Sterke punten
- Praktisch interieur
- Goed rijcomfort
- Rijke uitrusting
Zwakke punten
- Beperkte bagageruimte met 3e zitrij in gebruik
- Derde zitrij krap voor volwassenen
- Relatief hoog brandstofverbruik
Interesse in een GMC Acadia
Alle artikelen
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Test: Mini Countryman Cooper d – De geest en de letter
Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: eerste keer, goede keer?
Test: Mercedes E-Klasse, van taxi tot iPad (2023)
Seat Mii Electric: klein maar dapper
Goede redenen
- Praktisch en flexibel in te delen interieur: tot zeven zitplaatsen of veel bagageruimte
- Biedt veel rijcomfort, zeker op langere afstanden
- Rijke uitrusting maakt hem best luxe vergeleken met Europese middenklassers
- Onderscheidende keuze in het populaire SUV-segment
Technische gegevens
Motorisatie
De eerste generatie GMC Acadia wordt altijd aangedreven door een 3,6-liter V6 benzinemotor. De tweede generatie GMC Acadia had deze motor ook, maar daarnaast was ook een zuiniger 2,5-liter viercilinder benzinemotor leverbaar. In 2020 werd die vervangen door een 2,0-liter viercilinder benzinemotor met turbo. De derde generatie GMC Acadia, geïntroduceerd in 2024, is alleen nog met deze laatste motor leverbaar. De GMC Acadia heeft altijd een automaat. Dat was er eerst een met zes versnellingen, sinds 2020 werd een negentrapsautomaat toegepast. Bij het nieuwe model vanaf 2024 wordt toch weer een achttrapsautomaat toegepast. Afhankelijk van de uitvoering heeft de GMC Acadia voorwielaandrijving of vierwielaandrijving.
Afmetingen
De eerste GMC Acadia is 5,1 meter lang, 2,0 meter breed en 1,8 meter hoog. De derde generatie GMC Acadia is bijna 5,2 meter lang, maar ook nog steeds 2,0 meter breed en 1,8 meter hoog. De derde generatie valt op doordat die met 4,9 meter lengte de kortste van de drie is. Ook is hij ietsje lager en smaller dan het oudere en nieuwere model. Hetzelfde geldt voor de wielbasis. Die meet ruim 2,8 meter bij de tweede generatie en vrijwel exact 3,0 meter bij het eerste en derde model.
De belangrijkste specificaties op een rij
GMC Acadia (tweede generatie, facelift) | |
---|---|
Marktintroductie | 2020 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,92 m x 1,92 m x 1,75 m |
Wielbasis | 2,86 m |
Inhoud bagageruimte | 362 l (achter derde zitrij) |
Ledig gewicht | 1.885 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.722 kg |
Cilinderinhoud | 1.998 cm3 |
Vermogen | 171 kW (233 pk) |
Koppel | 350 Nm |
Topsnelheid | 211 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 6,8 sec |
Tankinhoud | 73 l |
Verbruik | 9,4 l/100 km |
CO₂-uitstoot | Niet geregistreerd |
Varianten
De GMC Acadia is geleverd in drie modelgeneraties, elk leverbaar in verschillende uitrustingsniveaus. Er zijn geen limited editions of andere speciale uitvoeringen. Een bekend uitrustingsniveau is de Denali, de meest luxe uitvoering. Ook de meeste andere GMC modellen zijn leverbaar als luxe Denali uitvoering. In Australië is de GMC Acadia verkocht als Holden Acadia. De GMC Acadia is technisch verwant aan een aantal andere modellen binnen het General Motors concern. De Chevrolet Traverse is daarvan het meest gelijkwaardig. Andere technisch aanverwante modellen zijn (afhankelijk van de modelgeneratie) de Buick Enclave, Cadillac XT5, Cadillac XT6, Chevrolet Blazer en Saturn Outlook.
