Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
IONIQ-A-Leap-Forward-for-Hybrid-Vehicles_interior.jpg

Hyundai Ioniq

1 / 5
IONIQ-A-Leap-Forward-for-Hybrid-Vehicles_interior.jpg
Hyundai+IONIQ+Electric+-+Electric+Shadow+(2).jpg
Hyundai+IONIQ+Electric+-+Electric+Shadow+(5).jpg
Hyundai+IONIQ+Electric+-+Electric+Shadow+(15).jpg
IONIQ-A-Leap-Forward-for-Hybrid-Vehicles-_3_.jpg

Sterke punten

  • Bijzonder efficiënt
  • Als hybride, plug-in hybride en volledig elektrisch model
  • Conventioneler dan een Prius

Zwakke punten

  • Ruimte achterin
  • Zicht naar achteren
  • Rijbereik elektrische versie

Hyundai IONIQ Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Hyundai IONIQ, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:10.2 - 11.1s
Maximumsnelheid:165 - 185 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):26 - 92 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):1.1 - 3.9 kWh/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4470 x 1820 x 1450 mm
Portieren:5
Kofferruimte:341 - 1518 liter
Aanhangergewicht:460 - 500 kg

De Koreaanse Prius

Voor het elektrische submerk van Hyundai Ioniq heette, was er ook al een model uit 2016 met dezelfde naam. En met dezelfde missie, want de Ioniq streefde naar een zo hoog mogelijke efficiëntie. Het is duidelijk waar hij zijn mosterd heeft gehaald, want de vorm van de Ioniq lijkt wel heel erg op die van de Prius - noodzakelijkerwijs, om de stroomlijn zo goed mogelijk te maken. Waar de Ioniq zich onderscheidt van de Prius, is zijn meer conventionele aandrijflijn en interieur. Intussen is het model alweer uit productie, nu zijn rol van pionier is uitgespeeld en er een groter elektrisch aanbod is binnen het Hyundai-gamma.

Interesse in een Hyundai Ioniq

Hyundai Ioniq tweedehands auto
Hyundai Ioniq nieuwe auto
Hyundai Ioniq dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Hyundai Ioniq heeft drie verschillende aandrijflijnen: een zelfladende hybride, een plug-in hybride en een volledig elektrische. Alle drie de versies zijn zeer zuinig voor hun klasse.

  • Net als de Prius, heeft de Ioniq een benzinemotor met een thermisch rendement van meer dan 40%. In tegenstelling tot de Prius, heeft de Ioniq echter een ‘normale’ robotbak met dubbele koppeling.

  • Dankzij een bijzonder uitgekiende stroomlijn, is de luchtweerstandscoëfficiënt van de Ioniq bijzonder laag: slechts 0,24, vergelijkbaar met de Prius. Ook het gewicht is vrij beperkt, met 1.360 kilo voor de hybride versie.

  • In 2019 kreeg het model een facelift, dat niet enkel het uiterlijk wat moderniseerde, maar ook de elektrische versie een hoognodige upgrade gaf qua rijbereik dankzij een grotere batterij.

Alle belangrijke gegevens over de Hyundai Ioniq

Motoren

De basis van het hybride gamma van de Hyundai Ioniq is de Kappa-benzinemotor van 1,6 liter, die volgens de efficiëntere Atkinson-cyclus draait en 104 pk levert, met een thermisch rendement van meer dan 40%.

In de Ioniq Hybrid wordt die benzinemotor bijgestaan door een 43 pk sterke elektromotor, voor een systeemvermogen van 140 pk en 264 Nm. Het vermogen wordt naar de voorwielen gestuurd middels een gerobotiseerde zesbak met dubbele koppeling. De batterij is 1,56 kWh groot en de Ioniq Hybrid had een WLTP-normverbruik van 4,5 l/100 km - iets hoger dan zijn grote rivaal van Toyota.

De Ioniq Plug-in Hybrid kreeg een iets krachtigere elektromotor, 60 pk sterk, om het volledig elektrisch rijden iets te vergemakkelijken. Het systeemvermogen bleef wel identiek. Dankzij de 8,9 kWh grote batterij beweert Hyundai een elektrische range van 63 km, in de praktijk is 40 km eerder haalbaar. Zijn CO2-uitstoot van amper 26 g/km maakte hem ook fiscaal interessant.

Tenslotte was er nog de Ioniq Electric, die aanvankelijk een 120 pk sterke elektromotor had, gekoppeld aan een 28 kWh grote batterij met een NEDC-rijbereik van 280 km. Dat was echter zeer optimistisch, want in de praktijk keek je eerder tegen 200 km aan. Met de facelift van 2019 werd die batterijcapaciteit dan ook verhoogd tot 38,3 kWh, en kreeg de elektromotor een boost tot 136 pk. Resultaat: een realistischer WLTP-rijbereik van 310 km.

Afmetingen

De Hyundai Ioniq was 4,47 meter lang, 1,82 meter breed en 1,45 meter hoog. Aan boord waren er 5 zitplaatsen, maar de achterbank was niet zo ruim. De koffer was wel best praktisch, met een volume van 443 tot 1.505 liter in de HEV, 341 tot 1.401 liter in de PHEV en 462 tot 1.417 liter in de Electric. Een aanhangwagen trekken was niet mogelijk met de Ioniq. Het gewicht van de wagen schommelt tussen de 1.350 kilo voor de HEV en 1.500 kilo voor de Electric.

