Sterke punten
- Betrouwbaar
- Zeer ruim
- Flexibel interieur
Zwakke punten
- Vrij zware auto, dus lust een behoorlijke slok
- Duurt eventjes voordat ie op gang komt (lees: bescheiden acceleratie)
- Innovatief (voor die tijd), maar sober interieur
Hyundai Trajet Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Hyundai Trajet, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Hyundai Trajet
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Goede redenen
- Plaats voor zeven personen
- Innovatief interieur
- Heel veel opbergruimte
- Comfortabel zitten
Technische gegevens
Motorisatie
De Hyundai Trajet is er met keuze uit een handgeschakelde en een automatische transmissie, gekoppeld aan een benzine- of dieselmotor. De dieselmotor betrof bij beide generaties een 2.0 CRDi met maximaal 112 pk. Bij de benzinemotoren was er de optie tussen de 2.0i met maximaal 140 pk of de 2.7i V6 met een vermogen van maximaal 170 pk.
Afmetingen
De Trajet is ondanks zijn bescheiden afmetingen (4,7 meter lang, 1,84 meter breed, 1,76 meter hoog) een ruime auto. De 7 zitplaatsen worden gerealiseerd door twee afzonderlijke stoelen als tweede zitrij en een bank van drie zitplaatsen als derde zitrij. Deze stoelen kunnen uit de auto worden verwijderd, waardoor er een bagageruimte van 1.801 liter ontstaat. Bij gebruik van alle zitplaatsen – de stoelindeling is standaard 2+3+2 – blijft er nog 523 liter over.
De belangrijkste specificaties op een rij:
Hyundai Trajet 2.0i | |
---|---|
Marktintroductie | 2000 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,70 × 1,84 x 1,76 m |
Wielbasis | 2,83m |
Inhoud bagageruimte | 523 l |
Ledig gewicht | 1.731 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.410 kg |
Cilinderinhoud | 1.975 cc |
Vermogen | 103 kW (140 pk) |
Koppel | 184 Nm |
Topsnelheid | 183 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 12,6 sec |
Tankinhoud | 65 l |
Verbruik | 8,7 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 208 g/km |
Varianten
De Trajet is standaard compleet uitgerust met onder meer ABS, airbags, stabiliteits- en tractiecontrole, airconditioning, stuurbekrachtiging, elektrisch bedienbare ramen vóór en achter, uitgebreide audio en neerklapbare, uitneembare stoelen op tweede en derde zitrij.
Varianten van de Trajet zijn er niet. Wel leverde Hyundai zijn MPV tijdelijk als Navigator-uitvoering in een gelimiteerde oplage van 200 stuks. Deze versie was voorzien van een satellietnavigatiesysteem en cd-tuner. Daarmee voldeed Hyundai aan de toenemende vraag van klanten naar een eenvoudig te bedienen navigatiesysteem in de auto. De Trajet Navigator was verkrijgbaar als 2.0i GL met een 2,0-liter benzinemotor van 136 pk en als 2.0 CRDi GL met een 2,0-liter common-rail dieselmotor van 112 pk.
Prijzen
De Hyundai Trajet is geleverd van 2000 tot september 2008, met in april 2004 nog een facelift. De laatste nieuwprijs bedroeg € 27.995. Dit betrof de 2.0i DynamicVersion. Er zijn uiteraard geen Trajets meer nieuw leverbaar, maar omdat de auto relatief populair was zijn er nog een aantal occasions te vinden. Afhankelijk van de kilometerstand, het bouwjaar en de staat van de auto variëren de occasionprijzen voor een Hyundai Trajet van pakweg duizend tot vierduizend euro.
Design
Buitenkant
Bij de Trajet staat optimaal ruimtegebruik centraal en daarom kreeg de Hyundai een typische MPV-carrosserie met een uitgesproken rechthoekige vorm en een flinke hoogte. In vergelijking met de Santamo groeide de Trajet echter wel bijna twintig centimeter in de lengte en ook met zijn breedte van 1,84 meter overtreft de Trajet duidelijk zijn compacte voorganger.
Binnenkant
Het voordeel van de, in vergelijking met de Hyundai Santamo, toegenomen afmetingen is dat de Trajet een groter interieur heeft en meer mogelijkheden biedt voor een multifunctioneel gebruik van de ruimte. Zo kunnen er maar liefst zeven passagiers plaatsnemen in de MPV, maar het is ook mogelijk de voorste stoelen te draaien om zo een ‘woonkamersfeertje’ te creëren. Alle achterstoelen zijn op verschillende plaatsen te bevestigen, uitneembaar en opklapbaar. Alleen de rugleuning neerklappen zodat een tafeltje ontstaat kan ook. Vakjes en bakjes zijn er daarnaast in overvloed en met de ergonomie zit het wel snor. Minpuntje: omdat het stuurwiel niet in diepte verstelbaar is, zit je óf met je voeten te ver van de pedalen af, óf met je bovenlichaam te dicht op het stuur.
Veiligheid
Wat betreft passieve veiligheid gooit de Trajet geen hoge ogen, ondanks een goede zijdelingse botsveiligheid. Zijairbags voorin zijn standaard en uiteraard heeft de auto airbags in stuurwiel en dashboard, maar dat is het dan. Geen zijairbags achterin, hoofdairbags ontbreken eveneens. Met andere woorden: op het gebied van veiligheid is het wat dunnetjes.
Alternatieven
Zevenzitters waren populair rond de eeuwwisseling. De Hyundai Trajet is in 2000 het antwoord van de Zuid-Koreanen op de groeiende vraag naar ruimtelijke auto’s met 7 zitplaatsen en een flexibele indeling. Tegelijkertijd komen ook andere (Aziatische) merken met soortgelijke modellen, zoals de Kia Carnival en de Toyota Previa. Zij willen de concurrentie aangaan met de Europese automerken als de Renault Espace die inmiddels al veel marktaandeel in het MPV-segment hebben. Andere concurrenten van de Hyundai Trajet waren de Chrysler Voyager en de Ford Galaxy.