Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Jaguar XF Facelift

Jaguar XF

1 / 4
Jaguar XF Facelift
AS24 Jaguar XF rijdend voor
AS24 Jaguar XF interieur
Jaguar-XF-2021-1280-24

Sterke punten

  • Onderscheidend design
  • Goede balans tussen comfort en dynamiek
  • Knap interieur, zeker met nieuwer infotainmentsysteem

Zwakke punten

  • Niet de ruimste in zijn klasse
  • Geen plug-in hybride
  • Het oude infotainmentsysteem

Jaguar XF Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Jaguar XF, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:€ 58.627,-*
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:4.6 - 10.9s
Maximumsnelheid:200 - 300 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):104 - 299 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):4 - 12.7 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4954 x 1877 x 1456 mm
Portieren:4 - 5
Kofferruimte:500 - 1724 liter
Aanhangergewicht:413 - 1115 kg

Onderschatte directiewagen uit Engeland

De tweede generatie Jaguar XF werd in 2015 gepresenteerd en kreeg de nieuwe designtaal van het merk mee, met een veel strakker getekend koetswerk. Deze generatie XF staat ook op het Premium Lightweight Architecture, een uit aluminium vervaardigd platform dat hem stijver en lichter maakt. Een snelle SVR-versie zat er deze keer niet in, maar in 2017 werd er wel een XF Sportbrake geïntroduceerd.

Interesse in een Jaguar XF

Jaguar XF tweedehands auto
Jaguar XF nieuwe auto
Jaguar XF dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Jaguar XF heeft een uniek, maar tijdloos en stijlvol design, zeker als Sportbrake, die een zeer uitgestrekte lijn heeft en waarmee hij zich onderscheidt van de Duitse concurrentie.

  • Qua rijdynamiek zit het snor in de XF, met een stijf koetswerk dat gewillig bochten aansnijdt zonder al te veel te beknibbelen op comfort. Ook de perfecte zitpositie achter het stuur draagt bij aan het goede rijgevoel.

  • Aan boord heerst er een luxesfeer, zeker als je voor het Windsor-leer kiest in een andere kleur dan zwart. Ook het nieuwe Pivi Pro-infotainmentsysteem is een grote verbetering.

  • Het samenspel van de motoren en de versnellingsbak, een 8-trapsautomaat van ZF, is uitstekend, waardoor je met elke motor het gevoel hebt met een zeer gewillige krachtbron onderweg te zijn.

Alle belangrijke gegevens over de Jaguar XF (X260)

Motoren

In tegenstelling tot zijn voorganger heeft de tweede generatie XF helaas nooit een monsterlijke V8 gekregen, het motorengamma is beperkt tot vier- en zescilinders.

Op benzine zijn er twee motoren geleverd: een 2 liter-viercilinder met turbo en een 3 liter-V6 met compressor. De 2.0 kon je krijgen met 200, 250 of 300 pk, altijd met een automatische versnellingsbak en desgewenst ook met vierwielaandrijving. De 3-liter was er met 340 of 380 pk in het geval van de XF S, ook hier met een automaat en optioneel met vierwielaandrijving.

Op diesel had je een soortgelijke keuze: een 2 liter-viercilinder turbodiesel of een 3 liter-V6. De 2-liter was er tijdelijk als zuinige E-Performance met 163 pk, de enige Jaguar XF die je met een manuele versnellingsbak kon krijgen, en verder met 180, 200 of 240 pk. De 3 liter-V6 had steeds 300 pk aan boord.

Vandaag bestaat het Belgische motorengamma enkel uit de D200, een 200 pk sterke mild hybride viercilinder diesel, en de P250, een 250 pk sterke viercilinder benzinemotor.

Afmetingen

De Jaguar XF is 4,96 meter lang, 1,99 meter breed en 1,46 hoog als berline. De Sportbrake is even lang en breed, maar iets hoger: 1,49 meter. Het verschil zit hem natuurlijk vooral in de kofferruimte: de XF berline heeft een koffer van 459 tot 1.484 liter, de XF Sportbrake kan 745 tot 1.724 liter aan bagage vervoeren. Een trekhaak is optioneel en stelt de XF in staat tot 2.000 kilo te slepen, afhankelijk van de motorisatie.

Uitvoeringen

De Jaguar XF zit aan het einde van zijn carrière en heeft vandaag dus een uitgedund gamma, met nog maar twee motorisaties en drie uitrustingsniveaus. De standaardversie is momenteel de R-Dynamic S, die al een vrij complete basisuitrusting heeft met 18-duims velgen, LED-koplampen, elektrisch inklapbare buitenspiegels, elektrisch verstelbare zwarte lederen zetels vooraan, een 11,4-duims Pivi Pro-infotainmentsysteem met draadloze Apple CarPlay en Android Auto, adaptive cruise control, een noodremhulp, een achteruitrijcamera en parkeersensoren voor en achter.

