Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Ford_Raptor_1.jpeg

Ford Ranger Raptor

1 / 5
Ford_Raptor_1.jpeg
Ford_Ranger_1.jpeg
Ford_Raptor_2.jpeg
Ford_Ranger_2.jpeg
Ford_Ranger_3.jpeg

Sterke punten

  • motor, versnellingsbak
  • constructiekwaliteit
  • ophanging

Zwakke punten

  • afmetingen
  • tractie bij nat wegdek
  • bruikbaarheid

Ford Ranger Raptor Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Ford Ranger Raptor, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

## Met de F van Fun

De Ranger van Ford was een beetje een amechtige kloon van de Ford F150, de bestverkopende auto ooit en stil counting, maar die in Europa -in België valt dat met het lichte vracht statuut nog mee- fiscaal dermate wordt afgestraft dat hij niet aan de straatstenen, nog elders te slijten is. De Ranger is fiscaalvriendelijker, ook de afmetingen zijn, hoewel het geen kleintje is, noch van een kleintje vervaard, meer op de Europese wegen en parkeerplaatsen afgesteld. Nu er ook nog een CO²-gunstige diesel onder de motorkap zit, is hij niet meer aan te slepen. Ford Performance, die al leuke dingen op hun conto hebben als de Focus RS, heeft van de Ranger een Raptor gemaakt en die blinkt vooral uit met een formidabele ophanging, die elke verkeersremmer belachelijk maakt. Ondermeer.

Interesse in een Ford Ranger Raptor

Ford Ranger Raptor tweedehands auto
Ford Ranger Raptor nieuwe auto
Ford Ranger Raptor dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Belangrijke gegevens

U bent niet de enige die een Ranger koopt, sinds zijn laatste facelift is de Ranger de verkoopshit van Ford in Europa en laat hij de concurrentie in aantallen ver achter zich.

Met de aanschaf van de extremer uitziende en dito door het leven gaande Raptor, begeeft u zich al in een selecter publiek, dat de betere terreinkwaliteiten en de hoogstaande vering/demping weet te waarderen.

Alleen die minst krachtige, van 1 turbo voorziene diesel kan met een handgeschakelde bak. De automaat is een schakelwonder met 10 versnellingen en gelukkig hoeft u die niet uit het hoofd te leren.

Motoren

De EcoBlue diesel van Ford heeft twee uitvoeringen. Hij heeft altijd 2.0 l inhoud, maar kan met één of met twee (BiT) turbo’s uitgerust worden. Dat scheelt in kracht, 170 pk versus 213 pk, de BiT heeft 500 Nm koppel, de gewone turbo moet het met 390 Nm stellen. De diesels zijn Euro 6 (6.2) gehomologeerd. Ze stoten tussen de 215 en 230 gr CO² uit en het verbruik schommelt tussen de 11 l en 8,8 l (BiT), wltp-cyclus gemeten.

Afmetingen

De Ranger heeft 2 koetswerkvarianten, de Super Cab en de Double Cab. Die verschillen in lengte 5,282 m of 5,359 m. De breedte is voor alle Rangers gelijk, 2,163 m, afgezien van de Raptor die 2,180 m breed is. De hoogte varieert naargelang de uitvoering van 1,804 m tot 1,873 m, de wielbasis is altijd gelijk (3,220 m) de spoorbreedte voor en achter is altijd gelijk, maar varieert van 1,560 tot 1,710 (Raptor). De Ranger-Raptor is geen lichtgewicht, het gewicht schommelt altijd net boven de 2 ton, met een paar kilo’s meer als er een automaat gemonteerd is.

Varianten

De single cab wordt in de Benelux niet geleverd, de chassis cab (waarbij achteraan allerlei opbouwmogelijkheden zijn), de Super en Double cab, daar zullen we het mee moeten doen. In de Double cab heeft de achterbank zijn eigen deuren, met de Super cab is die achterbank alleen via flink brede voordeur te bereiken. Je hebt de twee versies van de diesels en dan in totaal 4-uitvoeringen, XLT, Limited, Wild Track en Raptor. De Raptor is het buitenbeen, want met een ophanging die zo goed als ieder obstakel aankan en waarbij veer-uitslag en demping op extreme uitersten in het terrein berekend zijn. Helemaal speciaal is de MS-RT in een Limited edition uitvoering, waarbij Ford zijn offroad sportprogramma te gelde wil maken. Dan zijn er nog packs ter beschikking: Stormtrack, Wolftrack en Raptor Special Edition, waarbij zowel de buiten- als de binnenkant een persoonlijk afwerking krijgt.

