- Homepage
- Auto
- Jaguar
- Jaguar XJ (X351)
- Jaguar XJ6
Sterke punten
- Stijlvol en elegant
- Ruime keuze, want meerdere generaties
- Ultieme premium sedan/limousine
Zwakke punten
- Oude XJ6’en zijn niet altijd betrouwbaar
- Grote motoren, stevig verbruik
- Reputatie van Britse jaren-70-auto’s
Jaguar XJ6 Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Jaguar XJ6, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Jaguar XJ6
-
Jaguar XJ6
€ 12.500,-Geen informatie- 116.000 km
- 03/1983
- 136 kW (185 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-7100 La Louvière -
Jaguar XJ6 3.2i
€ 4.000,-Geen informatie- 242.000 km
- 04/1997
- 155 kW (211 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
-
10,0 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-6280 Joncret -
Jaguar XJ6 2.7 Turbod V6 24v PHASE2 SPORT CUiR TOél GPS JA
€ 9.990,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 200.000 km
- 06/2008
- 152 kW (207 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Diesel
-
7,9 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
209 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-4432 Alleur Ans -
Jaguar XJ6 4.2l
€ 18.990,-Geen informatie- 136.963 km
- 07/1975
- 131 kW (178 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-9100 Nieuwkerken-Waas -
Jaguar XJ6 4.2 sovereign/PHASE 3/AIRCO/BOITE AUTO/CUIR/
€ 14.950,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 100.000 km
- 07/1983
- 151 kW (205 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-6061 Montingnies-sur-sambre -
Jaguar XJ6 Série III
€ 23.000,-Geen informatie- 97.000 km
- 06/1984
- 147 kW (200 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-1180 Uccle
Interesse in een Jaguar XJ6
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Alternatieve modellen
Goede redenen
- De XJ6 is uitgesproken elegant, vooral de tweedeurs Coupé
- Comfortabel, snel, beschaafd, verfijnd
- Gevarieerde keuze, want de XJ6 is er in drie generaties
- Exclusief imago
Technische gegevens
Motorisatie
Als Jaguar in 1968 de XJ6 introduceert, voorziet het het model van een zescilinder-in-lijn benzinemotor met een cilinderinhoud van 2,8 en 4,2 liter (2.792 en 4.235 cm3, 103 en 137 kW (140 en 186 pk)). De auto’s zijn voorzien van een handmatig te bedienen vierversnellingsbak of een drietrapsautomaat.
In 1973 verschijnt een gefacelifte versie – de Series II – en die biedt Jaguar behalve met de bestaande motoren vanaf 1975 ook aan met een 3,4-litermotor (3.442 cm3, 118 kW (160 pk)). De kleinste zescilinder vervalt in 1975. De XJ6 Coupé is er alleen met de 4,2-liter zescilinder.
Jaguar introduceert in 1979 de Series III, die er net als de voorgaande series als XJ6 en XJ12 is. De zescilinders zijn dezelfde als die in de vorige ‘Series’, maar er is nu naast de drietrapsautomaat ook een handmatig te bedienen vijfversnellingsbak. In 1987 stopt Jaguar de productie van de XJ6 Series III, de XJ12 Series III blijft tot 1992 in productie.
In 1986 introduceert Jaguar een geheel nieuw model, intern XJ40 genoemd, dat veel strakker is dan de klassieke XJ6. Deze XJ6 is er met zescilinder lijnmotoren, al zijn ook die geheel nieuw. Cilinderinhouden zijn 2.919, 3.239, 3.590 en 3.980 cm3, met vermogens van 110, 147, 149 en 166 kW (150, 200, 203 en 226 pk). Na een ingrijpende facelift in 1994 verandert de interne naam van dit model in X300, maar hij is er ook weer als XJ6, met de 3.239 en 3.980 cm3 zescilindermotoren uit de versie van voor de facelift, die technisch verder verbeterd zijn en vermogens van leveren van 161 en 183 kW (219 en 249 pk). In 1997, na weer een facelift (intern X308), verdwijnt de XJ6-variant.
In 2003 keert de Jaguar XJ6 weer terug in een geheel nieuwe generatie van Jaguars elegante grote sedan, met nieuwe zescilinders. Er is nu ook een dieselversie en zowel de benzine- als de dieselmotor is een V6, de eerste met een cilinderinhoud van 2.967, de tweede met 2.722 cm3. Vermogen: 179 resp 152 kW (240 resp. 204 pk). Na 2009 verdwijnt de modelnaam XJ6 definitief.
