Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Hyundai-Genesis-Front

Hyundai Genesis Coupé

1 / 3
Hyundai-Genesis-Front
Hyundai-Genesis-Side
Hyundai-Genesis-Back

Sterke punten

  • Standaard riant uitgerust
  • Veel sportauto voor een bescheiden bedrag
  • Indrukwekkende prestaties

Zwakke punten

  • Stevig verbruik
  • Hoofdsteunen onvoldoende verstelbaar
  • Relatief hoge aanschafprijs

Hyundai Genesis Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Hyundai Genesis, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Hyundai Genesis Coupé: een van de smakelijkste Hyundai’s ooit

Genesis kennen we tegenwoordig vooral als het luxemerk van Hyundai Motor Group waartoe ook Hyundai en Kia behoren, maar nog niet zo heel lang geleden was het gewoon nog een modelnaam van Hyundai. Lees meer.

Interesse in een Hyundai Genesis Coupé

Hyundai Genesis Coupé tweedehands auto
Hyundai Genesis Coupé dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Ook geschikt voor dagelijks vervoer
  • Moderne, aantrekkelijke looks
  • Veel rijplezier dankzij krachtige motoren
  • Geeft een veilig rijgevoel

Technische gegevens

Motorisatie

Met de Genesis Coupé wilde Hyundai aantonen dat het meer kon dan alleen maar zuinige en compacte auto’s bouwen. Bovendien was het de eerste personenauto van Hyundai met achterwielaandrijving. Keuze is er uit twee benzinemotoren: een 157 kW (213 pk) sterke viercilinder tweeliter turbo en een 3,8-liter V6 die maximaal 223 kW (303 pk) naar de achterwielen stuurt.

De 2.0T met handgeschakelde zesbak heeft een koppel van 302 Nm, dat vrijkomt bij 1.900 toeren per minuut en doorloopt tot 3500 t.p.m. De grotere zescilinder levert 361 Nm bij 4.700 toeren per minuut in combinatie met een handgeschakelde zesbak. De topsnelheid bedraagt 222 km/u voor de 2.0T en 240 km/u voor de V6. Hyundai levert de 3.8 V6 ook met Shiftronic, een zestrapsautomaat waarmee je ook met schakelflippers aan het stuurwiel handmatig van versnelling kunt wisselen. De V6 sprint in 6,5 seconden van 0 naar 100 km/u. De 2.0 T doet dit in 8.5 seconden.

Afmetingen

De Hyundai Genesis Coupé overtuigt met zijn relatief compacte afmetingen. Met een lengte van 4,63 meter, een breedte van 1,87 meter en een hoogte van 1,39 meter kan de auto ook prima uit de voeten in het stadsverkeer. Toch bedraagt de wielbasis ongeveer 2,82 meter. Dit resulteert in veel binnenruimte op de eerste zitrij. Zijn kofferruimte daarentegen valt met 332 liter weer tegen. Het maximale laadvermogen bedraagt 450 kilogram.

De belangrijkste specificaties op een rij

Hyundai Genesis Coupé
Marktintroductie 2010
Lengte x breedte x hoogte 4,63 x 1,87 x 1,39 m
Wielbasis 2,82 m
Inhoud bagageruimte 332 l
Ledig gewicht 1.470 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.920 kg
Cilinderinhoud 1.998-3.778 cc
Vermogen 157 kW (213 pk)-223 kW (303 pk)
Koppel 299-361 Nm
Topsnelheid 222-240 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 6,5-8,5 sec
Tankinhoud 65 l
Verbruik 9,5-9,9 l/100 km
CO₂-uitstoot 220-246 g/km

Varianten

Op de Belgische markt was de Hyundai Genesis alleen verkrijgbaar als coupé. Keuze uit verschillende uitvoeringen was er niet. In plaats daarvan besloot de autofabrikant alleen de basisvariant aan te bieden en deze direct uit te rusten met de nodige extra’s. Dit verklaart ook de relatief hoge basisprijs; de optielijst telde slechts een paar extraatjes, zoals een schuif-/kanteldak, metallic lak en een mechanisch sperdifferentieel.

Het ontbreekt je aan niets in het interieur. De Hyundai Genesis Coupé is compleet uitgerust. Zo is hij onder meer voorzien van een automatisch dimmende binnenspiegel, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, cruise control, parkeersensoren achter en zes airbags.

