- Homepage
- Auto
- Jaguar
- Jaguar XJ (X351)
- Jaguar XJ-S
Sterke punten
- Strakke lijnen
- Machtige V12
- stille cruiser
Zwakke punten
- Minder exclusief dan voorganger
- Niet zo betrouwbare afwerking
- Benzineslurper
Jaguar XJS Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Jaguar XJS, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Jaguar XJ-S
-
Jaguar XJS 3.6 BVM
€ 21.500,-Geen informatie- 106.600 km
- 04/1989
- 165 kW (224 PK)
- Tweedehands
- 3 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-1630 Linkebeek -
Jaguar XJS 3L6
€ 11.500,-Geen informatie- 80.000 km
- 03/1990
- 177 kW (241 PK)
- Oldtimer
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-7000 mons -
Jaguar XJS XJSC V12 Automatik Convertible
€ 15.000,-Geen informatie- 56.247 km
- 09/1991
- 217 kW (295 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-3540 Herk-de-Stad -
Jaguar XJS XJS V12 Automatik
€ 11.500,-Geen informatie- 120.000 km
- 01/1989
- 194 kW (264 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-8400 Oostende -
Jaguar XJS 4.0 Convertible. OLDTIMER
€ 20.900,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 102.200 km
- 09/1993
- 207 kW (281 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-9170 Sint-Gillis-Waas -
Jaguar XJS XJS HE Automatik
€ 18.500,-Geen informatie- 36.844 km
- 03/1982
- 217 kW (295 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-8500 Kortrijk -
Jaguar XJS V12 XJS 1993 COMPLETE restored . DIVORCES SUCK
€ 43.599,-Geen informatie- 76.422 km
- 09/1993
- 222 kW (302 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-3920 Lommel -
Jaguar XJS V12 dépot vente particulier à
€ 14.500,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 83.955 km
- 08/1989
- 217 kW (295 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
300 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-7540 Tournai -
Jaguar XJS Beautiful Oldtimer Green Racing - Réservé
€ 24.500,-Geen informatie- 129.152 km
- 10/1991
- 163 kW (222 PK)
- Oldtimer
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-1640 Rhode-Saint-Genèse -
Jaguar XJS 3,6l
€ 21.500,-Geen informatie- 140.000 km
- 10/1990
- 146 kW (199 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Benzine
-
15,0 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-1180 Uccle -
Jaguar XJS Cabriolet V12 6.0l Oldtimer rare european version
€ 48.500,-Geen informatie- 109.000 km
- 05/1993
- 237 kW (322 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
-
14,0 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-5310 Boneffe - Eghezée -
Jaguar XJS
€ 21.350,-Geen informatie- 112.400 km
- 06/1992
- 194 kW (264 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-9340 Lede -
Jaguar XJS CABRIO
€ 19.000,-Geen informatie- 183.000 km
- 09/1988
- 237 kW (322 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-9000 gent -
Jaguar XJS ** XJR-S 6.0 V12 **
€ 33.900,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 90.000 km
- 04/1992
- 227 kW (309 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-3920 Lommel -
Jaguar XJS XJS V12 Automatik
€ 31.333,-Geen informatie- 67.744 km
- 03/1989
- 202 kW (275 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-2018 Antwerpen -
Jaguar XJS V12 dépot vente particulier à
€ 17.000,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 107.547 km
- 06/1978
- 210 kW (286 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
333 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-7540 Tournai -
Jaguar XJS 5.3 V12 Coupé
€ 19.900,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 92.850 km
- 03/1990
- 217 kW (295 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-1930 Zaventem -
Jaguar XJS V12 - 5,3 L
€ 19.000,-Geen informatie- 136.000 km
- 07/1982
- 217 kW (295 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-7170 BELLECOURT -
Jaguar XJS V12 5.3 Convertible
€ 20.000,-Geen informatie- 96.000 km
- 08/1991
- 220 kW (299 PK)
- Oldtimer
- 3 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
-
15,0 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
394 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Particulier, BE-2300 Turnhout - Belgium -
Jaguar XJS Cabrio 5.3 V12 in originele lak, tip-top in orde!
€ 22.549,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 83.275 km
- 01/1989
- 220 kW (299 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-3970 Leopoldsburg
Interesse in een Jaguar XJ-S
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Alternatieve modellen
Goeie redenen
De als XJ-S, en later XJS, genoemde coupé van Jaguar mocht dan niet zo tijdloos gelijnd zijn als de E-Type, hij mocht er best zijn met zijn ranke lijnen en brede vlakken. Geheel in de lijn van de jaren 70 springt hij niet uit de band maar moet hij overtuigen door zijn sober en klassiek design.
