Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
AS24 Ford Tourneo Connect 2021 banner

Ford Tourneo Connect

1 / 4
AS24 Ford Tourneo Connect 2021 banner
ford-tourneo-connect-2022 (4)
ford-tourneo-connect-2022 (2)
ford-tourneo-connect-2022 (3)

Sterke punten

  • Enorme binnenruimte
  • Zuinige motoren
  • Volwassen rijgedrag

Zwakke punten

  • (Te) veel VW-invloed
  • Hogere basisprijs dan VW Caddy
  • Moeilijke bediening

Ford Tourneo Connect Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Ford Tourneo Connect, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Ford met Volkswagen-genen

De Ford Tourneo Connect is aan zijn derde generatie toe. Het civiele broertje van de Transit Connect wordt daarin alweer wat groter, steviger en vooral Duitser dan voorheen. Dat is ook geen toeval, want hij deelt het grootste deel van zijn technologie en koetswerk met de Volkswagen Caddy.

Interesse in een Ford Tourneo Connect

Ford Tourneo Connect tweedehands auto
Ford Tourneo Connect nieuwe auto
Ford Tourneo Connect dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Iedere bestelbreak is een ruimte auto, maar de Ford Tourneo Connect mag zich tot één van de ruimsten in het segment rekenen. Daardoor maak je je voortaan geen zorgen meer over hoeveel personen of spullen er in je auto passen.

  • Dat ruimte-aanbod kan ook nog eens uitgebreid worden, want de Tourneo Connect biedt de keuze uit twee wielbasissen. Beide bieden ruimte voor zeven personen, terwijl je in de langere dan ook nog heel wat bagage kan meenemen.

  • Toch voelt de Tourneo Connect niet aan als een busje, zelfs niet in zijn versie met langere wielbasis. In de stad blijft hij wendbaar, terwijl je op de snelweg over het comfort van een gewone, grote auto beschikt.

  • Bovendien is de Tourneo Connect ook zuinig, vooral in combinatie met zijn 1.5-liter benzinemotor. Die komt uit de rekken van Volkswagen en werd er getrakteerd op allerhande slimme technologie op brandstof te besparen.

Belangrijke gegevens

Motoren

De nieuwste generatie van de Ford Tourneo Connect deelt zijn carrosserie en ook zijn technologie grotendeels met de Volkswagen Caddy. De motoren zijn dus eveneens gelijkaarig, al geeft Ford wel zijn eigen namen aan de verschillende aandrijflijnen.

Het benzinegamma bestaat uit slechts één motor, een 1.5-liter viercilindermotor die bij Ford ‘EcoBoost’ en bij Volkswagen ‘TSI’ heet. Die produceert in dit geval 114 pk, en brengt die naar de voorwielen langs ofwel een manuele zesversnellingsbak of een zeventraps automaat. Het blok is bovendien relatief zuinig omdat hij gebruik maakt van de Miller-cyclus en van cilinderuitschakeling wanneer weinig vermogen gevraagd wordt. Daardoor haal je rond de 6,5 l/100 km.

Op dieselvlak is er meer keuze, al zijn alle aandrijflijnen wel gebaseerd op één en dezelfde motor. Dat is een 2.0-liter viercilindermotor met turbo, die hier de naam ‘EcoBlue’ draagt maar eigenlijk Volkswagens TDI-technologie krijgt. In zijn basisvorm stuurt deze motor 102 pk naar de voorwielen langs een manuele zesversnellingsbak, maar je kan hem ook bestellen met 122 pk en een zeventraps automaat. Ook vierwielaandrijving is bij deze dieselmotor een optie.

Afmetingen

De Ford Tourneo Connect valt onder de categorie van de bestelbreaks in het C-segment, maar is er wel één van de ruimere spelers. Dat merken we ook aan zijn buitenmaten, want hij is in zijn standaardvorm 4,5 meter lang, 1,86 meter breed en 1,83 meter hoog. Daarmee is hij al wat groter dan bijvoorbeeld de Renault Kangoo of Citroën Berlingo, maar de Tourneo Connect kan in een nog langere versie besteld worden. Die Grand Tourneo Connect meet in totaal 4,85 meter in lengte, waarvan ruim 17 centimeter zich in de wielbasis bevindt.

Die buitenmaten laten er dus geen twijfel over bestaan dat de Ford Tourneo Connect binnenin een ruimtewonder is. Je kan zowel de versie met lange als die met korte wielbasis bestellen met zeven zitplaatsen, en de langere variant biedt dan nog een knappe kofferruimte daarbovenop. Hou je het op de gewoonlijke vijf zitplaatsen, dan vind je achter de tweede zitrij een mooie 1.213 liter kofferruimte in de Tourneo Connect met korte wielbasis en maar liefst 1.720 liter volume in de Grand Tourneo Connect.

