Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
442970_2023_Honda_e_Ny1.jpg

Honda Elektrisch

1 / 20
442970_2023_Honda_e_Ny1.jpg
199730_2020_Honda_e.jpg
199742_2020_Honda_e.jpg
199749_2020_Honda_e.jpg
305679_HONDA_E_AND_FIREBLADE_TAKE_CENTRE_STAGE_AT_PRESTIGIOUS_RED_DOT_DESIGN.jpg
305680_HONDA_E_AND_FIREBLADE_TAKE_CENTRE_STAGE_AT_PRESTIGIOUS_RED_DOT_DESIGN.jpg
436197_ALL-NEW_HONDA_CR-V_NEW_POWERTRAIN_OPTIONS_FOR_GLOBAL_FAVOURITE.jpg
436202_ALL-NEW_HONDA_CR-V_NEW_POWERTRAIN_OPTIONS_FOR_GLOBAL_FAVOURITE.jpg
436204_ALL-NEW_HONDA_CR-V_NEW_POWERTRAIN_OPTIONS_FOR_GLOBAL_FAVOURITE.jpg
436211_ALL-NEW_HONDA_CR-V_NEW_POWERTRAIN_OPTIONS_FOR_GLOBAL_FAVOURITE.jpg
436213_ALL-NEW_HONDA_CR-V_NEW_POWERTRAIN_OPTIONS_FOR_GLOBAL_FAVOURITE.jpg
436214_ALL-NEW_HONDA_CR-V_NEW_POWERTRAIN_OPTIONS_FOR_GLOBAL_FAVOURITE.jpg
442935_2023_Honda_e_Ny1.jpg
442939_2023_Honda_e_Ny1.jpg
442944_2023_Honda_e_Ny1.jpg
442945_2023_Honda_e_Ny1.jpg
442947_2023_Honda_e_Ny1.jpg
442962_2023_Honda_e_Ny1.jpg
442965_2023_Honda_e_Ny1.jpg
442969_2023_Honda_e_Ny1.jpg

Elektrische Honda’s

Het Japanse Honda is al decennialang actief bezig met de productie en verkoop van hybrides, en heeft samen met Toyota zowat de langste staat van dienst op dat vlak. Maar net zoals Toyota is Honda eerder laat met een grootschalig offensief rond 100% elektrische voertuigen. Na de ondertussen terug geschrapte Honda e heeft het merk in 2024 immers nog maar één 100% elektrisch model in zijn gamma. Wel zijn er meer modellen op komst in 2026. Lees verder

Welke Elektrische Honda’s zijn leverbaar?

Modeloverzicht

Honda is als Japans merk op een aantal vlakken vooruitstrevend, denk maar aan de variabele kleppentiming (VTEC) op de sportievere modellen van weleer en de hybride technologie waar het decennia geleden mee begon. Van elektrificatie heeft het merk dus wel kaas gegeten, maar toch is het wat de 100% elektrische modellen betreft niet bij de pioniers. Het eerste 100% elektrische model van Honda was de kleine ‘e’, die in Europa niet al te veel kopers wist te overtuigen. Ondanks zijn hoogtechnologische interieur met niet minder dan 6 schermen en zijn guitige looks – een combinatie van retro-trekjes en futuristische elementen die hem al eens de vergelijkingen opleverden met de 100% elektrische Mini Cooper SE – was zijn batterijcapaciteit en bijgevolg ook zijn rijbereik uiterst beperkt (net als die van de toenmalige elektrische Mini trouwens). Met een 35.5 kWh batterij haalde hij theoretisch een rijbereik van 210 km, maar in de praktijk – zeker in de winter op de snelweg, viel dat een stuk lager uit, en ook het snellaadvermogen van 50 kW was niet meteen bevorderlijk om de compacte Japanner te gebruiken voor langere ritten. De 136 of 154 pk sterke en leuk sturende Honda e was dus voornamelijk geschikt voor stadsgebruik, en dat ondanks zijn Belgische vanafprijs die boven de € 40.000 uitkwam.

Je kan de ‘e’ vandaag enkel nog vinden op de tweedehandsmarkt (ziet verder in dit artikel). Honda haalde het model in 2023 van de markt en gooide het over een andere boeg.

Dit is het aanbod van Elektrische Honda’s in 2024:

Vandaag kan je bij Honda een 100% elektrisch model kopen met veel meer ruimte en een significant groter rijbereik, de e:Ny1. De elektrische SUV werd midden 2023 voorgesteld en zijn ingewikkelde naam staat voor ‘energize’, ‘new’, ‘yourself’ en ‘1’ omdat dit het eerste B-segment elektrisch voertuig is van Honda. Qua afmetingen is hij zowat even groot als de Honda HR-V, met een lengte van 4,39 meter, een breedte van 1,79 meter en een hoogte van 1,58 meter. Daarmee kan je hem beschouwen als een concurrent voor bijvoorbeeld de Hyundai Kona EV, de Kia EV3, MG ZS of de Peugeot e-2008. De e:Ny1 heeft een koffer van 361 liter en een verregaande digitale aanpak voor het dashboard. Wat de aandrijving betreft, krijgt de e:Ny1 een 150 kW (204 pk) en 310 Nm sterke elektromotor die de voorwielen aandrijft. Die elektromotor wordt van stroom voorzien door een batterijpakket met een capaciteit van 68,8 kWh, goed voor 412 km rijden tussen twee laadbeurten. Opladen doet de Honda e:Ny1 aan een DC-laadvermogen tot 100 kW, waardoor hij in het beste geval van 10% naar 80% oplaadt in 45 minuten.

