Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
S2000 5.webp

Honda S 2000

1 / 4
S2000 5.webp
S2000 2.jpg
S2000 3.jpg
S2000 4.jpg

Sterke punten

  • Motor
  • Onderstel
  • Open rijden

Zwakke punten

  • Stoffen dak
  • Positie stuur
  • verbruik

Honda S 2000 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Honda S 2000, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:6.2 - 6.2s
Maximumsnelheid:241 - 241 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):237 - 237 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):10 - 10 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4135 x 1750 x 1285 mm
Portieren:2
Kofferruimte:0 - 0 liter
Aanhangergewicht:275

Roadster worden ze niet meer gemaakt

Zelden heeft een kleine roadster (zou een tautologie kunnen zijn) zoveel emoties losgemaakt bij de autoliefhebber als de S2000 van Honda. Of het zou de Triumph Spitfire in de jaren 60 van de vorige eeuw moeten zijn en dan nog. In ieder geval, de tweezitter cabrio van Honda, die in 1999 op wereld kwam, heerste een decennium (en lang daarna) over roadsterland en de (oudere) jongens van Top Gear waren het zelden eensluidender eens: dit is absolute top. Eigenlijk is hij dat in 2022 nog steeds.

Interesse in een Honda S 2000

Honda S 2000 tweedehands auto
Honda S 2000 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Goede redenen

  • de S200O was eigenlijk een cadeau van Honda, om enerzijds zijn S800 te vieren, tien jaar NSX te herdenken en anderzijds zijn 50-jarig bestaan als automerk te markeren in 2009. Op dat moment zou de S2000 10 jaar in productie zijn.

  • De S2000 is een zeldzame Honda met achterwielaandrijving en als dat een achterstand in expertise zou betekenen, dan is dat op geen enkel manier te merken. De auto gedraagt zich perfect voorspelbaar, ook door de -in zijn laatste versie- zeer brede 255 mm achterbanden.

  • De S2000 zou door zijn extreem karakter wel eens even extreem blessuregevoelig kunnen zijn, maar afgezien van snel slijtende banden en een stoffen dak dat met fluwelen handschoenen moet behandeld worden, is deze roadster zo solide als een Leopardtank. Hij was ook de eerste roadster die een 5-sterren crashnotering kreeg.

  • De S2000 heeft, hoewel hij om de haverklap in de gespecialiseerde pers werd aangekondigd, geen opvolger gekregen en zal die de eerste 40 jaar ook niet meer krijgen. Dat maakt hem bij uitstek tot een object van begeerte met navenante prijzen.

Belangrijke gegevens

Een 2.0 l viercilinder, 240 pk sterk en die paarden alleen maar haalt op omwentelingen per minuut, die moet je verdienen. 9000 opm, asjeblieft, dat is zeker voor een 4-cilinder een wereldrecord en Ferrari heeft een V8 die hetzelfde aantal haalt, maar wel 16 jaar later.

Het stuur, dat niet verstelbaar is, nooit geweest, staat almaar lager in de S2000 Althans dat lijkt zo, omdat in de 23 jaar dat deze auto in zijn interieur zo goed als onveranderd is gebleven, de Duitsers hun sturen almaar hoger voor de neus van de automobilist posteerden.

De stoffen kap moet nog manueel ontgrendeld worden, maar dan klapt ze in een recordtempo weg en neemt daarbij nul liter kofferruimte in. Waardoor deze S2000 met 143 l meer dan behoorlijk scoort.

Motoren

V-tec, de specialiteit van het huis, geïntroduceerd in de CRX, later volwassen geworden in de NSX, werd helemaal uitgepuurd in de S2000. Uit een atmosferische 2.0 l peuterde Honda 240 pk, dat betekent 120 pk per liter, een record dat pas met de Ferrari Italia werd geëvenaard, weliswaar met een V8 en 11 jaar later. Honda maakte zijn 4 cilinder van boring en slag quasi gelijk en gaf de nokkenas die afstellingen dat de motor op koudloop minimaal 2000 opm moest draaien om niet stil te vallen. De injectie en vooral de lift van de klippen door het V-tec systeem maakte van deze 4 cilinder boven de 6000 opm een regelrechte racemotor, met navenante prestaties en geluid. Spurtje naar 100 km/h kon in dik 6 s, en dan naadloos doorstomen naar 240 km/h top. Heerlijk. De wat makkere 2.2 (maximaal 8000 opm) bouwde Honda enkel in zijn S2000 voor de VS.

