Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
hyundai-ioniq-6-ultimate-red-metallic-0923-02_wid_1024_bfc_off.jpg

Hyundai Elektrisch

1 / 20
hyundai-ioniq-6-ultimate-red-metallic-0923-02_wid_1024_bfc_off.jpg
Ioniq 5 N Front (2).png
2.+The+all+new+SANTA+FE_02+LR.png
3.+The+all+new+SANTA+FE_03+LR.png
5.+The+all+new+SANTA+FE_05+LR.png
Hoofdfoto Hyundai EV.jpg
Hyundai_Kona_E_2023_016.jpg
Hyundai_Kona_E_2023_020.jpg
hyundai-ioniq-5-0621-details-15-2_wid_1024_bfc_off.jpg
hyundai-ioniq-5-0621-exterior-05-2_wid_1024_bfc_off.jpg
hyundai-ioniq-6-ultimate-red-metallic-0923-07_wid_1024_bfc_off.jpg
hyundai-ioniq-6-ultimate-red-metallic-0923-36_wid_1024_bfc_off.jpg
Ioniq 5 N interior.png
IONIQ_5_IONITY-1_wid_1024_bfc_off.jpg
Kona interior.png
Kona_static05.jpg
Tucson front.jpg
Tucson interior.jpg
Tucson rear.jpg
1.+The+all+new+SANTA+FE_01.png

Hyundai Elektrisch

Hyundai heeft grootse plannen op het vlak van elektrificatie, en investeert massaal in 100% elektrische voertuigen om tegen 2030 wereldwijd in de top 3 te staan bij de EV’s. Het gamma van elektrische voertuigen groeit dan ook gestaag. Lees verder

Welke elektrische Hyundai-modellen zijn leverbaar?

De Zuid-Koreaanse Hyundai Motor Group (met onder andere Hyundai en Kia) heeft stevige ambities op het vlak van duurzaamheid en elektrificatie. De eerste op grote schaal geproduceerde 100% elektrische Hyundai was de Ioniq, die tussen 2016 en 2022 verkocht werd en ook verkrijgbaar was als hybride en plug-in hybride. Ioniq groeide uit tot het 100% elektrische gamma van Hyundai, met op een specifiek voor EV’s ontwikkelde platform gebouwde modellen. Daarnaast blijft het merk ook inzetten op plug-in hybrides als overgangsmodellen.

Modeloverzicht

Hyundai biedt op dit moment twee plug-in hybride modellen aan: de Tucson en de gloednieuwe Santa Fe. De Tucson is de middelgrote SUV van het merk. De vierde generatie werd in 2020 voorgesteld, en kreeg begin 2024 een facelift, met naast een beperkte update voor het koetswerkdesign vooral een volledig vernieuwd interieur. Van de plug-in hybride zijn in de eerste helft van 2024 nog niet alle gegevens gekend, alleen dat hij gebruik maakt van een 1.6 T-GDI benzine, gekoppeld aan een 66,9 kW sterke elektromotor en een 13,8 kWh lithium-ion batterij. De Santa Fe is dan weer volledig nieuw, met een imposant getekend koetswerk en keuze uit vijf of zeven zitplaatsen. Hij zal verkrijgbaar zijn als hybride, maar ook als Vierwielaangedreven plug-in hybride. De technische fiche leest net zoals die van de Tucson plug-in (1.6 T-GDI, een 66,9 kW elektromotor en een 13,8 kWh batterij), maar hier zijn alle cijfers bekend. Zo beschikt de Santa Fe PHEV over een totaalvermogen van 252 pk en een koppel van 367 Nm, en geraakt hij in EV-modus tot 62 km ver enkel en alleen op batterijkracht. Opladen doet hij aan een vermogen tot 7,2 kW (AC), waarmee hij in 1,7 uur volledig opgeladen kan zijn.

Kijken we naar de 100% elektrische modellen van Hyundai, dan is de instapper de voorwielaangedreven Kona. De B-segment SUV wordt op een multi-energieplatform gebouwd, en moet dus wat concessies doen ten opzichte van zijn grotere Ioniq-broertjes, vooral wat het laadvermogen betreft. Wat het rijbereik betreft, doet de Kona het echter goed. Met keuze uit een batterij met een capaciteit van 48 en 64 kWh komt hij officieel 377 tot 514 km ver. Opladen doet de ‘kleine’ batterij aan 74 kW DC, de ‘grote’ aan 102,3 kW DC, goed voor 20 – 80% in iets meer dan een half uur in het beste geval.

Wie vaak langere afstanden aflegt, kiest beter voor één van de Ioniq-modellen, de Ioniq 5 of Ioniq 6, die beide op een enkel voor elektrische voertuigen gebouwd onderstel staan. Daarbij koos Hyundai voor technisch hoogstaande oplossingen, zoals een 800V architectuur, waardoor de strafste Ioniq-modellen kunnen opladen aan een maximumvermogen tot 350 kW! Ze bieden ook Vehicle-to-load capaciteit, waardoor je hun batterij kan gebruiken om elektrische toestellen van stroom te voorzien.

