Sterke punten
- Zeer geschikt voor offroad
- Goed comfort met belangrijke functies
- Voldoende vermogen voor alle doeleinden
Zwakke punten
- Zeer duur in onderhoud
- Nauwelijks geschikt voor stadsverkeer
- Op het gebied van technologie veel ruimte voor verbetering
HUMMER H1 Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto HUMMER H1, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Hummer H1
Alle artikelen
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Test: Mini Countryman Cooper d – De geest en de letter
Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: eerste keer, goede keer?
Test: Mercedes E-Klasse, van taxi tot iPad (2023)
Seat Mii Electric: klein maar dapper
Goede redenen
- Erg geschikt voor woest terrein – modder, sneeuw en diep water
- Praktische en nuttige functies in het interieur
- Sterke motoren
- Indrukwekkend ontwerp en formaat
Technische gegevens
Motorisatie
De motoren van de Hummer H1 leveren voldoende vermogen om zelfs onder moeilijke omstandigheden veilig vooruit te komen. In de loop der jaren heeft de autofabrikant het motorengamma van het model herhaaldelijk geactualiseerd, zodat het altijd up-to-date was. Zo werd de instapdiesel van 152 pk van de Hummer H1 al in 1995 uit het gamma genomen, maar het vermogen nam met de volgende motoren voortdurend toe. De 6,6 liter Duramax-6600 wordt nog steeds beschouwd als de topmotor. Dat is een V8-turbodiesel die werd ingebouwd in de Hummer H1 van 2005. Dankzij een maximumvermogen van 305 pk zijn de modellen met deze motor bijzonder snel en efficiënt op de weg. Een van de populairste varianten was echter de GM-6500 dieselmotor. Die werd geproduceerd van 1996 tot 2004. Ook dat is een V8 diesel maar dan met 197 pk aan vermogen. De Hummer H1 heeft standaard vierwielaandrijving, met alle nodige technologie om soepel te rijden in modder, sneeuw of zelfs diep water.
Afmetingen
De Hummer H1 is 4,7 meter lang en iets minder dan 2,2 meter breed. Je mag er dus niet mee op de spitsstrook rijden, want daar geldt een maximumbreedte van 2 meter. Gezien de enorme afmetingen zal ook het leeggewicht van minstens 2,9 ton waarschijnlijk niemand verbazen. Het model heeft bovendien een laadvermogen van meer dan één ton.
Ook de andere technische details van de Hummer H1 laten geen twijfel bestaan over de geschiktheid van het voertuig voor moeilijke omstandigheden. Zo kan het voertuig zich veilig door water tot een doorwaaddiepte van 760 millimeter verplaatsen en bedraagt de maximale treklast meer dan vier ton. Ook belangrijk is de enorme bodemvrijheid van 406 millimeter, die nauwelijks te vergelijken is met de specificaties van normale terreinwagens. Dat betekent dat zelfs grote stenen niet in de buurt van de onderkant komen.
Met deze afmetingen is de Hummer H1 echter nauwelijks geschikt voor het stadsverkeer, en ook zijn wendbaarheid lijdt onder de enorme afmetingen. De draaicirkel van het voertuig bedraagt 15,5 meter. Om ondanks het verbruik van minstens 16 liter per 100 kilometer toch langere afstanden te kunnen afleggen, had de standaardtank al een inhoud van 95 liter. Vanaf 1996 werd ook een aanvullende tank met een extra inhoud van 65 liter ingebouwd, waardoor de actieradius opnieuw aanzienlijk werd vergroot.