Uitvoeringen

Het gamma van de Hyundai Ioniq bestond in België uit drie uitvoeringen: Inspire, Feel en Shine. De Inspire was enkel als Hybrid te bestellen en had een standaarduitrusting die bestond uit automatische koplampen met LED-dagrijverlichting, automatische airco, een stoffen interieur, een 8-duims infotainmentscherm, een achteruitrijcamera, parkeersensoren achteraan, een noodremhulp en een rijstrookassistent.

De Feel had daarenboven 17-duims lichtmetalen velgen, LED-koplampen en -achterlichten, elektrisch inklapbare buitenspiegels, een regensensor, keyless entry & go, een premium audiosysteem met 8 luidsprekers, een 10,25-duims infotainmentscherm met navigatie, een grootlichtassistent en adaptive cruise control.

De Shine kreeg ook nog een verwarmd stuurwiel, een lederen interieur, verwarmde en geventileerde zetels vooraan, verwarmde zetels achteraan, een inductielader voor smartphones, een dodehoekmonitor en parkeersensoren vooraan. Losse opties waren er niet, op een metaalkleur en een warmtepomp voor de Electric na.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De Hyundai Ioniq is intussen uit productie, zijn rol als pionier is uitgespeeld nu Hyundai een uitgebreider hybride en elektrisch aanbod heeft, dat nu gegroepeerd zit onder het Ioniq-submerk. De naam leeft dus voort. De nieuwprijzen in België bedroegen voor zijn pensioen 26.749 euro voor de Hybrid, 36.999 euro voor de Plug-in Hybrid en 40.099 euro voor de Electric, al werden die laatste twee standaard uitgerust met het Feel-niveau.

Op de tweedehandsmarkt is de Ioniq te vinden vanaf 14.500 euro, al moet je 17.000 euro rekenen voor een exemplaar met een lagere kilometerstand. De PHEV is te vinden vanaf 18.000 euro, de elektrische versie met de grotere batterij vanaf 25.000 euro.

Design-highlights en interieur

Het is duidelijk waar de Hyundai Ioniq zijn inspiratie heeft gehaald: net als de Toyota Prius heeft het koetswerk een druppelvorm die gunstig is voor de aerodynamische efficiëntie. In tegenstelling tot de Prius, heeft de Ioniq echter een meer conventionele neus, die past binnen de rest van het gamma. De achterzijde valt iets meer op, met zijn spoiler die de achterruit splitst. Ook de velgen zijn vrij klein en aerodynamisch gemaakt, ten goede van de efficiëntie. De Ioniq Electric onderscheidt zich van zijn hybride broers met zijn dichtgemaakte grille.

Gestroomlijnd uiterlijk, traditioneel interieur

Aan boord is de Ioniq herkenbaar als Hyundai, het Koreaanse merk heeft hier dan ook niet veel moeite gedaan om het model te onderscheiden van de rest van het gamma. Het dashboard is overzichtelijk, al is het ouderwetse pedaal voor de handrem een vreemde toevoeging. Eentje die gelukkig weer verdween met de facelift van 2019, waarbij ook de rest van het dashboard werd gedigitaliseerd dankzij een nieuw tellerscherm en een tot 10,25 duim groot infotainmentscherm met Apple CarPlay, Android Auto en internetconnectiviteit.

Rijhulp en veiligheid

De Hyundai Ioniq werd in 2016 getest door Euro NCAP en kreeg toen de maximale 5 sterren, met goede scores voor elk onderdeel. Na de facelift waren een rijstrookassistent, noodremhulp en een vermoeidheidsdetectie standaard, net als 7 airbags. Optioneel had je nog adaptive cruise control, een grootlichtassistent, een dodehoekmonitor en een actieve rijstrookassistent met stuurhulp.

Alternatieven

De grootste concurrent van de Hyundai Ioniq was de Toyota Prius, die ook als zelfladende en plug-in hybride op de markt was en zeer vergelijkbare verbruikscijfers kon voorleggen. De Prius was wel een stukje duurder. Voor de rest kwam de concurrentie zowel intern als extern van de meer traditioneel getekende modellen met een hybride aandrijflijn, zoals de Hyundai Kona, de Kia Niro, de Toyota Corolla Hybrid enzovoort.

FAQ

Is de Hyundai Ioniq nog te koop?
Neen, de Hyundai Ioniq is intussen niet meer in productie en kan je dus ook niet meer nieuw bestellen bij Hyundai.
Wat is de actieradius van de Hyundai Ioniq Electric?
De Hyundai Ioniq van na de facelift had een batterij van 38,3 kWh waarmee hij in theorie 310 km ver kon rijden. In de praktijk zat je eerder aan een dikke 250 km.
Wat is het verschil tussen de Hyundai Ioniq en de Ioniq 5?
De Hyundai Ioniq is het oorspronkelijke model uit 2016 dat zowel als hybride, plug-in hybride en als elektrische wagen op de markt kwam. De Ioniq 5 is een nieuw model van het submerk van Hyundai en is enkel als volledig elektrische wagen beschikbaar.

Beoordelingen voor Hyundai Ioniq

2 Beoordelingen

4,5