Sterke punten
- Forse actieradius van 484 km.
- 5 zitplaatsen.
- Goede fabrieksgarantie.
Zwakke punten
- Met drie volwassenen op de achterbank wordt het erg krap
- Ontbreken van een frunk
- Bagageruimte aan de magere kant
Interesse in een Hyundai Kona Electric
Goede redenen
- Riante actieradius
- Keuze uit twee batterijpakketten
- 5 jaar garantie zonder kilometerbeperking
- Ook verkrijgbaar als Mild-Hybrid en Hybrid
Technische gegevens
Motorisatie
De nieuwste Hyundai Kona Electric is er met keuze uit twee batterijpakketten: 48,4 kWh (Standaard) en 65,4 kWh (Longe Range). De Kona met het grootste batterijpakket heeft een elektromotor van 160 kW (218 pk) en een geschatte elektrische actieradius (volgens WLTP) tot 490 km. Het koppel is 255 Nm. Opladen van de batterij van 10-80 procent aan de snellader neemt ongeveer 41 minuten in beslag. Preconditioning van de batterij zorgt voor veilig opladen en een optimale actieradius in de winter. De Hyundai Kona met 48,4 kWh-batterijpakket komt 342 kilometer ver. Het vermogen bedraagt 114,6 kW (156 pk) terwijl het koppel op 255 Nm blijft. Beide versies hebben voorwielaandrijving.
De Hyundai Kona Electric van de vorige generatie telde ook twee verschillende batterijpakketten. Het kleine pakket heeft een vermogen van 39 kWh, wat een actieradius van 305 km oplevert. Het grote batterijpakket levert 64 kWh met een actieradius tot 484 km.
Afmetingen
Ten opzichte van zijn voorganger maakte de Kona een flinke groeispurt. Dankzij een 60 mm langere wielbasis is de nieuwe Hyundai Kona zelfs een van de ruimste modellen in zijn klasse, met 77 mm meer beenruimte en 11 mm meer hoofdruimte op de tweede zitrij. De schouderruimte op de tweede zitrij is met 1.402 mm eveneens voldoende en biedt de (twee) passagiers op de achterbank een behoorlijke leefruimte. Met de achterbank omhoog bedraagt de laadruimte 466 liter. Met de achterbank neergeklapt groeit de bagageruimte tot 723 liter tot aan ruithoogte.
Hieronder de belangrijkste specificaties van de nieuwe Hyundai Kona Electric uit 2023 met 48,4 kWh-batterijpakket (Standaard) en met 65,4 kWh-batterijpakket (Longe Range).
De belangrijkste specificaties op een rij
Merk en model | |
---|---|
Marktintroductie | 2017 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,35 x 1,82 x 1,57 m |
Wielbasis | 2,66 m |
Inhoud bagageruimte | 466 l |
Ledig gewicht | n.n.b. |
Toelaatbaar totaalgewicht | n.n.b. |
Vermogen | 114,6-160 kW |
Koppel | 255 Nm |
Topsnelheid | n.n.b. |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | n.n.b. |
Batterijcapaciteit | 48,4-65,4 kWh |
Verbruik | 15,7- 15,1 kWh/100 km |
Actieradius | 342-490 km |
Varianten
De huidige Hyundai Kona Electric (van 2020) wordt in de tweede helft van 2023 vervangen door een gloednieuw model met keuze uit twee batterijpakketten: 48,4 en 65,4 kWh. Bij zijn voorganger kon je kiezen uit batterijpakketten van 39 kWh en 64 kWh en vier uitvoeringen (Comfort, Fashion, Premium en Premium Sky). Sinds de facelift kan de Kona Electric met 100 kilowatt snelladen. Onder optimale omstandigheden duurt het slechts 47 minuten om van tien naar tachtig procent acculading te ‘tanken’ bij 100 kilowatt laadvermogen. De absolute topuitvoering N Line is gebaseerd op de Hyundai Kona Hybrid en onderscheidt zich vooral door designelementen die zijn geïnspireerd op de autosport. Denk aan een sportieve grille, een gestroomlijnde bumper, zilverkleurige sideskirts, 19-inch lichtmetalen wielen, een dubbele uitlaat, rode accenten in het interieur en zwarte hemelbekleding.
Prijzen
De nieuwe Hyundai Kona is er vanaf 29.995 euro. Dit betreft de rijk uitgeruste instapversie i-Motion van de Kona Mild-Hybrid. De prijzen van de Hyundai Kona Hybrid beginnen bij 33.995 euro. Van de nieuwe Hyundai Kona Electric zijn nog geen prijzen bekend. Het aanbod occasions van de Hyundai Kona Electric is nog beperkt. Voor exemplaren uit 2017 en 2018 met zo’n 100.000 km betaal je al gauw nog 25.000 euro.
