Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
isuzu-d-max-banner

Isuzu

1 / 9
isuzu-d-max-banner
isuzu-d-max-orange-front
isuzu-d-max-blue-front
isuzu-d-max-red-front
isuzu-d-max-front
isuzu-d-max-white-front
isuzu-d-max-white-back
isuzu-d-max-black-front
isuzu-d-max-back

Isuzu

Vind het model dat bij je past.

Isuzu is een Japanse autofabrikant die al meer dan honderd jaar bestaat en gespecialiseerd is in bedrijfswagens, dieselmotoren en pick-ups. In zijn lange geschiedenis werkte Isuzu ook samen met veel grote autofabrikanten. In België levert Isuzu één personenauto: de pick-up D-Max. Lees meer

isuzu-d-max-m-02.jpg
isuzu-d-max-m-03.jpg
isuzu-d-max-m-04.jpg

Overzicht van de populairste Isuzu modellen

Vind nu uw droomauto. Tussen de 2,4 miljoen auto's, op de grootste online automarkt, Europawijd.

Bijzonderheden van Isuzu

  • Veel samenwerkingen met grote autofabrikanten waaronder General Motors, Honda en Mazda.
  • Gespecialiseerd in dieselmotoren voor vrachtwagens en bedrijfswagens.
  • Grote expertise op het gebied van robuuste terreinwagens en pick-ups.

Geschiedenis van Isuzu

Isuzu Motors is een Japans bedrijf dat in 1916 is opgericht en zich oorspronkelijk specialiseerde in de productie van schepen. In 1934 begon het bedrijf met de productie van auto’s en kwam de focus van het merk te liggen op het produceren van dieselbedrijfsvoertuigen. Tot op de dag van vandaag staat Isuzu bekend om verschillende vrachtwagenmodellen en in het personenwagensegment voornamelijk om pick-ups, terreinwagens en SUV’s.

In de jaren tachtig ontwikkelde Isuzu samen met General Motors (GM) de middelgrote pick-ups Chevy LUV en Isuzu P’up en produceerde het ook voertuigen voor andere autofabrikanten zoals Honda, Mazda en Opel. In de jaren negentig richtte Isuzu zich weer meer op de productie van vrachtwagens en bedrijfsvoertuigen. In 1999 sloot Isuzu een strategische alliantie met General Motors, maar in 2001 stopte die samenwerking alweer. Momenteel zijn de Japanse merken Toyota en Mitsubishi-Motors grootaandeelhouders van Isuzu.

De poging om met compacte modellen en middenklasse sedans – zoals de Isuzu Gemini en de Isuzu Aska – een eigen personenwagenprogramma voor de wereldmarkt aan te bieden, staakte Isuzu in 2002. Grootaandeelhouder General Motors wilde liever de dieselcompetentie van de fabrikant benutten om Isuzu sterk te maken in het bedrijfswagensegment en op het gebied van pick-ups. Deze strategie hield Isuzu ook na het toetreden van Toyota en Mitsubishi-Motors als investeerders aan.

Tegenwoordig is Isuzu een wereldwijd bekend merk voor bedrijfswagens en is het merk vooral in Azië, Australië en Afrika goed vertegenwoordigd. Isuzu richt zich op de ontwikkeling van krachtige en betrouwbare bedrijfswagens en staat nog immer bekend om zijn robuuste diesel- en turbodieselmotoren die het levert aan andere autofabrikanten. Isuzu bouwt nog twee personenauto’s: de D-Max, een pick-up die sinds 2002 verspreid over drie generaties in productie is, en een SUV in de vorm van de MU-X. Die laatste wordt echter niet in België geleverd. De distributie van Isuzu in de Benelux wordt sinds 2004 verzorgd door de Spaanse importorganisatie Astara. Leuk weetje: Isuzu won in Nederland een aanbesteding van Rijkswaterstaat, waardoor de overheidsdienst vandaag de dag rondrijdt in aangepaste versies van de Isuzu D-Max. De pick-up is ook populair bij de Nederlandse kustwacht.

isuzu-d-max-red-front

Modellen en varianten

Isuzu levert in België alleen de D-Max. Deze pick-up is verkrijgbaar in drie verschillende uitvoeringen: als Single Cab, Extended Cab en Double Cab. De eerste variant heeft twee zitplaatsen voorin en de Extended Cab is een 2+2 met kleine zitjes achter de voorstoelen. De Double Cab is de enige met een vierdeurs dubbele cabine en een volwaardige achterbank. Verder biedt Isuzu keuze uit drie verschillende uitrustingsniveaus: de L, LS, LSX en V-Cross.

De L is de absolute basisversie en te herkennen aan zijn kunststof bumpers en stalen wielen. De LS is iets luxer uitgevoerd en heeft onder meer lichtmetalen wielen, bumpers in de carrosseriekleur, een beter audiosysteem en mooiere stoelbekleding. De LSX maakt een grotere sprong op het gebied van uitrusting en biedt onder meer LED-koplampen, een multimediasysteem met Apple CarPlay en Android auto, lederen stoelbekleding en automatische airconditioning. De topversie van de D-Max is de V-Cross, die aan de uitrusting van de LSX zwarte exterieuraccenten, een 9-inch multimediascherm en een premium-audiosysteem toevoegt.

