Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Hyundai Coupé

Hyundai Coupé

1 / 20
Hyundai Coupé
All-new_Veloster (1).jpg
GENESIS_COUPE___HYUNDAI-S_FIRST_SUPERCAR_REVEALED_Image_200308.jpg
HME_Photo_IONIQ 6_Launch_Lifestyle_03 LR.jpg
Hyundai Coupé.jpeg
Hyundai Scoupe.jpg
hyundai-i30-fastback-0324-01_wid_1024_bfc_off.jpg
hyundai-i30-fastback-0324-02_wid_1024_bfc_off.jpg
hyundai-i30-fastback-0324-03_wid_1024_bfc_off.jpg
hyundai-i30-fastback-0324-04_wid_1024_bfc_off.jpg
hyundai-i30-fastback-interior-0324-01_wid_1024_bfc_off.jpg
hyundai-i30-fastback-interior-0324-03_wid_1024_bfc_off.jpg
hyundai-ioniq-6-driving-experience-0323-exterior-07_wid_1024_bfc_off.jpg
hyundai-ioniq-6-driving-experience-0323-exterior-11_wid_1024_bfc_off.jpg
hyundai-ioniq-6-driving-experience-0323-exterior-19_wid_1024_bfc_off.jpg
hyundai-ioniq-6-driving-experience-0323-exterior-24_wid_1024_bfc_off.jpg
hyundai-ioniq-6-driving-experience-0323-interior-01_wid_1024_bfc_off.jpg
hyundai-ioniq-6-driving-experience-0323-interior-05_wid_1024_bfc_off.jpg
hyundai-n-brand-lab-concepts-n-vision-74-13_wid_1024_bfc_off.jpg
The_Veloster_Turbo.jpg

Hyundai coupé-modellen: een overzicht van alle modellen, varianten en prijzen

Het Europese luik van het Zuid-Koreaanse merk Hyundai begon in 1974 op het Autosalon van Turijn, waar de door Giorgetto Giugiaro getekende Pony Coupé getoond werd. De coupé werd niet in die vorm in productie genomen, maar de Pony was wel één van de modellen waarmee het merk in 1978 in Europa debuteerde, met België als eerste Europese exportmarkt! In de daaropvolgende decennia had Hyundai verschillende coupé-modellen in zijn gamma. Vandaag biedt het enkel nog vierdeurs coupé’s aan, geen sportieve tweedeurs coupé’s, al zou daar wel verandering in komen wanneer productieversie van de 100% elektrische N Vision 74 op de markt komt, een in 2023 voorgestelde concept car die de mosterd haalt bij de Hyundai Pony Coupé concept uit 1974. Lees verder

Hoogtepunten Hyundai coupé-modellen

  • Twee praktische vierdeurs coupé-modellen
  • 100% elektrisch of benzine (met ook 280 pk sterke i30 N)
  • 5 jaar garantie zonder kilometerbeperking

Overzicht modellen

Welke Hyundai coupé-modellen kan je nieuw bestellen?

Hyundai bracht doorheen de jaren verschillende coupé-modellen aan de man in Europa, zoals de Scoupé (een samentrekking van ‘sporty’ en coupé), de Hyundai Coupé en de Hyundai Genesis Coupé. Genesis is ondertussen een apart merk binnen de Hyundai-groep, maar dat wordt niet verdeeld in België. De oudere coupé-modellen van Hyundai vind je in het hoofdstuk ‘tweedehands’.

Coupé’s in de strikte zin van het woord, dus lage tweedeurs voertuigen met een sportieve roeping, heeft Hyundai op dit moment niet meer in zijn gamma. Het segment van de coupé’s daalde al jaren, net zoals heel wat andere autobouwers biedt Hyundai ze niet meer aan. De interesse voor coupé’s, die over het algemeen als minder praktisch beschouwd worden omwille van hun twee deuren en beperkte plaatsaanbod achterin, is vandaag meer verschoven naar de SUV coupé’s en de vierdeurs coupé’s. Die worden over het algemeen gezien als meer dynamisch dan hun ‘niet-coupé’-basisvoertuigen. Een SUV coupé heeft Hyundai op dit moment niet in zijn gamma, maar vierdeurs coupé’s wel: de i30 Fastback en de 100 % elektrische Ioniq 6.

Dit zijn enkele van de populairste modellen

De Hyundai i30 Fastback kreeg net als de rest van het i30-gamma een update in 2024, met meer comfort- en veiligheidssnufjes en een verbeterde connectiviteit. Hij deelt zijn basis met de vijfdeurs i30, maar hij krijgt een langer koetswerk met een aflopende daklijn voor een coupé-achtige look. Hij blijft echter iets korter dan de i30 Wagon, die dezelfde techniek krijgt. Door de geïntegreerde spoiler op de achterklep, oogt hij ook van achteren gezien sportief, iets wat nog meer tot uiting komt dankzij de sportieve aankleding van de standaard geleverde ‘N-Line’ aankleding (de sportieve ‘N’-versie zit niet meer in het aanbod). Op motorisch vlak heb je de keuze tussen de 120 pk sterke en handgeschakelde 1.0 T-GDI benzine in combinatie met de ‘Twist’ uitvoering, of de 140 pk sterke 1.5 T-GDi met een automatisch schakelende zeventraps DCT met dubbele koppeling in de ‘Sky’ uitvoering.

