Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
jaguar-xk-front

Jaguar XK

1 / 3
jaguar-xk-front
jaguar-xk-side
jaguar-xk-back

Sterke punten

  • Sportieve rijeigenschappen
  • Luxe, elegante inrichting
  • Zeer geschikt voor lange afstanden

Zwakke punten

  • Onoverzichtelijke cockpit
  • Relatief duur
  • Achterin erg krap

Jaguar XK Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Jaguar XK, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:5.4 - 7.6s
Maximumsnelheid:238 - 250 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):264 - 269 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):11.2 - 11.3 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4791 x 1892 x 1322 mm
Portieren:2
Kofferruimte:0 - 0 liter
Aanhangergewicht:415 - 440 kg

Jaguar XK: stijlvolle luxe in een krachtige Gran Turismo

De Jaguar XK roept herinneringen op aan de jaren vijftig en zestig, toen de Britten ooit opzien baarden met deze modelserie. De nieuwe generatie sluit naadloos aan op deze traditie en overtuigt met sportief temperament en elegante luxe. De XK is verkrijgbaar als cabriolet of coupé. Lees meer

Interesse in een Jaguar XK

Jaguar XK tweedehands auto
Jaguar XK dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Jaguar XK biedt veel rijplezier.
  • Zijn zeer sportieve rijeigenschappen zijn overtuigend.
  • Op lange reizen biedt het voertuig een goed comfort.
  • Het rijke geluid van de V8-motor doet het hart van autoliefhebbers sneller slaan.
  • De Jaguar XK maakt indruk met zijn veilig afgestelde, strakke chassis.

Gegevens

Motor

De Jaguar XK rolde in twee generaties van de band. Bij zijn introductie in 1996 werd de Britse auto aangedreven door een vier-liter-V8-motor. Het model had een automatische transmissie met vijf versnellingen. Klanten konden kiezen uit twee vermogensniveaus, 284 en 363 pk. Bij een facelift in 2002 werd de 4.0 V8 motor een 4.2 motor, die nu 300 of 396 pk op de weg bracht. Vanaf deze serie is de krachtoverbrenging van de Jaguar XK een automatische zesversnellingsbak.

In 2006 kwam de tweede generatie op de markt, de XK X150. Eerst kreeg de XKR meer vermogen en was nu goed voor maar liefst 416 pk. Vanaf 2009 gebruikten de Britten uitsluitend 5-liter-V8-motoren met 385 pk. De R-versie brengt zelfs een volle 550 pk met zich mee. Het maximumkoppel bedraagt 680 Nm.

De XK was nooit zuinig. Aanvankelijk verbruikte hij 12,1 liter super per 100 kilometer, de R-versie kwam zelfs op 12,5 liter. Met de nieuwste generatie motoren ligt het verbruik tussen de 11,2 en 12,3 liter. De auto kan 575 tot 630 kilometer rijden op één tank brandstof.

Afmetingen

De Jaguar XK was verkrijgbaar als cabriolet en coupé. Zij verschilden niet in hun afmetingen. De lengte was 4,76 meter, de breedte iets minder dan twee meter en de hoogte 1,31 meter. De bagageruimte van 307 liter was niet bijzonder groot, maar er was toch voldoende ruimte voor de dagelijkse boodschappen. De cabriolet was iets zwaarder en accelereerde navenant minder. De tweedeurs, met achterwielaandrijving, bood plaats aan vier personen.

De waarden in de volgende tabel komen overeen met het XK X150-model van de tweede generatie:

Bouwjaar 2006 – 2014
Lengte, breedte, hoogte 4,79 x 2,03 x 1,32 m
Wielbasis 2,75 m
Inhoud bagageruimte 300 - 330 l
Ledig gewicht 1.660 - 1.753 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.035 - 2.145 kg
Cilinderinhoud 3.555 - 5.000 cm³
Koppel 334 - 680 Nm
Topsnelheid 243 - 300 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 4,4 - 7,6 s
Tankinhoud 71 l
Verbruik 11,2 - 12,3 l/100 km
CO2-uitstoot 264 - 292 g/km

Varianten

Er zijn twee varianten van de Jaguar XK, de Coupé en de Cabriolet. De cabriolet was iets zwaarder en deed er navenant langer over om van nul naar 100 km/u te accelereren. Naast de standaard XK-modellen bouwde Jaguar ook een XKR-variant die dankzij een hoger koppel tot 550 pk leverde. "R" staat voor "Race" en zo voelde de ook auto aan.

Daarnaast was de Jaguar XK verkrijgbaar in verschillende gelimiteerde speciale modellen. Een voorbeeld is de XKR Silverstone, gebouwd ter gelegenheid van Jaguars terugkeer in de Formule 1.

Prijs

De eerste coupés van de Jaguar XK uit 1996 hadden een nieuwprijs van 96.000 euro, de cabrio's kostten 108.945 euro. In de tweede generatie moesten kopers tussen 113.000 en 123.000 betalen voor de basisuitrusting. De prijzen voor de XKR begonnen in 1998 tussen 111.420 en 123.800 euro.

Er is een vrij overvloedig aanbod van het Jaguar XK-model op de markt voor occasions. Oude schatten uit de jaren vijftig zijn ook nog steeds verkrijgbaar. Goed bewaarde oldtimers kosten tot 120.000 euro als roadster. Hobbyisten kunnen auto's vinden die gerestaureerd moeten worden vanaf ongeveer 20.000 euro. De nieuwere modellen XK's kosten meestal tussen de 20.000 en 60.000 euro.

