Sterke punten
- Zeer extravagant voertuigontwerp
- Goede offroadeigenschappen
- Pittig motorgeluid
Zwakke punten
- Zeer hoog brandstofverbruik
- Onpraktisch in nauwe stadscentra
- Geen rijassistenten
HUMMER H2 Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto HUMMER H2, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Hummer H2
-
HUMMER H2 6.2i V8 Luxury
€ 38.500,-Geen informatie- 110.000 km
- 09/2008
- 293 kW (398 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
-
17,4 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-4432 ALLEUR -
HUMMER H2 6.0i V8
€ 21.000,-Geen informatie- 351.296 km
- 06/2007
- 239 kW (325 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- LPG
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-7100 La Louvière -
HUMMER H2 SUT Luxury Edition lpg
€ 39.450,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 92.650 km
- 06/2006
- 237 kW (322 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- LPG
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-3500 Hasselt
Interesse in een Hummer H2
Alle artikelen
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Test: Mini Countryman Cooper d – De geest en de letter
Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: eerste keer, goede keer?
Test: Mercedes E-Klasse, van taxi tot iPad (2023)
Seat Mii Electric: klein maar dapper
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Zeer goede binnenruimte.
- Krachtige motor met veel cilinderinhoud.
- Relatief zeldzaam in België.
- Unieke en polariserende carrosserie.
Gegevens
Motor
De Hummer H2 terreinwagen staat voor superlatieven, zowel qua uiterlijk als qua motortechniek. Er is keuze uit twee benzinemotoren met een cilinderinhoud van 6 of 6,2 liter. De kleinere motor levert 329 pk en biedt een topsnelheid van 150 kilometer per uur. De acceleratie van deze motorvariant bedraagt 9,8 seconden.
Bij de modelupdate van 2008 gaf General Motors de H2 een paar extra pk's en verhoogde de motorinhoud tot 6,2 liter. De krachtbron genereert nu 398 pk en een maximumkoppel van 574 Newtonmeter. Het gefacelifte model voltooit de sprint naar 100 km/u in slechts 7,8 seconden en is daarmee beduidend sneller dan zijn voorganger. De topsnelheid is 160 kilometer per uur, wat geschikt is voor snelwegen.
Qua brandstofverbruik zitten beide modellen opnieuw op één lijn en verbruiken ze door hun grote cilinderinhoud aanzienlijk meer dan hun Europese klasgenoten. Met een gecombineerd gemiddeld verbruik van minstens 18,0 liter verbruiken beide motoren veel brandstof. De CO2-uitstoot is met 512 gram per kilometer ook zeer hoog.
Afmetingen
De Hummer H2 heeft zelfs voor een SUV aanzienlijke afmetingen en is een van de grootste voertuigen op de Belgische wegen. Dat blijkt ook uit de afmetingen van de H2: met een lengte van 4,82 meter en een voertuigbreedte van 2 meter is het Amerikaanse model klassen groter dan zijn Europese collega's. De Hummer H2 SUT, verkrijgbaar vanaf 2008, is nog groter: hier is de lengte een volle 5,2 meter.
De enorme afmetingen zijn nog indrukwekkender als je de motorkap van dichtbij bekijkt. Met een lichaamslengte van ongeveer 1,85 meter is dit ongeveer op schouderhoogte. Indrukwekkend, maar niet verrassend gezien de hoogte van het voertuig van 2,01 meter.
De binnenruimte is royaal in overeenstemming met de afmetingen. Zowel voorin als achterin zijn de grote hoofd- en beenruimte inspirerend. Tegelijkertijd is ook het volume van de bagageruimte zeer netjes met een opbergruimte van 1.132 liter. Indien nodig kan dit worden uitgebreid tot 2.451 liter door de achterbank neer te klappen.
Gegevens en afmetingen | Hummer H2 |
---|---|
Bouwperiode | 2004 - 2009 |
Lengte, breedte, hoogte | 4,8 - 5,1 m x 2 m x 2 m |
Wielbasis | 3,1 m |
Inhoud kofferruimte | 1.132 - 2.451 l |
Leeggewicht | 2.840 - 2.903 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 3.490 - 3.901 kg |
Cilinderinhoud | 5.967 - 6.162 cc |
Koppel | 495 - 574 Nm |
Topsnelheid | 150 - 160 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 7,8 - 9,8 s |
Tankinhoud | 121 l |
Verbruik | 17,4 - 21,4 l |
CO2-uitstoot | 412 - 512 g/km |
Varianten
Met de Hummer H2 presenteerde GM in 2002 de wegversie van het Amerikaanse militaire voertuig Hummer H1, in de volksmond ook bekend als de "Humvee".
