Sterke punten
- Rijke uitrusting
- Veel binnenruimte
- Betrouwbaar
Zwakke punten
- Zeer beperkt occasionaanbod
- Weinig spannend uiterlijk
- Sober interieur
Hyundai SONATA Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Hyundai SONATA, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Hyundai Sonata
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Zeer betaalbaar als occasion
- Veel ruimte, zowel voor passagiers als bagage.
- Veilig en comfortabel
- Betrouwbaar
Technische gegevens
Motorisatie
Voor de techniek van de allereerste Sonata’s werkte Hyundai samen met Mitsubishi. Onderhuids is de tweede generatie Hyundai Sonata grotendeels identiek aan vijfde generatie Mitsubishi Galant (1983-1989). Ook de motoren kwamen van Mitsubishi, maar Hyundai bouwde deze wel zelf, onder licentie. Het aanbod bestond uit een 1,8-, 2,0- en 2,4-liter viercilinder benzinemotor, aangevuld met een 3,0-liter V6. Het vermogen varieerde van 70 kW (95 pk) tot 107 kW (146 pk). Afhankelijk van motor en uitrustingsniveau was een handgeschakelde vijfbak standaard, met een viertrapsautomaat als optie.
In de vijfde en tevens in België succesvolste generatie (2005) had de 2,0-liter viercilinder een vermogen van 120 kW (164 pk), bijna 20 pk meer dan zijn voorganger. De topsnelheid was 207 kilometer per uur, het gemiddelde verbruik 7,7 liter per 100 kilometer. Ook de 2,4-liter motor kreeg meer power en leverde een vermogen van 128 kW (174 pk) en een maximumkoppel van 227 Nm. De topsnelheid bedroeg 213 kilometer per uur, het verbruik 8,0 liter per 100 kilometer. De 2,0-liter CRDi diesel kreeg er 10 pk bij en kwam daarmee op een vermogen van 110 kW (150 pk). Deze motor heeft een koppel van 305 Nm en geeft de Sonata een topsnelheid van 203 kilometer per uur. Het gemiddeld verbruik bedraagt hier 6,0 liter per 100 kilometer.
Afmetingen
De vijfde generatie van de Hyundai Sonata liep qua afmetingen in de pas bij de middelgrote sedans van concurrerende fabrikanten. Met een lengte van 4,8 meter, een breedte van 1,8 meter en een hoogte van 1,4 meter biedt de Sonata voldoende interieur- en kofferbakruimte. De wielbasis van 2,7 meter draagt bij aan comfortabele rijeigenschappen en stabiliteit op de weg. Qua zitcomfort scoort de Sonata naar behoren, al valt de hoofdruimte op de achterbank – ondanks de veelbelovende rechte daklijn – wat tegen. Met de beenruimte is het achterin wel goed gesteld.
De belangrijkste specificaties op een rij
Hyundai Sonata (5e generatie) | |
---|---|
Marktintroductie | 2005 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,8 x 1,8 x 1,4 m |
Wielbasis | 2,7 m |
Inhoud bagageruimte | 523 l |
Ledig gewicht | 1.453 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.030 kg |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Vermogen | 121 kW / 164 pk |
Koppel | 197 Nm |
Topsnelheid | 207 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 10,1 sec |
Tankinhoud | 70 l |
Verbruik | 7,7 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 183 g/km |
Varianten
De Sonata was het beoogde nieuwe topmodel van Hyundai. De middenklasser heeft de hooggespannen verwachtingen echter nooit waar kunnen maken. De eerste Hyundai Sonata kwam in 1985 op de markt en was een extra luxe versie van de Hyundai Stellar. De Stellar werd al in Europa geleverd en de luxere Sonata was vooral bedoeld voor de Koreaanse thuismarkt. Het was een van de eerste modellen van Hyundai waarvan de techniek compleet in eigen huis werd ontwikkeld.
In 1988 diende de tweede modelgeneratie van de Hyundai Sonata zich aan. In tegenstelling tot z'n voorganger had hij geen achterwielaandrijving meer. Het hoekige ontwerp maakte plaats voor een meer aerodynamisch design. Voor het eerst was de Sonata nu ook over de hele wereld leverbaar. Ook Noord-Amerika behoorde tot de afzetmarkten en daar zou de Sonata al snel uitgroeien tot een populair model. Bij zijn debuut in Europa in 1989 was de Sonata op dat moment pas het derde nieuwe model van het toen nog jonge merk Hyundai.
In 1993 volgde de derde modelgeneratie van de Hyundai Sonata. Die verkocht al wat beter in ons land, maar een echte kaskraker werd het nooit. Hoewel de verkopen in Europa nimmer lekker van de grond kwamen en het model op een gegeven moment zelfs helemaal uit Europa verdween, is de Sonata internationaal uitgegroeid tot een van de belangrijkste modellen voor Hyundai.
