Sterke punten
- Veel ruimte voor inzittenden en bagage
- Compleet uitgerust
- Betrouwbaar
Zwakke punten
- Tegenvallend weggedrag
- Luidruchtige motor
- Achterklep opent niet hoog genoeg
Hyundai Matrix Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Hyundai Matrix, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Hyundai Matrix
-
Hyundai Matrix 1.5 CRDi VGT GLS
€ 3.000,-Geen informatie- 119.000 km
- 07/2009
- 81 kW (110 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Diesel
-
5,3 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
140 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Particulier, BE-1020 laken -
Hyundai Matrix Matrix 1.5 Turbo CRDi 110cv
€ 1.550,-Geen informatie- 198.000 km
- 06/2007
- 81 kW (110 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Manueel
- Diesel
-
5,3 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-4671 BARCHON -
Hyundai Matrix 1.5 Turbo CRDi 16v VGT GLS Vinci 0475 21 45 87
€ 2.500,-Geen informatie- 270.000 km
- 07/2007
- 81 kW (110 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Diesel
-
5,3 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
140 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Particulier, BE-5170 Profondeville -
Hyundai Matrix 1.6i 16v GL
€ 3.000,-Geen informatie- 117.000 km
- 05/2006
- 76 kW (103 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
-
8,3 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-1620 Drogenbos -
Hyundai Matrix Matrix 1.5 CRDi GLS
€ 2.000,-Geen informatie- 156.000 km
- 12/2004
- 60 kW (82 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Diesel
-
6,0 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-3110 ROTSELAAR -
Hyundai Matrix 1.5 CRDi // Clim // Cuir // Facelift //
€ 2.350,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 301.617 km
- 10/2009
- 81 kW (110 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Diesel
-
5,3 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
140 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-6060 Gilly -
Hyundai Matrix 1.6i 16v GLS Vinci 1er propriétaire - Garantie
€ 3.950,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 142.792 km
- 10/2008
- 76 kW (103 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
-
7,3 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
174 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-7760 Celles
Interesse in een Hyundai Matrix
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Achterbank is verschuifbaar en gescheiden neerklapbaar
- Zeer praktisch
- Betrouwbaar
- Behoorlijk comfortabel
- Hoge zitpositie
Technische gegevens
Motorisatie
De Hyundai Matrix is gebouwd op het onderstel met onafhankelijke wielophanging van de Hyundai Elantra. Keuze is er uit een 1,6- en een 1,8-liter 16-kleps benzinemotor, eveneens afkomstig uit de Elantra. De 1.6 heeft 76 kW (103 pk) en een maximum koppel van 141 Nm. De 1.8 levert 90 kW (123 pk) en heeft een maximum koppel van 162 Nm. Dieselen kan ook; onder de motorkap ligt dan een 1,5-liter diesel met common rail inspuiting (80 pk en 182 Nm bij 2000 t.p.m.). De 1.6 en 1.5 CRDi worden alleen met handgeschakelde vijfbak geleverd; bij de 1.8-motor is er keuze uit de 5-bak of een automaat.
Afmetingen
Met zijn lengte van 4,0 meter, breedte van 1,7 meter en hoogte van 1,6 meter is de Hyundai Matrix een vrij ruime en praktische gezinsauto – kleiner dan de Opel Zafira, maar breder dan vergelijkbare auto's als de Opel Meriva en Ford Fusion. Sterker nog, qua binnenruimte blijft hij de trendsetter in zijn klasse. De wielbasis van de Matrix is 2,6 meter. Achterin zitten drie volwassenen beter dan in welke andere midi-MPV ook en ze kunnen naar hartenlust zoeken naar een comfortabele zitpositie. De bank is verschuifbaar en de leuning is verstelbaar.
De belangrijkste specificaties op een rij
Hyundai Matrix 1.6i GLS | |
---|---|
Marktintroductie | 2001 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,0 x 1,7 x 1,6 m |
Wielbasis | 2.60 m |
Inhoud bagageruimte | 354-1.284 l |
Ledig gewicht | 1.223 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.800 kg |
Cilinderinhoud | 1.599 cc |
Vermogen | 76 kW (103 pk) |
Koppel | 141 Nm |
Topsnelheid | 170 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 12,5 sec |
Tankinhoud | 55 l |
Verbruik | 8,0 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 171 g/km |
Varianten
Aanvankelijk was er een basisversie zonder aanduiding, plus een GL en GLS. In 2004 kwamen daarvoor in de plaats de ActiveVersion, DynamicVersion en StyleVersion. Zowel voor als na de facelift is er een flink aantal actiemodellen geweest, zoals de World Cup Edition, Pure, S Edition, Sense, Joy en EK2008. Standaard is de midi-MPV al vrij compleet uitgerust, met onder meer centrale portiervergrendeling, elektrisch bedienbare ruiten voor, stuurbekrachtiging, elektrisch bedienbare zijruiten achter, airbag bestuurder, airbag passagier en een antiblokkeer remsysteem (ABS).
