wordt deze reeks geadopteerd door verschillende versies van de Ford F-Serie, als optionele uitrusting. Als model op zich verschijnt de Ranger pas in 1983. Lees meer

Interesse in een Ford Ranger

Ford Ranger tweedehands auto
Ford Ranger nieuwe auto
Ford Ranger dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Het is tegen dan een compacte pick-uptruck geworden, eerst verkocht in de USA en later ook in Zuid-Amerika. Het is dan nog wachten tot in 1998 voor de naamplaat ook globaal gebruikt wordt, onder het nieuwe One Ford regime. Enkel de modellen tussen 2012 en 2018 worden daarbij ook buiten de USA en Canada verkocht.

Ford Ranger en Mazda B-Serie/BT-50

Voor markten buiten de USA is de Ford Ranger oorspronkelijk eigenlijk een Mazda B-Serie, gebouwd in Japan. Ford hernoemt de auto's voor de internationale markt als Ford Courier, vanaf 1971. De naam Ranger verschijnt in deze context pas in 1998. In Australië en Azië blijft de naam Courier zelfs behouden tot in 2006. Ook de tweede generatie Ranger (2006/11) worden ontworpen door Mazda. Het is meer bepaald een hernoemde versie van de Mazda BT-50, de opvolger van de B-Serie.

Vanaf 2011 wordt de derde generatie vervolgens wel ontworpen en uitgewerkt door Ford, in Australië. De Mazda versie wordt nu afgeleid van de Ford, eerder dan andersom. De Mazda in kwestie is nu de tweede generatie BT-50. De Ranger zelf is ondertussen meteen ook de basis van de Ford Everest, een Sport Utility Vehicle (SUV). Beide voertuigen delen heel wat kenmerken.

Deze derde generatie Ford Ranger, en dan met name het Wildtrak topmodel, heeft de prominentie van Ford in Europa aanzienlijk doen toenemen. In 2015 is het zelfs de bestverkopende pick-uptruck van het oude continent.

De nieuwe generatie Ford Ranger

De derde generatie Ford Ranger (T6) is een middelgrote pick-uptruck. De auto wordt eerst getoond op de Australische Internationale Motor Show van Sydney, in oktober 2010. Hij wordt geproduceerd sinds de zomer van 2011.

Zoals gezegd is de Ranger nu ook de moederauto van de Mazda BT-50. Mechanisch zijn de voertuigen identiek, maar ze delen haast geen bouwpanelen. De enige uitzondering is het dak en het raamglas. De BT-50 wordt daarbij uitgerust met een 2.2 I4 of een 3.2 I5 diesel.

Als middelgroot SUV met 5 deuren wordt de Ranger ondertussen ook geproduceerd onder de naam Ford Everest (derde generatie). De conceptauto voor deze nieuwe generatie wordt getoond in augustus 2013. In 2015 krijgt het model een facelift. De auto wordt aangepakt volgens het nieuwe Ford Kinetic Design en lijkt zo wat op de Fords EcoSport, Kuga/Escape en Edge. Het voertuig wordt aangeboden met achterwielaandrijving of met vierwielaandrijving. De motor is een 2.2 of een 3.2 Duratorq (afhankelijk van de markt). In India heet dit voertuig overigens Ford Endeavour. Terwijl hij niet rijdt in de USA om overlap met de Explorer, de Flex en de Expedition te voorkomen; rijdt hij in de Filipijnen wel naast de Explorer en de Expedition Max.

In China wordt de Everest geproduceerd door Jiangling Motors in Nanchang. Dat is een joint venture partner van Ford China. De bouwer maakt ook nog de JMC Yuhu, een middelgrote pick-up. Hoewel die een eigen platform heeft, is zijn uiterlijk afgeleid van de Ranger en de Mazda BT-50. Sinds augustus 2015 worden de Ranger T6 en de JMC ook gelijktijdig samengesteld.

Tot slot bestaat er ook nog een Ranger terreinvoertuig, de Troller T4. Dit voertuig wordt gebouwd in Brazilië door Troller Veículos Especiais S/A, een onderafdeling van Ford. De auto wordt er al gemaakt sinds 2004 en gebruikt een gelijksoortige layout als de Jeep Wrangler. In 2014 krijgt het 4x4 model een nieuw chassis gebaseerd op de Ford Ranger met verkorte wielbasis.

Ford Ranger modellen en prijsklassen

De Ford Ranger is beschikbaar met achterwielaandrijving (2WD) of met vierwielaandrijving (4WD). Er zijn 3 motormodellen: de 2.5 Duratec (L5-VE), een benzine van 122 kW; de 2.2 Duratorq TDCi ("PUMA" ZSD-422), een diesel van 88 kW; en de 3.2 Duratorq TDCi ("PUMA" P5AT), een diesel van 147 kW. Er worden verder 3 types aangeboden: een Double Cab met een laadruim van 1,21 kubieke meter, een Open Cab met een laadruim van 1,82 kubieke meter en een Single Cab met dezelfde capaciteit. Daarnaast brengt Ford in bepaalde landen ook nog de Wildtrak uit, die doorgaans als het topmodel van de reeks wordt beschouwd.

In februari 2018 wordt, tot slot, ook nog een Raptor Ranger voorgesteld, naar het voorbeeld van de F-150 Raptor. Deze truck heeft een 2.0 EcoBlue biturbo dieselmotor van 213 PS en een automatische transmissie met 10 snelheden.

Beoordelingen voor Ford Ranger

20 Beoordelingen

4,9

Meer informatie

Modellen