Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
hyundai-nexo-july2018-10-exterior wid 1024

Hyundai automaat

1 / 7
hyundai-nexo-july2018-10-exterior wid 1024
Hyundai i10 (2024) is voortaan duurder; dit is de reden
Hyundai i20 (2023): betaalbare benzineauto die nog niet ten dode opgeschreven is
Hyundai+i30+Hatchback+(4)
Hyundai Bayon 2024 (3)
Hyundai-Ioniq-5
hyundai-banner-l-01.jpg

Hyundai automaat: comfortabel en ontspannen rijden

Auto’s met een automatische transmissie worden steeds populairder, ook die van Hyundai. Als je niet hoeft te schakelen, rijd je veel ontspannener en ben je veel comfortabeler onderweg. De modellen van Hyundai zijn daarbij van uitstekende kwaliteit voor redelijke prijzen. Zowel nieuw als occasions. Vandaar dat de vraag naar occasions van Hyundai modellen met automaat groot is. Lees meer

Highlights van Hyundai automaat

  • Comfortabel en ontspannen rijden in een Hyundai automaat
  • Ruime keuze, want heel veel modellen van Hyundai zijn geleverd/leverbaar met automatische transmissie
  • Moderne automaten schakelen soepel en helpen het verbruik te verlagen

Welke Hyundai automaat zijn leverbaar?

Hyundai levert al sinds de jaren tachtig modellen met een automatische transmissie. De Hyundai Pony (vanaf 1981) was er al met drie- en viertrapsautomaten. Sindsdien zijn vrijwel alle modellen van Hyundai geleverd of leverbaar met een automaat. Van kleine stadsautootjes als de Atos en i10, via compacte gezinsauto’s als de Excel en de Accent, grote sedans als de Sonata en Grandeur, MPV’s als de Trajet en de Matrix , coupés als de Genesis en Veloster tot en met de SUV’s Tucson en Santa Fe. Er zijn dus veel meer oudere modellen van Hyundai met automaat, maar het huidige aanbod van Hyundai-modellen met automaat is als volgt:

In volledig elektrisch aangedreven modellen als de

hoef je ook niet te schakelen. Deze EV’s zijn echter niet voorzien van een automatische transmissie. Een versnellingsbak is in een elektrische auto overbodig omdat een elektromotor over zijn hele toerengebied maximaal vermogen en koppel levert en schakelen dus niet nodig is. De elektromotor heeft dus een vaste overbrenging met de wielen.

Modellen en uitvoeringen Hyundai automaat

Zoals je hierboven kunt zien, is het aanbod Hyundai automaat modellen uitgebreid. In het compacte segment kun je kiezen voor de Hyundai i10, een van de populairste kleine auto’s en veelal uitgerust als een model uit een hoger segment. Doordat de i10 nog altijd een van de allergoedkoopste nieuwe auto’s is, biedt deze compacte hatchback veel waar voor zijn geld – ook als occasion.

Een stapje groter is de Hyundai i20. Deze compacte middenklasser is een van de populairste modellen van het merk. Het huidige model is de derde generatie van de i20. Die verscheen in 2020 en is in 2023 gefacelift. De mild hybride i20 1.0 T-GDI 48V is er ook met automatische 7-trapstransmissie met dubbele koppeling (7DCT).

De Hyundai Bayon is een ruime crossover SUV, maar vergis je niet: hij heeft dezelfde wielbasis als de i20. De auto is voorzien van een uitgebreide standaarduitrusting en biedt een hoge instap en dito zitpositie. De Bayon blinkt eigenlijk nergens specifiek in uit en is eigenlijk bij uitstek geschikt voor de oudere koper. De automatische variant van de Bayon is voorzien van dezelfde motor en transmissie als de i20.

De Hyundai i30 is een nogal onderschatte allrounder. Hij scoort op alle vlakken een voldoende, maar blinkt ook nergens in uit. Hij is er al sinds 2008 en is sindsdien verschenen als drie- en vijfdeurs hatchback, stationwagon en de sportief ogende Fastback. Het huidige model is er alleen als hatchback en stationwagon. Ook de i30 is er met de automatische 7-trapstransmissie met dubbele koppeling.

De Hyundai Kona is een compacte SUV. De hybride Kona 1.6 GDI HEV is standaard voorzien van een automatische transmissie, de mild hybride 1.0 T-GDi 48V is er echter alleen met handmatig te bedienen versnellingsbak.

