Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
jaguar-xjsc-l-01.jpg

Jaguar XJSC

Jaguar XJSC Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Jaguar XJSC, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Interesse in een Jaguar XJSC

Jaguar XJSC tweedehands auto
Jaguar XJSC dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Jaguar XJ-SC - een van de eerste cabriolets van Jaguar

De Jaguar XJ-SC is de cabriolet versie van de Jaguar XJS. Standaard wordt dit model geleverd met een softtop die je neer kunt klappen. Onder de motorkap zit een 3.6-liter Jaguar AJ6 zescilinder in-lijnmotor die 224 pk aan vermogen levert. Achter de lederen voorstoelen zitten 2 opbergboxen waarin je spullen mee kunt nemen als je lekker gaat touren met deze classic. Dit model heeft geen achterbank. De Targa 2+2 uitvoering heeft dat wel, dus daar kun je met z'n vieren in zitten.

De Jaguar XJ-SC is een klassiek Jaguar model

De Jaguar XJ-SC is een cabrio-versie van de originele Jaguar XJ-S. De Jaguar XJ-S, die later XJS werd genoemd, is een luxe grand tourer van de Britse autofabrikant Jaguar Cars. Jaguar bouwde het model van 1975 tot 1996. Op 10 september 1975 werd de eerste XJ-S geïntroduceerd. Jaguar lanceerde de XJ-S in de nasleep van een brandstofcrisis, toen de markt voor een 5,3-liter V12 Grand Tourer klein was. In 1996 werd de Jaguar XJS na 21 jaar productie vervangen door de Jaguar XK8.

Zo’n 12 jaar na de introductie van de XJS werd in 1983 de nieuwe 3,6-liter Jaguar AJ6 zescilinder-in-lijn motor geïntroduceerd, samen met een nieuwe cabriolet met de naam XJ-SC. Dit model had een afneembare softtop. Jaguar moest de vrij kleine achterbank van de coupé verwijderen, om zo ruimte te maken voor de softtop. Dat maakte van de XJ-SC een 2-zits auto.

De XJ-SC was geen volledige cabriolet. Het model had een vast profiel met een niet-verwijderbare, centrale targa-achtige structuur, vaste lijsten boven de deuren en vaste achterste zijruiten. De achterruit kon naar beneden gevouwen worden. Deze zescilinder auto's zijn te herkennen aan een verhoogd middengedeelte van de motorkap.

Tussen 1983 en 1987 waren de auto's met zescilindermotor alleen verkrijgbaar met een handgeschakelde vijfversnellingsbak (Getrag 265). Vanaf 1987 was het model ook verkrijgbaar met een 4-traps automaat (ZF 4HP22). Net als bij de XJ40 werd de brandstofinjecte verbeterd, tegelijkertijd met de introductie van de 4-traps automaat. De vroegere handgeschakelde modellen werden door Jaguar niet geïmporteerd in de Verenigde Staten. Dat gebeurde pas toen de handgeschakelde XJS coupé en cabriolet met 4.0 liter motor een facelift kregen. De XS-JC met een V12-motor werd in 1985 geïntroduceerd.

Vanaf 1985 was er een tijdelijke optie waarbij je de 2+2 Targa kon bestellen. Deze had wel een achterbank. Hier zijn er ongeveer 600 van gemaakt. Het tweezits XJ-SC targa-type model werd echter nooit een groot verkoopsucces. In 1988 werd het model vervangen door een tweezits cabriolet, wat een grote hit bleek te zijn. Inmiddels is het model uit de Jaguar fabriek in Coventry een classic geworden. De nieuwprijs lag destijds rond de 38.000 euro.

Je kunt sowieso een gebruikte Jaguar XJ-SC kopen. Een opknapper kun je al kopen voor een paar duizend euro. Voor een goed onderhouden exemplaar met weinig kilometers betaal je al snel enkele tienduizenden euro’s.

Jaguar XJ-SC en de Mercedes-Benz 350SL R107

Mercedes-Benz SL R10 en de Jaguar XJ-SC zijn beide goedkope cabrio’s met een vleugje klasse uit het midden van de jaren 80. De Mercedes-Benz R107 uit 1971 is een auto met 2 zitplaatsen en een neerklapbaar dak. Het was in die tijd de enige roadster in zijn klasse. Mercedes maakte de auto tot 1989, toen het model werd vervangen door de R129 SL-Klasse. De R107 werd aangedreven door 3.5 liter V8 motor van 197 pk.

