Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
jaguar-xk8-front

Jaguar XK8

1 / 3
jaguar-xk8-front
jaguar-xk8-side
jaguar-xk8

Sterke punten

  • Fraaie vormgeving
  • Luxe interieur
  • Als coupé en als Convertible

Zwakke punten

  • Grote motoren, hoog verbruik
  • Weinig keuze uit motorvarianten
  • Keuze uit slechts één uitvoering: XK8

Jaguar XK8 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Jaguar XK8, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:6.4 - 6.6s
Maximumsnelheid:250 - 250 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):279 - 284 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):11.3 - 11.4 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4776 x 2015 x 1296 mm
Portieren:2
Kofferruimte:0 - 0 liter
Aanhangergewicht:380 - 385 kg

Jaguar XK8: terugkeer van de gran turismo bij Jaguar

Met de XK8 verschijnt bij Jaguar na lange tijd weer een grote, luxueuze en snelle coupé in het modellengamma. De Jaguar XK8 is er bovendien ook als Convertible. De achterwielen worden aangedreven door een 4,0-litermotor en later door een 4,2-litermotor. Hij is nauw verwant aan de Aston Martin DB7. Lees meer.

Interesse in een Jaguar XK8

Jaguar XK8 tweedehands auto
Jaguar XK8 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Destijds de ultieme coupé en cabriolet uit het Verenigd Koninkrijk
  • Heerlijke sterke motoren, klassiek op de achterwielen aangedreven
  • Luxueus interieur met leder beklede stoelen en panelen van notenhout op het dashboard en de portieren
  • Zeer klassieke rijbeleving met grote motor voorin, achterwielaandrijving en een automatische transmissie

Technische gegevens

Motorisatie

In 1996 verschijnt de Jaguar XK8 met een 3.996 cm3 metende atmosferische V8-motor, die een vermogen levert van 216 kW (294 kW). De motor heeft een trekkracht van 393 Nm en is gekoppeld aan een vijftrapsautomaat.

Vanaf 2002 voorziet Jaguar de XK8 van een 4.196 cm3 V8-motor met een vermogen van 224 kW (300 pk). Deze motor levert 420 Nm koppel en is gekoppeld aan een zestrapsautomaat.

Van hetzelfde model brengt Jaguar ook Supercharged-versies op de markt, die het XKR noemt. Die zijn voorzien van dezelfde motoren, maar dan met een mechanische compressor en vermogens van 276 en 298 kW (375 en 400 pk), 525 en 553 Nm koppel. Ook deze motor is eerst van een vijftrapsautomaat voorzien en na 2002 van een zestrapsautomaat.

Alle versies van de XK8 (en XKR) zijn voorzien van achterwielaandrijving. Handmatig te bedienen transmissies zijn er niet, evenmin als dieselmotoren. Vanaf 1999 is de Jaguar XK8 optioneel uitgerust met adaptieve cruise control.

Afmetingen

De Jaguar XK8 is een zogenoemde gran turismo, met een lengte van 4,76-4,78 meter (motorvariant 1996 en motorvariant 2002) voor slechts twee volwassen inzittenden (en twee kleintjes achterin). Beide motorvarianten zijn even breed, maar de nieuwere is net een centimetertje hoger. De coupé en de Convertible hebben overigens steeds dezelfde afmetingen, al is de bagageruimte van de laatste twintig liter kleiner dan die van de coupé: 307 tegenover 327 liter. Dat heeft te maken met de plek voor het opvouwbare dak van de Convertible. Die is trouwens wel telkens negentig kilogram zwaarder dan de coupé.

De belangrijkste specificaties op een rij:

Jaguar XK8
Marktintroductie 1996
Lengte x breedte x hoogte 4,76-4,78 x 1,83 x 1,30-1,31 m
Wielbasis 2,59 m
Inhoud bagageruimte 307-327l
Ledig gewicht 1.615-1.775 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.010-2.160 kg
Cilinderinhoud 3.996-4.196 cm3
Vermogen 216-224 kW (290-300 pk)
Koppel 393-420 Nm
Topsnelheid 250 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 6,4-7,0 sec
Tankinhoud 75 l
Verbruik 11,3-11,8 l/100 km
CO₂-uitstoot 279-284 g/km

Varianten

De Jaguar XK8 is er als coupé en cabrio – de laatste is XK8 Convertible genoemd. De XKR is eigenlijk ook een XK8 en die is er ook als coupé en Convertible, alleen heeft de XKR nog meer power dankzij een mechanische compressor. Er zijn geen uiteenlopende uitvoeringen van de XK8.

Na 2005 blijft Jaguar het model nog produceren, maar dan noemt het de auto niet meer XK8, maar XK met de toevoeging van de cilinderinhoud van de motor, dus XK 3.5 en XK 4.2, XK 5.0 V8, maar in principe is het wel hetzelfde model.