Varianten

De Ford Tourneo Connect is op het moment van schrijven (oktober 2022) verkrijgbaar in slechts twee uitrustingsniveaus: Titanium en Active. De Titanium krijgt daarin meteen een knappe uitrusting mee, zoals 16-inchvelgen, parkeersensoren voor- en achteraan, een infotainmentsysteem, cruise control en zelfs verwarmde voorzetels. De Active overgiet het model met een ruiger sausje dankzij eigen velgen en bumperbekleding. Later belooft Ford nog een goedkopere basisversie voor de Tourneo Connect, die ‘Trend’ zou gaan heten en dus wat minder uitrusting zou bieden.

Prijzen

Ga je momenteel langs bij de Ford-dealer voor een Tourneo Connect, dan betaal je minstens 27.010 euro. Voor dat geld krijg je de auto dus wel meteen in zijn mooi uitgeruste Titanium-versie, voorzien van de 1.5-liter benzinemotor. De Active kost zo’n 1.000 euro meer, en voor een Grand Tourneo Connect met de langere wielbasis moet je 1.100 euro opleggen.

Kijk je op de tweedehandsmarkt, dan vind je maar weinig exemplaren van deze nieuwste generatie Ford Tourneo Connect. Het model is namelijk pas sinds begin 2022 op de markt, dus het gaat in de meeste gevallen om stockwagens of licht gebruikte directiewagens. Kijken we echter naar de latere exemplaren van de vorige generatie, dan vind je wel een ruim aanbod op de tweedehandsmarkt. Je vindt al exemplaren rond de 10.000 euro, maar voor een goede Tourneo Connect van slechts een paar jaartjes oud mag je rekenen op 20.000 euro.

Design

Buitenzijde

Sinds de overgang van generatie twee naar drie blijft er bij de Tourneo Connect maar weinig meer over van het oorspronkelijke Ford-design. De auto werd namelijk zij-aan-zij ontwikkeld met de Volkswagen Caddy, waardoor het grootste deel van het koetswerk identiek is. Reken dus op praktische, hoekige vormen met natuurlijk wel nog steeds twee handige schuifdeuren op de flanken. Ford wist wel zijn eigen stempel te drukken op het ontwerp van de neus, waar de grote trapeziumgrille verklapt dat het niet om een Volkswagen gaat.

Binnenzijde

Ook binnenin is de Duitse invloed sterk aanwezig. Zo mag het stuurwiel wel een Ford-logo dragen, maar merk je aan het design en de bedieningselementen dat het om Volkswagen-onderdelen gaat. Dat geldt ook voor de rest van het dashboard, al is daar niks mis mee. De Tourneo Connect mag daardoor mee genieten van knappe materialen en een rechtlijnig, eenvoudig design. Ook het infotainmentsysteem en de vele aanraakgevoelige knoppen zijn echter uit de rekken van Volkswagen geleend, en dat kan soms leiden tot ingewikkelde bediening van soms niet onbelangrijke functies.

Veiligheid

De Ford Tourneo Connect mag dan een bestelwagentje in vermomming zijn, dat betekent niet dat het een onveilige auto is. Zo krijgt het nieuwe model precies dezelfde beoordeling van vijf op vijf sterren als de Volkswagen Caddy bij zijn Euro NCAP-crashtests. Dat dankt hij onder meer aan de standaard aanwezigheid van een rijstrookassistent en van een botspreventiesysteem dat ook voetgangers herkent bij lagere snelheden.

Alternatieven

Overweeg je een Ford Tourneo Connect, dan kan je natuurlijk niet om zijn technische broertje heen: de Volkswagen Caddy. Die is iets goedkoper in aanschaf, maar biedt ook minder basisuitrusting. Daarnaast is ook de Renault Kangoo een gedoodverfde concurrent, net als de Citroën Berlingo, Peugeot Rifter en Fiat Doblo. Die laatste drie zijn sinds kort echter uitsluitend met zuiver elektrische aandrijflijnen verkrijgbaar, waardoor ze toch enigszins uit het vaarwater van deze Tourneo Connect treden.

FAQ

Is de Ford Tourneo Connect beter dan de Volkswagen Caddy?
De nieuwe Ford Tourneo Connect en Volkswagen Caddy delen hun technische basis, net als het grootste deel van hun technologie en carrosserie. De ene is dus niet beter dan de andere, maar er zijn wer verschillen in het design en in de prijzen. Zo is de Ford in zijn basisvorm wat duurder, maar biedt de Volkswagen standaard heel wat minder uitrusting.
Is de Ford Tourneo Connect elektrisch?
De Ford Tourneo Connect is momenteel enkel verkrijgbaar met benzine- en dieselmotoren. Zowat al zijn concurrenten, zoals de Renault Kangoo en Citroën Berlingo, hebben wel elektrische versies, en die laatste is tegenwoordig zelfs uitsluitend op stroom verkrijgbaar.

Beoordelingen voor Ford Tourneo Connect

5 Beoordelingen

4,6