Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
i40 3.jpg

Hyundai I40

1 / 4
i40 3.jpg
i40 4.jpg
i40 1.jpg
i40 2.jpg

Sterke punten

  • Prima automaat
  • Ruimte
  • actieradius

Zwakke punten

  • hernemingen
  • dynamiek onderstel
  • design interieur

Hyundai i40 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Hyundai i40, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:9.7 - 12.9s
Maximumsnelheid:190 - 212 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):110 - 179 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):4.2 - 7.7 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4740 x 1815 x 1470 mm
Portieren:4 - 5
Kofferruimte:525 - 1719 liter
Aanhangergewicht:571 - 639 kg

Er zijn geen handelsreizigers meer

Hyundai zat met zijn i40 in een segment dat al jaren aan belang inboet, ten voordele van de SUV’s en sinds kort ook de elektrische auto’s. Toch was de i40, zeker met de 1.6 diesel en nog meer als wagon, een aangename en ruime reismobiel die met een volle tank ruim 1.200 km ver kon.

Interesse in een Hyundai I40

Hyundai I40 tweedehands auto
Hyundai I40 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De 1.6 CRDi krijgt in zijn 136 pk-versie altijd een 7-trapsautomaat mee, met dubbele koppeling en dat is een zeer keurig schakelende bak, zowel op als neer in de versnellingen.

  • Wie de Wagon versie heeft, kan bijklussen als verhuizer. Er is de vlakke laadvloer als de bank is neergeklapt en op die manier krijg je 1.700 l makkelijk te gebruiken laadruimte ter beschikking. Met de bank rechtop zijn er nog altijd 553 l beschikbaar.

  • Hyundai geeft zijn auto’s een uitgebreide garantieregeling mee, 5 jaar zonder kilometerbeperking en die is overdraagbaar. Wel moet de i40 dan keurig bij een erkend dealer onderhouden worden.

  • De 1.6 CRDi is conform aan de Euro 6 norm wat de milieueisen betreft. Dat heeft tegenwoordig het voordeel dat hij de eerste jaren weinig te vrezen heeft van de LEZ- reglementen.

Belangrijke gegevens

Hyundai stopte al eerder (2018) met zijn i40 sedan, maar ook dat was een ruime auto met een koffer die in eerste instantie 506 l groot was, met neergeklapte bank bijna 1.700 l aan ruimte beschikbaar maakte. De Sedan had, net als de Wagon, ook een 1.6 GDI (135 pk) ter beschikking, maar die werd in ons land nauwelijks gekocht. Net zomin als de eerdere 2.0 GDi, eveneens met directe inspuiting en 165 pk sterk. Maar de Belg lustte geen benzinemotoren in die tijd.

De laatste versie van de i40 Wagon kreeg standaard een botshulp, dat de bestuurder eerst waarschuwt en indien nodig autonoom remt. Vreemd wel dat die elektronica niet werd gebruikt om ze aan een adaptieve cruise control te koppelen.

Bij Hyundai gingen ze ervan uit dat de kopers van de 1.6 CRDi Wagon wel geld overhadden voor een goed uitgeruste auto, want hij werd alleen in de topversie verkocht. Dan kreeg je handsfree startfunctie, xenonlampen, lederen stoelbekleding, gekoeld handschoenkastje, verwarmde en ventileerbare stoelen, een verwarmde achterbank en verwarmd stuur.

Motoren

In zijn laatste versie, de Wagon, kreeg de i40 nog 2 motoren ingebouwd: de 1.6 CRDi die ofwel 136 pk (320 Nm, 194 km/h top) ofwel 115 pk (280 Nm, 187 km/h top) sterk waren. De diesel had een common rail met directe inspuiting, met een turbo-intercooler. Kon ook: de 1.6 GDi, 135 pk sterk (164 Nm) een voorin dwars gemonteerd en met directe inspuiting. De kracht ging naar de voorwielen.

Afmetingen

De Wagon was 4,76 m lang, 1,82 m breed, 1,47 m hoog en zette naargelang de motor/versnellingsbak/uitvoering tussen de 1.539 en 1.692 kg op de weg. Bij de sterkste diesel stonden er 18 inch velgen onder, de twee andere motoren kregen 16 inch velgen. De wielbasis bedroeg 2,78 m

Varianten

Hyundai koppelde de uitvoering aan de motor: de sterkste diesel kreeg zo goed als alles standaard in de Shine uitvoering. De mindere Feel uitvoering heeft toch ook al navigatie, parkeersensoren, automatische airco, en meer standaard ter beschikking. Eerdere jaargangen hadden ook nog een 2.0 l GDi motor (165 pk) en een 1.7 CRDi (136 pk), gekoppeld aan een automaat of handgeschakelde bak.

Prijzen

De Wagon werd met zijn nieuwe neus in 2019 op de markt gebracht en kostte toen net geen € 40.000. Hij is nauwelijks op de tweedehandsmarkt aanwezig, eerdere versies (2016, 1.7 CRDi) gaan nu voor € 15.000 van de hand.

Design

Buitenzijde

In extremis kreeg de i40 nog de typische Hyundai grill met de honingraten. De koplampen blijven riant om de hoeken gebogen, dagrijlichten zit ook boven de bescheiden splitter/spoiler, in de bumper dus. Hij geeft in profiel met zijn koetswerklijnen en zijn gebogen daklijn duidelijke sportieve accenten mee. Dat wordt nog eens benadrukt met de spoiler boven de schuin geplaatste achterruit. Achteraan heeft een forse chromen strip het hoogste woord en het is net of in de achterklep zit nog een tweede kleinere.

Binnenkant

Ja lederen stoelen, maar je raakt vooral toch niet uitgekeken op het wilde lijnenspel van de hele voorkant: dit is bedoeld voor geoefende Aziatische ogen. Maar ergonomisch is het wel, hoewel de rijhouding niet ideaal is. De afwerking is vlekkeloos en maar goed ook, want de gekozen materialen ogen niet bepaald rijkelijk. Er is ruimte zat voor 5, de zitplaatsen krijgen ook allemaal een hoofdsteun.

Veiligheid

ABS-remmen en tractiecontrole zijn nu gemeengoed, de botspreventie en automatische noodrem waren dat toen nog niet, maar de I40 Wagon had het. Plus een overaanbod aan airbags. In 2011, de enige keer dat de i40 door Euro NCAP onder handen werd genomen, kreeg hij 5-sterren. Met de botspreventie zou hij in zijn laatste jaren ook betere punten scoren wat de voetgangersveiligheid betreft.

Alternatieven

Als we in Azië blijven, zijn de Toyota Avensis en de Mazda 6 meer dan natuurlijke vijanden. In Europa, waar de i40 zich toch stiekem wilde meten met de betere voîturen, heeft Renault een Talisman, Peugeot een 508, Opel een Insignia en VW een Passat en Ford een Mondeo en Skoda kan zowel de Octavia als de Superb inzetten. Dan houden we het met opzet op de massaconstructeurs, waardoor Volvo, Audi, Alfa Romeo, BMW en Mercedes niet mogen meedoen.

FAQ

Wat te prefereren wat de kofferruimte betreft?
Wagon en sedan ontlopen elkaar niet veel wat de inhoud betreft, het is een kwestie van smaak.
Is de 1.6 diesel krachtig genoeg?
De i40 weegt bijna 1.6 ton, dat is nipt, maar schakelen (klepels) helpt de acceleratie.
Is de laatste i40 bots veilig?
Hij heeft een noodrem en zijn voorganger haalde ruim 10 jaar geleden al 5 sterren.

Beoordelingen voor Hyundai i40

32 Beoordelingen

4,7