De Ioniq 6 is dan weer een 100% elektrische berline met een coupé-lijn. Hyundai ontwierp hem om zo aerodynamisch mogelijk te zijn, en zo minder stroom te verbruiken en verder te geraken tussen twee laadbeurten dan de Ioniq 5, waarmee hij zijn technische basis deelt. Het merk noemt de Ioniq 6 zelf de ‘Electrified Streamliner’. Het interieur van de Ioniq 6 doet ook meer denken aan dat van een ‘echte’ coupé, met een cocoon-achtige benadering. Op motorisch vlak is de Ioniq 6 verkrijgbaar met een batterijpakket met een capaciteit van 53 kWh of één met een capaciteit van 77,4 kWh. In de ‘Core’ en ‘Core Plus’-uitvoeringen wordt de basisbatterij gecombineerd met een motorvermogen van 151 pk op de achterwielen en de grotere batterij met een 228 pk sterke motor op de achteras, waarbij die laatste een rijbereik levert tot 614 km (WLTP). De beter uitgeruste ‘Balance wordt altijd geleverd met het grote batterijpakket, in combinatie met achterwielaandrijving en 228 pk of vierwielaandrijving dankzij een motor op de voor- en achteras, die een gecombineerd vermogen leveren van 325 pk.

Technische gegevens

Welke varianten van de Hyundai coupé’s kan je bestellen, met welke aandrijvingen en wat zijn de belangrijkste afmetingen waar je rekening mee moet houden. Deze tabel geeft een handig overzicht:

Model Variant Type Brandstoftype Afmetingen (lxbxh) Koffervolume
i30 Fastback Twist N-Line, Sky N-Line (telkens al dan niet met DCT) Vierdeurs coupé Benzine 4,46 x 1,80 x 1,43 meter 450 liter
Ioniq 6 Core, Core Plus, Balance Vierdeurs coupé 100 % elektrisch 4,86 x 1,88 x 1,50 meter 401 liter

Hoeveel kost een Hyundai Coupé?

Nieuwprijzen

Hoewel ze qua koetswerk beide te catalogeren vallen onder de vierdeurs coupé’s, kunnen de verschillen tussen de i30 Fastback en de Ioniq 6 verder niet groter zijn, ook wat de nieuwprijs betreft. De i30 Fastback staat op het redelijk brave en kostenefficiënte onderstel van een compacte middenklasser met eerder alledaagse aandrijflijnen, terwijl de Ioniq 6 niet alleen hoger gepositioneerd wordt (en ook groter is), maar ook nog eens gebouwd wordt op een 100% elektrische architectuur, die over het algemeen al duurder is. Bovendien is dat onderstel technologisch vooruitstrevend, met onder andere een 800V architectuur en een hoog laadvermogen, wat de prijs natuurlijk niet drukt.

Dat zorgt ervoor dat de meest betaalbare i30 Fastback zowat de helft kost van de basisuitvoering van de Ioniq 6. Je koopt de i30 Fastback vanaf € 29.249, of € 2.000 meer dan een vijfdeurs i30 met dezelfde aandrijflijn en een gelijkwaardige uitrusting. De Ioniq 6 kost je minimaal € 50.499 voor de Core-versie met 53 kWh en achterwielaandrijving. Ga je voor de grotere batterij met achterwielaandrijving, dan betaal je minimaal € 5.000 meer.

Dit zijn de nieuwprijzen voor 2024:

Model Prijs
i30 Fastback Vanaf € 29.249 (€ 43.249 voor de N Performance)
Ioniq 6 Vanaf € 50.499

Tweedehandsprijzen

In het verleden bouwde Hyundai ook ‘echte’ tweedeurs coupé’s voor de Europese markt. Het begon met de op de Pony gebaseerde Scoupé, die tegenwoordig nog amper te vinden in op de tweedehandsmarkt. Daarnaast was er de Hyundai Coupé, waarvan de eerste generatie (met viercilinders) van 1996 tot 2002 gebrouwd werd en de tweede (met viercilinders of een V6) van 2002 tot 2009 (met een facelift in 2007). Van beide modellen is het tweedehandsaanbod uiterst beperkt, en dus is het moeilijk om een correcte waarde te citeren. Van 2010 tot 2015 was er ook de Hyundai Genesis Coupé, die het in tegenstelling tot zijn voorgangers deed met achterwielaandrijving, en altijd een V6 onder de kap had. Onder andere omwille van de 3,8 liter grote longinhoud van die motor en de hoge taksen, lag het verkoopvolume in Europa laag, en is het dus ook moeilijk om een juiste tweedehandswaarde te benoemen. En dan was er ook nog de Veloster, een coupé met een bijzondere lay-out: één deur aan de bestuurderskant en twee aan de passagierskant… en ook die is zeldzaam op de tweedehandsmarkt.

Conclusie

Hoewel Hyundai vandaag geen tweedeurs coupé’s meer in zijn gamma heeft in Europa, biedt het wel vierdeursmodellen met een coupélijn. Die combineren de praktische aspecten van berlines met de meer dynamische uitstraling van een coupé. Op de tweedehandsmarkt zijn af en toe wel nog soms knap ogende coupé-modellen van het Zuid-Koreaanse merk te vinden. En in de toekomst wil Hyundai ook een elektrische coupé op de markt brengen, die qua looks inspiratie zal putten uit de in 2023 voorgestelde N Vision 74 concept.

FAQ

Maakt Hyundai ook tweedeurs coupé’s?
Op dit moment biedt Hyundai in onze contreien geen tweedeurs coupé-modellen aan. Niet onder eigen naam, en ook niet via het luxemerk Genesis.
Komt Hyundai binnenkort opnieuw met een ‘echte’ coupé?
Hyundai zou werken aan een elektrische coupé die qua looks moet lijken op de in 2023 voorgestelde N Vision 74 concept.