In 2008 kreeg de Hyundai Matrix een flinke opfrisbeurt. De belangrijkste wijziging betrof een nieuw front. De voorbumper, koplamp units en de grille werden vervangen door nieuwe exemplaren. Ook opvallend: de Pininfarina-badge ontbreekt op het vernieuwde model en de ietwat controversiële Pininfarina-hoekjes werden vakkundig gecamoufleerd. Opnieuw is er keuze uit een 1,6-liter met 103 pk, een 1,8-liter met 123 pk en een 110 pk sterke turbodiesel. Op de benzinemodellen is ook een automaat leverbaar. Tot de standaarduitrusting behoren airconditioning, roofrails en privacy glas. De DynamicVersion heeft daar bovenop een dakspoiler, verwarmbare buitenspiegels, leeslampen vóór met brilhouder en mistlampen in de voorbumper. Het topmodel is de StyleVersion met onder meer zijairbags, climate control, 15-inch lichtmetalen wielen, tripcomputer, tweeters en deurgrepen in het interieur die met chroom zijn afgewerkt. In 2010 viel het doek voor de in de laatste fase van zijn leven weinig populaire Hyundai Matrix. Zijn opvolger, de Hyundai ix20, verscheen nog datzelfde jaar.
Prijzen
Bij zijn lancering in 2001 is de Hyundai Matrix leverbaar vanaf zo’n 16.000 euro, een prima prijs-kwaliteitverhouding voor die tijd. Als occasion is de Koreaan eveneens goed betaalbaar en bovendien is er een behoorlijk aanbod aan gebruikte exemplaren. Al vanaf iets meer dan 1.000 euro is er een Hyundai Matrix verkrijgbaar op AutoScout24. Goed nieuws voor wie op zoek is naar een betrouwbare midi-MPV. De prijzen liggen lager dan die van de concurrentie in deze klasse en dus is de kans dat je een geschikt exemplaar tegenkomt vrij groot.
Design
Buitenkant
Het was meesterontwerper Pininfarina die zijn handtekening onder het ontwerp van de Hyundai Matrix zette. Letterlijk, want zijn logo prijkt op de zijkant van de auto. De Italiaanse grootmeester bedacht de gestroomlijnde voorzijde, de tot in de achterklep doorlopende lijn over de flanken, de afgeronde hoeken en de vrij lange wielbasis (2.600 mm). Geometrie en symmetrie speelden bij het exterieurdesign een belangrijke rol. Een opvallend stijlelement is het achterste zijraam; de onderste lijn van de zijruiten loopt namelijk niet door, zoals gebruikelijk voor vrijwel alle auto’s in welk segment dan ook. De eerste en laatste zijruit springen iets naar boven om de auto een levendig en strak lijnenspel te geven. Bovendien creëerde Pininfarina zo nog meer een gevoel van ruimte.
Binnenkant
De Hyundai Matrix is ontworpen om gezinnen zoveel mogelijk ruimte en gebruiksgemak te bieden. De vloer is nagenoeg vlak en door het hoge dak aan de achterzijde in combinatie met de grote achterklep is er voldoende ruimte om veel bagage mee te nemen. De achterbank is zowel in twee delen (60:40) neer te klappen als in twee delen te verschuiven. Daarnaast kun je de twee delen van de rugleuning onafhankelijk verstellen zodat de achterpassagiers meer rechtop of juist meer onderuit kunnen zitten. De bagageruimte meet 354 liter en kan worden vergroot tot maximaal 1.284 liter. Onder de vloer achterin (onder de achterbank) bevindt zich eveneens een handige opbergruimte en er zijn tal van opbergmogelijkheden voor kleinere spullen, zoals twee open bakjes en een gesloten vakje links van het stuur, een bekerhouder voor de passagier in de middenconsole, twee bekerhouders tussen de stoelen, zijvakken in de bagageruimte en handige vliegtuigtafeltjes in de rugleuning van de voorstoelen.
De Hyundai Matrix combineert zijn forse ruimte met goede ergonomie en een behoorlijke aankleding. De meters en tellers zijn boven op het dashboard geplaatst. Dat zorgt ervoor dat de bestuurder zijn ogen nauwelijks van de weg hoeft af te wenden. De snelheidsmeter staat centraal en daaromheen vind je een kleine toerenteller en een LCD-display voor de tripcomputer. De knoppen voor de radio en de ventilatie en verwarming bevinden zich op de middenconsole en om maximale ruimte voor de bestuurder te creëren loopt de middenconsole door naar beneden. Hier is de versnellingspook niet op de vloer, maar halverwege de middenconsole geplaatst. Op het instapmodel na zijn alle uitvoeringen van de Matrix standaard voorzien van airconditioning.
Veiligheid
Hyundai’s staan bekend om hun veiligheid en betrouwbaarheid en daarop vormt de Matrix geen uitzondering. Elke Matrix heeft standaard twee airbags voorin en voor de veiligheid van de inzittenden zijn er drie hoofdsteunen aanwezig en twee driepuntsrolgordels. De meest complete GLS-versie is daarnaast voorzien van zij-airbags, ABS, EBD. Traction Control is optioneel leverbaar.
Alternatieven
Aan het einde van de vorige eeuw en het begin van deze eeuw was het segment van de midi-MPV’s behoorlijk in opmars en had bijna elke autofabrikant wel een model in deze klasse. MPV staat voor Multi-Purpose Vehicle en werd vooral gebouwd voor één doel: comfortabel een gezin vervoeren waarbij het interieur vaak flexibel is in te delen. Ook Hyundai probeerde met zijn Matrix een stukje van deze markt voor zich op te eisen. De concurrentie was moordend met modellen als de Renault Scénic, Opel Meriva, Ford Fusion, Citroën Picasso, Mitsubishi Space Star en Nissan Almera Tino.