Interesse in een Hyundai Santamo
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Japanse techniek voor de Koreaanse Hyundai Santamo
Een hoge achterkant, compromisloze rechthoekige vormen voor een optimaal ruimtegebruik en een variabel zitplaatsconcept met ruimte voor maximaal zeven passagiers: dat waren in de jaren 90 de kenmerken van de MPVs, die toen nog maar net in Europa als nieuwe voertuigklasse waren verschenen. Toen de Zuid-Koreaanse voertuigfabrikant Hyundai in deze tijd zijn aanwezigheid op de Europese markten vergrootte, hadden de Koreanen in de MPV-klasse nog geen eigen voertuigconcepten tot hun beschikking. Daarvoor kon men echter wel terecht bij de traditionele partner van Hyundai: de Japanse fabrikant Mitsubishi had in 1983 als één van de eerste fabrikanten gereageerd op de behoefte aan ruimte die vooral gezinnen hadden. Mitsubishi nam namelijk een MPV onder de naam Mitsubishi Space Wagon in de collectie op. Drie jaar na de verkoopstart van de tweede generatie van deze MPVs kreeg Hyundai de licentierechten van het model in handen. Licht gemodificeerd presenteerden de Koreanen hem in 1996 onder de naam Hyundai Santamo. Deze MPV-klassieker uit Azië bleef nog tot 2003 in de collectie, hoewel er met de Hyundai Trajet reeds sinds 2000 ook al een Koreaanse eigenontwikkeling op de markt was.
De Hyundai Santamo wordt aangeboden als vijf- en als zevenzitter
Met zijn lengte van 4,50 meter en een wielbasis van meer dan 2,70 meter had de 1,70 meter brede Hyundai Santamo de karakteristieke afmetingen van een MPV uit de jaren 90. Ook qua uiterlijk was de Hyundai Santamo met zijn grote glazen oppervlakken en de rechthoekige carrosserie een typische vertegenwoordiger van zijn klasse. De bouwvorm kwam vooral de passagiers ten goede, hen werd namelijk een flexibel ruimtegebruik geboden. In de gehele auto bedroeg de dakhoogte 1,61 meter waardoor men achterin de auto evenveel hoofdruimte had als voorin. De Hyundai Santamo werd aangeboden als vijfzitter, maar ook met een derde rij zitplaatsen achterin waarmee hij geschikt was voor zeven personen.
Benzine- en dieselmotoren voor de Hyundai Santamo
De Hyundai Santamo werd aangeboden met drie verschillende motoren, als benzine- en als dieselmodel. De dieselvariant was vooral belangrijk voor de Europese markten, terwijl de Noord-Amerikaanse klanten in deze tijd eerder de voorkeur gaven aan de krachtigere versies met ottomotoren. De dieselmotor van de Hyundai Santamo had een cilinderinhoud van 2,0 liter en een prestatievermogen van 60 kW (82 pk). Het instapmodel onder de benzineversies was uitgerust met een 1,8 liter motor met een prestatievermogen van 75 kW (102 pk). De 2,0 liter topmotor had een prestatievermogen van 98 kW (133 pk).