Sterke punten
- Erg veel ruimte
- Hoge mate van comfort
- Verkrijgbaar met krachtige motoren
Zwakke punten
- Inmiddels verouderde techniek
- Hoog verbruik
- Lastig te manoeuvreren in krappe ruimten
Interesse in een Kia Carnival
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Goede redenen
- De Kia Carnival biedt een enorme hoeveelheid ruimte voor het hele gezin
- Het motoraanbod omvat verschillende diesel- en benzinemotoren
- De motoren bieden goede prestaties
- De uitvoeringen bieden veel comfort en veel mogelijkheden
Technische gegevens
Motorisatie
De Kia Carnival was tot begin 2008 als nieuwe auto op de markt verkrijgbaar. Daarna concentreerde de Zuid-Koreaanse autofabrikant zich op andere markten met de Carnival, zoals die in Noord-Amerika en Azië, waar de auto nog in meer generaties verkrijgbaar is geweest. De kopers in Europa hebben een grote keuze uit verschillende benzine- en dieselmotoren gehad.
De Carnival werd door Kia in Europa geleverd met onder meer een benzinemotor met 139 kW (189 pk). Het was een 2,7-liter V6, wat een vrij grote motorinhoud is voor dit type auto. De krachtbron zorgde voor een goede performance mede dankzij 246 Nm aan koppel. Verwacht echter geen raceautoprestaties van de Kia Carnival. De topsnelheid is 192 km/u. Het verbruik is gemiddeld 1 op 9,3. De Kia Carnival 2.7 is dus niet heel zuinig.
De grote belangstelling voor de Kia Carnival met dieselmotor is dan ook geen verrassing. In het belang van de strikte emissienormen en om overal te mogen rijden, kon de Carnival later ook met een open roetfilter worden uitgerust. Vooral de 2,9 liter viercilinder diesel met 136 kW (185 pk) en 343 Nm koppel was erg in trek. Met deze motor haalde de Carnival een topsnelheid van net geen 200 km/u. Het verbruik is gemiddeld 1 op 12,8 km.
De Kia Carnival was standaard verkrijgbaar met een handgeschakelde versnellingsbak. Bovendien kon hij ook met een comfortabele automaat met vijf versnellingen besteld worden.
Afmetingen
Kia had bij de Carnival het doel een praktische en ruime gezinswagen te bouwen. Het model biedt 7 zitplaatsen en is dan ook erg geschikt voor grote gezinnen. Het interieur bood bovendien een groot comfort voor alle inzittenden. De Kia Carnival is 4,81 meter lang, 1,98 meter breed en 1,82 meter hoog. Met een draaicirkel van ongeveer elf meter en de grote afmetingen van de carrosserie is het niet verwonderlijk dat de auto niet eenvoudig te manoeuvreren is in kleine omgevingen.
Ook de andere technische specificaties hebben vele voordelen. De kofferbak heeft een laadvolume van 364 liter. Als de stoelen neergeklapt of zelfs verwijderd worden, wordt de Carnival bijna een bestelwagen dankzij een laadvolume van maar liefst 3.440 liter. Als deze mogelijkheden nog niet voldoende zijn, kan ook een aanhangwagen tot 2.000 kg getrokken worden.
KIA CARNIVAL
KIA CARNIVAL | |
---|---|
Marktintroductie | 2006 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,81 x 1,98 x 1,81 m |
Wielbasis | 2,89 m |
Inhoud bagageruimte | 364 – 3.440 l |
Ledig gewicht | 1.924 – 2.089 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.765 - 2.920 kg |
Cilinderinhoud | 2.656 – 2.902 cm3 |
Vermogen | 136 - 139 kW (185 – 189 pk) |
Koppel | 246 – 343 Nm |
Topsnelheid | 192 - 194 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 11,6 |
Tankinhoud | 80 l |
Verbruik | 7,8 - 10,7 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 206 – 255 g/km |
Varianten
Terwijl de Kia Carnival in Amerika ook leverbaar is met een verlengde wielbasis en dus in een nog grotere versie, was voor de Belgische markt alleen de klassieke versie beschikbaar, die in meerdere uitvoeringen te configureren was. Klanten konden kiezen tussen de uitvoeringen LX, EX, EX Luxe, X-tra, X-ecutive en X-clusive.
