Interesse in een Hyundai Lantra
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Met de Hyundai Lantra gaan de Zuid-Koreanen in 1991 in Europa van start
Begin jaren 90 was de naam Hyundai in Europa niet meer dan een moeilijk uitspreekbaar vreemd woord. De later tot het Hyundai/Kia concern gefusioneerde fabrikant uit Zuid-Korea was toen nog niet opgeklommen tot één van de grootste autoproducenten ter wereld. Het betreden van de Europese markten zou pas in 1991 beginnen. De Noord-Amerikaanse markt hadden de Koreanen al zeven jaar eerder met hun compacte model Hyundai Pony/Excel betreden. Om in Europa voet aan de grond te krijgen kozen de Hyundai managers ervoor om hier meteen met een complete voertuigfamilie op de markt te komen. Deze voertuigfamilie omvatte naast de kleine auto Hyundai Pony en het middenklassemodel Sonata ook een sportieve coupé. In de lagere middenklasse, een segment dat in Europa zeer belangrijk is, maakten de Zuid-Koreanen hun debuut met de Europees ogende Hyundai Lantra.
In de eerste generatie is de Hyundai Lantra alleen als sedan verkrijgbaar
De Hyundai Lantra werd in de eerste generatie van 1991 tot 1995 uitsluitend als vierdeurs sedan aangeboden. Qua uiterlijk verschilde hij weinig van Europese concurrenten. Aan de ene kant hadden de Hyundai constructeurs de voorkeur voor een carrosserie met als opvallendste kenmerk haar onopvallendheid. Dit was passend bij de Aziatische ideeën van een wereldauto, waarvan het uiterlijk overal gewaardeerd moest worden. Aan de andere kant was aan het design te merken dat Hyundai in de jaren 80 nog modellen van de Amerikaanse fabrikant Ford in licentie geproduceerd had. Zo leek de Hyundai Lantra niet per toeval op de tegelijkertijd op de markt gekomen Ford Contour/Mondeo.
De motoren van de Hyundai Lantra
De motor van het goedkoopste model had een cilinderinhoud van 1,5 liter en had een prestatievermogen van 72 kW (98 pk). De van Mitsubishi stammende 1,6 liter motor had een prestatievermogen van 84 kW (114 pk). Ook het in 1993 nageleverde model met een cilinderinhoud van 1,8 liter en een prestatievermogen van 99 kW (125 pk) was van de Japanners afkomstig. In de topversie werd de Lantra uitgerust met een motor met een cilinderinhoud van 2,0 liter en een prestatievermogen van 103 kW (140 pk). Als aandrijving voor de Lantra waren er een handmatige vijfversnellingsbak evenals een automatische vierversnellingsbak in de collectie opgenomen.
In de tweede generatie verschijnt de combiversie van de Hyundai Lantra
In de tussen 1996 en 2000 geproduceerde tweede generatie kwam de Hyundai Lantra met een vrijwel onveranderde motoruitrusting op de markt. Nieuw in de modelcollectie was echter de eerste dieselversie. Deze beschikte over een bescheiden prestatievermogen van 50 kW (68 pk). Een andere primeur was de in 1996 geïntroduceerde eerste combi uit de serie. Een grote herziening van het design kreeg de Hyundai Lantra ondanks de tussentijdse generatiewisseling pas in 1998. Zowel de sedan als ook de combi hadden nu een ronde, elegante voorkant en geïntegreerde bumpers aan de achterkant van de auto. Terwijl de combi vooral qua achteraanzicht op de Ford Mondeo leek, die eveneens in 1998 was herzien, onderscheidde de sedan zich al duidelijk meer van de Ford Mondeo dankzij een eigen design dat in de volgende generaties duidelijker liet zien dat het om een Hyundai ging. Vanwege het uniform maken van haar modelbenamingen bracht de fabrikant de Lantra vanaf 2001 in Europa als Hyundai Elantra op de markt. Deze naam werd reeds gebruikt in andere landen.