Prijzen

Beide motorversies kosten nieuw net iets minder dan een ton voor de coupé en bijna 110.000 en ruim 112.000 voor de Convertible.

Voor amper 9.000 euro vind je al een occasion van de Jaguar XJ8, zowel coupés als Convertibles, maar dat zijn wel exemplaren van de oudste bouwjaren. En aangezien het echte rijdersauto’s zijn – geen pure sportauto’s maar luxueuze gran turismo’s – hebben ze vaak redelijk hoge kilometerstanden. Maar je moet ook niet vergeten dan de XK8 al minstens tussen de 20 en 30 jaar oud is. Voor rond de 15.000 tot 20.000 euro moet je wel een fraai exemplaar kunnen vinden, al lopen de prijzen nog op tot rond de 30.000 euro. Het prijsniveau van de Convertible ligt niet hoger dan dat van de coupé van de Jaguar XK8

Design

Buitenkant

De Jaguar XK8 is nauw verwant aan de Aston-Martin DB7 en het platform van beide modellen is afgeleid van dat van de Jaguar XJS – beide merken behoorden destijds toe aan het Amerikaanse Ford-concern. De XK8 en de DB7 lijken dan ook nogal op elkaar, al zijn ze niet hetzelfde. De Jaguar XK8 is een echte Jaguar-sportcoupé, met een ovale grille, die verwijst naar de klassieke Jaguar E-type, een lage, lange neus met een indrukwekkend gewelfde motorkap, twee portieren, brede spatborden (vooral achter) en een schuin aflopende kap. De Convertible is hetzelfde, maar natuurlijk ontbreekt het dak en is de achterzijde aangepast om ruimte te creëren voor het opgevouwen cabriodak.

Binnenkant

De Jaguar XK8 is een 2+2 gran turismo. Het interieur biedt comfortabel plaats aan de bestuurder en de voorpassagier. Achterin is plaats voor twee kinderen, maar optioneel liet Jaguar de zitplaatsjes achterin weg voor extra bagageruimte. Het interieur is weelderig ingericht met lederen bekleding en notenhouten panelen op het dashboard en de portierpanelen.

Veiligheid

De Jaguar XK8 is te oud voor een crashtest van Euro NCAP. Hij is echter wel voorzien van veiligheidsvoorzieningen als ABS, stabiliteitsregeling, tractiecontrole en airbags voorin. Vanaf 2000 krijgt hij zij-airbags en vanaf 2002 ook remkrachtverdeling en remassistentie.

De Convertible heeft geen rollbar. De zeer schuin geplaatste voorruit is voorzien van een extra sterk frame dat in het uiterste geval van nood fungeert als rollbar, in combinatie met de hoofdsteunen van de stoelen.

Alternatieven

We schreven het al: de Jaguar XK8 is nauw verwant met de Aston-Martin DB7. En als je een echt klassiek alternatief zoekt, is dát je auto. Maar je kunt niet om de voorganger van de XK8, de Jaguar XJS heen. Of nog ouder, klassieker en kostbaarder: de Jaguar E-type. Als je het niet wilt laten afhangen van de Britsheid van de auto, kun je ook nog denken aan Duitse modellen als de BMW 6-serie of een van de andere BMW coupés. Of de Mercedes-Benz SL in een van de oudere gedaanten – die zijn er immers net als de Jaguar XK8 als coupé en cabriolet.

FAQ

Is de Jaguar XK8 een sportauto?
Nee, de Jaguar is eerder een gran turismo, een snelle, sportieve en comfortabele, luxueuze tweedeursauto met plaats voor twee volwassenen en twee kleinere personen of kinderen achterin.
Wat is de band tussen de Jaguar XK8 en de Aston Martin DB7?
De Aston Martin DB7 verscheen in 1994, toen het merk onderdeel was van het Ford-concern, net als Jaguar destijds. De DB7 is gebaseerd op een platform dat is afgeleid van het platform van de Jaguar XJS – net als de Jaguar XK8 een gran turismo die er is als 2+2 coupé en als convertible. De Jaguar XK8 verscheen later – in 1996 dus – en is op het platform van de Aston Martin DB7 gebaseerd.
Is de Jaguar XK8 in 2005 uit het modellengamma van Jaguar verdwenen?
Ja, eigenlijk wel. Toen Jaguar in 2006 de nieuwe generatie van zijn gran turismo introduceerde, noemde het dat model simpelweg XK met toevoeging van het aantal liters van de motor die Jaguar inbouwde in de auto. Dus de nieuwe coupé en Convertible van de XK heten vanaf 2006 dus XK 3.5 en XK 4.2, XK 5.0 V8, maar in principe is het wel hetzelfde model.

Beoordelingen voor Jaguar XK8

1 Beoordelingen

5,0