Afmetingen
De klassieke Jaguar XJ6 series I, II en III zijn regelrechte klassiekers. Maar de XJ6 van 1994-1997 – inmiddels een zogenoemde youngtimer – werd een van de succesvolste modellen van het merk. Dit model, intern de X300 genoemd, is een behoorlijk grote auto – ruim 5,00 meter lang. Maar er is zelfs een langere versie, die met een 13 centimeter langere wielbasis zelfs 5,15 meter lang is. Beide versies hebben een bagageruimte van 410 liter, maar een neerklapbare achterbank ontbreekt – natuurlijk.
De belangrijkste specificaties op een rij:
Jaguar XJ6 | |
---|---|
Marktintroductie | 1994 |
Lengte x breedte x hoogte | 5,02-5,15 x 1,80 x 1,31-1,33 m |
Wielbasis | 2,87-3,00 m |
Inhoud bagageruimte | 410 l |
Ledig gewicht | 1.708-1.800 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.220 kg |
Cilinderinhoud | 3.239 en 3.980 cm3 |
Vermogen | 161 en 183 kW (219 en 249 pk) |
Koppel | 315-392 Nm |
Topsnelheid | 222-232 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 8,2-9,4 sec |
Tankinhoud | 81 l |
Verbruik | 10,6-11,2 l/100 km |
CO₂-uitstoot | n.b. |
Varianten
De Jaguar XJ6 is er in drie generaties, die allemaal duidelijke familiegelijkenis tonen. De eerste generatie van 1968-1992 (Series I, II en III) zijn bijzonder elegante vierdeurs sedans, lang en laag. De Series II was er van 1975 tot in 1978 ook als bijzonder fraaie tweedeurs coupé.
De tweede generatie van 1986-2003 is in eerste instantie beduidend strakker vormgegeven dan zijn voorgangers, maar met de facelift van 1994 is de XJ6 weer zo elegant als de vorige generatie. Met de facelift van 1997 verdwijnt echter de XJ6 – alleen de XJ12 blijft dan in productie.
De laatste generatie van 2003-2009 is opnieuw een geheel nieuw ontwerp in de klassieke stijl van de oorspronkelijke Jaguar XJ.
Elke generatie van de XJ6 is er ook met een langere wielbasis. In alle generaties is de XJ12 eigenlijk dezelfde auto, maar dan met V12-motor van Jaguar.
Prijzen
De laatste nieuwprijs van de Jaguar XJ6 ligt rond de 95.000 euro. Occasions van de tweede generatie vind je al voor prijzen rond de 4.000 euro. Prijzen voor een relatief jonge klassieker van de eerste generatie, een Series III beginnen bij 6.000 euro – hetzelfde prijsniveau als een dieselversie van de derde generatie (2003-2009). Prijzen van de derde generatie lopen op tot 30.000 euro voor de jongste exemplaren. Er zijn occasions in veel varianten en het aanbod is niet groot, maar heel gevarieerd.
Design
Buitenkant
Elke Jaguar XJ – of het nu de XJ6 is of de XJ12 – is een klassieke, langgerekte sedan, met een elegante lange en lage neus en een elegante, eveneens lange achterzijde. Alleen het model van de eerste serie van de tweede generatie (1986-1994) is wat strakker en logger van vorm. De tweedeurs XJ6 Coupé van 1975-1978 is een schoonheid. Kenmerkend voor de eerste generatie is dat die vaak is voorzien van een met leder beklede kap.
Binnenkant
Het interieur van elke Jaguar XJ6 is luxueus, denk aan walnotenhouten panelen en lederen bekleding. Maar vooral de eerste generatie is vrij krap, door de lage daklijn en de volumineuze stoelen. In de versie met de langere wielbasis heb je uiteraard meer beenruimte achterin.
Het is stil in de XJ6, dat was vroeger heel bijzonder, maar tegenwoordig met talrijke elektrische auto’s is stilte in het interieur minder bijzonder.
Veiligheid
De Jaguar XJ6 is nooit door Euro NCAP getest. Maar de jongere modellen zijn meestal wel voorzien van zaken als airbags, stabiliteitsregeling, tractiecontrole, remassistentie en ABS. Natuurlijk hebben de modellen uit de vorige eeuw die niet of nauwelijks. Maar de belangrijkste veiligheidsvoorziening is de chauffeur.
Alternatieven
De originele Jaguar XJ was destijds een uitgesproken exclusieve auto, de latere generaties zijn dat wat minder, ook doordat er steeds meer premiummodellen zijn verschenen. Denk daarbij aan de BMW 7-serie, de Volkswagen Phaeton en de Mercedes-Benz S-klasse, al halen die het qua uitstraling vaak niet bij de Jaguars XJ uit dezelfde periode. Een gedurfder alternatief is de Maserati Quattroporte
Een stuk lager op de ladder van alternatieven vind je de topversies van de Ford Granada en Scorpio en de Opel Senator.