



Sterke punten
- Stijlvolle uitstraling
- Zeer exclusief en luxueus
- Met zescilinder- en V12-motoren
Zwakke punten
- Soms bedenkelijke kwaliteit
- De oudste zijn inmiddels bijna een kwart eeuw oud
- Fraaie V12’s niet zuinig
Jaguar Sovereign Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Jaguar Sovereign, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Jaguar Sovereign
-
Jaguar Sovereign
€ 3.900,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 92.000 km
- 02/1989
- 156 kW (212 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-1602 Vlezenbeek -
Jaguar Sovereign
€ 9.000,-Geen informatie- 171.000 km
- 08/1986
- 224 kW (305 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-1930 Zaventem -
Jaguar Sovereign 3.2i V8 32v LWB
€ 14.900,-Geen informatie- 57.143 km
- 08/2001
- 174 kW (237 PK)
- Tweedehands
- 3 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
-
12,1 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-1640 Rhode-Saint-Genèse -
Jaguar Sovereign XJ 3.6 Automatik
€ 10.999,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 161.000 km
- 01/1989
- 145 kW (197 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-1602 Vlezenbeek -
Jaguar Sovereign 4.2 sovereign/PHASE 3/AIRCO/BOITE AUTO/CUIR/
€ 14.950,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 100.000 km
- 07/1983
- 151 kW (205 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-6061 Montingnies-sur-sambre
Interesse in een Jaguar Sovereign
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Alternatieve modellen
Goede redenen
- De Sovereign is de exclusieve topversie van de Jaguar XJ-modellen
- Zeker doen als je durft én geld achter de hand hebt voor onderhoud en reparaties
- De V12-motoren lopen zijdezacht en trillingvrij
- Aanbod occasions relatief groot voor zo’n exclusieve automobiel
Technische gegevens
Motorisatie
De naam Sovereign staat voor ‘souverein, groots, oppermachtig’. Daimler – een merk van Jaguar – kende al de uitvoering Sovereign, op basis van de Jaguar XJ Series 1 en 2.
Met de Series 3 lanceerde Jaguar voor modeljaar 1984 zijn eigen Sovereign-uitvoering. Die was er met een zescilinder lijnmotor met een inhoud van 4.235 cm3 en met de roemruchte 5.345 cm3 V12. Deze editie van de Jaguar Sovereign is altijd voorzien van een automatische transmissie.
In 1986 introduceert Jaguar een nieuwe XJ, intern XJ40 genaamd. Die is er ook als Sovereign, met keuze uit 2,9-, 3,2-, 3,6- en 4,0-liter zescilinder lijnmotoren en automatische transmissie. De XJ40 is niet geschikt voor de V12-motor en daarom houdt Jaguar de oude XJ Series 3 uitsluitend met V12 nog in productie.
In 1994 introduceert Jaguar weer een nieuwe XJ (X305). Die is er als XJ6 met dezelfde 3,2- en 4,0-litermotoren en biedt keuze uit een met de hand te bedienen vijfversnellingsbak en een viertrapsautomaat.
In 1997 verschijnt weer een nieuwe versie van de XJ (X308). Die wordt aangedreven door 3.2 en 4.0 V8-motoren. Nu is de Sovereign-uitvoering uitsluitend met automatische vijfversnellingsbak leverbaar.
De volgende oplage van de Jaguar Sovereign is de X350 van 2003 (356 vanaf 2005). Die is er als XJ6 3.0 Sovereign met een V6 van 2.967 cm3, als XJ8 3.5 met V8 van 3.555 cm3 en als XJ8 4.2 met een V8 van 4.196 cm3. In juli 2005 verschijnt met de 2.722 cm3 metende XJ6 2.7D voor het eerst een dieselversie. Alle motorvarianten zijn voorzien van een zestrapsautomaat.
De laatste Jaguar XJ die er ook als Sovereign is, is de XJ van 2007 (opnieuw gefacelift en nu X358 genoemd). Deze is er met de 4.2 V8 en de 2.7 V6 dieselmotor, altijd met zestrapsautomaat.
Afmetingen
De Jaguar XJ Sovereign is er vanaf 1994 met normale en (ongeveer twaalf centimeter) langere wielbasis – afgezien van de XJ6 3.0 van 2003-2007. De versie van 2007 die we hier bespreken, is ruim vijf meter lang, met een wielbasis van ruim drie meter. De LWB-versies zijn 5,22 meter lang, met een wielbasis van 3,16 meter. Beide versies zijn even breed – 1,86 meter - maar de lange versie is een centimeter hoger. De bagageruimte bedraagt 470 liter.