Design
Buitenkant
Toen Hyundai zijn designers opdracht gaf een nieuwe generatie Kona te ontwikkelen, begonnen die met het tekenen van de volledig elektrische versie. Daarná pas volgden de Kona Hybrid en de Kona Mild-Hybrid. Beide varianten namen veel van de designdetails van de elektrische Kona over, maar wel met enkele onderscheidende visuele kenmerken zodat elke Kona z’n eigen ‘smoel’ heeft. Zo is de hybride-variant aan de voorzijde uitgerust met actieve luchtkleppen (AAF) aan de boven- en onderzijde. Er is een geoefend oog voor nodig om de Kona Hybrid en de Kona Mild-Hybrid uit elkaar te halen. Daarentegen is het verschil met de elektrische Kona vele malen groter. Zo valt de Hyundai Kona Electric op door pixelaccenten op de grille en de achterbumper en een op pixels geïnspireerd design voor de lichtmetalen wielen. Over de gehele breedte van het front loopt een strip waarin de LED-dagrijverlichting is gehuisvest. Daaronder, vrij ver op de hoeken, bevinden zich de koplampen. Ook heeft de Kona Electric, in tegenstelling tot de Kona Hybrid en Kona Mild-Hybrid, geen zwarte kunststof wielkastranden.
Binnenkant
In de nieuwe Hyundai Kona is het aangenaam toeven. Door de langere wielbasis (in vergelijking met de vorige generatie) behoort hij zelfs tot de ruimste modellen in de klasse van de compacte SUV’s. De slank gevormde stoelen van de Kona, die slechts 85 mm dik (30 procent minder dan bij de vorige generatie Kona het geval was) zijn, dragen daar voor een deel aan bij. Ook het ontbreken van een versnellingspook zorgt voor een nog ruimtelijkere sfeer. Daarvoor in de plaats schakel je met een elektrische shift-by-wire-transmissiehendel die zich achter het stuurwiel bevindt. De vlakke vloer, typerend voor elektrische auto’s, zorgt voor nog meer bewegingsvrijheid op de tweede zitrij. Bovendien is het stuur in hoogte en diepte verstelbaar, waardoor een ideale zitpositie snel is gevonden. Typisch voor de Kona Electric zijn de knoppen waarmee je onder meer de stoelverwarming en -ventilatie kunt bedienen. Die toetsen bevinden zich prominent tussen de voorstoelen, met drie standen voor elke functie. Een bijzondere plek, maar wel eentje die scoort op het gebied van bedieningsgemak.
Veiligheid
De veiligheidsvoorzieningen in de Kona zijn niet kinderachtig. De compacte SUV zit boordevol geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS), zoals Forward Collision-avoidance Assist (FCA), Lane Keeping Assist (LKA), Blind-spot Collision-avoidance Assist (BCA), Safe Exit Warning (SEW), Intelligent Speed Limit Assist (ISLA), Driver Attention Warning (DAW), Blind-spot View Monitor (BVM) en High Beam Assist (HBA). Bovendien is de nieuwe Kona uitgerust met verschillende rijcomfortfuncties, zoals Smart Cruise Control (SCC), Navigation based Smart Cruise Control (NSCC), Lane Following Assist (LFA) en Highway Driving Assist (HDA). Om veilig te kunnen parkeren biedt de nieuwe Kona verschillende geavanceerde technologieën, zoals Surround View Monitor (SVM), Rear Cross-traffic Collision-avoidance Assist (RCCA), Forward/Side/Reverse Parking Distance Warning (PDW), Reverse Parking Collision-avoidance Assist (PCA) en Remote Smart Parking Assist (RSPA).
Alternatieven
In de wereld van elektrische auto’s is de Hyundai Kona Electric een begrip. Hij was een van de allereerste betaalbare elektrische SUV’s van België en groeide uit tot een echte verkooptopper. Nog steeds heeft de Kona Electric een grote schare fans en met de komst van een gloednieuwe generatie lijkt aan die populariteit voorlopig nog geen einde te komen, ondanks de hevig toegenomen concurrentie van onder meer de Volkswagen ID.3, Renault Megane E-Tech Electric, MG ZS EV en Peugeot e-2008. Uit eigen huis heeft de Kona Electric ook concurrentie, namelijk van de e-Niro van concerngenoot Kia.