Sterke punten
- Zeer bruikbaar rijbereik
- Comfortabel weggedrag
- Snel bijtanken
Zwakke punten
- Waterstofstations blijven zeldzaam
- Hoge aanschafprijs
- Overladen middenconsole
Hyundai NEXO Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Hyundai NEXO, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Hyundai Nexo
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Goede redenen
Dankzij de in totaal 156 liter (6,3 kilo) grote waterstoftanks haalt de Hyundai Nexo een WLTP-rijbereik van 666 km, wat in de praktijk ook een haalbare afstand blijkt.
Het grote voordeel van rijden op waterstof is natuurlijk, naast het (geluids)comfort van de elektromotor, het snel bijtanken. Een volle tank hoeft niet langer dan 5 minuten te duren, waarmee de snelheid van een verbrandingsauto wordt geëvenaard.
Onderweg toont de Nexo zich ook comfortabel, met uitstekende voorstoelen en veel beenruimte achterin. De stilte aan boord en het direct beschikbare vermogen is identiek aan dat van een elektrische wagen met batterijen.
De Hyundai Nexo heeft een hoge basisprijs, maar biedt daarvoor wel een erg complete standaarduitrusting.
Alle belangrijke gegevens over de Hyundai Nexo
Motoren
De Hyundai Nexo wordt maar met één aandrijflijn geleverd: een 120 kW (163 pk) sterke elektromotor die wordt gevoed door een brandstofcel van 95 kW en een kleine batterij van 40 kW. Dankzij de grote waterstoftanks van in totaal 6,33 kilo (156,6 liter) haalt de Nexo een WLTP-rijbereik van 666 km, met als enige uitstoot een beetje waterdamp. De Nexo kan in 9,5 seconden van 0-100 km/u sprinten en haalt een topsnelheid van 179 km/u. Voorwielaandrijving is standaard.
Afmetingen
De Nexo is 4,67 meter lang, 1,86 meter breed en 1,64 meter hoog met een wielbasis van 2,79 meter. Daarmee is hij 26 cm langer dan de iX35 Fuel Cell, met een 15 cm langere wielbasis, wat meer ruimte creëert voor de waterstoftanks en de passagiers zonder te moeten inboeten op kofferruimte. De koffer is 461 tot 1.466 liter groot. De Nexo heeft 5 zitplaatsen en een erg ruime achterbank. Een trekhaak monteren is niet mogelijk. Met een gewicht van 1,8 ton is de Nexo wel iets lichter dan de meeste elektrische wagens.
Uitvoeringen
De Hyundai Nexo wordt in ons land maar in één uitvoering geleverd, die meteen ook alle opties omvat om zijn relatief hoge basisprijs te compenseren. Zo krijg je direct LED-lichten, 19-duims lichtmetalen velgen, een panoramisch open dak, elektrisch inklapbare buitenspiegels, een verwarmd stuurwiel, verwarmde en geventileerde elektrische zetels vooraan, verwarmde zetels achteraan, een 12,3-duims infotainmentsysteem met Android Auto en Apple CarPlay, een Krell-audiosysteem met 8 luidpsrekers, een 360°-camera, adaptive cruise control, noodremhulp, dodehoekmonitor, rijstrookassistent en een elektrische kofferklep.
Nieuw- en tweedehandsprijzen
De Hyundai Nexo kost nieuw 73.999 euro in België. Een forse prijs voor een SUV van dit formaat, maar je betaalt natuurlijk ook voor zijn innovatieve aandrijflijn en zijn complete uitrusting. Omdat het een elektrisch aangedreven auto is, betaal je het minimum aan BIV en wegenbelasting.
Op het moment van schrijven (oktober 2022) is er geen enkele Nexo te koop op de Belgische tweedehandsmarkt. Het model is dan ook niet populair in ons land vanwege het gebrek aan waterstofstations, al is vooral DATS 24 zijn beschikbaarheid aan het uitbreiden. In het buitenland vind je al een Nexo vanaf 44.000 euro, het grootste deel van het aanbod zit in Duitsland.
Design-highlights en interieur
De Hyundai Nexo volgt de iX35 Fuel Cell op en staat op een specifieke architectuur die voordelen qua ruimte en gewicht met zich meebrengt. Qua looks lijkt hij een beetje tussen de oude iX35 en de nieuwe Tucson in te zitten, al is hij een stukje groter om meer plaats te bieden aan de grotere waterstoftanks en aan de passagiers.
Propvol technologie
Aan boord trok Hyundai duidelijk de technologiekaart bij het ontwerpen van de Nexo, want de waterstofauto debuteerde heel wat snufjes en rijhulpmiddelen die pas later naar de rest van het gamma kwamen. Denk maar aan een achteruitrijcamera, dodehoekcamera’s die hun beeld weergeven bij het wisselen van rijstrook. Het comfort aan boord wordt verzekerd door de comfortabele voorzetels en de uitgebreide standaarduitrusting, en ook de beenruimte achterin is uitstekend. De knoppenzee op de middenconsole vraagt wel enige gewenning, vooral omdat ze niet zo goed af te lezen zijn.
Rijhulp en veiligheid
De Hyundai Nexo kreeg in 2018 de maximale score van 5 sterren van Euro NCAP, met zeer goede scores voor de bescherming van inzittenden. Een groot voordeel aan de Nexo is dat alle veiligheidsuitrusting standaard wordt meegeleverd, inclusief semi-autonome rijfuncties. Er is zelfs een parkeerhulp via de afstandsbediening van de wagen.
Alternatieven
De grootste concurrent voor de Hyundai Nexo is de Toyota Mirai, eveneens een waterstofauto, maar wel eentje met een totaal andere vorm: de Nexo is een SUV, de Mirai een grote vierdeurs berline. De Mirai heeft een lagere vanafprijs, maar wordt standaard niet zo compleet uitgevoerd als de Nexo. Met alle opties inbegrepen is de Toyota weer een stuk duurder. Zijn rijbereik is wel zo goed als identiek met 650 km.