De R-Dynamic HSE heeft Windsor-lederen zetels, 20-duims velgen, verwarmbare elektrische voorzetels met nog meer instelmogelijkheden, een Meridian-audiosysteem met 12 luidsprekers, dynamische richtingaanwijzers, keyless entry en een compleet pakket aan rijhulpsystemen.

De R-Dynamic Black heeft bijna hetzelfde niveau qua uitrusting als de R-Dynamic HSE, maar vervangt al het chroom met zwarte details, heeft 19-duims velgen en verliest zijn Windsor-leer. Opgelet: de XF Sportbrake is momenteel enkel als R-Dynamic Black te bestellen.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De Jaguar XF is in België te koop vanaf 58.360 euro, waarvoor je een berline in de R-Dynamic S-uitvoering krijgt met de D200-motor, achterwielaandrijving en een 8-trapsautomaat. De XF Sportbrake heeft een adviesprijs van 68.550 euro, maar wordt wel direct geleverd als R-Dynamic Black.

De Jaguar XF heeft een minder sterke restwaarde dan zijn Duitse concurrenten. Tweedehands is de goedkoopste Jaguar XF van de tweede generatie te koop voor 17.000 euro, waarvoor je een diesel krijgt met 163 pk en een extreem hoge kilometerstand. Voor slechts enkele duizenden euro’s extra heb je al een exemplaar met een lagere kilometerstand en een vrij complete uitrusting.

Design-highlights en interieur

Het design van deze Jaguar XF komt van Ian Callum, die het model gelijk trok met de rest van het gamma, met als nadeel dat hij wel heel erg lijkt op de kleinere XE. Lelijk kan je hem echter niet noemen, met zijn gespierde verhoudingen - zeker in de juiste uitvoering - en zijn strakke lijnen. De Sportbrake is ook een elegante verschijning, met een erg uitgestrekte lijn en unieke achterlichten. In 2020 kreeg de XF een kleine facelift met een nieuwe voorbumper met grotere luchtinlaten, iets gewijzigde lichtblokken en andere uitvoeringen.

Neem de facelift

Aan boord is er een groter verschil tussen de modellen van voor en na de facelift. Voor de facelift had de XF een sober maar strak interieur, dat echter niet uitblonk qua afwerking. Na de facelift kwam er een veel hoogwaardiger interieur, met elementen uit de I-Pace en het nieuwe Pivi Pro-infotainmentsysteem, dat veel vlotter werkt en er mooier uitziet. De versnellingsdraaiknop werd ingewisseld voor een grotere hendel en de hele middenconsole werd opgeruimd, met als resultaat een groter opbergvak. Qua binnenruimte is de Jaguar XF niet de kampioen in zijn klasse.

Rijhulp en veiligheid

De Jaguar XF van de tweede generatie werd enkel in 2015 getest door Euro NCAP, waar hij de maximale score van vijf sterren verdiende, met goede scores op elk onderdeel. Vandaag zitten er al enkele veiligheidssystemen in de basisuitrusting, maar voor het complete pakket moet je dieper in de buidel tasten.

Alternatieven

De Jaguar XF speelt in de klasse van de grote premium middenklassers, een segment waar de BMW 5 Reeks, Mercedes E-Klasse en Audi A6 dominant zijn én fiscaal voordelige plug-in hybride aandrijflijnen hebben. Ook de Volvo S/V90 sluit aan in dat rijtje. De Skoda Superb is een goed niet-premium alternatief dat veel meer binnenruimte biedt. Een minder populaire keuze is de Lexus GS of nieuwere ES, die meer luxe biedt, maar slechts één hybride motorisatie heeft in ons land en ook niet als break bestaat.

FAQ

Is de Jaguar XF er ook als plug-in hybride?
Neen, de Jaguar XF heeft nooit een hybride variant gekregen, wat hem ongetwijfeld heeft benadeeld qua verkoopsaantallen in ons land.
Is de Jaguar XF nog nieuw te koop?
Op het moment van schrijven (oktober 2022) kan je de Jaguar XF nog nieuw bestellen, maar het gamma is al erg uitgedund en we verwachten dat het model binnenkort uit productie zal gaan, als aanloop naar de transformatie van Jaguar naar een elektrisch luxemerk.
Heeft de Jaguar XF problemen?
Jaguar Land Rover staat de laatste jaren niet bekend om zijn betrouwbaarheid, en ook de XF kan last hebben van foutjes. Een groot deel van de problemen ligt echter aan het oude infotainmentsysteem, dat na 2020 vervangen werd door een verbeterd exemplaar.

Beoordelingen voor Jaguar XF

25 Beoordelingen

4,7

Meer informatie

Modellen