Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
IVECO_NewDaily_interiors.jpg

Iveco Daily

1 / 4
IVECO_NewDaily_interiors.jpg
06.jpg
10.jpg
E_Daily_Cab_22_ambientata_01.jpg

Sterke punten

  • Veel opbouwmogelijkheden tot 7 ton en 19,6 m³
  • Goede motor-versnellingsbakcombinatie
  • Binnenkort ook elektrisch

Zwakke punten

  • Stugge standaardvering bij lichte belading
  • Niet het modernste interieur
  • Minder gemakkelijk om mee te rijden dan rivalen

Iveco Daily Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Iveco Daily, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

De lichte bestelwagen voor het zware werk

De Iveco Daily is al sinds eind de jaren ‘70 op de markt en is vandaag dé keuze van grote bestelwagens voor wie zwaarder werk levert. Het model is dan ook op te bouwen met gigantische laadvolumes of een MTM tot 7 ton. De huidige Daily kreeg al een paar keer een facelift sinds zijn lancering in 2014 en werd in 2022 ook voorgesteld als volledig elektrische eDaily op batterijen of waterstof.

Interesse in een Iveco Daily

Iveco Daily tweedehands auto
Iveco Daily nieuwe auto
Iveco Daily dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Iveco Daily is de koning van de opbouwmogelijkheden, met laadvolumes tot 19,6 m³ als gesloten bestelwagen en een MTM tot 7 ton, meer dan al zijn rivalen.

  • Onder de kap kan je momenteel kiezen voor een 2,3 liter- of een 3 liter-dieselmotor. Die laatste biedt tot 210 pk en kan gekoppeld worden aan een uiterst fijne achttrapsautomaat.

  • Het rijgedrag van de Daily is eerder dat van een kleine vrachtwagen dan bij zijn meer dynamische concurrenten, maar daar staat ook een puik comfort tegenover met onder meer geveerde zetels.

  • In 2022 heeft Iveco de nieuwe elektrische versies van de Daily aangekondigd, die zowel op batterijen als op waterstof aangeboden zullen worden.

Alle belangrijke gegevens over de Iveco Daily

Motoren

Onder de kap van de Iveco Daily ligt vandaag een 2,3 liter- of een 3 liter-viercilinder turbodiesel. De kleinste van de twee heeft een vermogen van 116, 136 of 156 pk (340, 370 of 400 Nm koppel) en kan optioneel gekoppeld worden aan de Hi-Matic-achttrapsautomaat.

De 3 liter-dieselmotor kan besteld worden met 160, 180 of 210 pk (400, 430 of 470 Nm), of als 136 pk sterke variant op CNG, al is die laatste niet interessant meer sinds de forse stijging van de gasprijzen. Ook hier is de Hi-Matic-automaat beschikbaar, of zelfs standaard op de krachtigste motor. Het is een automaat die uiterst goed samenwerkt met de krachtige 3-liter, met snelle reacties en een goed gespreid koppel.

Iveco heeft in 2022 ook de nieuwe eDaily voorgesteld, de opvolger van de oude elektrische Daily. Die wordt beschikbaar als batterij-elektrische bestelwagen met een accupakket tot 111 kWh en een rijbereik van 300 km in de praktijk, of op waterstof met een rijbereik van 350 km.

Afmetingen

De Iveco Daily is als gesloten bestelwagen te bestellen in vijf lengtematen en drie hoogtematen, met een lengte van 5,04 meter tot 4,50 meter en een hoogte van 2,39 meter tot 2,94 meter. Daarmee varieert het laadvolume van 7,3 m³ tot maar liefst 19,6 m³. De Daily is ook te bestellen als dubbele cabine, chassis-cabine of als trekker (bijvoorbeeld als sleepwagen).

Het laadvermogen varieert afhankelijk van het model. In de standaardversie met MTM van 3,5 ton kan je tot 1.400 kilo laden, maar de Daily kan zelfs tot 4.700 kilo vervoeren in de 7-tons versie. Het maximale trekvermogen bedraagt 3,5 ton. Indrukwekkend is dat de eDaily bijna exact dezelfde laad- en trekvermogens kan voorleggen.

Uitvoeringen

De Daily is ook te bestellen als dubbele cabine, chassis-cabine of als trekker (bijvoorbeeld als sleepwagen). Er is zelfs een Daily 4x4 met vierwielaandrijving en een verhoogde ophanging voor op moeilijker terrein, of een Daily minibus met plek voor maximaal 22 passagiers.