Afmetingen

Een compacte roadster, 4,14 m lang, 1,75 breed, 1, 28 m hoog, alles tezamen 1270 kg zwaar. Je krijgt 2 weekendtassen in de koffer en dat maakt dat je met de S2000 op lang weekend kan. Als je geleerd hebt om licht gepakt te reizen, kan het zelfs langer. Maar weet wel dat de S2000 een echte cabrio is. Er staat weliswaar een windblokker tussen de voorstoelen, maar windstil zoals de Duitsers open willen rijden, wordt het in de S2000 nooit.

Varianten

Honda paste de eerste, hardcore versie al na 3 jaren aan met een minder zenuwachtige afstelling van de achtertrein en een lichtelijk gemoedelijkere afstelling van de ophanging. In 2007 werd dat opnieuw een beetje meer naar de driver afgesteld, met meer dan behoorlijk brede banden achteraan en een performant remsysteem.

Prijzen

In 2007 kostte een S2000 droog aan de haak net iets meer dan € 40.000 en daar verloor Honda duizenden euro’s mee, want de auto was duur om te produceren. In 2022 gaat een S2000 die niet te veel kilometers op de teller heeft en in originele staat is voor € 22.000 tot €24.000 van de hand.

Design

Buitenzijde

Aan de buitenkant is de S2000 duidelijk schatplichtig aan SSM, een conceptcar die we allemaal op de Tokio Motor Show konden bewonderen. Daar zagen we al de lange, lage motorkap, de gestrekte koplampen achter glas, de grote luchthappers, de geprononceerde wielkasten en de achterlichten achter polycarbonaat, het al bij al sobere silhouet, waarbij de auto in profiel in het asfalt schijnt te duiken. Het is vandaag nog altijd bij zijn tijd.

Binnenkant

Binnen domineert de hoge middentunnel (die tegelijk voor de stijfheid van de auto zorgt), waarop een korte pook (6-bak die het begrip flitsend schakelen een geheel nieuwe invulling gaf) en verder alle bedieningen rond de boordplank geposteerd en door de chauffeur makkelijk te hanteren. De boordplank zelf was digitaal en komt nu, afgezien van de toerenteller die als een boog boven de andere digitale meters oplicht, wat oudmodisch over. De rode startknop links was destijds zo ongeveer een primeur in een moderne auto. Veel bergvakken had de auto niet, wel prima sportstoelen waarin het heerlijk zitten is, maar die niet in de hoogte verstelbaar waren.

Veiligheid

In 1999 zag de (auto) wereld er nog helemaal anders uit en waren we al tevreden als de auto ABS-remmen had en dat systeem ook nog werkzaam was voor de ESP en tractiecontrole. Bij Honda heet dat VSA, vehicle stability assist en die is uit te schakelen. Op nat wegdek zouden we dat, tenzij u de onechte zoon van Ayrton Senna bent, niet echt overwegen. Ook niet met de wetenschap dat hij meer dan prima scoorde in de EuroNcap crashtesten.

Alternatieven

Ten tijde van de eeuwwisseling, toen de S2000 op allerhande automarkten zijn opwachting maakte, stikte het van de concurrenten, als we de 2-zits cabrio als uitgangspunt nemen: Audi TT, Mercedes SLK, Alfa Spider, Fiat Barchetta, Porsche Boxster, Opel Spider maar als we het roadster principe juist interpreteren (motor vooraan achter de vooras, stoffen kap, achterwielaandrijving) dan blijven alleen de Mazda MX5 en de BMW Z3/Z4 over en met een beetje goede wil ook de Jaguar XK8, die qua prijs er dan weer boven uitsteekt.

FAQ

Bouwt Honda nog pure V-tec motoren?
Honda zal het principe van de kleplifting nooit achterwege laten, maar niet meer om een maximaal aantal pk’s te genereren. Dat kost teveel brandstof en CO² uitstoot.
Is de roadster, net als de pick-up op zijn retour?
De roadster kwam als fenomeen op de markt toen de constructeurs zich nog folies konden permitteren. Nu staan de winstmarges te zeer onder druk.
Is een V-tec motor niet kwetsbaar?
Honda heeft als constructeur van motorfietsen bijzonder veel ervaring met hoge toerentallen en zijn motoren zijn net zo betrouwbaar als de rest van de Japanners.

Beoordelingen voor Honda S 2000

3 Beoordelingen

5,0