Prijzen

In de Super cab uitvoering begint het aanbod met XLT, voor € 30.495, Limited (€ 34.495) en Wildtrack (€ 35.935). De automaat doet daar 1.100 Euro bij, de dubbele turbo 2.800 Euro’s. De Raptor is enkel als Double cab te kopen, €50.755 en voorts mag je rekenen dat hij zo’n € 1.500 duurder is dan de Super cab. De bijkomende packs kosten tussen de € 1.500 en € 2.300 exclusief btw.

Design

Buitenzijde

De typische Ford grille en een flinke bumper kenmerken de voorkant. De Ranger heeft nog koplampen die die naam waard zijn en voorts mag de koper in de optielijst graaien, of bij de accessoire boer gaan shoppen om zijn Ranger er wat avontuurlijker te laten uitzien. Want Ford houdt het vrij simpel aan zij- en achterkant, daar is de standaard Ranger van het “van dik hout zagen we planken” ras. Maar wat wil je, een kleine camion met een bak achteraan, veel valt daar niet aan te designen. De Raptor heeft met zijn terreinbanden om de 17-inchwielen en zijn naam in koeien van letters op de carrosserie een uitgesproken avontuurlijk karakter. Met de blitse kleuren erbovenop zou je het ook een schreeuw om aandacht kunnen noemen.

Binnenkant

Binnen is de Ranger, ook de Raptor, helemaal Ford. Dat is te nemen of te laten en laten we zeggen dat de Deense verfijning in design niet bepaald het uitgangspunt was bij de inrichting van het interieur. Maar goed, er zijn genoeg liefhebbers te vinden die gaan voor een dashboard met 2 meters, een middenconsole met een scherm van behapbare afmetingen en voorts knoppen en draaiknoppen om de vitale functies te bedienen, al dan (liever) niet op het stuur. Het geheel is hoewel het op het eerste gezicht wat lukraak bij elkaar geharkt lijkt, ergonomisch en onderhoudsvriendelijk. Zoals het hoort bij deze terreinvreter.

Veiligheid

Ford heeft in ieder geval niet op de veiligheid beknibbeld. ABS, ESP, TCS (de tractie is in 3 modi in te stellen, hill assist, zowel om te vertrekken als om te dalen, anti-slingersysteem voor de aanhanger, automatische parkeerhulp (zeer handig), een antirolbescherming, zowel als een inschakelbare 4wd met desgewenst een reductiebak. Komt daar nog bij, bots detectie, rijspoor assistent, file assistent.

Alternatieven

Als we ons houden aan de 2.0 l diesel, dan hebben we 2 alternatieven voor u. De prettig rijdende pick-up, de Nissan Navara en die als één van de weinigen pick-ups een zelfdragend koetswerk had, is niet meer te koop. Blijft over: de Isuzu D-Max. Dat is een pick-up die toch 3,5 ton mag trekken (dat mag de Raptor bijvoorbeeld niet die is beperkt tot 2.5 t), een inschakelbare 4wd heeft, plus een 1.9 diesel die 164 pk levert. Aan de kassa betaalt u min of meer gelijkaardige prijzen als bij Ford.

FAQ

Hoeveel gewicht mag een Ranger trekken
De Ranger kan een aanhanger van 3,5 ton (geremd) aan, de Raptor, met zijn andere ophanging en terreinbanden moet zich tot 2,5 ton beperken.
Waar wordt de Ranger-Raptor gebouwd?
Ford bouwt zijn pick-ups bij voorkeur in landen waar ze vaak gebezigd worden: Zuid-Amerika, Azië, Zuid-Afrika
Wat is er met de chassis cab mogelijk?
Wie naar een gespecialiseerde koetswerkenbouwer gaat, kan zich, binnen de beperkingen van gewicht en afmetingen, ongeveer alles op het chassis laten monteren.