Sterke punten
- Futuristisch, opvallend ontwerp
- Goede acceleratie
- Produceert nauwelijks motorgeluid
Zwakke punten
- Gemiddelde banden-samenstelling
- Weinig ruimte in de kofferbak
- Lage topsnelheid
Interesse in een Honda Clarity
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Goede redenen
- Veel rijplezier.
- Goede actieradius van 600 kilometer.
- Futuristisch uiterlijk.
Gegevens
Motoren
In 2014 werd de voorganger van de Honda Clarity, de FCX Clarity, uit productie genomen. Van dit brandstofcelmodel waren in zeven jaar tijd minder dan 100 exemplaren van de productielijn gekomen. De aandrijflijn van de vanaf 2016 geproduceerde opvolger was meer volwassen en in 2017 kreeg de Honda Clarity ook gezelschap van twee zustermodellen, namelijk een plug-in hybride en een pure e-auto. De tabel geeft details over het gewicht van de auto's. Zowel de brandstofcelaandrijflijn als de elektromotor en hybride wegen aanzienlijk meer dan een benzine- of dieselmotor.
Tabel met vergelijking Honda Clarity Brandstofcel, PHEV en EV
Model | Clarity Brandstofce | Clarity PHEV | Clarity EV |
---|---|---|---|
Ledig gewicht in kg | 1.875 | 1.838 | 1.825 |
Vermogen | 177 pk | 105 pk | 163 pk |
0-100 km/h in sec | 9,0 s | 9,1 s | 8,2 s |
Topsnelheid | 165 km/h | 187 km/h | 162 km/h |
Actieradius | 600 km | 547 km (comb.) | 138 km |
In het geval van de Honda Clarity Fuel Cell is de snelheid vergrendeld op 165 kilometer per uur om de efficiëntie en het goede bereik van de door de brandstofcel gevoede waterstofaandrijving niet in gevaar te brengen.
Afmetingen
Alle versies van de 2016 Honda Clarity, die iets groter is dan zijn voorganger, de FCX Clarity, die in 2014 werd stopgezet, hebben dezelfde afmetingen: 4,89 meter lang, 1,87 meter breed en 1,47 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,75 meter. De bagageruimte heeft een inhoud van 334 liter en bevindt zich daarmee aan de onderkant van de vergelijkingsschaal.
Varianten
De eerste Honda Clarity rolde in 2007 van de band onder de naam FCX Clarity. Het ontwerp was minder futuristisch dan de modellen die in 1999 en 2005 werden geïntroduceerd, wat suggereert dat Honda een bredere groep kopers wilde aanspreken. Van de generatie van 2007 werden vervolgens tot 2014 minder dan 100 voertuigen geproduceerd.
De Honda Clarity Fuel Cell, geproduceerd vanaf 2016, kreeg in 2017 gezelschap van twee zustervarianten: de Clarity PHEV als plug-in hybride en de Clarity EV als puur elektrische auto. Afgezien van de verschillende prestatiegegevens verschillen de voertuigen nauwelijks van elkaar.
Prijs
Het is moeilijk uitspraken te doen over de kosten van het model Honda Clarity. Het voertuig kan immers niet direct worden gekocht of gebruikt. De fabrikant concentreerde zich op de Amerikaanse markt, waardoor nauwelijks modellen hun weg naar Europa vonden. De basisversie van het model kostte al rond de 60.000 euro, dus ondanks de innovatieve technologie was het voertuig nauwelijks een koopje.
Er is ook geen betrouwbare informatie over onderhoudskosten of motorrijtuigenbelasting. Maar aangezien de Honda Clarity een zeldzaam en milieuvriendelijk voertuig is, is het redelijk om aan te nemen dat de kosten redelijk zullen zijn.
Design
Exterieur
Grote overhangen, een vrij korte wielbasis en in het algemeen een gewone blikvanger: Wie in een Honda Clarity rijdt, valt absoluut op. Het ontwerp heeft opnieuw een meer futuristische uitstraling dan het vorige model. Nadat Honda juist deze eigenschap had overwonnen, moet dit het verschil maken qua uiterlijk bij de opvolger. Al met al verdient het uiterlijk het om buitengewoon, zo niet sensationeel genoemd te worden.
Interieur
Het verouderde navigatiesysteem past niet helemaal bij het toekomstgerichte concept van de Honda Clarity. Ook de kunststoffen in het interieur zijn niet state of the art. Bovendien berooft de waterstoftank in de bagageruimte de bergruimte. Daarentegen is de ruimte voor alle inzittenden meer dan acceptabel, zijn de stoelen ergonomisch comfortabel en is het rijgeluid nauwelijks waarneembaar. Last but not least is ook het onderstel van de Honda Clarity overtuigend.
Veiligheid
De Clarity is veilig in bochten, en het Elektronisch Stabiliteits Programma (ESP) helpt indien nodig een beetje. De besturing blijkt goed, maar het rijgevoel wordt niet volledig overgebracht van de weg naar de bestuurder. Dit suggereert dat de bandensamenstelling niet 100 procent uitgebalanceerd is. En inderdaad, bij de remtesten komen de banden als zwak punt naar voren. Dit is verrassend aangezien Japanse auto's anders in de top drie staan als het gaat om veiligheid. Een stelling die niettemin wordt ondersteund door de talloze hulpsystemen aan boord.
Alternatieven
Pas van eind 2018 tot 2020 produceerde Mercedes de brandstofcelversie van de Mercedes GLC, de GLC F-Cell. De 200 pk sterke motor versnelt de auto tot een elektronisch geregelde 160 kilometer per uur. De actieradius is relatief beheersbaar, meer dan 400 kilometer haalt de F-Cell niet. Deze auto was nieuw verkrijgbaar voor ongeveer 80.000 euro, en er is momenteel geen markt voor occasions van dit model.
Daarentegen wordt de Hyundai Nexo, de directe opvolger van de Hyundai ix35, nog steeds gebouwd - en ook al sinds 2018. De Nexo haalt maximaal 179 km/u (ook vergrendeld) en wordt aangedreven door 163 pk. Hij heeft een zeer goede actieradius van 660 kilometer. In de basisversie betalen geïnteresseerde kopers 77.000 euro voor dit model; als occasion is de Nexo verkrijgbaar vanaf 45.000 euro, afhankelijk van uitrusting en gereden kilometers.