Eigenlijk was alleen de vijfde modelgeneratie (2005-2010) enigszins succesvol. Het uiterlijk kreeg meer trekjes gekregen van de Grandeur, destijds het grootste model uit het Hyundai-programma. De grille en koplampen werden opnieuw vormgegeven en het interieur kreeg een forse opfrisbeurt. Het dashboard en de console waren zelfs helemaal nieuw en voorzien van een radio/ cd-speler met MP3-mogelijkheid en bediening op het stuurwiel.
Prijzen
De vijfde generatie van de Hyundai Sonata was ook tevens de laatste generatie van de middenklasser die verkrijgbaar was in België. De prijzen daarvan startten bij 25.995 euro voor de 2.0 DynamicVersion. Voor de StyleVersion lag de nieuwprijs op 28.495 euro. De 2.4 DynamicVersion kostte 27.495 euro en als StyleVersion 29.995 euro. De 2.0 CRDI tenslotte kostte als DynamicVersion 29.995 euro en als StyleVersion 32.495 euro.
De Hyundai Sonata was nooit echt een populair model en omdat de verkoopaantallen bescheiden bleven is het huidige occasionaanbod zeer beperkt. Daar staat tegenover dat als je een occasion vindt, de prijs ervan doorgaans ook zeer betaalbaar is. Een uitzondering is een exemplaar uit 2008 voor 9.895 euro, maar die heeft dan ook slechts 73.000 km op de teller. Een vergelijkbare Hyundai Sonata uit 2010 moet 4.900 euro opbrengen. Je raadt het al: die heeft met 151.000 km behoorlijk wat meer kilometers in de benen.
Design
Buitenkant
De eerste Hyundai Sonata had een duidelijk Aziatische vormgeving, met een vleugje Amerikaanse stijl. De tweede modelgeneratie moest wereldwijd potentiële klanten aanspreken en dat was terug te zien in het design. De auto had een mix van Europese en Aziatische stijlkenmerken. Verantwoordelijk voor het design was Giorgetto Giugiaro van ItalDesign, beide geen onbekende namen op gebied van autodesign. In 1991 volgde een facelift, waarbij voor- en achterzijde grotendeels opnieuw werden getekend.
Bij het ontwerp van de Sonata door ItalDesign was alles in het werk gesteld om een kwalitatief hoogwaardige auto te maken. Dubbelzijdig verzinkte onderdelen als motor- en kofferklep, portieren, voor- en achterspatborden, kokerbalken en bodemplaatdelen waren daarvan een sprekend voorbeeld. De bumpers konden een onschuldige aanrijding weerstaan en stevige kreukelzones verhoogden de veiligheid. Met zijn aflopende neus en hoge kofferbak had de Sonata een Cw-waarde van 0.34: een aardig gemiddelde voor die tijd.
De vijfde en tevens laatste generatie van de Sonata was meer dan ooit op Europese leest geschoeid. Hij had wat trekjes van de Audi A6 en BMW 5-serie en viel daardoor vooral in de smaak bij zakelijk rijders.
Binnenkant
Het dashboard van de Hyundai Sonata was voor die tijd vrij modern, maar het materiaalgebruik van de eerste generaties Sonata was van on-Europees niveau: harde plastics en saai van kleur. Dat veranderde enigszins met de introductie van de vijfde generatie Sonata, de succesvolste lichting. Het dashboard is ook in deze moderne Koreaan nog steeds van hard plastic, maar oogt luxueuzer en het is allemaal oerdegelijk. De stoelen zijn ingesteld op comfort: niet te hard en niet te zacht. Zowel voor- als achterin is er meer dan voldoende ruimte.
Veiligheid
De Hyundai Sonata was uitgerust met verschillende veiligheidsvoorzieningen die de algehele veiligheid en bescherming van de inzittenden bevorderden. Standaard veiligheidskenmerken omvatten frontale, zijdelingse en gordijnairbags, antiblokkeer-remsysteem (ABS) met remkrachtverdeling, elektronische stabiliteitscontrole (ESC) en tractiecontrole om de voertuigstabiliteit te behouden onder verschillende rijomstandigheden. Bovendien was de Sonata voorzien van actieve hoofdsteunen aan de voorzijde om whiplashletsels te verminderen bij een achterwaartse botsing.
Alternatieven
De vijfde en tevens laatste generatie van de Sonata bevond zich in een zeer competitief marktsegment met verscheidene sterke concurrenten. Denk aan de Volkswagen Passat, maar ook de Opel Insignia, de Ford Mondeo en de Mitsubishi Galant. Ondanks een modern uiterlijk, een prima standaarduitrusting, een hoge mate van comfort, voldoende veiligheidsvoorzieningen en een aantrekkelijke prijs-kwaliteitverhouding leidde Sonata een vrij anoniem bestaan. Tegen de imago’s van de gevestigde orde was de Koreaan simpelweg niet opgewassen.