Er zijn drie uitrustingsniveaus voor de Daily: Business, Evolution en Connect. De Business heeft een manuele airco, een DAB-radio met Bluetooth, een comfortzetel met lendensteun voor de bestuurder en mistlampen vooraan.

De Evolution is completer uitgerust met een automatische airco, een passagiersbank met klaptafel, een 7-duims infotainmentscherm, een luxedashboard met bekerhouder en chromen accenten, een lederen stuurwiel en een geveerde bestuurderszetel.

De Connect voegt nog een navigatiesysteem, een inductielader voor smartphones en LED-koplampen toe. Optioneel heb je nog het Winter-pakket met zetelverwarming, een verwarmde voorruit, een standkachel, een elektronische tractiecontrole en een verwarmde carterontluchting. Daarnaast zijn er nog losse opties te bestellen.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

Gezien de huidige leverproblemen als gevolg van de storingen op de toeleveringsketen heeft Iveco op het moment van schrijven (oktober 2022) geen openbare prijslijst.

Deze derde generatie Iveco Daily van na 2014 is tweedehands te vinden vanaf 13.000 euro, maar daarbij moet je natuurlijk opletten met hoge kilometerstanden en slijtage door gebruik als levervoertuig. De faceliftversie van na 2019 is te vinden vanaf ongeveer 30.000 euro.

Design-highlights en interieur

Vergeleken met zijn voorganger was de Iveco Daily uit 2014 volledig nieuw, met een hertekend design met kortere overhangen en een iets lagere laaddrempel, al is die nog steeds vrij hoog door zijn ladderchassis, waar het model aan vasthoudt om die hoge laadvermogens aan te kunnen. De Daily kreeg in 2019 een facelift met LED-koplampen en een meer uitgebreide veiligheidsuitrusting.

Een beetje ouder, maar wel comfortabel

Aan boord begint de Daily zijn leeftijd te tonen, al is er wel veel zorg besteed aan een comfortabele omgeving, vooral voor de bestuurder, die (optioneel) op een geveerde en verwarmde zetel zit. Het dashboard is goed afleesbaar en er zijn verschillende opbergruimtes te vinden. Het interieur kreeg in 2019 en in 2021 een update en omvat nu een 7-duims infotainmentsysteem met Apple CarPlay en Android Auto, met een spraakbediening via Amazon Alexa. In 2022 werd ook een optionele luchtvering toegevoegd die voor meer comfort moet zorgen, vooral met een lichtere belading.

Rijhulp en veiligheid

De Iveco Daily kreeg in 2022 een zilveren medaille van Euro NCAP voor de werking van zijn veiligheidssystemen, met een goede beoordeling van de noodremhulp bij een obstakel recht voor de bestelwagen. Obstakels schuin voor de Daily en zwakke weggebruikers worden niet of slecht herkend. De rijstrookassistent werkte ook goed, maar een dodehoeksensor is niet beschikbaar. Een groot deel van de veiligheidsuitrusting zit echter verborgen in de optielijst.

Alternatieven

De Iveco Daily zit in dezelfde klasse van grote bestelwagens als de Volkswagen Crafter, Mercedes Sprinter, Peugeot Boxer et al., Renault Master/Nissan Interstar en de Ford Transit 2T. Ten opzichte van zijn concurrenten rijdt hij minder dynamisch en is de tildrempel hoger, maar daar staat tegenover dat hij dankzij zijn stevige ladderchassis veel meer kan vervoeren.

FAQ

Hoe groot is de Iveco Daily?
De Iveco Daily is als gesloten bestelwagen te bestellen in vijf lengtematen en drie hoogtematen, met een lengte van 5,04 meter tot 4,50 meter en een hoogte van 2,39 meter tot 2,94 meter. Daarmee varieert het laadvolume van 7,3 m³ tot maar liefst 19,6 m³.
Hoeveel mag de Iveco Daily trekken?
De Iveco Daily mag tot 3,5 ton trekken.
Waarom heeft de Iveco Daily een hoger laadvermogen?
De Iveco Daily heeft zijn hoge laadvermogen (en hoge MTM) te danken aan zijn stevige ladderchassis, wat hem een minder dynamisch rijgedrag en een hogere tildrempel oplevert, maar er wel voor zorgt dat hij meer gewicht aankan dan de concurrentie

Beoordelingen voor Iveco Daily

8 Beoordelingen

4,8