De belangrijkste specificaties van alle generaties op een rij
Hummer H1 | |
---|---|
Marktintroductie | 1992 tot 2006 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,7 x 2,2 x 2,0 m |
Wielbasis | 3,3 m |
Inhoud bagageruimte | n.b. |
Ledig gewicht | 3.159-3.689 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 4.672-4.899 kg |
Motorinhoud | 5.733-6.599 cm³ |
Vermogen | 112 kW (152 pk)-224 kW (305 pk) |
Koppel | 339-705 Nm |
Topsnelheid | 134-150 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 14,1 sec |
Tankinhoud | 95 l (+65 l extra) |
Verbruik | 16-22 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 442 g/km |
Varianten
De Hummer H1 was verkrijgbaar in vier verschillende carrosserievarianten: met een laadbak, als een pick-up met fastback, als hatchback en als cabriolet met een plastic of stalen dak. De Hummer H1 was niet verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen, maar het basismodel bood al een hoog niveau van comfort. Zo omvatte de basisuitrusting van de Hummer H1 een 12-volt elektrisch systeem, een CD-speler en een airconditioningsysteem dat zelfs in de zomer voor aangename temperaturen zorgde. Veel functies konden ook tegen een meerprijs worden besteld. Dat geldt bijvoorbeeld voor de elektrisch verstelbare ramen.
Prijzen
Zelfs toen de Hummer H1 in 1992 op de markt kwam, was het allesbehalve een koopje. De terreinwagen is in 2022 niet meer als nieuwe auto te vinden en occasions zijn ook zeer zeldzaam. Dat is te wijten aan het kleine aantal exemplaren dat werd gebouwd; tussen 1992 en 2006 rolden slechts 12.000 exemplaren van de band. Hummer H1 occasions zijn dan ook moeilijk te vinden. Tegelijkertijd heeft de Hummer H1 een erg stabiele waarde – kopers moeten echter veel geld uitgeven voor een goed onderhouden model. De prijzen voor occasions beginnen rond de 26.000 euro, maar kunnen ook oplopen tot 160.000 euro. In dat laatste geval krijg je dan de sleutels van de Hummer H1 Alpha Duramax.
Design
Buitenkant
De Hummer H1 springt door zijn enorme carrosserie meteen in het oog. Bovendien oogt het voertuig erg hoekig en zeer robuust, vooral in vergelijking met de nieuwe generaties. Of het nu gaat om de extra bescherming voor de koplampen aan de voorkant in de vorm van een opvallende metalen balk, de enorme wielen of de hoge bodemvrijheid – de maximale terreincapaciteiten en de stabiele constructie worden op elk punt duidelijk.
Binnenkant
Het interieur wordt gedomineerd door een zeer groot dashboard. Dat neemt een aanzienlijk deel van het interieur in beslag en vereist minstens een paar honderd kilometer rijden tot je er als bestuurder aan gewend bent en alle functies gemakkelijk kunt bedienen. Hoewel alle voorzieningen en functies dankzij de doordachte en overzichtelijke indeling gemakkelijk te vinden en te bereiken zijn, beperkt de middenconsole de beschikbare ruimte voor de bestuurder en voorpassagier aanzienlijk. Toch kunnen ook langere mensen comfortabel plaatsnemen in het voertuig.
Veiligheid
De Hummer H1 is niet uitgerust met veiligheidssystemen of veel technologieën, maar kan toch gezien worden als een robuust, veilig voertuig. Dankzij de hoge zitpositie behoudt de bestuurder bijvoorbeeld altijd het overzicht. De vierwielaandrijving en de krachtige remmen maken veilig rijden mogelijk, zelfs in woest terrein. Wat de veiligheid betreft, is het belangrijkste de massieve carrosserie, die met haar zeer hoog ledig gewicht op alle wegen een immense passieve bescherming biedt.
Alternatieven
De Hummer H2 is de directe opvolger van de H1. De terreinwagen die van 2003 tot 2010 gebouwd werd, is dan ook een goed alternatief voor de Hummer H1. Ook occasions-modellen van de H2 zijn erg duur, maar het voertuig beschikt over betere technologieën, een indrukwekkende uitrusting en het gebruikelijke opvallende design. Kopers moeten voor een goed onderhouden model met weinig kilometers en in goede staat rekening houden met een prijs van ten minste 45.000 euro.