De Jaguar XJ-SC was ook een 2-zits roadster, die later in beperkte oplage ook verkrijgbaar was als 2+2 Targa. Het model kwam uit in 1983 en was de eerste twee jaar alleen verkrijgbaar met de 3,6-liter AJ6-motor met 24 kleppen. Daarna kwam er een 5.3 L Jaguar HE V12 motor van 295 pk bij.

Het dak vouw je zo weg

De dakconstructie in targa-stijl van de Jaguar was een compromis dat noodzakelijk was. Bij de introductie van het model was de basisstructuur gewoon niet sterk genoeg om een ​​volledige cabriolet te dragen. Toen dat 5 jaar later wel lukte, moest er 60 kg versteviging in de carrosserie verwerkt worden. Als je in een XJ-SC rijdt met open dak, dan voelt dat aan alsof je in een cabriolet zit.

Bij de Mercedes SL vouwt de slim ontworpen bovenkant weg onder een paneel voor de achterklep. Het dak gaat net zo snel omhoog en omlaag als bij de Jaguar, maar het trekt erg strak zodat het dak op zijn plaats blijft. Bij de XJ-SC zorgen 2 uitneembare massieve panelen dat het dak op zijn plaats blijft.

In de cabines kun je prima zitten en beide modellen hebben zachte lederen voorstoelen. In de Mercedes zit je hoog en vrij rechtop, op stoelen met stevige en vlakke onderstellen. De ronde rugleuningen ondersteunen goed. Het is comfortabel en geeft een indrukwekkend uitzicht. In de Jaguar zit je lager en het voelt sportiever en meer ontspannen aan. Dat is prima, maar gaat wel wat ten koste van je uitzicht en het zicht op de auto.

In de Jaguar zitten achterin bagagerekken in plaats van stoelen. Daarmee heeft de XJ-SC wel een voordeel ten opzichte van de Benz, die alleen een bagageruimte achterin heeft. De Mercedes SL-modellen hadden wel een symbolische achterbank als optie, maar die is alleen nuttig als de bestuurder en passagier kort genoeg zijn om de stoelen een behoorlijk stuk naar voren te schuiven.

De sterke motoren van de Jaguar XJ-SC

Deze Jaguar XJ-SC werd vanaf 1983 geleverd met een 3.6-liter Jaguar AJ6 zescilinder in-lijnmotor. Deze motor had een DOHC 4-kleppen systeem met een boring en slag van 91 mm x 92 mm. De motor leverde een vermogen van 165 kW (224 pk) met een koppel van 325 Nm. Hiermee rijd je in 7,2 seconden van 0-100 km/u. Bij modellen met een katalysator werd het vermogen teruggebracht tot 150 kW (201 pk). Het brandstofverbruik ligt gemiddeld op 8,8 km/l.

De vroege versies van deze 3.6 L AJ6, zoals gebruikt in de XJ-S-auto's van 1984-1987, hadden een conventioneel ontstekingssysteem met een elektronische verdeler. Dit vroege AJ6-ontstekingssysteem is bijna identiek aan het systeem dat wordt gebruikt op de XK-motor in de serie III XJ6-auto's.

Het Lucas-brandstofinjectiesysteem op de 3.6 L (3.590 cc) AJ6-motoren registreerde de motorbelasting met behulp van een Manifold Absolute Pressure (MAP)-sensor, net als de V12-auto's uit dezelfde tijd.

Vanaf 1985 was het model ook leverbaar met een 5.3 L Jaguar HE V12 motor van 295 pk

Uitrusting en opties

Standaard zit er in de 2-zits XJ-SC o.a. het volgende:

  • lederen voorstoelen
  • afsluitbare opbergdozen met bevestigingsrail
  • een verwijderbare "half-hardtop"
  • ronde snelheidsmeter en toerenteller in wit op zwart-uitvoering

In de 2+2 Targa zit dan nog een extra achterbank, die in de gewone tweezitter niet aanwezig is.

Voor wie?

Deze Jaguar is heel geschikt voor liefhebbers van snelle,klassieke auto’s, dankzij de 6-cilinder motor en het vermogen van 224 pk. De cabrioletkap kan naar beneden, dus als je in de zomer lekker in de zon wilt rijden, dan kan dat perfect met deze XJ-SC.