De Ioniq 5 was de eerste in de nieuwe elektrische familie van Hyundai, en hij pakt uit met een opvallend design, met strakke lijnen en lichtblokken met LED-pixels. Het is qua afmetingen een C-segment crossover SUV, maar zijn interieur is ruimer. De Ioniq 5 is verkrijgbaar met een keuze uit verschillende aandrijflijnen (170, 229, 325 of 650 pk). Voor de ‘gewone’ versies is er keuze uit een batterijpakket met een capaciteit van 58 kWh (achterwielaandrijving) of 77,4 kWh (achter- of vierwielaandrijving), goed voor een rijbereik tot 507 km. Hyundai biedt echter ook een straffe ‘N Performance’-versie aan met een vermogen van maar liefst 650 pk! Om met al dat vermogen nog een degelijk rijbereik (448 km WLTP) te kunnen bieden, maakt hij gebruik van een batterijpakket met een capaciteit van 84 kWh.

De Ioniq 6 wordt gebouwd op hetzelfde E-GMP onderstel als de Ioniq 5, maar is helemaal anders van concept. Hyundai voorzag hem van een bijzonder aerodynamisch vierdeurs koetswerk om zo het rijbereik te optimaliseren. Ook hier krijg je dezelfde keuzes voorgeschoteld qua batterijcapaciteit en aandrijflijnen als bij de Ioniq 5, al is er van de ‘6’ geen N Perfomance-uitvoering en dus ook geen 84 kWh batterij. Omwille van zijn uitgekiende stroomlijn geraakt de Ioniq 6 met 77,4 kWh en 228 pk sterke achterwielaandrijving een stuk verder: officieel tot 614 km! Koppel dat aan een oplaadtijd van een kwartier tot 80%, en je krijgt een ideale reiswagen.

Later volgt nog een kleine 100% elektrische Hyundai voor het A-segment, die de naam Inster krijgt en zal uitpakken met ene rijbereik van 355 km (WLTP).

Dit is het aanbod van elektrische Hyundai-modellen in 2024:

Technische gegevens

Model Varianten Type Vermogen Batterijcapaciteit Rijbereik (WLTP) Leeggewicht (vanaf)
Kona Electric Feel, Shine SUV 156 – 218 pk 48 – 64 kWh 377 – 514 km 1.615 kg
Ioniq 5 Core, Balance, Special Edition, N Performance Crossover SUV 170 – 650 pk 58 – 84 kWh 384 – 507 km 1.755 kg
Ioniq 6 Core, Core Plus, Balance, Balance AWD Berline 151 – 325 pk 58 – 77,4 kWh 429 – 614 km 1.700 kg
Tucson plug-in TBD SUV TBD 13,8 kWh TBD TBD
Santa Fe plug-in Luxury, Calligraphy SUV 265 pk 13,8 kWh 62 km (puur elektrisch) 2.075 kg

Hoeveel kosten de elektrische Hyundai-modellen-modellen?

Nieuwprijzen

Heel goedkoop zijn elektrische voertuigen op dit moment nog nie. Voordeel is wel dat je weinig belastingen betaalt, minder onderhoudskosten hebt en ook vrij goedkoop rijdt (als je thuis/op het werk oplaadt of kiest voor goedkope publieke laders). Hyundai biedt bovendien een garantie van 5 jaar zonder kilometerbeperking op al zijn wagens, en daarbovenop een garantie op het elektrische gedeelte van 8 jaar of 160.000 km. Check ook altijd of er stockdeals zijn als je een nieuwe Hyundai wil kopen.

Een overzicht van de catalogusprijzen voor de nieuwe elektrische Hyundai-modellen in 2024, voor aftrek van eventuele kortingen of subsidies:

Model Vanafprijs in euro
Kona Electric Vanaf € 43.499
Ioniq 5 Vanaf € 54.499
Ioniq 6 Vanaf € 50.499
Tucson plug-in TBD
Santa Fe plug-in Vanaf € 68.499

Tweedehandsprijzen

Met een elektrische Hyundai rijden kan al vanaf zo’n € 15.000. Daarvoor koop je een tweedehands Ioniq EV van zo’n 7 jaar oud. Check dus of de batterijcapaciteit nog voldoende hoog is (voor de garantie van 8 jaar afloopt) en hou er rekening mee dat het rijbereik met een batterijpakket van 28 kWh beperkt is. Voor net onder de € 20.000 kan je ook een Kona EV van de eerste generatie vinden met een batterijpakket van zo’n 39 kWh. Reken voor een Ioniq 5 op minimaal € 35.000 en voor een Ioniq 6 (die nog niet lang op de markt is) op prijzen vanaf € 40.000.

Conclusie

Hyundai zet voor de toekomst sterk in op elektrificatie, en dat is te merken aan de nieuwe modellen, die technisch vooruitstrevend zijn, een ruim rijbereik bieden en snel opladen. Ben je nog niet helemaal klaar voor de elektrische toekomst, dan kan je bij het Zuid-Koreaanse merk ook kiezen voor een aantal plug-in hybride modellen. Dankzij de uitgebreide garantie van 5 jaar zonder kilometerbeperking en 8 jaar/160.000 km op het elektrische gedeelte kan je bovendien op beide oren slapen.

FAQ

Hoe komt het dat sommige Hyundai EV’s zo snel opladen?
De Ioniq 5 en Ioniq 6 worden gebouwd op het E-GMP platform, dat gebruikmaakt van een 800V-architectuur. Dat zorgt ervoor dat de batterijen sneller opgeladen kunnen worden aan de juiste snellaadpaal, met een laadvermogen dat oploopt tot 350 kW!
Verkoopt Hyundai ook een elektrische sportwagen?
Hyundai biedt sinds 2024 ook een ‘N Performance’ versie van de Ioniq 5 aan. Die beschikt over een vermogen van 650 pk en is voorzien van allerhande snufjes die het rijgevoel en de sportiviteit een niveau hoger moeten tillen.

Meer informatie

Tips van de redaktie