De belangrijkste specificaties op een rij
JAGUAR XJ8 (X358) | |
---|---|
Marktintroductie | 2007 |
Lengte x breedte x hoogte | 5,09 x 1,86 x 1,45 m (LWB: 5,22 x 1,86 x 1,46 m) |
Wielbasis | 3,03 m (LWB: 3,16 m) |
Inhoud bagageruimte | 470 l |
Ledig gewicht | 1.609-1.665 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.223-2.304 kg |
Cilinderinhoud | 2.722-4.196 cm3 |
Vermogen | 152-224 kW (207-300 pk) |
Koppel | 420-435 Nm |
Topsnelheid | 225-250 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 6,6-8,2 sec |
Tankinhoud | 85 l |
Verbruik | 8,1-11,4 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 214-269 g/km |
Varianten
De Sovereign is een van de meest luxueuze uitvoeringen van de Jaguar XJ door de jaren heen en laat voor de tijd waaruit de auto’s stammen, weinig te wensen over. Als (occasion)koper heb je keuze uit diverse modellen – van de XJ Series 3 vanaf 1982, een regelrechte klassieker inmiddels – tot de XJ8 Sovereign van 2007-2009 – óók niet meer een van de jongste.
Prijzen
De nieuwprijzen van de jongste editie van de Jaguar Sovereign – de generatie X358 van 2007-2009 – beginnen bij een kleine 100.000 euro voor de 2.7D, de diesel met normale wielbasis. De langere versie kost ruim 3.000 meer. De XJ8 4.2 Sovereign start in 2007 nieuw bij bijna 116.000 euro tot ruim 119.000 euro voor de lange.
Occasions van de Jaguar Sovereign van 2007-2009 zijn niet dik gezaaid, maar occasions van de andere Jaguar Sovereigns variëren van minder dan 2.000 euro voor een exemplaar met V8 uit 1997 tot 14.000 euro voor iets recentere modellen, met een uitschieter richting 18.000 euro voor een prachtige Series 3 met V12 uit de vroege jaren tachtig.
Design
Buitenkant
Jaguars XJ-modellen hebben altijd een zeer herkenbare stijl die per modelvernieuwing evolueert: ze werden sinds de jaren zestig steeds langer en lager, met vier portieren en slanke raamstijlen. De motorkap is uitbundig gewelfd en sluit aan op de vormen van de koplampen en de grille. Maar een Jaguar XJ Sovereign is altijd een subtiele automobiel.
Binnenkant
Natuurlijk is het interieur van een Jaguar XJ Sovereign voorzien van alle destijds denkbare luxe met lederen bekleding en walnotenhout. De auto’s zijn, zoals de Engelsen dat zo mooi zeggen, ‘sumptuous’, ofwel weelderig luxueus en buitengewoon comfortabel. Oudere versies bieden achterin wat minder hoofdruimte, maar een Jaguar XJ Sovereign is een echte Jaguar, een luxe rijdersauto.
Veiligheid
De Euro NCAP heeft geen van de Jaguar Sovereign-modellen aan een crashtest onderworpen. De auto’s zijn al op leeftijd – de jongste Jaguar Sovereign is inmiddels ook al ongeveer een kwart eeuw oud – en toen ze nieuw waren, waren er nog niet zoveel veiligheidssystemen. Veel meer voorzieningen dan ABS, airbags en zijairbags voorin, tractiecontrole en stabiliteitsregeling moet je niet verwachten – enne: hoe ouder de auto, des te minder veiligheidssystemen natuurlijk.
Alternatieven
Als alternatief voor de Jaguar Sovereign liggen Jaguar Daimlers van hetzelfde model natuurlijk zeer voor de hand. Want voor veel modellen van de Jaguar XJ tot 2009 is er ook een versie van Daimler voorhanden. Met vrijwel dezelfde specificaties en in het geval van de Jaguar Sovereign ook met vergelijkbare luxe en uitstraling. Qua exclusiviteit kun je ook denken aan de eerste generatie van de Bentley Mulsanne en aan de iets jongere Bentley Arnage, maar dat zijn toch iets statigere auto’s. Andere voor de hand liggende alternatieven vind je in de BMW 7 Serie en de Mercedes-Benz S-klasse uit dezelfde periode. Een wat alternatiever alternatief is de Cadillac Seville, maar dat is natuurlijk veel minder een rijdersauto.