Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Type R 3.jpg

Honda Civic Type R

1 / 4
Type R 3.jpg
Type R 5.jpg
Type R 1.jpg
Type R 2.jpg

Sterke punten

  • Motor
  • Ophanging
  • Remmen

Zwakke punten

  • Infotainmentsysteem
  • Het Johnnygehalte
  • Autonomie bij sportieve rijstijl

Over zijn toeren

De Civic is uiteindelijk de hoeksteen van het Honda aanbod in Europa en de auto is dermate volwassen geworden dat de Accord, laat staan de Prelude gemist worden. Honda heeft met de Type-R versie en lang was dat een pure atmosferische 4-cilinder die met toerentallen boven de 8000 opm flirtte. Nu is daar een turbo bijgekomen, om prestaties en milieu min of meer met elkaar te verzoenen.

Goede redenen

  • Je bent jong, je hebt flink onderhandelt over loon en andere voorwaarden en dan blijkt er zomaar een Honda Civic Type R als bedrijfswagen mogelijk te zijn, die had de fleetverantwoordelijke namelijk over het hoofd gezien als onbetamelijk voor het imago van bedrijf en zijn werknemer. Doen dus.

  • Je wil het gemak bij normaal rijden van een voorwiel aangedreven auto koppelen aan een “echte” sportauto die de aangedreven voorwielen niet eens een nadeel vindt om heerlijke prestaties neer te zetten. Integendeel, elk nadeel heb zijn voordeel.

  • Als fan van Honda’s V-tec motoren kan je deze druk gevoede variant niet links laten liggen. Zeg nu zelf, 320 pk en 405 Nm naar de voorwielen, die dat middels een sper goed kunnen gebruiken en zo record na record op Suzuka (circuit is eigendom van Honda) te vestigen, waarom daaraan weerstaan? Ook omdat het toch een beetje skills vergt om de motor constant hoog in de toeren te houden.

  • Honda heeft, ondanks zijn motoren met hoge toerentallen, een zeer betrouwbare reputatie wat de mechaniek betreft. Voorlopig laat niets voorzien dat het voor de Civic Type R anders is.

Belangrijke gegevens

De laatste Civic Type R, de 7de in zijn soort, wordt soberder van uiterlijk, maar daarom niet minder uitgesproken. De Civic als kleintje bestaat niet meer, hij is nu bijna even groot als de Accord destijds als middenklasser was. De Type R behoudt wel zijn 3 uitlaten in de diffuser achteraan.

Deze Type R is de laatste die het puur op fossiele brandstof zal doen, want Honda broedt al langer op hybride en plug-in hybride aandrijfsystemen en die zouden ook wel in de Civic Type R terecht kunnen komen. Er is zelfs al een voorbeeld in eigen huis: de NSX

Honda besteedde bijzonder veel aandacht aan de remmen gegeven. Brembo remklauwen, geventileerde schijven vooraan, volle schijven achteraan, dat is dus redelijk modaal als systeem. En toch, zonder dat daar grotere schijven of meer pompen aan te pas komen, reageert de auto op het rempedaal zoals dat moet: beschaafd als het kan, abrupt maar zonder verrassingen als het moet, onvermoeibaar en zonder dat de ABS te snel tussenkomt.

Motoren

Honda heeft zijn 2.0 l Type R geleidelijk laten evolueren. Van atmosferisch toerentalmonster dat zonder drukvoeding toch al 230 pk genereerde, naar de turboversie van vandaag die 320 pk sterk is (405 Nm) en er bij zijn 2023 uitvoering ofwel Newtonmeters ofwel pk’s extra krijgt. De viercilinder is vierkant van bouw en presteert het best tussen de 5000 en 7000 opm. De turbo is in de vermogensopbouw niet te ontdekken. Het V-Tec systeem wel, maar dan vooral omdat de motor scherper op het gas reageert en een duidelijk hoorbare raceschreeuw produceert. De motor versluist zijn kracht via een handgeschakelde 6-bak naar de voorwielen en dat levert de Civic Type R een gewichtsvoordeel op van 100 kg t.o.v. zijn vierwiel aangedreven concurrenten, genre Golf R.