Over het algemeen bood de Kia Carnival veel comfort en kon hij worden besteld met veel voorzieningen en functionaliteiten, gedeeltelijk tegen meerprijs. Dat geldt bijvoorbeeld voor de elektrische schuifdeuren en achterklep met afstandsbediening. Verder was de Kia Carnival ook uit te rusten met cruise control, een volledig inklapbare of uitneembare derde zitrij en de elektrisch bedienbare ramen voor- en achter. Opvallend: de Carnival was standaard uitgerust met elektrisch verstelbare, verwarmde en inklapbare buitenspiegels. Sommige functionaliteiten waren optioneel op de lagere versies, maar waren standaard op de rijker uitgeruste uitvoeringen.
Prijzen
De Kia Carnival was niet per se een koopje, maar biedt dankzij zijn goede uitrusting toch een uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding. Het basismodel met 2,7-liter V6 benzinemotor stond voor 29.995 euro voor in de brochure. De meest complete X-clusive-uitvoering mocht voor 41.000 euro mee. De versie met dieselmotor mocht voor 34.000 euro de dealer verlaten. De X-clusive-uitvoering met dieselmotor kostte minimaal 45.000 euro.
De Kia Carnival is niet meer nieuw leverbaar, maar er zijn nog wel wat occasions te vinden. Het gros van de occasions heeft echter hoge kilometerstanden. Bij aankoop moet je zeker rekening houden met een goede staat van onderhoud - onder andere om dure reparaties later te voorkomen. De Kia Carnival is als occasion verkrijgbaar vanaf ongeveer 1.000 euro. Maar dan is het er wel een met een hoge kilometerstand.
Design
Buitenkant
Het exterieur van de Kia Carnival biedt weinig verrassingen. Het is immers ook geen spannend ontwerp. Vooral de enorme omvang van het voertuig valt op. De voor- en achterzijde zijn eerder discreet vormgegeven, maar aan de zijkant springen de twee grote schuifdeuren in het oog. Veel moderner en eleganter zijn de nieuwere versies van de derde generatie, die helaas niet in België zijn geleverd wegens te geringe vraag.
Binnenkant
Het interieur overtuigt door de goede afwerking, eenvoudige bediening en vooral de grote ruimte. Grote gezinnen nemen comfortabel en veilig plaats in de Carnival. De stoelen kunnen ook individueel worden versteld of zelfs worden verwijderd, bijvoorbeeld om ruimte te maken voor grote voorwerpen. Het zicht rondom kan, ondanks de vele ramen, toch wat beter. Het comfort is daarentegen zeer goed en de Kia Carnival is perfect geschikt voor langere ritten, zelfs met volle bepakking.
Veiligheid
De veiligheidsuitrusting van de Kia Carnival is over de hele linie overtuigend, vooral dankzij de uitgebreide uitrusting. Inzittenden profiteren bijvoorbeeld van hoofdairbags op alle stoelen, en ook front- en zijairbags zijn inbegrepen. Ook belangrijk zijn het ESP (standaard) of de actieve hoofdsteunen, die de gevolgen van een ongeval doeltreffend kunnen verzachten. Bovendien worden ook op de achterste rijen ISOFIX-bevestigingen gebruikt, wat erg praktisch is om kleine kinderen in veilige zitjes te vervoeren.
Alternatieven
7-persoons MPV’s worden steeds zeldzamer, vooral in Europa. De Dacia Jogger is een goed alternatief voor de Carnival. Het model biedt veel ruimte en tot zeven zitplaatsen. Bovendien is hij erg goedkoop. De Jogger is als nieuwe auto met zeer goede uitrusting verkrijgbaar voor iets minder dan 23.500 euro. Andere alternatieven zijn de Ford S-Max, Peugeot 5008 en de Opel Zafira.