Hoewel de carrosserie is aangepast voor gebruik voor privédoeleinden en op de openbare weg, is het verschil met de militaire versie het duidelijkst wanneer men in het interieur van de Hummer H2 kijkt. Hier vind je, in tegenstelling tot het militaire voertuig, alle essentiële comfortfuncties die je van een terreinwagen in deze prijsklasse mag verwachten.
Naast de SUV-versie was de auto vanaf 2008 ook leverbaar als de Hummer H2 SUT in een pick-up variant met een ruime laadruimte. In vergelijking met de klassieke Hummer H2 biedt dit model echter slechts vier in plaats van vijf zitplaatsen en heeft het geen kofferbak.
Bovendien waren de Hummer H2 en H2 SUT verkrijgbaar in de uitrustingslijnen Pure, Adventure, Exclusive en Luxury.
Prijs
Tussen 2004 en 2009 werd de Hummer H2 te koop aangeboden voor catalogusprijzen tussen 93.600 euro en 108.300 euro. Optionele speciale en extra uitrusting verhoogden de prijs van het voertuig nog meer.
Vandaag de dag zijn goed onderhouden occasions te vinden vanaf ongeveer 22.000 euro. Afhankelijk van de staat van onderhoud en de kilometerstand worden H2 auto's echter ook aangeboden voor prijzen tot 45.000 euro. Al met al is de Hummer H2 niet vaak te vinden als occasion.
Door zijn grote motorinhoud van ongeveer zes liter is een Hummer H2 onderworpen aan voertuigbelastingen van ongeveer 2.000 euro per jaar.
Design
Exterieur
De Hummer H2 polariseert al op het eerste gezicht met zijn enorme afmetingen, die op de Europese wegen te groot lijken. Het nauwe verwantschap met de militaire Hummer H1 is onmiskenbaar. Hoeken, randen en rechte vlakken kenmerken de carrosserievorm overal en maken de Hummer zelfs van grote afstand als zodanig herkenbaar.
Bijzonder opvallend is de zeer hoge voorpartij, die naast de standaard mistlampen en oranje richtingaanwijzers twee ronde koplampen herbergt. Deze worden omsloten door een transparant, volledig metalen radiatorrooster met merklogo. Het was zo massief geconstrueerd dat het ook zonder problemen als stootbescherming kon worden gebruikt.
In het achter- en zijaanzicht is de H2 ook onmiddellijk herkenbaar als een Hummer met zijn zeer boxy look. Grote deuren, hoekige raamoppervlakken en praktische dorpelranden geven het model een unieke uitstraling en brengen een echt offroadgevoel over.
Interieur
In vergelijking met de militaire versie scoort de Hummer H2 ook punten in het interieur met comfort en een hoger uitrustingsniveau. Zo is het model standaard uitgerust met lederen stoelen, die een waardevolle ambiance creëren en zeer comfortabel zijn. Ze kunnen zelfs met een druk op de knop worden verwarmd.
De ruimte in het interieur is gigantisch, zowel voorin als achterin, wat ook duidelijk wordt als je naar de enorme middenconsole kijkt. Het harmonieuze totaalpakket wordt afgerond met een boordcomputer, automatische airconditioning en een audiosysteem.
Veiligheid
Helaas is de veiligheidsuitrusting van de Hummer H2 niet meer van deze tijd. Kopers zoeken tevergeefs naar moderne assistentiesystemen. Er is alleen een antiblokkeerremsysteem aan boord. Bovendien beschermen frontairbags de bestuurder en voorpassagier bij een aanrijding.
Over het geheel genomen biedt de grote en zeer stijve carrosserie echter een goede bescherming en lage vervormingswaarden. Op het gebied van bescherming van voetgangers scoort de Amerikaanse SUV vrij slecht door zijn hoge motorkap en metalen radiatorrooster. Een testresultaat van de Euro NCAP crashtest of de ANWB is voor de Hummer H2 niet beschikbaar.
Alternatieven
Een slim alternatief is de Hummer H3, die met zijn kleinere afmetingen is aangepast aan de Europese wegomstandigheden en veel gemakkelijker door smalle binnensteden manoeuvreert.
Minder opvallend en kleiner zijn de Duitse concurrenten Audi Q7 en BMW X5. Beide verbruiken aanzienlijk minder brandstof en hebben een moderner interieur.
De Mercedes-Benz ML is ook zeer comfortabel. Wie het sportiever wil, moet ook eens kijken naar de Porsche Cayenne.