Wil je een grotere Honda SUV, en moet die niet noodzakelijk 100% elektrisch zijn, dan kan je ook kiezen voor de CR-V met een plug-in hybride aandrijflijn. De CR-V is 4,71 meter lang, 1,87 meter breed en 1,67 meter hoog, en biedt in zijn plug-in hybride uitvoering een koffervolume van 617 liter. De plug-in hybride aandrijflijn maakt gebruik van een 2.0 liter viercilinder benzine met een vermogen van 143 pk, in combinatie met een elektromotor die ervoor zorgt dat het systeemvermogen oploopt tot 135 kW (184 pk) en een koppel van 335 Nm. De plug-in hybride Honda CR-V is enkel leverbaar met voorwielaandrijving. De motorcombinatie is dezelfde als bij de hybride CR-V, maar de plug-in hybride variant krijgt een batterijpakket met een capaciteit van 17,7 kWh, waardoor hij tot 82 km puur elektrisch kan afleggen. Je kan de batterij terug opladen aan een AC-laadvermogen van 6,8 kW. Het officiële brandstroverbruik volgens de WLTP-cyclus bedraagt 1,8 liter benzine per 100 km.

Technische gegevens

Model Varianten Type Vermogen Batterijcapaciteit Rijbereik (WLTP) Leeggewicht (vanaf)
e:Ny1 Elegance, Advance SUV 150 kW 68,8 kWh 412 km 1.677 kg
CR-V (Plug-in hybride) Advance Tech SUV 135 kW (benzine + elektrisch) 17,7 kWh 82 km (puur elektrisch) 1.841 kg

Hoeveel kosten de Elektrische Honda-modellen?

Nieuwprijzen

De Honda e:NY1 is verkrijgbaar in twee uitvoeringen: de Elegance, die met zijn prijs vanaf € 39.950 net onder de € 40.000 blijft (een belangrijke grens voor wie in Vlaanderen aanspraak wil maken op de EV-premie van € 5.000 – voor zolang die nog bestaat in 2024). De beter uitgeruste Advance kost minimaal € 42.950. De basisversie is al goed uitgerust met onder andere een 15,1 duim groot infotainmentsysteem met navigatie en Apple CarPlay/Android Auto, elektrisch verwarmde zetels vooraan, een interieur in kunstleder en getinte ruiten achteraan. De Advance doet daar onder andere een Multi View camerasysteem, verwarmd stuur, parking pilot, elektrische kofferklep, premium audio en een panoramisch dak bovenop.

De plug-in hybride CR-V is verkrijgbaar in één enkele uitvoering, de € 64.035 kostende Advance Tech. Daarop is zowat alles standaard, met onder andere een lederen interieur navigatie, een 360° camerasysteem, Bose Premium Sound met 12 luidsprekers, een adaptieve ophanging en een head-up display. De prijs van de plug-in hybride ligt een stuk hoger dan de hybride uitvoeringen van de CR-V, al krijgt hij daarvoor wel een iets betere uitrusting (en uiteraard ook het grote batterijpakket. Anderzijds is hij enkel leverbaar met voorwielaandrijving, terwijl je bij de hybride CR-V’s ook kan kiezen voor vierwielaandrijving.

Een overzicht van de catalogusprijzen voor de nieuwe Elektrische Honda’s in 2024, voor aftrek van eventuele kortingen of subsidies:

Model Vanafprijs in euro
e:Ny1 € 39.950
CR-V (Plug-in hybride) € 64.035

Tweedehandsprijzen

Het enige 100% elektrische model van Honda op de tweedehandsmarkt – behalve dan een aantal demo- en stockwagens van de e:Ny1 die bijvoorbeeld door dealers te koop aangeboden worden op AutoScout24.be – is de kleine Honda e. Die werd van 2020 tot 2023 verkocht, maar niet in al te grote aantallen. Ook daarvan is het aanbod dus beperkt. Je vindt de Honda e voor prijzen vanaf zo’n € 20.000.

Conclusie

Honda zat niet in de kopgroep toen de automarkt de stap zette naar 100% elektrische mobiliteit, en zit daar vandaag nog steeds niet. In 2024 heeft het welgeteld één 100% elektrisch model in zijn gamma, naast één plug-in hybride. Vanaf eind 2025 of begin 2026 zou daar echter verandering in moeten komen met een aantal nieuwe elektrische modellen, waarvan de conceptversie voorgesteld werd op de CES-beurs in Las Vegas. Maar op dit moment is de keuze qua nieuwe 100% elektrische modellen dus nog beperkt, en ook op de tweedehandsmarkt is het aanbod van batterij-Honda’s niet heel groot.

FAQ

Heeft Honda niet meer elektrische modellen in zijn gamma, zoals de e:NP2?
Honda bouwt op dit moment meer elektrische voertuigen den enkel de e:Ny1, maar die worden enkel in China verkocht. Het gaat onder andere om de e:NS2 en e:NP2 die samen met het Chinese GAC gebouwd worden voor de lokale markt. Ze worden dus niet op de Europese markt gebracht.
Wanneer mogen we meer elektrische modellen verwachten van Honda?
In 2022 kondigde Honda aan dat het tegen 2030 wereldwijd 30 nieuwe elektrische modellen wil lanceren, maar een aantal daarvan zijn niet voor ons bestemd. Na de e:NY1 zou Honda een nieuwe reeks elektrische auto’s bouwen die ook naar Europa komen, de ‘Zero’-modellen. De conceptversie van die modellen werden getoond op de CES-beurs in Las Vegas.