Afmetingen

De Civic Type R is voor zijn doen een bijzonder lichte auto, zonder dat daar veel hightech materialen aan te pas kwamen en ook zonder afbreuk te doen aan de stijfheid van het koetswerk: 1.345 kg. Het is nu een volwassen middenklasser geworden 4,56 x 1,88 x 1,44 m voor de lengte, breedte en hoogte. De koffer, initieel 420 l is uit te breiden tot 1208 l. Met een tankinhoud van 46 l heeft de Type R wel niet de grootste autonomie, gezien het gemiddeld verbruik dat tussen de 8,5 en 10 l schommelt.

Varianten

De Civic Typ R was er ook in de Limited Edition en of die bij de volgende facelift terugkeert is nog niet geweten. Hoe ook, alleen de kenners zien het verschil tussen de GT en de SportLine en de R GT Limited edition. Het is nameten hoe groot spoilers zijn, en ook de afstelling van de (elektronisch in te stellen) dempers krijgt een andere variabele, maar voorts? Wat steengoed is kan je nauwelijks beter maken.

Prijzen

De Civic Type R kost in zijn GT en SportLine versie evenveel, € 46.000, daarmee scoort hij beter dan zijn concurrentie. De waardevermindering is echter redelijk spectaculair, na 2 jaar rijden is de Type R gemiddeld nog € 30.000 waard. Wat ook niet meehelpt is zijn jaarlijkse verkeersbelasting en BIV: € 424 en € 1.336

Design

Buitenzijde

Wie voor de eerste keer naar de Civic Type R kijkt, zal toch even moeten slikken. Zoveel hoekjes en kanten, zoveel splitters en spoilers, luchthappers en plooien in achterlichten, knikken in de zijskirts, wielkapverbreders en dakvinnen: het vergt een kleine week geduldig observeren om alle details -die volgens Honda allemaal aerodynamisch uit te leggen zijn- in je op te nemen. Alle niet Honda liefhebbers (jawel, die bestaan ook) noemden het overdreven. De 2023 versie zou het wat rustiger houden.

Binnenkant

Ook binnen is het wennen aan de lay-out van de boordplank, maar vooral wennen aan de traagheid en oubolligheid van het infotainment systeem. De kuipen domineren het interieur en ook die zijn compromisloos. Eens gezeten zit je feilloos eengemaakt met de auto en wordt het lijf flink ondersteund. Maar erin en vooral eruit geraken, dat is een ander paar mouwen en als je dat vaak moet doen, is het ronduit vermoeiend. De afwerking is keurig, met de juiste materialen. Een stuur van omgekeerd leer, het moest verplicht zijn.

Veiligheid

De Civic Type R zal niet de kolommen halen door zijn uitgebreide assortiment aan allerlei assistenten. Daar is hij ook het type auto niet voor. Type R rijders willen zelf rijden, zich bewust zijn van stuur, rem, schakelen en hoeven daar niet de minste assistentie voor. ABS-remmen, ESP en tractiecontrole, dat is het zowat en daar is de Type R rijder bijzonder tevreden mee. De laatste test van EuroNcap leverde de Civic 4 sterren op, met een hoge score voor de voetgangersprotectie.

Alternatieven

Zoveel voorwiel aangedreven concurrenten heeft de Civic niet en eigenlijk komen we alleen bij de Mégane RS terecht en helemaal qua hardcore de Mégane RS Trophy, dat is een auto die gelijkaardige geprijsd is (€ 47.000) en met 300 pk een min of meer gelijkaardige cavalerie naar de voorwielen stuurt. Maar wel een Akrapovic titanium uitlaat heeft.

FAQ

Waarom geen pure atmosferische 4-cilinder in de Type R
Honda, dat ooit de concurrentie aftroefde met zijn V-tec motoren, kan in het opbod aan pk’s, gekoppeld aan de huidige milieuvereisten, alleen mee wedijveren door een turbo te gebruiken.
Zijn de stoelen in de Type R niet te sportief voor dagelijks gebruik?
Snoeihard met een auto rijden, kan je alleen als je onderrug de juiste informatie krijgt van waar de auto mee bezig is. In een sportstoel voel je dat oneindig veel beter dan in een doordeweekse autostoel.
Waarom geen vierwielaandrijving?
Honda redeneert voor deze Civic dat het meer gewicht van een 4WD niet opweegt tegen de betere tractie. Maar dan kan ook alleen door een grandioos ontworpen voortrein, de beste in zijn soort.