Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
ford-thunderbird-front

Ford Thunderbird

1 / 3
ford-thunderbird-front
ford-thunderbird-side
ford-thunderbird-back

Sterke punten

  • Europees tintje: Jaguar V8-motor
  • Historisch, iconisch model van Ford
  • Karakteristieke retro-styling

Zwakke punten

  • Weinig aanbod in occasions
  • Uitgesproken Amerikaanse retro-stijl
  • Aanzienlijk verbruik

Ford Thunderbird: iconische Amerikaanse klassieker

De Ford Thunderbird is een icoon in de Amerikaanse autogeschiedenis. De laatste generatie – de elfde – is inmiddels al zo’n twintig jaar uit productie en op weg naar de klassiekerstatus. Het model vindt zijn weg naar verzamelaars en dat zie je ook aan de prijzen – vooral van de oudste generaties. Lees meer.

Interesse in een Ford Thunderbird

Goede redenen

  • Aantrekkelijke Amerikaan als je van retro-styling houdt
  • Betrouwbaar en duurzaam, want er staan nog bijna net zo veel Thunderbirds op kenteken als er tussen 2002 en 2005 nieuw verkocht zijn
  • Veilig en luxueus
  • Jaguar-motor belooft veel goeds, maar is misschien zelfs té stil

Technische gegevens

Motorisatie

De laatste generatie van de Ford Thunderbird is verwant aan de Jaguar S-Type en XF – destijds was Jaguar korte tijd eigendom van Ford en Ford gebruikte de 3,9-liter V8 van de genoemde Jaguar-modellen in de Thunderbird. De motor is gekoppeld aan een vijftrapsautomaat van Ford zelf en drijft de achterwielen aan. Er zijn twee motorvarianten, met 188 kW (252 pk) in modeljaar 2002 en vanaf modeljaar 2003 met 209 kW (280 pk), waarbij de motor is geüpdatet met variabele kleptiming en elektronisch aangestuurde gaskleppen.

Van oudsher is de Ford Thunderbird uitgerust met een V8-motor, maar Ford bedoelde de auto niet als sportauto, maar als grand tourer. De Thunderbirds van de jaren vijftig tot en met tachtig hebben een cilinderinhoud van 4,2 tot 7,5 liter, wat topsnelheden tot 215 kilometer per uur mogelijk maakt. Met pakweg 16-25 liter per 100 kilometer is het brandstofverbruik gewoon heel hoog, maar destijds speelden brandstofprijzen – zeker in Amerika – geen rol.

Begin jaren tachtig brengt Ford voor het eerst een Thunderbird met een 3,3-liter zescilinder lijnmotor op de markt, die het een jaar later vervangt door een 3,8-liter V6. Een V8 bleef een optie. In 1983 verschijnt zelfs een 2,3-liter viercilinder turbomotor. Verschillende V8-motoren komen en gaan tot de elfde generatie, die in 2001 voor modeljaar 2002 introduceert.

Afmetingen

De jongste Thunderbird is 4,73 meter lang en 1,83 meter breed, vrijwel gelijk aan de afmetingen van de eerste generatie, die óók een tweezitter is. Die is ongeveer 4,70 meter lang en 1,85 meter breed. In de tweede tot de tiende generatie is de auto een vierzitter en wordt de Thunderbird steeds langer en breder. Later brengt Ford het model echter weer terug naar bescheidener maten. Met de elfde generatie was de Ford Thunderbird qua afmetingen weer terug bij af.

De belangrijkste specificaties op een rij

FORD THUNDERBIRD
Marktintroductie 2002
Lengte x breedte x hoogte 4,73 x 1,83 x 1,32 m
Wielbasis 2,72 m
Inhoud bagageruimte 195 l
Ledig gewicht 1.633 kg
Toelaatbaar totaalgewicht n.b.
Cilinderinhoud 3.934 cm3
Vermogen 188-209 kW (252-280 pk)
Koppel 362-388 Nm
Topsnelheid 220 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 6,8 sec
Tankinhoud 68 l
Verbruik 10,3 l/100 km
CO₂-uitstoot n.b.

Varianten

De Ford Thunderbird verschijnt in 1955 en bleef in tien generaties in productie tot in 1997 – maar die bespreken we hier niet allemaal. Na vijf jaar, dus in 2002 verschijnt de elfde generatie – die door liefhebbers Retro-Bird wordt genoemd, omdat hij duidelijk is geïnspireerd op de eerste generatie van het model. Die laatste generatie blijft tot 2005 in productie.

De oorspronkelijke T-Bird is een open tweezitter, net als de Thunderbird van de elfde en laatste generatie. Hij is er ook met afneembare hardtop.