De motorrijtuigenbelasting bedraagt ongeveer 1.000 euro.

Design

Exterieur

De autofabrikant leverde de Jaguar XK voor het eerst in 1996. Vervolgens onderwierp hij het model aan regelmatige updates.

De Britten vertrouwden op twee carrosserievormen, de coupé en de cabriolet. De vormen van de aluminium buitenkant vormden een symbiose van onweerstaanbare energie en Britse elegantie. Het kenmerkende ovale radiatorrooster werd laag geplaatst. Aan de zijkanten van het voorfront getuigen nog meer luchtinlaten van de dynamiek van de sportwagen. De XKR kreeg extra luchtopeningen in de motorkap, die het atletische karakter van de auto verder benadrukten. De achterkant zag er monsterlijk uit. De chromen luchtroosters aan de zijkant verraden de stijl van de luxueuze auto. Twee grote deuren waren beschikbaar voor toegang.

In de cabriolet bood een drievoudig gewatteerde stoffen softtop betrouwbare bescherming tegen wind, regen en lawaai van buitenaf. Het kan in 18 seconden elektrisch geopend en gesloten worden. Het dak was niet alleen geïmpregneerd tegen regen, maar bevatte ook ultradunne thermische isolatie. De XK hield contact met de weg door 18-inch lichtmetalen wielen, de XKR heeft 19-inch wielen. Was dat te weinig voor jou, dan kon je 20 inch kiezen. Het was verbazingwekkend dat met alle luxe de metallic lak nog steeds extra geld kostte. Op de XKR is de glans standaard.

Interieur

Het interieur van de Jaguar XK is mooi en luxueus ontworpen. Wortelhout werd in het basisontwerp achterwege gelaten. In plaats daarvan kozen de Britten in het begin voor zwarte bekleding en pianolak. Voor wie de voorkeur gaf aan hout en leder was de XKR of de tweede generatie XKR standaard met leder uitgerust. Aluminium elementen zorgen voor hoogwaardige, sportieve accenten. Het touchscreen kleurenscherm bevond zich in de middenconsole en omvatte ook een navigatiesysteem.

De Jaguar XK was uitgerust met een Keyless systeem. De startknop zat op de middenconsole. De auto bood veel ruimte voorin, maar de achterbank was nogal krap. Standaardvoorzieningen zijn een Jaguar audiosysteem, airconditioning en parkeerhulp met achteruitrijcamera. Niet al deze elementen zaten al in de eerste generatie series. Zo kostte het navigatiesysteem in het modeljaar 2002 een fikse 2.820 euro extra.

jaguar-xk-interior

Veiligheid

De Jaguar XK had in de eerste generatie al een uitgebreid veiligheidspakket, dat in de tweede generatie verder werd uitgebreid. Vanaf 2006 is de auto standaard uitgerust met bijna alle veiligheidssystemen die op de markt verkrijgbaar zijn. Alleen de bochtverlichting en de automatische afstandsregeling kosten extra. Voor de serie is geen crashtest uitgevoerd. De Jaguar wordt beschouwd als betrouwbaar en zou geen andere problemen mogen veroorzaken dan slijtage door ouderdom.

Alternatieven

De voorganger van de Jaguar XK was de Jaguar XJ-S, die het succes van de beroemde E-type lange tijd niet kon evenaren. De reden was een ontwerp dat te veel afweek. De enige overwinning van een Jaguar in een Europees toerwagenkampioenschap laat zien waartoe de XS-J in staat was. De opvolger van de XK is de Jaguar F-Type, die vandaag de dag nog steeds wordt gebouwd. Die heeft nu maar twee zitplaatsen. Naast een 5-liter V8-motor is ook een drieliter V6-motor leverbaar. Dit geeft hem een maximum van 400 pk, maar hij verbruikt ook slechts 8,9 liter per 100 kilometer.

De concurrentie komt van de Aston Martin DB9. Hij accelereert in 4,9 seconden en verbruikt in de stad een ongelofelijke 24,9 liter per 100 kilometer. Uit Duitsland is er concurrentie van de 6-serie BMW, die ook als vijfdeurs verkrijgbaar is. De Beier is een krachtpatser met eersteklas rijprestaties, maar ook extreem dorstig. De Porsche 911 Carrera maakt indruk met zijn zeer goede afwerking en uitstekende rijeigenschappen. Bovendien is de 480 pk turbo niet significant dorstiger dan de Jaguar.

FAQ

Is de Jaguar XK geschikt als gezinsauto?
Hoewel de Jaguar XK plaats biedt aan vier personen, is er niet veel ruimte op de achterste zitrij. De twee stoelen achterin zijn in ieder geval voorzien van Isofix, zodat kinderzitjes gemakkelijk kunnen worden geïnstalleerd. De bagageruimte zal echter te klein blijken voor gezinsvakanties.
Is de Jaguar XK een racewagen?
Het XKR-model van de Jaguar XK is in ieder geval een behoorlijk projectiel, dat in 4,4 seconden naar 100 km/u accelereert. De auto is meer geschikt voor sportieve uitstapjes. Daar staat een hoog niveau van comfort tegenover. Dit omvat een goed afgesteld, adaptief chassis.

Beoordelingen voor Jaguar XK

9 Beoordelingen

4,8

Meer informatie

Modellen