Bij de facelift in 2012 veranderde vooral de neus van de sierlijk gelijnde coupé. De kleine grille maakte plaats voor een veel groter, vijfhoekig (hexagonaal) exemplaar en de spitse koplampen moesten eveneens het veld ruimen. Bovendien kreeg de motorkap twee extra koelopeningen en dat zorgde ervoor dat de Genesis Coupé er nog strakker uit kwam te zien. Aan de achterzijde veranderde er weinig: een andere indeling van de achterlichten was het belangrijkste verschil. Ook binnenin bleef veel bij het oude.

Prijzen

De goedkoopste Genesis Coupé, de 2.0T, kostte nieuw 41.995 euro. Voor de V6 moest je destijds 48.995 euro neertellen. Voor de automaat betaalde je 1.500 euro extra. Op de markt voor occasions kunnen liefhebbers van een sportieve coupé hun slag slaan. Goed onderhouden exemplaren van de Genesis Coupé met een lage kilometerstand zijn te vinden vanaf ongeveer 20.000 euro. Dit zijn echter vrij zeldzame aanbiedingen. Een kwestie van goed AutoScout24 in de gaten houden dus.

Design

Buitenkant

De Hyundai Genesis is een sportieve coupé met een opvallende verlichtingssignatuur en een speciaal gevormde grille aan de voorzijde. De scherpe lijnen, de spits toelopende koplampen, de 19-inch wielen en de brede wielkasten geven de auto stoere looks en een dynamisch design. Twee in de achterbumper geplaatste uitlaten zorgen voor een extra sportieve uitstraling.

Binnenkant

Het dashboard is nadrukkelijk om de bestuurder en bijrijder heen gebouwd en dat geeft het geborgen gevoel dat hoort bij een coupé. Binnenin treffen we elektrisch verstelbare, goed zittende sportstoelen die voldoende zijdelingse steun bieden. Achterin is het een ander verhaal; daar is de beenruimte minimaal en de hoofdruimte vanwege de sterk aflopende daklijn zeer beperkt. Als volwassene heb je hier weinig te zoeken. De pedalen in de Genesis Coupé hebben een metal-look. De goed afleesbare meters liggen diep verzonken in het dashboard. En de knoppen van de klimaatregeling en de audio in de middenconsole zijn gemakkelijk te bedienen. Een USB- en iPod-aansluiting zijn standaard, net als de automatisch dimmende binnenspiegel, automatisch werkende verlichting, cruise control en parkeersensoren achter. Een startknop behoort bij de standaarduitrusting.

Veiligheid

Hoewel de Hyundai Genesis Coupé niet is getest door de Europese veiligheidsorganisatie Euro NCAP, behoort hij met zijn vele rijhulpsystemen wel tot de veiligste auto’s in zijn klasse. Het elektronische stabiliteitsprogramma ESP zorgt voor grip en controle. Een veerpootbrug en het optionele limited slip differentieel dragen ook bij aan de actieve veiligheid. De Hyundai Genesis Coupé is uitgerust met zes airbags.

Alternatieven

Alternatieven voor de Hyundai Genesis Coupé komen vooral van Nissan en BMW, maar ook van Infiniti met zijn G37 Coupé. De Nissan 370Z maakt indruk met zijn sportieve prestaties en vermogen tot 243 kW (331 pk). De nieuwprijs lag iets hoger dan die van de Genesis. Van de BMW Z4 Coupé zijn inmiddels al drie generaties verschenen: de E85, E89 en G29.

FAQ

Met welke motoren werd de Hyundai Genesis Coupé geleverd?
De Hyundai Genesis Coupé was leverbaar met keuze uit twee motoren: een 2,0-liter turbo met 157 kW (213 pk) en een dikke 3.8 V6 met 223 kW (303 pk).
Wat was de opvolger van de Hyundai Genesis Coupé?
Een directe opvolger heeft de Hyundai Genesis Coupé nooit gekregen. ‘Genesis’ als modelnaam van Hyundai kwam te vervallen en in plaats daarvan werd ‘Genesis’ in 2016 de naam van het nieuwe luxemerk van Hyundai, zoals Lexus en Acura de premium-labels van achtereenvolgens Toyota en Honda zijn. Het einde van de Genesis Coupé betekende overigens niet het einde van de sportieve modellen van Hyundai. In 2017 introduceerde het Koreaanse merk de i30 N, het allereerste high-performance model van Hyundai’s sportlabel N. Daarna volgden nog sportversies van de i20 en de KONA en in 2023 lanceerde Hyundai zelfs een 100% elektrische sportauto, de IONIQ 5 N.

Beoordelingen voor Hyundai Coupe 3.8 V6 Automatik

3 Beoordelingen

4,3