En dan komen we bij de echte SUV’s van het merk. De Hyundai Tucson is net als de hybride Kona leverbaar met automaat, maar hij is er ook met een handmatig te bedienen transmissie. De hybride en plug-in hybride varianten van de Tucson zijn er uitsluitend met automatische transmissie. Van de oudere versies van de Tucson – vóór 2018 – zijn alleen de topversies geleverd met een automaat.

Kort door de bocht zijn alle hybride en plug-in hybride versies van de Hyundai Santa Fe er met automatische transmissie. Tot 2021 was hij er nog met dieselmotor en de tweewielaangedreven basisversie daarvan was er ook met een handgeschakelde versnellingsbak. Nog oudere versies met benzine- of dieselmotor zijn optioneel met automaatgeleverd.

Hoeveel kost een automaat van Hyundai?

Nieuwprijzen

Gezien de breedte van het aanbod van Hyundai kun je stellen dat er voor bijna elke portemonnee een Hyundai automaat te koop is. De Hyundai i10 staat te boek als een van de goedkoopste auto’s van België en een automaat koop je nieuw voor iets meer dan 22.000 euro. Een stapje hoger staat de i20; een gloednieuwe automaat kost je zo’n 28.000 euro. Een geheel nieuwe Bayon met automatische transmissie komt je op minimaal ongeveer 30.000 euro te staan. De i30 vereist minimaal ruim 32.000 euro budget, als de stationwagon wenst, komt daar nog eens duizend euro bij. De Kona Hybrid doet daar nóg eens duizend euro bovenop.

De Hyundai Tucson met automaat kost je sowieso ruim 43.500 euro en de prijslijst van de Santa Fe – tegenwoordig altijd met automaat – kost minstens 48.000 euro.

Prijzen voor occasions

Een occasion van een automatische Hyundai i10 is niet moeilijk te vinden, want het aanbod is best uitgebreid. Vanaf zo’n 4.000 euro kun je er al een treffen – maar dat zijn exemplaren van rond 2010 en met hoge kilometerstand voor zo’n klein autootje. Maar het is logisch dat hoe jonger de i10 is, des te hoger de prijs – dat is altijd zo.

Ook het aanbod van occasions van de i20 is groot. Prijzen beginnen bij 6.000 euro voor exemplaren van rond 2010 – best oud dus – met een aanzienlijke kilometerstand. Het verhaal is eigenlijk hetzelfde als voor de automatische i10 – hoe jonger, des te duurder.

Voor occasions van de Bayon is het veel simpeler: prijzen beginnen rond de 20.000 euro en doordat het model er nog niet heel lang is, zijn de kilometerstanden in het algemeen nog vrij bescheiden.

Ook de i30 is al een oudgediende van Hyundai; oude occasions – rond 2010 – zijn te koop voor 6 à 7.000 euro. De Kona is veel minder oud en automatische occasions van dit model beginnen qua prijs rond de 20.000 euro – en het aanbod is enorm!

Ten slotte de SUV’s. Ook het aanbod occasions van de Tucson is enorm en de oudste, van rond 2005, beginnen bij prijzen van rond de 4.000 euro. Maar dan heb je dus wel het oude model met veel kilometers. Een heel oude Santa Fedoet nog zo’n 3.000 euro, maar – inderdaad – met veel kilometers.

FAQ

Is de Hyundai i10 betrouwbaar?
Net als voor de meeste Hyundai-modellen geldt: met de kwaliteit van de i10 zit het wel snor. In betrouwbaarheidsonderzoeken scoort hij steevast een voldoende. Logisch dat Hyundai standaard vijf jaar garantie (zonder kilometerbeperking) op de auto durft te geven.
Hoeveel garantie krijg je op een Hyundai i20?
De i20 wordt zoals elke Hyundai geleverd met vijf jaar garantie zonder kilometerbeperking. Die is van toepassing op defecten als gevolg van fabricage- of materiaalfouten vanaf de datum eerste tenaamstelling van het kentekenbewijs. De garantie is overdraagbaar. Dat betekent dat je de fabrieksgarantie kunt overdragen aan de volgende eigenaar voor de rest van de garantieperiode van de auto.
Is de Hyundai Tucson met automaat een goede caravantrekker?
Volgens ANWB Kamperen is de Hyundai Tucson een van de allerbeste auto's om een (flinke) caravan of aanhanger te trekken. De Tucson 1.6 T-GDI Hybrid won in 2021 zelfs de verkiezing Trekauto van het Jaar. De hybride en plug-inhybride varianten van de Tucson zijn er uitsluitend met automatische transmissie. Volgens de jury maakte de Tucson indruk met zijn sterke hybride-aandrijflijn, goede weggedrag en rijke uitrusting.