De Jaguar XJ-S lacht eens goed met de viercilinders van vandaag. Destijds werd hij gelanceerd voorzien van een 5.3 V12 benzinemotor. Gewoon, omdat het kon. Met 245 pk kon hij de concurrentie aan met andere exoten uit pakweg Italië. Veel andere concurrentie was er destijds niet met een V12 onder de kap.
Jaguar slaagde er wel in om eender welke motorisatie onder de kap van de XJ-S als stille metgezel te laten functioneren. Geen gebrul voor deze cruiser, het is geen F-Type, hé.
Alle belangrijke gegevens over de Jaguar XJS
Motoren
Hoewel de V12 in de XJS de meest tot de verbeelding sprekende motor was, kregen de coupé en roadster nog andere motoren ter beschikking, al duurde het nog acht jaar voordat de V12 gezelschap kreeg. Dat gebeurde in 1983, toen werd de 3.6 zescilinder gelanceerd, die moest met een lager verbruik meer klanten over de streep trekken. Toen zat de XJS al aan zijn tweede reeks. Tegelijk kreeg de XJS er ook een efficiëntere V12 bij, voorzien van 299 pk en met een lager verbruik. Nog later, in 1991 pas werd een 4.0 zes-in-lijn geïntroduceerd, met 222 pk. Tegelijk werd de V12 opgevoerd tot 304 pk nadat de cilinderinhoud tot zes liter werd vergroot.
Afmetingen
De XJS is wat je kan noemen een echte slee. Zo was hij 4,87 meter lang en 1,8 meter breed, terwijl hij slechts 1,23 meter hoog was. De meeste ruimte ging naar de motoren, want hoewel de XJ-S als tweezitter door het leven ging, kreeg hij slechts 480 liter bagageruimte mee. Nog altijd niet slecht voor de auto met de afmetingen van een Jaguar XF van tegenwoordig.
Uitvoeringen
De Jaguar XJ-S was er oorspronkelijk alleen als coupé. Pas in 1983, na de lancering van de tweede generatie was er een XJ-SC convertible, die eigenlijk als targa door het leven ging. Pas in 1988 kwam er een echte convertible, die een succes bleek te zijn.
In 1988 kwam er een XJR-S die de overwinning van Jaguar in Le Mans moest vieren. Deze versie kreeg 318 pk en werd in een oplage van 326 stuks geproduceerd in 1988 en 1989.
In 1991 volgde de derde generatie met aangepaste benamingen - het streepje in de XJS-benaming verdween op aangeven van kersvers moederbedrijf Ford - en achteraf werden op basis van deze versie een aantal speciale reeksen gebouwd. Niet in het minst de Lynx Eventer, een shooting brake op basis van de XJS coupé.
Nieuw- en tweedehandsprijzen
Er was een tijd dat niemand een tweedehandse XJS of XJ-S wilde. Ze leken ten dode opgeschreven als het afvallige broertje van de Jaguar-familie, voor eeuwig in de schaduw van de E-Type. Toch kwam er een revival en tegenwoordig kost zo’n XJ-S een bom duiten. Hoeveel? Voor minder dan 10.000 euro vind je ze niet meer, een gemiddeld exemplaar kost algauw het dubbele en een prijs van tegen de 40.000 euro voor een V12 is geen uitzondering. Gelukkig moet je tegenwoordig geen verkeersbelasting en BIV betalen op basis van de cilinderinhoud van deze ouwe rakker, want dan had je eerst de loterij moeten winnen om hem ingeschreven te krijgen.
Design-highlights en interieur
De typerende elementen aan de Jaguar XJ-S zijn voer voor een revivl binnen een aantal jaren. Er zijn de ovalen koplampen, die in de eerste modellen nog uit dubbele ronde exemplaren bestonden. Er zijn ook de scherpe kwartronde achterlichten die op de hoek van het kofferdeksel gepositioneerd zijn. En dan zijn er de o zo kenmerkende steunberen achter de zijruiten, die de XJ-S en XJS een gestrekt karakter geven.
Ondergewaardeerd interieur
Binnenin werd er rijkelijk met leder gestrooid in het interieur. Toch kwam er destijds kritiek omdat de XJ-S minder rijk met leder bekleed zou geweest zijn dan zijn voorganger, de E-Type.
Rijhulp en veiligheid
Laten we zeggen dat de Jaguar XJ-S zijn lengte mee had als het op veiligheid aan kwam. Voor de Amerikaanse markt bouwde Jaguar nog extra dikke bumpers op de wagens, al is het daarmee wel gezegd qua veiligheid.
Alternatieven
Aangezien de Jaguar XJ-S 21 jaar op de markt geweest is, zijn er een hoop wagens die als alternatief in aanmerking komen. Zo is er de Lotus Elite maar evenzeer de Porsche 928. Wie de V12 onder de kap legt, komt al gauw bij een Lamborghini of Ferrari uit, al hadden die wagens een volledig ander karakter dan deze Jag.