Prijzen

Van 2002 tot en met 2005 zijn slechts zo’n 65 nieuwe exemplaren van de Ford Thunderbird in Nederland verkocht. Vrijwel allemaal staan ze nog met hun kenteken in de RDW-administratie. Het zijn er dus niet veel en daardoor is uiteraard het aanbod van occasions ook in België niet groot – slechts enkele exemplaren worden aangeboden. Die zitten qua prijs rond de 20.000 euro.

Het aanbod van álle generaties van de Ford Thunderbird is evenredig groter, maar vooral de eerste generaties zijn redelijk vertegenwoordigd in het occasionaanbod. Een Ford Thunderbird uit de eerste vier modelseries (tot 1966) kost tegenwoordig tussen de 20.000 en 60.000 euro, waarbij de exacte prijs natuurlijk sterk afhangt van het bouwjaar, de staat en de gereden kilometers.

Modellen uit de jaren zeventig tot eind vorige eeuw lopen sterk uiteen van 2.000 tot meer dan 20.000 euro, waarbij de jongste modellen het ‘voordeligst’ zijn.

Design

Buitenkant

In 2002 kwam de onder liefhebbers Retro Bird genoemde elfde generatie van de Thunderbird op de markt. Het ontwerp daarvan doet sterk denken aan dat van de Thunderbird uit de jaren vijftig – vooral door de grille en de ronde achterlichten. Je kunt het potsierlijk vinden, maar begin deze eeuw waren retro-auto’s heel trendy. Alleen … de Ford Thunderbird profiteerde daar niet van. Toch oogt de Thunderbird van 2002-2005 vriendelijk, compact en is hij best luxueus. Opvallend zijn de vrijwel onzichtbare bumpers, wat de auto vooral aan de voorzijde een apart aanzien geeft. Verchroomde lichtmetalen wielen geven de auto extra bling en de afgeronde hardtop zorgt voor extra bescherming tegen de elementen. Standaard heeft de Thunderbird een stoffen vouwkap, die volledig in de carrosserie verdwijnt.

Binnenkant

De stoelbekleding in de Ford Thunderbird van de elfde generatie is standaard geperforeerd leder. De auto is voorzien van elektrisch verstelbare kuipachtige stoelen. De tinten van het meestal in twee kleuren uitgevoerde interieur zijn afgestemd op de carrosseriekleur. Er is geen achterbank want de jongste Thunderbird is net als zijn verre, verre voorvader een tweezitter. Ook al is dit een open auto, de Thunderbird is toch voorzien van dual-zone climate control met airconditioning. De luxere Premium-uitvoering is ook van verwarmbare stoelen en een afneembare hardtop voorzien.

Veiligheid

De Ford Thunderbird komt niet voor in de crashtestarchieven van Euro NCAP. In Amerika is hij echter wel getest en daar scoorde hij vier sterren voor de bescherming van de bestuurder in een frontale crash en vijf voor de bescherming van de passagier. De Thunderbird is voorzien van hoofdairbags en zijairbags. Verder zijn ABS en tractiecontrole standaard aanwezig. Aangezien de Ford een Amerikaans model is, zit het met de passieve veiligheid wel goed.

Alternatieven

Van oudsher concurreert de Ford Thunderbird met de Chevrolet Corvette. Maar de Chevrolet werd steeds meer een sportauto terwijl de Ford dat helemaal niet is. De Britten produceerden in de jaren vijftig en zestig geweldige open sportauto’s en misschien is de Aston Martin DB4 een mogelijk, klassiek en veel kostbaarder alternatief voor de oudere generaties van de Thunderbird. Ford was ten tijde van de elfde generatie van de Thunderbird eigenaar van Jaguar, dat al járen de xj-s in productie had. Die werd onder Ford vernieuwd en verloor het streepje in zijn typenaam: XJS. Die is er óók als convertible.

FAQ

Hoeveel kost een Ford Thunderbird?
De Ford Thunderbird is een (semi-)klassieker en al sinds 2005 niet meer nieuw te koop. Een Thunderbird van de eerste vier series (1955 tot 1966) kost tegenwoordig ongeveer tussen de 20.000 en 60.000 euro. Latere generaties ‘doen’ maximaal zo’n 20.000 euro en de elfde generatie waarover we het op deze pagina hebben, zit rond de 20.000 euro.
Welke motoren heeft de Ford Thunderbird?
Door de jaren heen monteerde Ford uitsluitend V8-motoren in de Thunderbird, aanvankelijk een 4,8-liter V8 van Mercury, later Ford V8’s met tot wel 7,5 liter cilinderinhoud. In de jaren tachtig verschenen ook versies met zes en zelfs vier cilinders. De elfde generatie heeft 3,9-liter V8-motoren van Jaguar, dat toen een paar jaar een onderdeel was van het Ford-concern.