Wat alle versies van de Isuzu D-Max gemeen hebben, is hun motor. Dat is namelijk een 1,9-liter viercilinder turbodiesel met 120 kW (164 pk) en 360 Nm koppel. De L is nog met 2WD te bestellen als Single Cab, alle overige varianten hebben standaard 4WD. Qua transmissie biedt Isuzu, afhankelijk van de gekozen variant, de keuze uit een handgeschakelde zesbak of een zestraps automaat. Een ander groot voordeel van de D-Max is zijn maximale trekgewicht. Hij mag geremd namelijk maximaal 3.500 kg trekken, wat veelzeggend is over de robuustheid en inzetbaarheid van deze Japanse pick-up.

Model Varianten Brandstof Cilinderinhoud Vermogen Massa leeg
D-Max Pick-up (Single Cab, Extended Cab, Double Cab) Diesel 1,9 l 120 kW (164 pk) 1.810 – 2.030 kg

Prijzen Isuzu

Nieuwprijzen

De prijslijst van de Isuzu D-Max loopt behoorlijk uiteen vanwege alle leverbare varianten. Daarbij is het belangrijk om ook de prijzen exclusief BTW en BPM te vermelden, omdat de D-Max het vaakst wordt aangeschaft als bedrijfswagen. Als je de D-Max privé aanschaft, ben je de BTW en BPM wél verschuldigd. Daardoor wordt de pick-up in Nederland meteen een flink stuk duurder en is hij niet aantrekkelijk voor particulieren.

Ter illustratie: de goedkoopste variant van de D-Max is de Standard Cab 2WD L. Exclusief BTW en BPM kost deze iets meer dan 25.000 euro, terwijl de catalogusprijs inclusief belastingen ruim 40.000 euro bedraagt. De duurste versie van de D-Max, de Double Cab 4WD V-Cross, kost exclusief belastingen ruim 43.000 euro. Inclusief belastingen moet je echter de lieve som van ruim 71.000 euro op tafel leggen!

Model Vanafprijs
D-Max Circa 25.000 euro (excl. BTW en BPM)

Prijzen van occasions

De Isuzu D-Max is sinds 2002 in productie en er zijn inmiddels drie generaties van de pick-up verschenen. Aangezien Isuzu in Nederland nooit heel populair is geweest, zijn er relatief weinig occasions van het merk te vinden. De prijzen beginnen bij zo’n 10.000 euro voor exemplaren die omstreeks 2010 gebouwd zijn. Houd dan wel rekening met hoge kilometerstanden. De D-Max wordt met zijn dieselmotor immers vaak ingezet als werkpaard.

De duurste occasions van de Isuzu D-Max kosten exclusief BTW ruim 40.000 euro, maar dan rijd je ook in de duurste V-Cross van de laatste generatie met relatief weinig kilometers op de teller.

isuzu-d-max-white-front

Alternatieven

Er zijn zelfs in Nederland toch nog wel verrassend veel alternatieven voor de Isuzu D-Max. De bekendste concurrent komt uit thuisland Japan: de schier onverwoestbare Toyota Hilux. Een ander alternatief uit Japan is de Mitsubishi L200, maar die is in Nederland niet langer nieuw te krijgen. Verder hebben ook de Nissan Navara, Volkswagen Amarok en de Ford Ranger een weerwoord te bieden op de D-Max.

Bij het horen van het woord ‘pick-up’ denk je misschien direct aan modellen als de Amerikaanse Ford F-150 en Ram 1500. Die zijn echter een flinke maat groter dan de Isuzu D-Max en vormen dus in dat opzicht niet echt een alternatief. Ook zijn deze forse Amerikanen in Nederland alleen via onofficiële importkanalen geleverd. Wel kun je voor de prijs van een nieuwe Isuzu D-Max een leuke F-150 of Ram 1500 occasion kopen. In dat opzicht heb je dus wel weer stof tot nadenken…

FAQ

Wat is Isuzu voor automerk?
Isuzu pakt het net even wat anders aan dan de meeste andere automerken, want de Japanse fabrikant is gespecialiseerd in de productie van bedrijfswagens en pick-ups.
Levert Isuzu ook elektrische modellen?
Nee, Isuzu is een ervaren ontwerper en bouwer van dieselmotoren. Het merk biedt in 2023 geen elektrische auto’s aan.
Wat is het maximale trekgewicht van de Isuzu D-Max
Voor een ongeremde aanhanger geldt dat de Isuzu D-Max maximaal 750 kg mag trekken. Is de aanhanger geremd? Dan mag je tot wel 3.500 kg achter de D-Max hangen. Daarmee is de pick-up ontzettend bruikbaar als werkpaard.

Alle modellen, alle uitvoeringen

Modellen