Prijzen
De GMC Acadia is nooit officieel in België of andere Europese landen geleverd. Daardoor zijn er geen oorspronkelijke of actuele Belgische nieuwprijzen beschikbaar. Wel kan worden gekeken naar de nieuwprijs in Amerika. Die bedraagt op dit moment (april 2024) net geen 43.000 dollar (40.000 euro). Voor eventuele import naar België zouden daar dan nog transport- en importkosten bij komen. De GMC Acadia is via grijze import alsnog ook wel in Europa en België terechtgekomen, maar het aanbod GMC Acadia occasion exemplaren is zeer beperkt. Zeer globaal moet je rekenen op 20.000 euro voor een vroeg exemplaar met weinig kilometers tot ruim 60.000 euro voor een bijna nieuw exemplaar in luxe uitvoering.
Design
Buitenkant
Kenmerkend voor de GMC Acadia – en andere GMC modellen – is een designtaal die vooral bestaat uit afgeronde rechthoeken. Daarmee heeft een GMC Acadia een bijzonder robuuste uitstraling, ondanks dat offroad-capaciteiten geen al te grote rol spelen bij het model. Een grote chromen grille en andere chromen accenten zorgen zeker bij de hogere uitrustingsniveaus voor een luxueuze uitstraling. Het nieuwste model uit 2024 heeft aan de achterzijde wat meer afgeronde vormen, terwijl de voorzijde doet denken aan de grote GMC Sierra pick-up modellen.
Binnenkant
De GMC Acadia is bedoeld als ruime, maar luxe gezinsauto. Dat is duidelijk terug te zien in het interieur. Enerzijds is dat praktisch ingericht, met een derde zitrij, die neerklapbaar is om zo nog meer bagageruimte te creëren. Tegelijkertijd heeft de GMC Acadia een rijke standaarduitrusting en is de auto optioneel nog luxueuzer uit te rusten. Daarbij zit iedereen op comfortabele stoelen, al is de genoemde derde zitrij wel vooral bedoeld voor kinderen, gezien de beschikbare ruimte.
Veiligheid
Dankzij een lager zwaartepunt beschikt de GMC Acadia over aanzienlijk betere rijeigenschappen dan zijn directe voorgangers, wat ook de veiligheid ten goede komt. Verder maakte het model bij de introductie indruk met zijn goede veiligheidsuitrusting. Zo zijn zelfs de inzittenden op de derde zitrij door airbags beschermd. Aangezien de GMC Acadia nooit is geleverd in Europa heeft de Euro NCAP het model nooit getest.
Alternatieven
In thuisland Amerika is de GMC Acadia een model in het hogere middensegment, waar hij het opneemt tegen auto’s zoals de Ford Explorer, Ford Edge, Honda Pilot, Jeep Grand Cherokee, Mazda CX-9, Toyota Highlander en eventueel de iets grotere Volkswagen Atlas. Qua formaat zijn de Ford Edge, Honda Pilot en Toyota Highlander het meest vergelijkbaar. De Ford Explorer is iets groter, maar afhankelijk van de uitvoering ook wat duurder. Hetzelfde geldt voor de Jeep Grand Cherokee. De Maxda CX-9 is ten opzichte van de GMC Acadia iets groter, maar ook wat minder luxueus. Een voordeliger alternatief voor de GMC Acadia is eventueel de technisch nauw verwante Chevrolet Traverse. De meeste van deze modellen zijn echter niet of beperkt leverbaar op de Europese markt. Zeker als je rekening houdt met de bijkomende importkosten, komt de GMC Acadia in Europa in het wat hogere prijssegment uit, tussen auto’s zoals de Audi Q5 of Audi Q7, BMW X5, Land Rover Discovery, Mercedes-Benz GLE en Volvo XC90. Dat maakt een direct vergelijk een beetje scheef, aangezien deze modellen doorgaans een nog rijkere uitrusting en een hoger afwerkingsniveau hebben. Op de occasionmarkt kunnen de prijsverschillen echter kleiner zijn. Daarnaast onderscheidt de GMC Acadia zich als importmodel duidelijk van de massa. Daarmee biedt hij een voordeel voor wie op zoek is naar een praktische, maar luxe en onderscheidende gezinsauto.